Til Stortinget
Det foreslås å innføre et nytt konfesjonsbundet kristendomsfag
i grunnskolen med fritaksrett for elever av foreldre som støtter
eller tilhører andre religioner, kristne retninger eller
livssyn. Det foreslås også å innføre
et obligatorisk religionsfag som skal gi samtlige elever objektiv
kunnskap om ulike religioner, trosretninger og livssyn, herunder
den lutherske kristendommen.
Den norske grunnloven slår fast at "den
evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion".
Norge har mer enn tusen års tradisjon, historie og kultur
som et kristent land. I vår tid er vår vestlige
kultur under sterkt press fra andre religioner og kulturer. Det
er derfor viktigere enn noensinne å forstå at
kristendommen er et viktig bolverk for å forsvare vår
norske kultur, vår historie og våre kulturelle tradisjoner.
Til tross for det finnes det i dag ikke et eget konfesjonsbundet
kristendomsfag i skolen hvor elevene kan lære om Kristus
som Guds sønn. Det tidligere tradisjonelle kristendomsfaget
er byttet ut med et felles kristendoms-, religions- og livssynfag.
Det nye KRL-faget er kritisert av FNs menneskerettighetskomité,
som blant annet påpeker en indre spenning i faget. Den
hevder at skolens formålsparagraf gir den kristne religion
en kvalitativ fordel fremfor andre religioner og livssyn når
den sier:
"Grunnskolen skal gi elevene en kristen og moralsk oppdragelse."
KRL-planen sier det motsatte:
"Kristendoms-, religions,- og livssynkunnskap er et ordinært
skolefag. Undervisningen i faget skal ikke være forkynnende…presentere
kristendommen, de ulike religioner og livssyn ut fra sin egenart.
De samme pedagogiske prinsippene skal legges til grunn for undervisning
i de ulike emner."
KRL-planen har altså et forbud mot forkynning. Det er
forbudt å oppdra i en bestemt religion. Faget krever pedagogisk
likestilling. Undervisningen skal være objektiv og nøytral.
Planen gir ikke den kristne religion noen kvalitativ forrang fremfor
andre livssyn. KRL-planen motsier altså formålsparagrafen, hvis
denne blir tolket ordrett. FNs menneskerettighetskomité kritiserer
denne indre spenningen i regelverket.
Menneskerettighetskomiteen kritiserer også den delvise
fritaksretten i KRL-planen: Den er vanskelig å praktisere,
særlig når det gjelder synging av sanger, salmer
og utenatlæring av sekulære og religiøse
tekster, for eksempel bønner og trosbekjennelser.
Den beste løsningen på dette problemet er å foreta en
skikkelig opprydding. Norge som et kristent land bør kunne
ha et eget konfesjonsbundet kristendomsfag, der elevene lærer
den lutherske trosbekjennelsen utenat og blir lært at denne
er riktig. Det samme gjelder en bønn som Fadervår.
Foreldre som, fordi de er tilhengere av andre livssyn, religioner
eller kristne retninger eller er ateister, ikke ønsker
at deres barn skal lære at den lutherske kristendommen
er den rette tro, kan få rett til å frita sine
barn fra hele faget.
I tillegg bør det opprettes et nytt religions- og livssynfag
der samtlige elever, uten fritaksrett, får en objektiv
opplæring om alle trosretninger og religioner. Dette faget
må imidlertid også innbefatte undervisning om
kristendommen, og denne delen av pensum må stå i
forhold til kristendommens styrke i den norske befolkningen. Denne
undervisningen skal imidlertid være objektiv og ikke konfesjonsbundet. En
slik undervisning er spesielt viktig for å gi minoritetsgrupper
innføring i den største og viktigste religionen
i vårt land. En undersøkelse fra 2000 viste at ni
av ti muslimske foreldre ikke ønsket at deres barn skulle
lære om andre religioner og livssyn, men bare ha islamkunnskap.
Slike holdninger kan det ikke tas hensyn til. Det er viktig at minoriteter
får en forståelse for og har kunnskap om flertallskulturen.
Religionsfaget bør innføres på et høyere
klassetrinn enn det konfesjonsbundne kristendomsfaget, som bør
innføres fra 1. klasse i grunnskolen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag
slik at det nåværende KRL-faget fjernes og byttes
ut med et rent konfesjonsbundet kristendomsfag med fritaksrett og
et nøytralt religions- og livssynsfag med stor vekt på kristendomsundervisning og
uten fritaksrett.
9. februar 2005