I samsvar med det etablerte styringsopplegget
for NSB AS (NSB) legg Samferdselsdepartementet fram ei stortingsmelding
om verksemda i konsernet.
Departementet tek utgangspunkt i NSB sitt plandokument
for 2004-2008 (§ 10-planen 2004).
Formålet med stortingsmeldinga er å gi
Stortinget ei orientering om utviklinga i førre planperiode
og om NSB sine hovudutfordringar, strategiar og planar for dei komande åra,
som grunnlag for å utforme politikken for eigarstyringa
av selskapet.
Saker som gjeld sal av vitale eigedelar og materiell for
togdrifta på det nasjonale jernbanenettet, skal leggjast
fram for samferdselsministeren før styret tek endeleg avgjerd
i saka.
I høve til § 3 i vedtektene
skal NSB drive jernbanetransport, anna transportverksemd, samt verksemd
som naturleg heng saman med dette. Verksemda kan drivast av selskapet
sjølv, av heileigde dotterselskap eller gjennom andre selskap
NSB har eigardelar i eller samarbeider med.
Da infrastrukturen, omfanget av og vilkåra
for staten sitt kjøp av persontransporttenester og forhold
som gjeld regulering er viktige for NSB sine rammevilkår, blir
det i meldinga gjort greie for status og vidare arbeid med forhold
som er særleg viktige for NSB som jernbaneselskap.
Staten sitt ansvar gjennom eigarstyringa av
selskapet gjeld særleg å fastleggje hovudområdet
for verksemda, sørgje for forsvarleg eigenkapitalfinansiering
og å fastsetje avkastingskrav og utbytepolitikk. Premissane
for eigarstyringa ligg fast.
I eigarstyringa av NSB er Samferdselsdepartementet oppteken
av at selskapet skal:
– sikre
eit publikumsvennleg og trafikksikkert togtilbod,
– gi staten størst mogeleg
verdiskaping over tid,
– utnytte dei synergiane som ligg
i det å vere eit breitt samansett konsern,
– oppfylle krav i samband med
reguleringar som er fastsette i forhold til trafikktryggleik og
forretningsmessige kontraktar mv. på ein kostnadseffektiv
måte, medrekna kontrakten med staten om kjøp av
persontransporttenester, vere ein attraktiv arbeidsplass med dyktige
og serviceinnstilte tilsette.
NSB sitt persontogtilbod møter ein
stadig aukande konkurranse frå andre transportmiddel. Dette
har gitt ein nedgang i talet på reisande og tap av marknadsdelar for
NSB dei seinare åra. Mot slutten av 2003 hadde NSB likevel
ein auke i talet på reisande. Denne positive utviklinga
har halde fram i 2004.
Godstransporten på jernbane har også hatt
ein nedgang i transportarbeidet i dei seinare åra. CargoNet
der NSB eig 55 pst. av aksjane, har hatt ein samla reduksjon i transportarbeidet
i perioden 2000 til 2003 med 10 pst. Målt i tal på containerar
har CargoNet hatt ein stor auke i transportarbeidet dei seinare åra.
Endringar i transportmarknaden, som òg
gjeld opninga for konkurranse om persontransport med jernbane, stiller
NSB-konsernet overfor store utfordringar knytte til effektivisering
og omstilling av verksemda, marknadsposisjonering og tilpassing
av togtilbodet.
Etter Samferdselsdepartementet si vurdering
vil rammevilkår som er konkurransenøytrale og
som mogeleggjer naudsynt omstilling av verksemda, vere avgjerande
for dei økonomiske resultata til konsernet i komande planperiode.
Dette er særleg viktig fordi jernbaneverksemd er kapitalkrevjande.
I tillegg til ein stadig tiltakande konkurranse
frå andre transportmiddel stiller auka konkurranse innan jernbanesektoren
både på gods- og persontransportsida NSB overfor
store utfordringar i åra som kjem.
NSB har ikkje lenger einerett til å drive
godstransport med jernbane og det blir lagt til rette for konkurranseutsetjing
av persontrafikken.
Den planlagde konkurransen om persontransport med
jernbane stiller konsernet overfor store utfordringar i åra
som kjem. Samferdselsdepartementet er i ferd med å fastleggje
sjølve innretninga på konkurranseregimet. NSB
arbeider aktivt med å tilpasse seg den komande
konkurransemarknaden. I følgje styret vil NSB søkje å medverke
til at det blir etablert kundevennlege løysingar baserte
på forretningsmessige prinsipp knytte til mellom anna handtering
av togmateriell, billettering, vedlikehald og informasjon. For styret
er det på same tid avgjerande at NSB blir stilt overfor same
rammevilkår som konkurrentane.
I Jernbanepakke II legg EU opp til å akselerere
tempoet gjennom å opne for ytterlegare konkurranse for godstransport
med jernbane. I 2006 blir det opna for internasjonal godstransport
og i 2007 for nasjonal godstransport i heile EØS-området.
EU-kommisjonen la 3. mars 2004 fram Jernbanepakke III der det mellom anna
blir foreslått opning av internasjonalt passasjertransport
inkludert kabotasje, seinast frå 2010.
For å oppretthalde og styrkje jernbana
si konkurransekraft i høve til andre transportmiddel er
det viktig med tilstrekkeleg prioritering av vedlikehaldet av og kapasitetsfremjande
investeringar i infrastrukturen. Styret i NSB understrekar at tempoet
i utbygginga av jernbaneinfrastrukturen er altfor lågt
i høve til behovet og meiner denne må aukast mykje
i område der jernbana kan medverke mest til å auke
kollektivtransporten. For å vidareutvikle godstransporten
på jernbana meiner styret at det også er naudsynt
med tiltak som gir auka kapasitet og meir framkomeleg infrastruktur
for å betre regulariteten og meir punktleg togtrafikk.
