Meldinga viser til at Stortinget 9. juni 2004 vedtok at:
"Stortinget ber regjeringen i løpet av 2004 foreta en vurdering av hvilket tilbud incestsentrene skal gi, hvordan tilbudet skal organiseres og finansieres, og hvorvidt tilbudet skal lovfestes."
Bakgrunnen for vedtaket var forslag om tiltak for å ta vare på ofra for incest (Dokument nr. 8:31 (2003-2004)) som blei handsama i Innst. S. nr. 226 (2003-2004) frå familie-, kultur- og administrasjonskomiteen.
Frå midten av 1980-åra blei det etablert ei rekkje private, sjølvhjelpsrelaterte tiltak i regi av personar som sjølve hadde vore utsette for seksuelle overgrep. Det finst i dag 18 senter fordelt på 15 fylke.
Incestsentra er primært eit støttetilbod på dagtid for vaksne som har opplevd seksuelle overgrep, og dei pårørande til utsette barn og ungdommar. Målet er å gi råd, støtte og hjelp til brukarane, basert på prinsippet om sjølvhjelp.
Incestsentra er eit supplement til det offentlege hjelpeapparatet og skal vere eit lågterskeltilbod.
Incest-, valdtekts- og krisesenter er omfatta av ei felles statleg tilskotsordning, med øyremerkte midlar. Økonomien til sentra er basert på tilskot frå kommunar, fylkeskommunar og helseregionar, gåver frå private og organisasjonar, og dessutan statlege tilskot.
Incestutsette kan ha behov for behandling i helsestellet eller for anna hjelp frå offentlege instansar, til dømes kontakt med barnevernet, sosialtenesta, politiet eller rettsapparatet. Mange som har vore utsette for incest, kan ha behov for hjelp i samband med psykiske vanskar og rusmisbruk, og for dei kan tilknytinga til og samarbeidet med det offentlege helsetenestetilbodet vere viktig. Det er mykje som tyder på at helsetenestetilbodet til menneske som har vore utsette for incest, i dag er tilfeldig og utilstrekkeleg.
Tilgjengeleg forsking og informasjon tyder på at talet på seksuelle overgrepssaker som hjelpeapparatet og politiet registrerer, er lite i høve til den totale førekomsten av overgrep.
Incestsentra er i dag eit tilbod til incestutsette som kanskje meir enn noko anna tilbod, møter viktige behov hos brukarane. Incestsentra har eit tilbod som vanskeleg kan dekkjast av det offentlege hjelpeapparatet.
Regjeringa meiner at incestsentra har viktige og særprega tilbod som vanskeleg kan drivast som ein del av det offentlege hjelpeapparatet. Det at incestsentra i dag ser ut til å fungere godt som supplement til det offentlege tenestetilbodet, i den grad dei økonomiske føresetnadene for drifta er til stades, ligg til grunn for denne oppfatninga. Regjeringa ser likevel at det kan vere grunn til å vurdere om visse sider ved det tilbodet incestsentra gir, bør styrkjast og vidareutviklast.
Barne- og familiedepartementet har fått fleire tilbakemeldingar frå incestsenter om at økonomien er vanskeleg. Departementet har også fått Vista Utredning AS til å utarbeide to rapportar om kostnader for krisesenter og incestsenter - i 2001 og 2004. Av desse rapportane går det fram at sentra blir drivne med svært tronge budsjett og usikker finansiering, og at dei har lite høve til å drive utviklingsarbeid.
For at incestsentra skal kunne gi brukarane eit lågterskeltilbod som kan vere eit godt supplement til det offentlege hjelpeapparatet, herunder både primærhelsetenesta og spesialisthelsetenesta, er det ein grunnleggjande føresetnad at dei får betre og meir stabile rammevilkår.
Finansieringa av incestsentra bør etter Regjeringa si meining endrast dersom ein ønskjer at verksemda skal vidareførast. Regjeringa foreslår at incestsentra, på same måten som krisesentra, får ei øyremerkt statsstøtte på 80 pst. av driftskostnadene.
