I samsvar med det etablerte styringsopplegget
for NSB AS (NSB) legg Samferdselsdepartementet fram ei stortingsmelding
om verksemda i konsernet.
Departementet tek utgangspunkt i NSB sitt plandokument
for 2004-2008 (§ 10-planen 2004).
Formålet med stortingsmeldinga er å gi
Stortinget ei orientering om utviklinga i førre planperiode
og om NSB sine hovudutfordringar, strategiar og planar for dei komande åra,
som grunnlag for å utforme politikken for eigarstyringa
av selskapet.
Saker som gjeld sal av vitale eigedelar og materiell for
togdrifta på det nasjonale jernbanenettet, skal leggjast
fram for samferdselsministeren før styret tek endeleg avgjerd
i saka.
I høve til § 3 i vedtektene
skal NSB drive jernbanetransport, anna transportverksemd, samt verksemd
som naturleg heng saman med dette. Verksemda kan drivast av selskapet
sjølv, av heileigde dotterselskap eller gjennom andre selskap
NSB har eigardelar i eller samarbeider med.
Da infrastrukturen, omfanget av og vilkåra
for staten sitt kjøp av persontransporttenester og forhold
som gjeld regulering er viktige for NSB sine rammevilkår, blir
det i meldinga gjort greie for status og vidare arbeid med forhold
som er særleg viktige for NSB som jernbaneselskap.
Staten sitt ansvar gjennom eigarstyringa av
selskapet gjeld særleg å fastleggje hovudområdet
for verksemda, sørgje for forsvarleg eigenkapitalfinansiering
og å fastsetje avkastingskrav og utbytepolitikk. Premissane
for eigarstyringa ligg fast.
I eigarstyringa av NSB er Samferdselsdepartementet oppteken
av at selskapet skal:
– sikre
eit publikumsvennleg og trafikksikkert togtilbod,
– gi staten størst mogeleg
verdiskaping over tid,
– utnytte dei synergiane som ligg
i det å vere eit breitt samansett konsern,
– oppfylle krav i samband med
reguleringar som er fastsette i forhold til trafikktryggleik og
forretningsmessige kontraktar mv. på ein kostnadseffektiv
måte, medrekna kontrakten med staten om kjøp av
persontransporttenester, vere ein attraktiv arbeidsplass med dyktige
og serviceinnstilte tilsette.
NSB sitt persontogtilbod møter ein
stadig aukande konkurranse frå andre transportmiddel. Dette
har gitt ein nedgang i talet på reisande og tap av marknadsdelar for
NSB dei seinare åra. Mot slutten av 2003 hadde NSB likevel
ein auke i talet på reisande. Denne positive utviklinga
har halde fram i 2004.
Godstransporten på jernbane har også hatt
ein nedgang i transportarbeidet i dei seinare åra. CargoNet
der NSB eig 55 pst. av aksjane, har hatt ein samla reduksjon i transportarbeidet
i perioden 2000 til 2003 med 10 pst. Målt i tal på containerar
har CargoNet hatt ein stor auke i transportarbeidet dei seinare åra.
Endringar i transportmarknaden, som òg
gjeld opninga for konkurranse om persontransport med jernbane, stiller
NSB-konsernet overfor store utfordringar knytte til effektivisering
og omstilling av verksemda, marknadsposisjonering og tilpassing
av togtilbodet.
Etter Samferdselsdepartementet si vurdering
vil rammevilkår som er konkurransenøytrale og
som mogeleggjer naudsynt omstilling av verksemda, vere avgjerande
for dei økonomiske resultata til konsernet i komande planperiode.
Dette er særleg viktig fordi jernbaneverksemd er kapitalkrevjande.
I tillegg til ein stadig tiltakande konkurranse
frå andre transportmiddel stiller auka konkurranse innan jernbanesektoren
både på gods- og persontransportsida NSB overfor
store utfordringar i åra som kjem.
NSB har ikkje lenger einerett til å drive
godstransport med jernbane og det blir lagt til rette for konkurranseutsetjing
av persontrafikken.