Regjeringa legg opp til ei konsentrering av
satsinga til storbyområda, der jernbana betyr mest for
miljø og transport. Dette vil medverke til å gjere
jernbana til eit meir attraktivt transporttilbod; ikkje berre rundt
dei største byane, men òg for store delar av det
resterande jernbanenettet. For å sikre eit trygt og driftssikkert jernbanenett
er det i tillegg lagt vekt på å oppretthalde eit
høgt drifts- og vedlikehaldsnivå. Igangsette moderniseringstiltak
som til dømes utbygging av GSM-R og fjernstyring av Nordlandsbana
vil òg føre til auka tryggleik og betre trafikkstyring
slik at noverande infrastruktur kan utnyttast på ein betre
måte.
Sportilgangsavtalen mellom Jernbaneverket og
togoperatørane regulerer tilhøva mellom partane
når det gjeld spørsmål av administrativ,
teknisk og finansiell art knytte til bruk av jernbaneinfrastrukturen.
Etter departementet si meining er det naturleg å ta omsyn
til at det er staten som betaler størstedelen av drifts-
og vedlikehaldskostnadene knytte til jernbaneinfrastrukturen, og
at dette bør takast omsyn til og speglast ved vurderinga
av ansvarsdelinga mellom togoperatøren og infrastrukturforvaltaren
i sportilgangsavtalen.
Staten ved Samferdselsdepartementet kjøper
i dag persontransporttenester med tog som ikkje er bedriftsøkonomisk
lønnsame, men som ein ønskjer å oppretthalde
ut frå samfunnsmessige omsyn. Inntektene frå staten
gjennom avtalen om kjøp av persontransporttenester utgjer
om lag 40 pst. av NSB sin samla omsetnad av persontransport med
tog.
Tilpassingar av togproduksjonen innanfor ordninga med
statleg kjøp av persontransporttenester til dei områda
der jernbana særleg har sine føremonn i høve til
konkurrerande transportmiddel, vil gi positive resultat for NSB
i form av eit betre og meir marknadstilpassa togtilbod.
Avtalen om statleg kjøp av persontransporttenester mellom
Samferdselsdepartementet og NSB er ein nettokontrakt som blir fastsett
gjennom tingingar mellom partane som grunnlag for kva som skal fremjast
i dei årlege statsbudsjetta. Gjeldande rammeavtale omfattar perioden
2003-2006.
Den samla avgiftsstrukturen og det totale avgiftsnivået
for jernbanesektoren sett i høve til transportsektoren
elles, er avgjerande for omfanget av NSB si verksemd.
I statsbudsjettet for 2005 foreslår
Regjeringa å auke den generelle meirverdiavgiftssatsen
til 25 pst. og den lågare satsen for persontransport til
7 pst.
På grunn av fleire endringar i avgiftsregimet
i transportsektoren etter føregåande gjennomgang
av køyrevegsavgifta, blir det i NTP 2006-2015 lagt opp
til mellom anna å vurdere om avgifta bør differensierast
etter støy og eventuelt tid. Eventuelle endringar i avgifta
vil også bli sett i samanheng med harmoniseringsarbeidet av
mellom anna køyrevegsavgifta for jernbanetransport som
skjer i regi av EU.
Frå 1. juli 2002 blei særlovselskapet
NSB endra til eit ordinært aksjeselskap, 100 pst. eigd
av staten. Omdanninga av NSB til statsaksjeselskap har ikkje endra
NSB sine plikter som følgjer jernbanelova eller NSB sine plikter
som er knytte til staten sine kjøp av persontransporttenester
med tog. Dei tilsette sine særskilde rettar frå særlovselskapet
som gjeld forrett til statlege stillingar og venteløn dersom
ein blir overtalleg, er vidareførde fram til 1. januar
2005.
For mellom anna å tilpasse verksemda
til ein stadig meir konkurranseutsett marknad, har konsernet i føregåande
periode hatt eit sterkare fokus på kjerneverksemda som
er persontransport og godstransport med jernbane, samt busstransport.
I perioden 2000-2003 har NSB skilt ut og konkurranseutsett fleire
støtte- og servicefunksjonar. Omstillingane gir betre utnytting
av investeringane og stordriftsfordelane, slik at faste kostnader
blir meir variable. For å auke konkurransekrafta til persontrafikken
med tog starta NSB våren 2003 opp eit omfattande marknadsretta
omstillingsprogram. Ei overordna målsetjing med dette programmet
er at det skal bli mykje enklare å vere kunde i NSB. Det
er også gjennomført ei svært omfattande
fornying av persontogmateriellet. NSB har gjort større
omleggingar av godstransporttilbodet gjennom overgangen til kombinerte
transportar. I 2002 etablerte Nettbuss seg i Sverige ved kjøp
av aksjane i Nettbuss Sverige (tidlegare Rimbo) som driv bussverksemd
sør og vest i Sverige. Nettbuss er den tredje største
bussaktøren i Norden etter Swebus og Connex.