Regjeringa foreslår også at forvaltninga av tilskotet til incestsentra blir lagd til Bufdir. Incestsentra og krisesentra er fleire stader samlokaliserte, og begge arbeider ut frå prinsippet om sjølvhjelp, og at hjelpa skal vere frivillig. Ei forvaltning gjennom Bufdir kan gi ei heilskapleg styrking av den lokale/regionale kompetansen på valds- og traumefeltet og ei betre samhandling i høve til helseregionane. Det vil også bli teke initiativ til utarbeiding av ein plan for geografisk dekning når det gjeld incestsentra, med sikte på eit betre samla tilbod til brukarar over heile landet, også menn.
Regjeringa foreslår at ei ny finansierings- og forvaltningsordning for incestsentra trer i kraft frå 1. januar 2006.
Diskusjonen om lovregulering av incestsentra
kan delast inn i to hovudspørsmål: Det første
er spørsmålet om det offentlege skal ha ei lovpålagd
plikt til å sikre dei incestutsette eit hjelpetilbod på lågterskelnivå.
Det andre spørsmålet er om det skal stillast lovpålagde
krav til kompetanse, kvalitet og geografisk dekning.
Ei lovregulering reiser spørsmål
om kvar ansvaret for incestsentra skal forankrast. Det kan synast
meir naturleg å forankre ansvaret på regionalt
nivå eller fylkesnivå enn på kommunenivå.
Likevel meiner Regjeringa at det er naturleg og viktig at kommunane
yter økonomisk støtte til incestsentra. Regjeringa
meiner at finansieringa må sikrast ved eit samarbeid mellom
fleire instansar. Ein kan tenkje seg at kommunane fekk ei lovpålagd
plikt til å ha ansvaret for dette samarbeidet. Ei slik
lovfesting som omfattar heile kommunesektoren vil truleg ikkje vere
eit godt verkemiddel for å løyse dette problemet.
Ei slik lovfesting vil òg stå i motsetning til
arbeidet for å styrkje den kommunale handlefridomen. Meldinga
viser i denne samanhengen til tilsvarande vurdering av spørsmålet
om lovfesting av kommunane sitt ansvar for krisesentra. Regjeringa
meiner at det er meir føremålstenleg å nytte
andre verkemiddel enn lovgiving for å gi sentra meir stabile
rammevilkår.
Vanskane som incestsentra opplever, gjeld i
hovudsak økonomiske forhold. Regjeringa ønskjer
ikkje å detaljregulere forhold som kompetanse, kvalitet
og geografisk dekning. Regjeringa meiner at det er meir føremålstenleg å nytte
andre verkemiddel enn lov når det gjeld innhaldet i tilbodet.
Det er mogleg å leggje føringar for verksemda
gjennom å stille vilkår for tildeling av statstilskot
i rundskriv. Det er ofte dei lokale instansane som står
nærmast til å vurdere kva slags tilbod det er
behov for, og dette må sjåast i samanheng med
kva incestsentra som frivillige organisasjonar ønskjer
og har høve til å bidra med.
Regjeringa går inn for at ei eventuell
opplysningsplikt for incestsentra overfor barnevernet blir vurdert.
Frå neste år vil lokale krisesenterløyvingar
utløyse øyremerkte statlege tilskot på 80
pst., og krisesentra vil derfor kanskje vinne i ein konkurranse
med incestsentra om knappe kommunale midlar. Alt dette taler for
at finansieringa av incestsentra må endrast dersom ein ønskjer å halde
verksemda ved like.
Grunnen til at Barne- og familiedepartementet
har hatt det sentrale forvaltningsansvaret, er til dels at incestsenterverksemda
sprang ut av dei same røtene som krisesenterrørsla
gjorde i si tid, og tilbodet er i utgangspunktet organisert på same
måten. Statstilskotsordninga til krisetiltak har lege i
dette departementet sidan ein organiserte eit eige departement for barne-,
forbrukar-, familie- og likestillingssaker rundt 1990.
Regjeringa kan sjå gode argument for
både ei tilknyting til Helse- og omsorgsdepartementet og
at forvaltninga under Barne- og familiedepartementet held fram, men
vurderer det slik at dei viktigaste spørsmåla
no er å sikre sentra meir stabile økonomiske rammevilkår
og å styrkje fagmiljøa som arbeider med incestproblemet.