Den planlagde konkurransen om persontransport med
jernbane stiller konsernet overfor store utfordringar i åra
som kjem. Samferdselsdepartementet er i ferd med å fastleggje
sjølve innretninga på konkurranseregimet. NSB
arbeider aktivt med å tilpasse seg den komande
konkurransemarknaden. I følgje styret vil NSB søkje å medverke
til at det blir etablert kundevennlege løysingar baserte
på forretningsmessige prinsipp knytte til mellom anna handtering
av togmateriell, billettering, vedlikehald og informasjon. For styret
er det på same tid avgjerande at NSB blir stilt overfor same
rammevilkår som konkurrentane.
I Jernbanepakke II legg EU opp til å akselerere
tempoet gjennom å opne for ytterlegare konkurranse for godstransport
med jernbane. I 2006 blir det opna for internasjonal godstransport
og i 2007 for nasjonal godstransport i heile EØS-området.
EU-kommisjonen la 3. mars 2004 fram Jernbanepakke III der det mellom anna
blir foreslått opning av internasjonalt passasjertransport
inkludert kabotasje, seinast frå 2010.
For å oppretthalde og styrkje jernbana
si konkurransekraft i høve til andre transportmiddel er
det viktig med tilstrekkeleg prioritering av vedlikehaldet av og kapasitetsfremjande
investeringar i infrastrukturen. Styret i NSB understrekar at tempoet
i utbygginga av jernbaneinfrastrukturen er altfor lågt
i høve til behovet og meiner denne må aukast mykje
i område der jernbana kan medverke mest til å auke
kollektivtransporten. For å vidareutvikle godstransporten
på jernbana meiner styret at det også er naudsynt
med tiltak som gir auka kapasitet og meir framkomeleg infrastruktur
for å betre regulariteten og meir punktleg togtrafikk.
Regjeringa legg opp til ei konsentrering av
satsinga til storbyområda, der jernbana betyr mest for
miljø og transport. Dette vil medverke til å gjere
jernbana til eit meir attraktivt transporttilbod; ikkje berre rundt
dei største byane, men òg for store delar av det
resterande jernbanenettet. For å sikre eit trygt og driftssikkert jernbanenett
er det i tillegg lagt vekt på å oppretthalde eit
høgt drifts- og vedlikehaldsnivå. Igangsette moderniseringstiltak
som til dømes utbygging av GSM-R og fjernstyring av Nordlandsbana
vil òg føre til auka tryggleik og betre trafikkstyring
slik at noverande infrastruktur kan utnyttast på ein betre
måte.
Sportilgangsavtalen mellom Jernbaneverket og
togoperatørane regulerer tilhøva mellom partane
når det gjeld spørsmål av administrativ,
teknisk og finansiell art knytte til bruk av jernbaneinfrastrukturen.
Etter departementet si meining er det naturleg å ta omsyn
til at det er staten som betaler størstedelen av drifts-
og vedlikehaldskostnadene knytte til jernbaneinfrastrukturen, og
at dette bør takast omsyn til og speglast ved vurderinga
av ansvarsdelinga mellom togoperatøren og infrastrukturforvaltaren
i sportilgangsavtalen.
Staten ved Samferdselsdepartementet kjøper
i dag persontransporttenester med tog som ikkje er bedriftsøkonomisk
lønnsame, men som ein ønskjer å oppretthalde
ut frå samfunnsmessige omsyn. Inntektene frå staten
gjennom avtalen om kjøp av persontransporttenester utgjer
om lag 40 pst. av NSB sin samla omsetnad av persontransport med
tog.
Tilpassingar av togproduksjonen innanfor ordninga med
statleg kjøp av persontransporttenester til dei områda
der jernbana særleg har sine føremonn i høve til
konkurrerande transportmiddel, vil gi positive resultat for NSB
i form av eit betre og meir marknadstilpassa togtilbod.
Avtalen om statleg kjøp av persontransporttenester mellom
Samferdselsdepartementet og NSB er ein nettokontrakt som blir fastsett
gjennom tingingar mellom partane som grunnlag for kva som skal fremjast
i dei årlege statsbudsjetta. Gjeldande rammeavtale omfattar perioden
2003-2006.
Den samla avgiftsstrukturen og det totale avgiftsnivået
for jernbanesektoren sett i høve til transportsektoren
elles, er avgjerande for omfanget av NSB si verksemd.
I statsbudsjettet for 2005 foreslår
Regjeringa å auke den generelle meirverdiavgiftssatsen
til 25 pst. og den lågare satsen for persontransport til
7 pst.