Lønnsemda i konsernet i perioden 2000-2003
har vore dårlegare enn føresett på grunn
av negativ inntektsutvikling i persontog- og godstogverksemda. NSB si
omfattande omstilling i førre periode har hjelpt til å redusere
kostnadene og effektivisere drifta. Utan dette arbeidet ville NSB
i dag hatt ein vesentleg dårlegare økonomi. Samferdselsdepartementet
reknar med at NSB i perioden 2004-2006 held fram med arbeidet med å redusere
kostnadene og effektivisere drifta.
Når det gjeld kor punktlege toga er,
har det samla blitt betre i førre periode. Fyrste halvår
av 2004 hadde NSB svært punktlege tog. Dette har gitt seg
direkte utslag i form av meir fornøgde kundar.
Styret er oppteke av at konsernet får
større fridom til å tilpasse seg etterspurnaden
frå dei reisande. Samferdselsdepartementet støttar
ei slik vurdering. I rammeavtalen for statleg kjøp av persontransporttenester
med tog for perioden 2003-2006 har departementet opna for at NSB
kan gjere endringar i stoppmønster og togavgangar når
passasjergrunnlaget sviktar og talet på reisande over ein
gitt periode går mykje ned. Etter departementet si meining
vil ei tilpassing av produksjonen over tid til den faktiske etterspurnaden
etter togtenester kunne medverke til å auke lønsemda
i selskapet.
Staten si tilførsle av eigenkapital
i perioden har auka NSB sin eigenkapitalverdi, men medverkar til å redusere
verdiutviklinga. DnB Markets konkluderer med at NSB sin eigenkapitalverdi
på 8,7 mrd. kroner kanskje er oppretthalden, medan utviklinga
i selskapsverdien til NSB-konsernet har vore negativ i perioden.
Undersøkinga har likevel ikkje gitt grunnlag for å fastsette ein
konkret verdireduksjon på selskapet.
For Samferdselsdepartementet er det viktig at
NSB kontinuerleg arbeider for å betre trafikktryggleiken. Den
har utvikla seg positivt i perioden 2001-2003. Denne positive utviklinga
har samanheng med at arbeidet for auka trafikktryggleik er høgt
prioritert i konsernet.
Styret sine mål og strategiar for dei
komande åra byggjer vidare på det strategiske
fundamentet som blei trekt opp i samanheng med førre stortingsmelding
om NSB si verksemd etter St.meld. nr. 48/Innst. S. nr.
328 (2000-2001). Styret vil auke konsentrasjonen om kjerneverksemda
og legg opp til framleis å selje driftsuavhengige eigedomar.
Styret sitt utgangspunkt er at toget utgjer grunnstammen i kollektivtilbodet
til NSB. Styret legg vidare opp til at bussen skal supplere og utfylle toget
og ta del i ein liberalisert ekspressbussmarknad. Tog og buss skal
utviklast i nye transportmarknader og i eit samspel når
dette gir eit betre tilbod til kundane og rammevilkåra
elles ligg til rette for slike løysingar. Styret definerer
Norden som NSB sin heimemarknad for persontrafikken med tog og buss.
Dette vil gi NSB fleire bein å stå på etter
kvart som den norske marknaden for persontransport blir opna for
meir konkurranse. For godstransporten legg styret opp til å vidareutvikle verksemda
gjennom alliansar og internasjonal satsing på kombinerte
transportar.
NSB sitt mål for persontogverksemda
er å vinne konkurranse om persontransport med tog, auke
marknadsdelane i forhold til andre transportmiddel og erobre fleire
kundar. Våren 2003 sette NSB i gang eit systematisk arbeid
for å auke konkurransekrafta til toget i forhold til bil
og buss innanfor dei grenser som infrastrukturen set.
Dei store multinasjonale transportkonserna opererer i
dei fleste marknadene innanfor kollektivtransport (tog, buss, trikk,
T-bane og ferje), også i Noreg. Difor støttar
Samferdselsdepartementet strategien til styret i NSB om at kjerneverksemda
til konsernet framleis skal utgjere persontransport og godstransport
med jernbane supplert med busstransport.
Samferdselsdepartementet støttar styret
si vurdering av behovet for å konsolidere posisjonen Nettbuss
i dag har i den norske bussmarknaden. Nettbuss arbeider for tida
med sal av eigedelane sine i Norgesbuss AS. Dette vil medverke til
at selskapet ikkje blir ein for dominerande aktør.
NSB vil delta i dei komande konkurransane knytte
til staten sitt kjøp av persontransport med tog når
dette blir sett på som riktig ut frå ei økonomisk
og strategisk vurdering for selskapet.
På godssida vil hovudsatsinga vere
vidareutvikling av det kombinerte transporttilbodet gjennom dotterselskapet
CargoNet, der NSB eig 55 pst. av aksjane.
På godssida reknar Samferdselsdepartementet
med at konkurransesituasjonen for CargoNet vil skjerpast ytterlegare
som følgje av at tilgangen til den norske jernbanemarknaden
no er opna både for nasjonal og internasjonal godstransport.
Denne opninga for konkurranse innan godstrafikken tilseier at det
kan vere aktuelt å revurdere føresetnaden om at
NSB skal eige minimum 51 pst. av eigedelane i CargoNet. Denne føresetnaden
blei lagt til grunn ved behandlinga av føregåande
stortingsmelding om NSB si verksemd. Etter kvart som konkurransen
i godstrafikken på det norske jernbanenettet utviklar seg,
bør denne grensa i eigarskapet til CargoNet vurderast oppheva
slik at styret i samråd med Samferdselsdepartementet kan
få fridom til å redusere eigardelen dersom det
blir vurdert som mest fordelaktig for å sikre lønnsam
drift og utvikle verdiane i CargoNet.