Regjeringa vil derfor byggje vidare på ei
forvaltningsløysing der Barne- og familiedepartementet
er ansvarleg departement og forvaltninga av tilskota blir lagt til
Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat)/Bufdir.
Oppgåvene knytt til krisesentra bør
liggje på same stad som forvaltninga av barnevernet og
familievernet, sidan desse tilboda er relaterte til kvarandre og
bør sjåast i samanheng. Med overføring
av oppgåvene knytte til krisesentra blir kompetansen i
direktoratet og etaten styrkt på valds- og traumefeltet,
og målet er at etaten skal opparbeide seg ein betre og
heilskapleg kompetanse på dette området.
Dette har også relevans i høve
til incestsentra. Dei samarbeider med det lokale/regionale
hjelpeapparatet, i særleg grad gjeld det helsetenesta,
til dømes når det gjeld å hjelpe incestoffer
med å få tilvising til behandling. Også barnevernet
og til dels familievernet kan i mange tilfelle vere samarbeidspartnarar.
Ei slik forvaltning vil gi grunnlag for ein nærleik til
behandlingsinstitusjonar innanfor helseregionane, som har dei same geografiske
grensene som regionane i Bufetat.
Krisesentra og incestsentra er ein del stader
samlokaliserte, somme har også fleire felles administrative
og utoverretta funksjonar. Krisesentra og incestsentra har delvis
ei felles målgruppe.
Regjeringa ser det som føremålstenleg
at Barne- og familiedepartementet framleis har det overordna ansvaret
for tilskotsordninga for incestsentra, og at forvaltninga av tilskotet
til incestsentra med tilhøyrande utviklingstiltak blir
lagt til Bufdir.
Regjeringa vil foreslå at incestsenterverksemda
frå 1. januar 2006 får ei øyremerkt statsstøtte
på 80 pst. av driftskostnadene. Det vil framleis vere det
lokale tilskotet som ligg til grunn for statstilskotet. Det krev
ein auke av løyvinga til kap. 840 post 61 på om
lag 10 mill. kroner. På same vis som for krisesentra foreslår
Barne- og familiedepartementet at ein haldar private gåver
og tilskot utanfor ved utmålinga av statstilskotet. Slike
tilskot har ofte eingongskarakter. Ved ikkje å variere statstilskotet
etter omfanget av desse, får både sentra og dei
offentlege bidragsytarane meir stabile og føreseielege økonomiske
forpliktingar og rammer.
Forvaltninga av tilskota o.a. blir lagd til
Bufdir, der dei regionale einingane får i oppgåve,
i samarbeid med helseføretaka, å sikre sin region
eit lågterskeltilbod som er tilfredsstillande for brukarane.
Ein vidarefører eit finansieringsansvar på 20
pst. lokalt/regionalt tilskot til eit balansert budsjett,
for å sikre at særleg dei store kommunane og helseføretaka
har kjennskap til og er merksame på incestproblemet og
det tilbodet sentra gir.
Det er i dag stor skilnad på omfanget
av verksemda ved dei ulike sentra.
Barne- og familiedepartementet vil ta initiativ
til ein gjennomgang og ei drøfting av samarbeid og arbeidsdeling
mellom sentra, der eksisterande senter, vertskommunar og regionar
vurderer om dei kan gi eit betre samla tilbod til brukarar over
heile landet. I denne samanhengen kan det vere aktuelt å utarbeide
ein plan for kor tilgjengelege incestsentra skal vere. Det vil vere naturleg
at dette arbeidet blir gjort i samanheng med at Bufdir i 2005 etter
planen skal utarbeide ei geografisk oversikt over kor tilgjengelege
krisesentra er, mellom anna med tanke på ei eventuell samlokalisering
med krisesentra.
Barne- og familiedepartementet vil gjennomføre
ei nærmare utgreiing om oppgåvefordelinga mellom departementet,
Bufdir og dei regionale einingane. Ikkje minst med tanke på målet
om kompetanseheving foreslår departementet at forvaltninga
av statstilskota til incestsentra o.a. blir lagd til Bufdir. Det å leggje
til rette for likeverdige tilbod utover i landet blir lettare med
ei regionalisert forvaltning.