På grunn av fleire endringar i avgiftsregimet
i transportsektoren etter føregåande gjennomgang
av køyrevegsavgifta, blir det i NTP 2006-2015 lagt opp
til mellom anna å vurdere om avgifta bør differensierast
etter støy og eventuelt tid. Eventuelle endringar i avgifta
vil også bli sett i samanheng med harmoniseringsarbeidet av
mellom anna køyrevegsavgifta for jernbanetransport som
skjer i regi av EU.
Frå 1. juli 2002 blei særlovselskapet
NSB endra til eit ordinært aksjeselskap, 100 pst. eigd
av staten. Omdanninga av NSB til statsaksjeselskap har ikkje endra
NSB sine plikter som følgjer jernbanelova eller NSB sine plikter
som er knytte til staten sine kjøp av persontransporttenester
med tog. Dei tilsette sine særskilde rettar frå særlovselskapet
som gjeld forrett til statlege stillingar og venteløn dersom
ein blir overtalleg, er vidareførde fram til 1. januar
2005.
For mellom anna å tilpasse verksemda
til ein stadig meir konkurranseutsett marknad, har konsernet i føregåande
periode hatt eit sterkare fokus på kjerneverksemda som
er persontransport og godstransport med jernbane, samt busstransport.
I perioden 2000-2003 har NSB skilt ut og konkurranseutsett fleire
støtte- og servicefunksjonar. Omstillingane gir betre utnytting
av investeringane og stordriftsfordelane, slik at faste kostnader
blir meir variable. For å auke konkurransekrafta til persontrafikken
med tog starta NSB våren 2003 opp eit omfattande marknadsretta
omstillingsprogram. Ei overordna målsetjing med dette programmet
er at det skal bli mykje enklare å vere kunde i NSB. Det
er også gjennomført ei svært omfattande
fornying av persontogmateriellet. NSB har gjort større
omleggingar av godstransporttilbodet gjennom overgangen til kombinerte
transportar. I 2002 etablerte Nettbuss seg i Sverige ved kjøp
av aksjane i Nettbuss Sverige (tidlegare Rimbo) som driv bussverksemd
sør og vest i Sverige. Nettbuss er den tredje største
bussaktøren i Norden etter Swebus og Connex.
Lønnsemda i konsernet i perioden 2000-2003
har vore dårlegare enn føresett på grunn
av negativ inntektsutvikling i persontog- og godstogverksemda. NSB si
omfattande omstilling i førre periode har hjelpt til å redusere
kostnadene og effektivisere drifta. Utan dette arbeidet ville NSB
i dag hatt ein vesentleg dårlegare økonomi. Samferdselsdepartementet
reknar med at NSB i perioden 2004-2006 held fram med arbeidet med å redusere
kostnadene og effektivisere drifta.
Når det gjeld kor punktlege toga er,
har det samla blitt betre i førre periode. Fyrste halvår
av 2004 hadde NSB svært punktlege tog. Dette har gitt seg
direkte utslag i form av meir fornøgde kundar.
Styret er oppteke av at konsernet får
større fridom til å tilpasse seg etterspurnaden
frå dei reisande. Samferdselsdepartementet støttar
ei slik vurdering. I rammeavtalen for statleg kjøp av persontransporttenester
med tog for perioden 2003-2006 har departementet opna for at NSB
kan gjere endringar i stoppmønster og togavgangar når
passasjergrunnlaget sviktar og talet på reisande over ein
gitt periode går mykje ned. Etter departementet si meining
vil ei tilpassing av produksjonen over tid til den faktiske etterspurnaden
etter togtenester kunne medverke til å auke lønsemda
i selskapet.
Staten si tilførsle av eigenkapital
i perioden har auka NSB sin eigenkapitalverdi, men medverkar til å redusere
verdiutviklinga. DnB Markets konkluderer med at NSB sin eigenkapitalverdi
på 8,7 mrd. kroner kanskje er oppretthalden, medan utviklinga
i selskapsverdien til NSB-konsernet har vore negativ i perioden.
Undersøkinga har likevel ikkje gitt grunnlag for å fastsette ein
konkret verdireduksjon på selskapet.
For Samferdselsdepartementet er det viktig at
NSB kontinuerleg arbeider for å betre trafikktryggleiken. Den
har utvikla seg positivt i perioden 2001-2003. Denne positive utviklinga
har samanheng med at arbeidet for auka trafikktryggleik er høgt
prioritert i konsernet.
