I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag slik at det nåværende KRL-faget fjernes og byttes ut med et rent konfesjonsbundet kristendomsfag med fritaksrett og et nøytralt religions- og livssynsfag med stor vekt på kristendomsundervisning og uten fritaksrett."
Komiteen, medlemmene fra Høyre,
Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Ottar Kaldhol
og Eva M. Nielsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og
lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og
Elsa Skarbøvik, fra Fremskrittspartiet, Arne Sortevik,
fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre, Ola
Elvestuen, og representantene Ursula Evje og Jan Simonsen,
viser til dokumentet.
Komiteens flertall, alle unntatt representantene Evje og
Simonsen, viser til merknadene i Innst. S. nr. 240 (2000-2001) om
evaluering av faget kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering, hvor
komiteen uttaler blant annet at
"Kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering
(KRL) skal bidra til å gi elevene et felles kunnskaps-,
kultur- og verdigrunnlag. I en stadig mer flerkulturell befolkning
må opplæringen i skolen ha som mål å fremme
forståelse, respekt og evne til dialog mellom mennesker
med ulike oppfatninger når det gjelder tro og livssyn.
Samtidig skal faget gi elevene bedre forståelse av egen
religiøs eller livssynsmessig tradisjon og identitet.
Komiteen
viser til at KRL er et ordinært skolefag, forankret i de
overordnede målene og retningslinjene i læreplanen
for den 10-årige skolen. Faget skal gi kunnskap om religioner
og livssyn, ikke opplæring i en bestemt tro. Komiteen vil
i den forbindelse vise til at Stortinget allerede i 1969 gjorde
vedtak om at skolefaget kristendomskunnskap ikke skulle være
en del av kirkens dåpsopplæring.
Komiteen
vil understreke viktigheten av at KRL-faget skal være åpent,
bidra til innsikt, respekt og dialog på tvers av tros-
og livssynsgrenser og fremme forståelse og toleranse i
religiøse og moralske spørsmål. Grunnleggende
kunnskaper om hverandre er en forutsetning for respektfull dialog
og sosial integrering."
Videre vil flertallet vise til
det pågående arbeidet med nye læreplaner
for kristendoms-, religions- og livssynsfaget. Dette arbeidet bygger
på den politiske enigheten om å ha et felles KRL-fag. Flertallet viser for øvrig
til at forslag til lovendringer knyttet til KRL-faget nå er
ute på høring.
Flertallet viser til dette og
råder Stortinget til å avvise forslaget.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. S. nr. 200 (2002-2003) om St.meld. nr. 7 (2002-2003)
Trosopplæring i Den norske kirke, der følgende
forslag ble fremmet av Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak med forslag
til styrking og videreutvikling av KRL-faget i grunnskolen og i
lærerutdanningen for dette faget."
Dette medlem har fortsatt denne
oppfatning at styrking og videreutvikling av KRL-faget som et felles verdifag
- og derved en felles norsk verdiplattform - for alle elever i grunnskolen
er viktig. Dette medlem understreker at en slik felles
norsk verdiplattform tydelig skal fremvise kristen kulturarv og
kristen etikk som grunnleggende verdier i det norske samfunn.
Komiteens medlemmer representantene Ursula
Evje og Jan Simonsen viser til at forslaget går
ut på å erstatte KRL-faget med to nye fag. Det
ene skal være et religionsfag som skal ivareta de samme
hensyn som dagens KRL-fag. Det skal gi objektiv kunnskap i religionene,
og ikke opplæring i en bestemt tro, og det skal være
obligatorisk, slik at samtlige elever, både kristne, muslimer
og elever med andre livssyn, får en felles respekt og forståelse
for hverandres religioner. De hensyn som komitéflertallet
mener er viktige å ta, er med andre ord ivaretatt i forslaget. Det
nye er at det innføres et konfesjonsbundet kristendomsfag
med fritaksrett, slik at foreldrene får et tilbud fra skolen
om opplæring for deres barn i den kristne tro. Kristendommen
har i mer enn 1000 år hatt en særstilling i Norge
i forhold til andre religioner. Den er en vesentlig del av vår
kulturarv og et bolverk for å ivareta vår vestlige
kultur i en tidsperiode der våre kristne og vestlige verdier
er under press. Det er derfor skuffende at flertallet ikke ønsker å gi
norske foreldre dette tilbudet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til argumentasjonen i Dokument nr. 8:45 (2004-2005) og fremmer forslaget
i dokumentet.
Forslag fra representantene Ursula Evje og Jan Simonsen:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag slik at det nåværende KRL-faget fjernes og byttes ut med et rent konfesjonsbundet kristendomsfag med fritaksrett og et nøytralt religions- og livssynsfag med stor vekt på kristendomsundervisning og uten fritaksrett.
Komiteen har for øvrig ingen merknader og råder Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:45 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om å innføre et konfesjonsbundet kristendomsfag i grunnskolen - avvises.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 3. mars 2005
Rolf Reikvam
leder |
Ine Marie Eriksen
ordfører |