Det er behov for å heve kompetansenivået
både i regionane, i kommunane og blant tilsette på incestsentra
når det gjeld seksuelle overgrep mot barn.
Barne- og familiedepartementet og Bufdir er
i ferd med å utvikle planar for korleis etaten skal arbeide
med saker som gjeld ulike former for overgrep og utnytting av barn,
mellom anna incestsaker. Det vil bli lagt stor vekt på samarbeid
med andre instansar og prosjekt som ligg til regionane.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Mette Korsrud, Afshan Rafiq og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Tora Husan, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til St.meld. nr. 13 (2004-2005) Om incestsentra -tilbod, finansiering og forvaltning. Komiteen viser til at bakgrunnen for meldingen er Innst. S. nr. 226 (2003-2004) fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen hvor en enstemmig komité gikk inn for følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2004 foreta en vurdering av hvilket tilbud incest-sentrene skal gi, hvordan tilbudet skal organiseres og finansieres og hvorvidt tilbudet skal lovfestes."
Komiteen er tilfreds med at Regjeringen nå har fulgt opp dette vedtaket.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil på nytt påpeke viktigheten av å følge opp det forslaget som ble vedtatt av en samlet komité i Innst. S. nr. 121 (2002- 2003) Om barne- og ungdomsvernet:
"Stortinget ber Regjeringen komme med en utredning om situasjonen for seksuelt misbrukte barn og deres familier i Norge med særlig fokus på rettspraksis, behandlingstilbud og kompetanse."
Disse medlemmer vil på det sterkeste be Regjeringen følge opp dette vedtaket og samtidig sette i gang en kartlegging av omfanget av seksuelt misbrukte barn og unge på lik linje med det som er gjort i Sverige.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre en kartlegging av omfanget av seksuelt misbrukte barn og unge i Norge."
Komiteen viser til at det første
incestsenteret ble etablert i Oslo i 1986. Det finnes i dag 18 sentre
som gir tilbud både til kvinner og menn fordelt på 15
fylker. Sentrene er et støttetilbud på dagtid
for voksne som har opplevd seksuelle overgrep. Det gis også tilbud
til pårørende til barn og ungdom som har opplevd
seksuelle overgrep. Hensikten er å gi råd, støtte
og hjelp, basert på prinsippet om selvhjelp. Sentrene kartlegger behov
og bistår med formidling av tilbud gjennom det offentlige
hjelpeapparatet. I tillegg driver sentrene forebyggende arbeid og
informasjon til andre instanser. Både kompetanse og tilbud
er forskjellig fra senter til senter. Noen ansatte har høyere
utdanning på det helsefaglige området. Noen har
selv opplevd overgrep. Sentrene finansieres i dag med 50 pst. øremerket
statstilskudd og 50 pst. lokal og regional finansiering.
Komiteen mener at tilbudet til
de som har vært utsatt for incest er for dårlig
i dag. Mange som har vært utsatt for overgrep får
ikke hjelp eller tilbud. Forskning viser at mange overgrepssaker
heller ikke blir registrert. Det er derfor viktig at det finnes
et lavterskeltilbud. Sentrene er et godt supplement til det offentlige hjelpeapparatet
for å nå grupper som trenger hjelp. Sentrenes
tilbud og kompetanse må styrkes. Stiftelsen Fellesskap
mot seksuelle overgrep (FMSO) vil spille en viktig rolle i det framtidige
utviklingsarbeidet. FMSO arbeider for kompetanseheving, distribusjon
av informasjon og kunnskapsutveksling mellom sentrene. Den har på vegne
av sentrene kontakt med offentlige myndigheter. Komiteen mener
derfor at FMSO må gis tilstrekkelig offentlig støtte
til å utføre dette arbeidet.
Komiteen mener det samtidig er
viktig at det offentlige hjelpeapparatet på dette området
blir styrket. Tiltak som selvhjelp, lærings- og mestringskurs
og behandling for stress og traumer er viktige i arbeidet med incestutsatte.
Sentrene må trekkes med i arbeidet med "Nasjonal plan for
satsing på selvhjelp".
Komiteen vil understreke viktigheten
av at barn får et godt tilbud gjennom det offentlige hjelpeapparatet.