Etter Samferdselsdepartementet si vurdering
er ein sterk godsaktør i Noreg ein føresetnad
for å kunne nå målet om å få overførd
meir godstransport frå veg til bane.
Styret legg opp til å vidareføre
eigarskapet til ROM Eiendomsutvikling AS med sikte på sal
av utvikla eigedomar når marknadstilhøva tilseier
det.
Resultatutviklinga i NSB i førre periode
viser at konsernet framleis har eit behov for å redusere
kostnadene og auke inntektene særleg i jernbanetrafikkverksemda. Etter
Samferdselsdepartementet si vurdering er det difor viktig at styret
har sterkt fokus på denne delen av verksemda. Det er viktig
at støttefunksjonane framleis blir effektiviserte gjennom
f.eks. konkurranseutsetjing og outsourcing, og at eigedomsverksemda
blir utvikla med sikte på sal av driftsuavhengige eigedomar.
Dette vil medverke til at konsernet får etablert ein økonomisk struktur
med mindre faste kostnader. Dette er viktig med tanke på at
selskapet skal stå betre rusta til å møte svingingar
i marknaden og opninga for konkurranse om persontransport på jernbane.
Når det gjeld det framtidige eigarskapet
til stasjonar og ei eventuell overføring av desse frå NSB
til Jernbaneverket, er dette ei omfattande sak som Samferdselsdepartementet
vil vurdere nærmare i samråd med Jernbaneverket
og NSB.
Når det gjeld utviding av satsingsområdet
til også å omfatte Norden for persontransport
og Europa for godstransport, må ein slik strategi ta omsyn
til den normalt høgare risikoen som er knytt til utanlandsengasjement.
Samferdselsdepartementet vurderer det som svært viktig
at utanlandsinvesteringane skjer på ein varsam måte
og at eventuelle oppkjøp av verksemder i utlandet blir
avgrensa til verksemder som byggjer opp under og medverkar til å styrkje
konsernet si kjerneverksemd i heimemarknaden og som gir eigaren
størst mogeleg avkasting over tid.
Krav til avkasting og utbyttepolitikk er viktige
styringsreiskapar i den samla eigaroppfølginga av eitkvart selskap.
Dette gjeld òg for staten som eigar av statlege selskap
som til dømes NSB.
Avkastingskravet er eit uttrykk for den venta
alternative avkastinga som eigaren kunne ha fått ved å investere
kapitalen på ein annan måte med same risiko. Utbyttepolitikken
er dei langsiktige retningslinene for korleis overskotet i selskapet
skal disponerast, dvs. kor mykje som skal utbetalast til eigaren
og kor mykje som skal haldast attende i selskapet til bruk for investeringar,
drift eller eigenkapitaloppbygging. For staten som eigar blir det
lagt til grunn at utbyttepolitikken skal hjelpe til at verdiskapinga
for staten på lang sikt blir størst mogeleg.
Med utgangspunkt i kapitalverdimodellen blir
avkastingskravet fastsett til minimum 7,2 pst. etter skatt på bokførd
verdi av eigenkapitalen. Noverande avkastingskrav er fastsett til
7,5 pst. Lågare rentenivå og ei lågare
gjeld i NSB-konsernet trekkjer i retning av å kunne redusere
noko på avkastingskravet. Tilførsle av eigenkapital
og premie for generell marknadsrisiko medverkar på den
andre sida til at avkastingskravet bør aukast. Avkastingskravet
er òg korrigert for utskiljinga av Flytoget AS frå NSB
som blei gjennomførd 1. januar 2003.
Etter Samferdselsdepartementet si vurdering
bør kravet til eigenkapitalavkasting liggje fast i ein
periode på 3-5 år, med mindre det før
den tid skjer vesentlege endringar i dei faktorane som påverkar
kravet.
Samferdselsdepartementet har fram til no hatt
ein langsiktig utbytepolitikk der 30 pst. av årsresultatet
har vore fastsett som øvre grense for utbytet. Etter NSB
sin langtidsplan for perioden 2004-2008 vil det årlege investeringsnivået
reduserast frå 1,9 mrd. kroner i 2004 til under 1 mrd.
kroner i dei komande åra. Bakgrunnen for denne reduksjonen
er at det store investeringsprogrammet i persontogverksemda med
innkjøp av nytt togmateriell blir venta fullførd
i 2004. Samstundes har NSB no oppnådd ein tilfredsstillande
eigenkapitalandel på 45 pst. Dette gir grunnlag for å vurdere
endringar i den tidligare utbytepolitikken. Samferdselsdepartementet
legg på denne bakgrunn opp til å endre utbytepolitikken
slik at den blir på linje med utbytepolitikken i andre
fristilte statlege verksemder, der utbytet blir sett lik som innlånsrenta
til staten multiplisert med eigenkapitalen, avgrensa oppover til
ein viss prosentdel av årsresultatet etter skatt. Regjeringa
vil kome nærmare attende til dette i budsjettet for 2006.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg
Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre,
Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad
og lederen Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti,
Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad,
mener det er viktig å ha en sterk og velfungerende jernbane
i Norge. Det er viktig med hensyn til miljøvennlig transport,
effektivt arealbruk og for et mangfoldig transporttilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser
til sine merknader og forslag i de etterfølgende punkter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler Regjeringens
syn på at staten fortsetter sitt eierskap av
NSB-konsernet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet var
mot å omdanne NSB til aksjeselskap.