Styret sine mål og strategiar for dei
komande åra byggjer vidare på det strategiske
fundamentet som blei trekt opp i samanheng med førre stortingsmelding
om NSB si verksemd etter St.meld. nr. 48/Innst. S. nr.
328 (2000-2001). Styret vil auke konsentrasjonen om kjerneverksemda
og legg opp til framleis å selje driftsuavhengige eigedomar.
Styret sitt utgangspunkt er at toget utgjer grunnstammen i kollektivtilbodet
til NSB. Styret legg vidare opp til at bussen skal supplere og utfylle toget
og ta del i ein liberalisert ekspressbussmarknad. Tog og buss skal
utviklast i nye transportmarknader og i eit samspel når
dette gir eit betre tilbod til kundane og rammevilkåra
elles ligg til rette for slike løysingar. Styret definerer
Norden som NSB sin heimemarknad for persontrafikken med tog og buss.
Dette vil gi NSB fleire bein å stå på etter
kvart som den norske marknaden for persontransport blir opna for
meir konkurranse. For godstransporten legg styret opp til å vidareutvikle verksemda
gjennom alliansar og internasjonal satsing på kombinerte
transportar.
NSB sitt mål for persontogverksemda
er å vinne konkurranse om persontransport med tog, auke
marknadsdelane i forhold til andre transportmiddel og erobre fleire
kundar. Våren 2003 sette NSB i gang eit systematisk arbeid
for å auke konkurransekrafta til toget i forhold til bil
og buss innanfor dei grenser som infrastrukturen set.
Dei store multinasjonale transportkonserna opererer i
dei fleste marknadene innanfor kollektivtransport (tog, buss, trikk,
T-bane og ferje), også i Noreg. Difor støttar
Samferdselsdepartementet strategien til styret i NSB om at kjerneverksemda
til konsernet framleis skal utgjere persontransport og godstransport
med jernbane supplert med busstransport.
Samferdselsdepartementet støttar styret
si vurdering av behovet for å konsolidere posisjonen Nettbuss
i dag har i den norske bussmarknaden. Nettbuss arbeider for tida
med sal av eigedelane sine i Norgesbuss AS. Dette vil medverke til
at selskapet ikkje blir ein for dominerande aktør.
NSB vil delta i dei komande konkurransane knytte
til staten sitt kjøp av persontransport med tog når
dette blir sett på som riktig ut frå ei økonomisk
og strategisk vurdering for selskapet.
På godssida vil hovudsatsinga vere
vidareutvikling av det kombinerte transporttilbodet gjennom dotterselskapet
CargoNet, der NSB eig 55 pst. av aksjane.
På godssida reknar Samferdselsdepartementet
med at konkurransesituasjonen for CargoNet vil skjerpast ytterlegare
som følgje av at tilgangen til den norske jernbanemarknaden
no er opna både for nasjonal og internasjonal godstransport.
Denne opninga for konkurranse innan godstrafikken tilseier at det
kan vere aktuelt å revurdere føresetnaden om at
NSB skal eige minimum 51 pst. av eigedelane i CargoNet. Denne føresetnaden
blei lagt til grunn ved behandlinga av føregåande
stortingsmelding om NSB si verksemd. Etter kvart som konkurransen
i godstrafikken på det norske jernbanenettet utviklar seg,
bør denne grensa i eigarskapet til CargoNet vurderast oppheva
slik at styret i samråd med Samferdselsdepartementet kan
få fridom til å redusere eigardelen dersom det
blir vurdert som mest fordelaktig for å sikre lønnsam
drift og utvikle verdiane i CargoNet.
Etter Samferdselsdepartementet si vurdering
er ein sterk godsaktør i Noreg ein føresetnad
for å kunne nå målet om å få overførd
meir godstransport frå veg til bane.
Styret legg opp til å vidareføre
eigarskapet til ROM Eiendomsutvikling AS med sikte på sal
av utvikla eigedomar når marknadstilhøva tilseier
det.
Resultatutviklinga i NSB i førre periode
viser at konsernet framleis har eit behov for å redusere
kostnadene og auke inntektene særleg i jernbanetrafikkverksemda. Etter
Samferdselsdepartementet si vurdering er det difor viktig at styret
har sterkt fokus på denne delen av verksemda. Det er viktig
at støttefunksjonane framleis blir effektiviserte gjennom
f.eks. konkurranseutsetjing og outsourcing, og at eigedomsverksemda
blir utvikla med sikte på sal av driftsuavhengige eigedomar.