Et eksempel på et slikt tiltak vil være å innføre
en døgnåpen telefon for incestutsatte slik at
hjelp kan gis raskt. Incestsentrene kan også ha en funksjon
ved for eksempel å gi råd og veiledning om hvor
barn kan henvende seg for å få nødvendig
hjelp og kontakt med det offentlige hjelpeapparatet.
Komiteen viser til St.meld. nr.
13 (2004-2005) og den allerede etablerte døgnåpne
telefontjenesten ved Vestfold Incestsenter og Mental helse. Komiteen støtter
derfor arbeidet med en landsdekkende grønn linje hvor det
blir lagt stor vekt på kompetanse i forhold til incestofre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det vil være riktig å legge en landsdekkende,
døgnåpen og gratis telefon til Incestsenteret
i Vestfold. Incestsenteret i Vestfold har allerede en døgnåpen
telefonlinje og lang erfaring i å motta henvendelser. Senteret
har siden oppstarten i 1998 og frem til og med 2004 totalt mottatt
163 223 telefonhenvendelser. Hele 44,86 pst. av telefonhenvendelsene kommer
i en periode på døgnet som det offentlige hjelpeapparatet
er stengt. Telefonen ved Incestsenteret i Vestfold er etter hvert
blitt godt kjent av det offentlige hjelpeapparatet og også andre
aktører henviser til denne linjen.
Komiteen viser til
Dokument nr. 8:86 (2003-2004) forslag fra stortingsrepresentantene
May Hansen og Inga Marte Thorkildsen om å innføre
en ny avhørsmodell av barn som er utsatt for eller vitne
til en traumatisk krisesituasjon, og til de respektive partiers
merknader til saken i Innst. S. nr. 123 (2004-2005). Innstillingen
viser at en enstemmig justiskomité ønsker å styrke
rettssikkerheten til barn som har vært utsatt for vold
og/eller seksuelle overgrep. Regjeringen er bedt om å komme
tilbake til oppretting av et "Barnas Hus" i Revidert nasjonalbudsjett
for 2005. Med "Barnas Hus" menes et tilbud som vil gi barn som er
utsatt for vold og/eller seksuelle overgrep et helhetlig
og tverrfaglig hjelpetilbud samlet på ett sted.
Under fylkesbesøket i Vest-Agder
ble komiteenorientert
om et tverretatlig utredningsteam som arbeider for å hjelpe
barn der det er mistanke om seksuelle overgrep. Teamet fikk for
to år siden i mandat fra Barne- og familiedepartementet
og Sosial- og helsedepartementet å foreta en systematisk
utprøving av tverretatlige sakkyndige undersøkelser
av medisinske, psykologiske og sosiale forhold ved mistanke om seksuelle
overgrep, og/eller ved bekymringsfull seksuell atferd hos
barn og unge.
Komiteen er kjent med at barna
henvises fra barnevernstjenesten, og utredningsteamet bistår
dem i undersøkelsesfasen.
Komiteenble
også informert om at teamet har et avklart forhold til
politiet. Dette teamet har vært meget aktivt, og komiteen ble
fortalt at 25 av 27 saker har fått en konklusjon slik at
mistanken er avklart, og derfor mer håndterbar for familien
og hjelpeapparatet.
Komiteen ble gjort kjent med
at prosjektperioden nå er over. I dag er det BUFetat, region
sør, som leder Utredningsteamet i Vest-Agder. Utredningsteamet
har anbefalt BUFetat å bygge opp slike team i hele landet.
Komiteen mener dette prosjektet
har vist positive resultater med å hjelpe barn mot incest
og seksuelle overgrep, og vil derfor be Regjeringen vurdere hvordan erfaringene
av dette prosjektet kan nyttiggjøres videre i hjelpeapparatet.
Komiteen mener det er viktig å se
tilbudet incestsentrene gir i sammenheng med andre tilbud som finnes. Komiteen er
derfor positiv til at Barne- og familiedepartementet tar initiativ
til en gjennomgang og drøfting av samarbeid og arbeidsdeling
mellom sentrene og offentlige instanser for å utvikle et
best mulig tilbud. Organisering av og tilgjengeligheten av sentrene
må også gjennomgås nøye. Det
er viktig å understreke at sentrene må være
tilgjengelige også for funksjonshemmede.