Disse medlemmer deler Regjeringens
syn på at NSB AS skal være et sterkt nasjonalt
transportselskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flere og flere banestrekninger nå skal konkurranseutsettes,
og at flere aktører derved kommer inn i markedet. I en
slik situasjon er det etter disse medlemmers syn
ikke grunnlag for at et transportselskap som NSB AS forblir statlig
eid.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak for Stortinget om at NSB AS børsnoteres og selges."
Disse medlemmer viser til at
i en situasjon hvor konkurranse brukes som virkemiddel for å effektivisere
driften og forbedre tilbudet innenfor persontransport med jernbane,
er det viktig at rollene holdes atskilt. En situasjon hvor eieren
både utarbeider anbudskriterier, tildeler anbud og er eier
i et av firmaene som deltar i konkurransen, er uryddig, og kan bidra
til å så tvil om at tildelingen er riktig. Disse
medlemmer mener derfor at det formelle eierskap til NSB-konsernet
bør løftes ut fra Samferdselsdepartementet og
føres over til Næringsdepartementet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen overføre
eierskapet av NSB AS fra Samferdselsdepartementet til Nærings-
og handelsdepartementet."
Komiteen vil legge
vekt på at økt bruk av tog, fornøyde
brukere og sunn transportøkonomi er transportselskapets
viktigste suksesskriterier.
Komiteen merker seg med tilfredshet
at antallet passasjerer på jernbanen har økt siste året
etter en negativ utvikling i perioden 2000-2003. Komiteen har også merket
seg at etter denne perioden er punktligheten bedret og kundetilfredsheten
har økt. Videre ser CargoNets satsing på kombinerte
transporter ut til å treffe brukernes behov.
Komiteen vil gi ros til NSB for
evne til å gjennomføre nødvendige endringsprosesser
de siste årene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil likevel peke på at inntekts- og kostnadsutviklingen
i NSB ikke er tilfredsstillende. Flertallet støtter
derfor tiltak for å redusere kostnader og øke
effektiviteten for å bedre hverdagen til tusenvis av brukere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at NSBs muligheter
til å øke inntektene og redusere kostnadene henger
nært sammen med samferdselspolitiske prioriteringer og
rammevilkår. Selv om NSB generelt er inne i en positiv
utvikling, så er kundetilfredsheten fortsatt for lav og
punktligheten ikke god nok i hovedstadsområdet i rushtida.
Det bidrar til å redusere NSBs inntekter og mulighetene
til å utnytte materiell og andre ressurser på en
optimal måte.
Disse medlemmer vil understreke
at for å bedre punktligheten til lokaltogtrafikken rundt
hovedstaden må infrastrukturen bedres. Disse medlemmer vil understreke
behovet av raskt å komme i gang med bygging av dobbeltsporet
rundt hovedstaden som er en forutsetning for en effektiv lokaltogdrift.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at i meldingen er markedstilpasning av selskapet
satt opp som et viktig mål. Flertallet vil
peke på at konkurranse om godstransport og etter hvert
også om passasjertransport, vil representere en spennende
utfordring for NSB. Flertallet konstaterer at NSB
framholder konkurranse som et viktig insitament til å gjøre
organisasjonen bedre, og er enig i dette.
Flertallet vil peke på at
god infrastruktur er viktig for transportselskapene. Flertallet vil
videre peke på at like viktig er de organisatoriske grep
som er foretatt i denne perioden: Moderniseringen av NSB AS og Jernbaneverket,
og et nytt konkurranseregime som omfatter både gods- og
persontransport og som representerer en kraftig vekstimpuls for
norsk jernbane.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at Regjeringens
strategi for å konkurranseutsette all persontrafikk på sporet
ikke vil fremme effektive transportløsninger som utnytter
de stordriftsfordeler og synergier som et nasjonalt selskap kan
tilby i et lite land. Disse medlemmer viser til sine
merknader om konkurranseutsetting av jernbanen i forbindelse med
behandlingen av Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
omtale av at NSB har gjennomført betydelige omstillinger som
har økt effektiviteten og reduserte kostnader, også har
gitt økt regularitet og mer fornøyde passasjerer. Disse
omstillingene viser at ledelsen og ansatte har evne til å gjennomføre
omfattende endringsprosesser og samtidig få mer fornøyde
kunder. Uten dette arbeidet ville NSB hatt en vesentlig dårligere økonomi. Regjeringen
viser også til at NSB prioriterer trafikksikkerheten høyt. Disse
medlemmer støtter disse vurderingene av at NSB
er inne i en positiv utvikling på viktige områder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at konkurranseutsetting
av persontrafikken på jernbanenettet ikke er den rette
strategien for å utvikle jernbanetransport. Disse
medlemmer mener at det er dårlig infrastruktur
som er jernbanens store utfordring, ikke driften på sporet.