Dette vil medverke til at konsernet får etablert ein økonomisk struktur
med mindre faste kostnader. Dette er viktig med tanke på at
selskapet skal stå betre rusta til å møte svingingar
i marknaden og opninga for konkurranse om persontransport på jernbane.
Når det gjeld det framtidige eigarskapet
til stasjonar og ei eventuell overføring av desse frå NSB
til Jernbaneverket, er dette ei omfattande sak som Samferdselsdepartementet
vil vurdere nærmare i samråd med Jernbaneverket
og NSB.
Når det gjeld utviding av satsingsområdet
til også å omfatte Norden for persontransport
og Europa for godstransport, må ein slik strategi ta omsyn
til den normalt høgare risikoen som er knytt til utanlandsengasjement.
Samferdselsdepartementet vurderer det som svært viktig
at utanlandsinvesteringane skjer på ein varsam måte
og at eventuelle oppkjøp av verksemder i utlandet blir
avgrensa til verksemder som byggjer opp under og medverkar til å styrkje
konsernet si kjerneverksemd i heimemarknaden og som gir eigaren
størst mogeleg avkasting over tid.
Krav til avkasting og utbyttepolitikk er viktige
styringsreiskapar i den samla eigaroppfølginga av eitkvart selskap.
Dette gjeld òg for staten som eigar av statlege selskap
som til dømes NSB.
Avkastingskravet er eit uttrykk for den venta
alternative avkastinga som eigaren kunne ha fått ved å investere
kapitalen på ein annan måte med same risiko. Utbyttepolitikken
er dei langsiktige retningslinene for korleis overskotet i selskapet
skal disponerast, dvs. kor mykje som skal utbetalast til eigaren
og kor mykje som skal haldast attende i selskapet til bruk for investeringar,
drift eller eigenkapitaloppbygging. For staten som eigar blir det
lagt til grunn at utbyttepolitikken skal hjelpe til at verdiskapinga
for staten på lang sikt blir størst mogeleg.
Med utgangspunkt i kapitalverdimodellen blir
avkastingskravet fastsett til minimum 7,2 pst. etter skatt på bokførd
verdi av eigenkapitalen. Noverande avkastingskrav er fastsett til
7,5 pst. Lågare rentenivå og ei lågare
gjeld i NSB-konsernet trekkjer i retning av å kunne redusere
noko på avkastingskravet. Tilførsle av eigenkapital
og premie for generell marknadsrisiko medverkar på den
andre sida til at avkastingskravet bør aukast. Avkastingskravet
er òg korrigert for utskiljinga av Flytoget AS frå NSB
som blei gjennomførd 1. januar 2003.
Etter Samferdselsdepartementet si vurdering
bør kravet til eigenkapitalavkasting liggje fast i ein
periode på 3-5 år, med mindre det før
den tid skjer vesentlege endringar i dei faktorane som påverkar
kravet.
Samferdselsdepartementet har fram til no hatt
ein langsiktig utbytepolitikk der 30 pst. av årsresultatet
har vore fastsett som øvre grense for utbytet. Etter NSB
sin langtidsplan for perioden 2004-2008 vil det årlege investeringsnivået
reduserast frå 1,9 mrd. kroner i 2004 til under 1 mrd.
kroner i dei komande åra. Bakgrunnen for denne reduksjonen
er at det store investeringsprogrammet i persontogverksemda med
innkjøp av nytt togmateriell blir venta fullførd
i 2004. Samstundes har NSB no oppnådd ein tilfredsstillande
eigenkapitalandel på 45 pst. Dette gir grunnlag for å vurdere
endringar i den tidligare utbytepolitikken. Samferdselsdepartementet
legg på denne bakgrunn opp til å endre utbytepolitikken
slik at den blir på linje med utbytepolitikken i andre
fristilte statlege verksemder, der utbytet blir sett lik som innlånsrenta
til staten multiplisert med eigenkapitalen, avgrensa oppover til
ein viss prosentdel av årsresultatet etter skatt. Regjeringa
vil kome nærmare attende til dette i budsjettet for 2006.