Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om å innføre et konfesjonsbundet kristendomsfag i grunnskolen

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 133 (2004-2005)
  • Kildedok: Dokument nr. 8:45 (2004-2005)
  • Dato: 03.03.2005
  • Utgiver: Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag slik at det nåværende KRL-faget fjernes og byttes ut med et rent konfesjonsbundet kristendomsfag med fritaksrett og et nøytralt religions- og livssynsfag med stor vekt på kristendomsundervisning og uten fritaksrett."

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Ottar Kaldhol og Eva M. Nielsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Fremskrittspartiet, Arne Sortevik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre, Ola Elvestuen, og representantene Ursula Evje og Jan Simonsen, viser til dokumentet.

Komiteens flertall, alle unntatt representantene Evje og Simonsen, viser til merknadene i Innst. S. nr. 240 (2000-2001) om evaluering av faget kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering, hvor komiteen uttaler blant annet at

"Kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering (KRL) skal bidra til å gi elevene et felles kunnskaps-, kultur- og verdigrunnlag. I en stadig mer flerkulturell befolkning må opplæringen i skolen ha som mål å fremme forståelse, respekt og evne til dialog mellom mennesker med ulike oppfatninger når det gjelder tro og livssyn. Samtidig skal faget gi elevene bedre forståelse av egen religiøs eller livssynsmessig tradisjon og identitet.

Komiteen viser til at KRL er et ordinært skolefag, forankret i de overordnede målene og retningslinjene i læreplanen for den 10-årige skolen. Faget skal gi kunnskap om religioner og livssyn, ikke opplæring i en bestemt tro. Komiteen vil i den forbindelse vise til at Stortinget allerede i 1969 gjorde vedtak om at skolefaget kristendomskunnskap ikke skulle være en del av kirkens dåpsopplæring.

Komiteen vil understreke viktigheten av at KRL-faget skal være åpent, bidra til innsikt, respekt og dialog på tvers av tros- og livssynsgrenser og fremme forståelse og toleranse i religiøse og moralske spørsmål. Grunnleggende kunnskaper om hverandre er en forutsetning for respektfull dialog og sosial integrering."

Videre vil flertallet vise til det pågående arbeidet med nye læreplaner for kristendoms-, religions- og livssynsfaget. Dette arbeidet bygger på den politiske enigheten om å ha et felles KRL-fag. Flertallet viser for øvrig til at forslag til lovendringer knyttet til KRL-faget nå er ute på høring.

Flertallet viser til dette og råder Stortinget til å avvise forslaget.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser til Innst. S. nr. 200 (2002-2003) om St.meld. nr. 7 (2002-2003) Trosopplæring i Den norske kirke, der følgende forslag ble fremmet av Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:

"Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak med forslag til styrking og videreutvikling av KRL-faget i grunnskolen og i lærerutdanningen for dette faget."

Dette medlem har fortsatt denne oppfatning at styrking og videreutvikling av KRL-faget som et felles verdifag - og derved en felles norsk verdiplattform - for alle elever i grunnskolen er viktig. Dette medlem understreker at en slik felles norsk verdiplattform tydelig skal fremvise kristen kulturarv og kristen etikk som grunnleggende verdier i det norske samfunn.

Komiteens medlemmer representantene Ursula Evje og Jan Simonsen viser til at forslaget går ut på å erstatte KRL-faget med to nye fag. Det ene skal være et religionsfag som skal ivareta de samme hensyn som dagens KRL-fag. Det skal gi objektiv kunnskap i religionene, og ikke opplæring i en bestemt tro, og det skal være obligatorisk, slik at samtlige elever, både kristne, muslimer og elever med andre livssyn, får en felles respekt og forståelse for hverandres religioner. De hensyn som komitéflertallet mener er viktige å ta, er med andre ord ivaretatt i forslaget. Det nye er at det innføres et konfesjonsbundet kristendomsfag med fritaksrett, slik at foreldrene får et tilbud fra skolen om opplæring for deres barn i den kristne tro. Kristendommen har i mer enn 1000 år hatt en særstilling i Norge i forhold til andre religioner. Den er en vesentlig del av vår kulturarv og et bolverk for å ivareta vår vestlige kultur i en tidsperiode der våre kristne og vestlige verdier er under press. Det er derfor skuffende at flertallet ikke ønsker å gi norske foreldre dette tilbudet.

Disse medlemmer viser for øvrig til argumentasjonen i Dokument nr. 8:45 (2004-2005) og fremmer forslaget i dokumentet.

Forslag fra mindretall

Forslag fra representantene Ursula Evje og Jan Simonsen:

Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag slik at det nåværende KRL-faget fjernes og byttes ut med et rent konfesjonsbundet kristendomsfag med fritaksrett og et nøytralt religions- og livssynsfag med stor vekt på kristendomsundervisning og uten fritaksrett.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader og råder Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:45 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om å innføre et konfesjonsbundet kristendomsfag i grunnskolen - avvises.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 3. mars 2005

Rolf Reikvam

leder

Ine Marie Eriksen

ordfører