Flaskehalsene ligger i infrastrukturen og først når
infrastrukturen er bygget ut, vil det være mulig å bedre
kapasitet og punktlighet i vesentlig grad. Disse medlemmer er
også bekymret over om sikkerheten på jernbanenettet
vil bli ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at Samarbeidsregjeringen
har satset sterkere på jernbanens infrastruktur enn noen
annen regjering i moderne tid. Unntaket er utbyggingen av Gardermobanen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at persontrafikken med lokaltog i Osloområdet
ikke har vist noen vekst til tross for begrenset prisstigning på billetter,
omfattende kampanjer, sterk vekst i biltrafikken og lengre køer
i rushtrafikken. Selv om det er en viss vekst i landet for øvrig, kommer
dette etter en lang periode med kraftig nedgang i antall passasjerer. Disse
medlemmer viser til at denne veksten sannsynligvis vil være
forbigående. For transport av personer på veg,
både i privatbiler og buss, viser utviklingen en stabil
og kraftig vekst. Det vil derfor etter disse medlemmers syn
være naturlig å satse på en kraftig utbygging
av vegnettet. Etter at flere ekspressbussruter er blitt opprettet
i konkurranse med tog, har flere og flere gått over fra å bruke
tog til å bruke buss. Dette viser etter disse medlemmers syn
at buss er konkurransedyktig med tog selv om togselskapene mottar
betydelige subsidier fra skattebetalerne, og har andre konkurransefordeler.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette slik at konkurransehindrede elementer i lover og forskrifter
blir fjernet, og at det blir fri konkurranse mellom buss og tog."
Komiteen mener at
NSB AS bør ha frihet til å satse på det
nordiske og europeiske jernbanemarked.
Komiteen støtter styrets
og departementets ønske om større frihet for NSB
AS til å tilpasse seg etterspørselen fra de reisende. Komiteen mener
at økt satsing på banestrekninger med høy
etterspørsel etter transporttjenester er en riktig ressurs-
og miljøstrategi.
Komiteen vil gi ros til NSB for
evne til å gjennomføre nødvendige endringsprosesser
de siste år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser positivt
på at NSB har forretningsmessig frihet til å gi
et best mulig tilbud til de reisende ut fra tilgjengelige ressurser,
men vil understreke at forslag om nedleggelser av banestrekninger
og viktige togtilbud må behandles av Stortinget.
Disse medlemmer mener at bevilgninger
til offentlige kjøp skal stå i forhold til hva
det koster å drive strekninger og tilbud som er samfunnsøkonomisk og
politisk ønskelig å videreføre, og at
dette må stå sentralt i neste rammeavtale.
Disse medlemmer er skeptiske
til ytterligere utskillelse av støttefunksjoner. Disse
medlemmer ber Samferdselsdepartementet holde Stortinget løpende
informert om store organisatoriske endringer, eventuelt utskillelser
av støttefunksjoner. Disse medlemmer er
også opptatt av at konkurranseutsetting ikke skal føre
til sosial dumping.
Disse medlemmer mener at NSB
AS ved å satse utenlands først og fremst i de
nordiske land vil styrke selskapet også nasjonalt. Disse
medlemmer mener at NSB AS som godstransportør også må se
på det europeiske markedet slik at kundene kan gis tilbud om
transport til hele Europa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
NSB må prioritere kollektivtransporten i storbyområdene
og bruke ressurser for å bli konkurransedyktig i pris og
kvalitet hvor trafikkgrunnlaget ligger til rette. Norge har et klima
som kan spille inn både på kjøreforhold
og utstyr, og det er derfor viktig at NSB tar høyde for
dette når nytt utstyr skal tas i bruk. Et fortsatt fokus
på punktlighet er helt nødvendig for at NSB AS
skal kunne ha nødvendig tillit i kollektivtransportmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
NSB AS betjener mange forskjellige banestrekninger med forskjellig lønnsomhet
og trafikkgrunnlag. Hvilke strekninger som skal betjenes, behandles
i liten grad av Stortinget.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak hvor en gjennomgår behovet for persontransport med
tog på de mest ulønnsomme strekningene."
Disse medlemmer vil peke på at
det er viktig at alle støtte- og servicefunksjonene blir
skilt ut som uavhengige selskaper da disse i fremtiden også skal betjene
NSBs konkurrenter.
Disse medlemmer viser videre
til at NSB AS har engasjert seg i jernbanedrift i andre land. Disse medlemmer mener
dette er positivt så lenge det ikke skjer med bruk av de
midler som staten overfører uten konkurranse til kjøp
av tjenester i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil peke på at
et rettferdig konkurranseregime fordrer forretningsmessig fastsatte
avkastningskrav og utbyttepolitikk. Det er også viktig
for vurderingen av det reelle behov for statens kjøp av
persontransporttjenester som utgjør 40 pst. av NSBs samlede
omsetning av persontransport på tog.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet forutsetter at
departementet vil føre en langsiktig og forutsigbar utbyttepolitikk
slik at NSB AS har mulighet til langsiktig utvikling, planlegging
og drift. Disse medlemmer vil advare sterkt mot at
departementet overfor NSB AS skulle føre en like tilfeldig utbyttepolitikk
som Regjeringen for eksempel har ført i forhold til Posten
Norge AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at utbyttepolitikken bør ha sin basis i aksjeloven slik
som for vanlige aksjeselskaper, og at utbytte skal bestemmes av
styret med basis i selskapets finanser. Disse medlemmer vil
peke på at dette likevel vil være å forandre
et prinsipp som vil gjelde for alle statlige aksjeselskaper, og
ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med dette på en
egnet måte.
Komiteen mener stasjonene
og stasjonsområdene må brukes til beste for passasjerene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener at frihet til utsalg av driftuavhengige eiendeler vil bedre økonomien
i selskapet. Det vil bidra til departementets mål om konsentrasjon
om NSBs kjernevirksomhet.
Flertallet vil vise til at rettferdige
konkurransevilkår forutsetter at jernbaneselskapene får
tilnærmet lik adgang til nødvendig infrastruktur. Flertallet ber Regjeringen
nøye vurdere forvaltning og eierskap til stasjoner og terminaler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til omtalen
i meldingen om avhending og klarere ansvarsforhold når
det gjelder stasjoner. Slik tilstanden er i dag, bærer
bygningsmassen mange steder preg av manglende vedlikehold. Disse
medlemmer mener at en løsning der Jernbaneverket
får eneansvaret for stasjonsområdene, kan være
den mest hensiktsmessige.
Disse medlemmer er kjent med
møtevirksomheten som har vært mellom
partene, og forutsetter at Samferdselsdepartementet sammen med NSB AS
og Jernbaneverket finner fram til løsninger som partene
kan akseptere og som ikke svekker NSB AS. Disse medlemmer ber
departementet komme tilbake til dette i neste års budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at NSB AS med bakgrunn i sin historiske monopolstilling i markedet
eier bygninger, eiendommer og infrastruktur som kan skape ulike konkurransevilkår.
Dette mener disse medlemmer vil
gi særfordeler til en av aktørene når
banestrekninger skal konkurranseutsettes, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at bygninger og eiendommer som gir NSB AS særfordeler
i en konkurransesituasjon, blir overført fra NSB AS til
et eget uavhengig forvaltningsselskap eller til Jernbaneverket."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at NSB AS har engasjert seg tungt i bussektoren, og at
selskapet råder over 2 100 av landets 8 000 busser. Flertallet vil
vise til at det kan ha uheldige sider om selskapet skal utvikle
seg til en for dominerende busseier. I det kan ligge kimen til en forvitringslinje
for jernbanedrift. Flertallet vil peke på at
mindre fokus på jernbane fordi den er en mer tungrodd og
mer kapitalintensiv transportform, som også er intensiv
med hensyn til planlegging og beredskap, kan redusere jernbanens
konkurransekraft.
Flertallet mener at NSBs bussdrift
primært bør være et supplement til selskapets
jernbanedrift på de enkelte jernbanestrekninger, og spesielt
ta seg av tilbringertjeneste. Flertallet merker seg
at NSBs bussatsing synes langt å overstige dette
behovet. Flertallet mener NSBs viktigste rolle må være å levere
gode togtjenester og kontinuerlig styrke jernbanens konkurransefortrinn.
Flertallet ser at det kan oppstå uheldige
situasjoner der den dominerende markedsaktør kan overkjøre andre
som vinner et anbud på jernbane med tung satsing på buss
i samme korridor. Flertallet vil be departementet
nøye vurdere størrelsen på NSBs bussvirksomhet
og formen for engasjement på dette området i tiden
framover
Flertallet vil likevel peke på at
dersom NSB skulle få stor konkurranse på jernbanesektoren
fra selskaper som også er bussoperatører, vil
det oppstå en ny situasjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støtter
Regjeringens vurdering av at bussvirksomheten fortsatt skal inngå som
en del av satsingen til NSB-konsernet, der toget utgjør
grunnstammen. Disse medlemmer viser til at buss kan
inngå i et samspill med tog som vil styrke kollektivtrafikken
og NSB-konsernets tilbud til kundene.
Disse medlemmer viser til at
multinasjonale aktører som Connex og Arriva er integrerte
transportselskaper som satser både på tog og buss.
I en konkurranse på det norske og nordiske markedet vil
eierskapet i Nettbuss AS bidra til å styrke konkurransekraften
til NSB AS og norsk jernbane.
Disse medlemmer forutsetter en
samfunnsøkonomisk analyse dersom flertallets merknad om
nedsalg i busselskapet iverksettes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at NSB AS gjennom sitt eierskap i Nettbuss AS er blitt
en stor eier i et privat marked som har fungert godt. Gjennom flere
oppkjøp, finansiert gjennom lån fra NSB AS, har
Nettbuss AS blitt en dominerende eier i bussmarkedet. Dette har
ført til usunn monopoldannelse i enkelte geografiske områder. Det
har også ført til beskyldninger om prisdumping
og kryssubsidiering.
Disse medlemmer mener at det
ikke er en statlig oppgave å eie et busselskap som opererer
i et marked som fullt ut fungerer.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at NSB AS selger Nettbuss AS på en slik måte
at konkurransen i bussmarkedet opprettholdes."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener at NSBs
godstransport er viktig for bærekraftig samferdsel i Norge.
Jernbanemarkedet i Europa er stadig mer åpent for nasjonale
og internasjonale aktører. Behovet for samarbeidsformer
og alliansebygging jernbaneselskapene imellom er derfor stadig økende. Flertallet vil
vise til at på bakgrunn av denne situasjonen ønsker
både Samferdselsdepartementet og NSB AS å ha frihet
til å kunne redusere sine eierandeler i CargoNet AS. Nye
samarbeidsformer vil kunne styrke jernbanens konkurranseevne generelt,
og bærekraftig transport spesielt. Flertallet mener
at departementet og NSB AS bør få en slik frihet.
Flertallet viser til at den sosialdemokratiske regjering
i Sverige fremmer et tilsvarende forslag om Green Cargo.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
CargoNet AS i 2004 hadde en vekst på 18 pst. i transport
av containere og semitrailere på jernbane og er inne i
en positiv utvikling.
Disse medlemmer vil peke på at
vekst i godstransport på bane framfor veg øker
sikkerheten for trafikantene som ferdes på vegene.
Disse medlemmer mener at CargoNet
AS vil spille en viktig rolle i utviklingen av en mer bærekraftig
godstransport som også vil være til økonomisk
fordel for mange bedrifter og vareeiere rundt om i landet. Det er
positivt at flere godsaktører slipper til på det
norske jernbanenettet med nye og alternative løsninger.
Disse medlemmer er enig med departementet
i vurderingen av at en sterk nasjonal godsaktør er en forutsetning
for å få overført mer gods fra veg til
bane og vil derfor at NSB AS fortsatt skal være majoritetseier
i CargoNet AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at CargoNet AS’ godsvolum for ordinært gods
har gått tilbake. Veksten i CargoNets containertrafikk
har vært stor, og er helt naturlig med de strukturelle
forandringer som skjer på det nasjonale og internasjonale
transportmarkedet. Den aller største veksten i containertrafikken
ligger likevel sjøverts og på vegsiden og mindre
på banesiden. NSB AS eier i dag 55 pst. av aksjene i CargoNet
AS, noe som etter disse medlemmers syn er helt unødvendig.
Det er i dag flere private transportselskaper som er etablert, og
det er derfor ikke grunnlag for at staten skal eie transportselskaper
som konkurrerer i et fritt marked.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at NSB AS selger sin aksjepost i CargoNet AS."
Komiteen mener at
jernbanetransport er en sikker transportform.
Komiteen vil understreke behovet
for målrettet arbeid med trafikksikkerhet. Komiteen vil
legge til grunn at konkurranseutsetting har som forutsetning at sikkerheten
skal være like god eller bedre enn før.
Komiteen vil peke på at
med NSBs spesielle stilling og størrelse har arbeidet med
sikkerhet i dette selskapet sentral betydning for sikkerhet på jernbane
i Norge.
Komiteen er tilfreds med at trafikksikkerheten
har utviklet seg positivt etter 2000. Ingen omkomne passasjerer
og færre personskader som følge av NSBs drift
i perioden 2001-2003, viser at selskapet er dyktig på trafikksikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstrepartiog Senterpartiet mener
at sikkerheten på jernbanen i Norge er bedret de siste årene,
men at det fortsatt er utfordringer. Disse medlemmer mener
at fokuset på sikkerhet må være høyt
og forutsetter at den nye situasjonen med konkurranse ikke svekker
sikkerheten.
Disse medlemmer mener likevel
at Jernbaneverket kan bidra til økt trygghet og nedgang
i jernbanerelaterte ulykker. Økt fokus og innsats for å få fjernet planoverganger
krever større investeringer i årene som kommer. Disse
medlemmer viser til flertallets vedtak om å bruke
10 mrd. kroner mer enn Regjeringen i kommende planperiode på infrastrukturutbedring. Disse
medlemmer viser til at det først er da det vil være
mulig å få ut effekten av NSB AS’ investeringer
i nytt togmateriell. Dette vil gi passasjerene raskere tog, redusert
reisetid og bedre komfort.
Disse medlemmer forutsetter at
NSB AS i neste § 10-melding gjør rede for hvordan
trafikksikkerheten ivaretas i selskapet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til underdekningen ved
avtalen om offentlig kjøp i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005 og NSB AS’ inntreden i momsregimet. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til sine merknader i
Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004-2005), jf. spørsmål/svar
nr. 7, om å klargjøre økonomien, slik
at partene kommer fram til en omforent sum. Disse medlemmer mener
at dette må ryddes opp i, slik at det ikke bidrar til å svekke NSBs økonomi
og dermed tjenestetilbudet. Disse medlemmer ber Regjeringen
komme tilbake til dette i forbindelse med Revidert statsbudsjett
for 2005.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at NSB AS bør kunne drive taxfreesalg på lik
linje med andre transportformer som driver utenlandstransport. Flertallet viser
til sine merknader og til vedtak i forbindelse med behandlingen
av Dokument nr. 8:15 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 62 (2004-2005). Flertallet mener
at departementet på en smidig måte bør
gi NSB AS muligheten til å gi sine utenlandsreisende den samme
service som allerede praktiseres i andre grenseoverstridende transportformer,
som fly og båttransport.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil vise til at saken
om taxfree er til vurdering i Finansdepartementet.
Disse medlemmer er kjent med
at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med saken på en
egnet måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at utbygginga av GSM-R-nettet
nå synes å gå som planlagt. Flertallet forventer
at tidsfristene også overholdes framover.
Komiteen vil peke
på at de kostnadsreduksjonene som GSM-R-utbyggingen vil
kunne gi for kommersiell GSM-utbygging, vil kunne bidra positivt
til videre utbygging og tilpasning av dekning av GSM-systemer langs
jernbanen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen legge til rette slik
at konkurransehindrede elementer i lover og forskrifter blir fjernet,
og at det blir fri konkurranse mellom buss og tog.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at NSB AS selger Nettbuss AS på en slik måte at
konkurransen i bussmarkedet opprettholdes.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget om
at NSB AS børsnoteres og selges.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at NSB AS selger sin aksjepost i CargoNet AS.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen overføre
eierskapet av NSB AS fra Samferdselsdepartementet til Nærings-
og handelsdepartementet.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at bygninger og eiendommer som gir NSB AS særfordeler i
en konkurransesituasjon, blir overført fra NSB AS til et
eget uavhengig forvaltningsselskap eller til Jernbaneverket.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen fremme sak hvor en
gjennomgår behovet for persontransport med tog på de mest
ulønnsomme strekningene.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 6 (2004-2005) - om verksemda til NSB AS for perioden 2004-2006 - vedlegges protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 15. februar 2005
Petter Løvik
leder |
Hans Gjeisar Kjæstad
ordfører |