Komiteen ber også om
at departementet foretar en gjennomgang av incestsentrenes kvalitet
og kompetanse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til at incestsentrene er et viktig supplement til det offentlige
tilbudet til incestutsatte voksne. Disse medlemmer slutter
seg også til at det i dag ikke er godt nok tilbud, særlig
med sikte på sen-traumer og psykiatriske tilbud til voksne
som har vært utsatt for overgrep tidlig i livet.
Det kan ofte være godt å ha
noen å snakke med som kjenner til problemstillingene og
hva den enkelte sliter med. Disse medlemmer vil derfor
påpeke nødvendigheten av at det er høyt
kvalifisert personale som bør drive incestsentrene. I dag
forligger det ingen slike kvalifikasjonskrav for å drive
incestsentre. De er flere steder bygget opp av ildsjeler med et
stort engasjement, og av mennesker som selv har vært utsatt
for incestovergrep som barn. Disse medlemmer er skeptiske
til at det ikke stilles krav til kompetanse for personer i møte
med mennesker som har vært eller er i en livskrise i forbindelse
med seksuelle overgrep. Er det noen gang et menneske trenger å være
sikker på å møte et personale som kjennetegnes
ved både kvalitet og kompetanse, er det nettopp når
man oppsøker et lavterskeltilbud, som incestsentrene er.
Disse medlemmer stiller seg svært
skeptisk til at det skal innføres meldeplikt til barnevernet
fra incestsentrene. Det kan synes som en sammenblanding av roller.
Incestsentrene er stort sett et tilbud til voksne utsatte og pårørende,
og derfor kan det synes lite hensiktsmessig at sentrene skal ha
meldeplikt til barnevernet. Når det gjelder ungdommer som
finner frem til incestsentrene, må det være incestsenterets
plikt å rettlede den utsatte til å ta kontakt
med enten politi eller barnevern. Flere av de som oppsøker
incestsenteret gjør dette fordi de ønsker noen å snakke
med, og med en slik meldeplikt kan det fort tenke seg at flere unngår å ta
kontakt med dette lavterskeltilbudet.
Med bakgrunn i det overnevnte synes disse
medlemmer at en 80 pst. finansiering fra staten på det nåværende
tidspunkt, kan være uheldig.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en sak om kompetanse- og kvalitetskrav for etablering av incestsentre,
samtidig med at man legger frem en ny sak om 80 pst. statlig finansiering
av disse."
Komiteen vil understreke at det
skal være et samspill mellom sentrene og det offentlige
når det gjelder hvilket tilbud og kompetanse sentrene skal
ha. Komiteen viser til at Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
(Bufdir) har ansvaret for barnevernet, familievernet og krisesentrene.
Det er derfor naturlig at Bufdir også får ansvaret
for incestsentrene. Dette innebærer et ansvar for statens
finansieringsordning samt bistand i arbeidet med utvikling av tilbud
og kompetanse på sentrene. En slik organisering vil utnytte
ressursene på en god måte og styrke kompetansen,
noe som igjen vil gi et bedre samlet tilbud.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, mener det
bør være et mål at alle fylker har et
incestsenter.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at alle fylker skal ha et incestsenter. Dette er et
godt og velfungerende lavterskeltilbud som skal være tilgjengelig
i hele landet.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er kjent med at incestsentrene
er preget av uforutsigbar økonomi, og særlig blir
dette tydelig når kommuneøkonomien rundt om i
landet er presset.
Dagens ordning med 50 pst. fra staten og 50
pst. lokal og regional finansiering gjør det vanskelig
for incestsentrene å opprettholde et godt nok tilbud.
Flertallet minner om at etter
at helsedelen ble flyttet fra fylkene til staten har flere av incestsentrene fått
endret sin finansiering. Flertallet mener at tilbudet
skal være gratis for de som benytter seg av det. Flertallet støtter
derfor forslaget om at 80 pst. av støtten skal komme fra
staten. Dette vil styrke forutsigbarheten i driften av sentrene
og gjøre det lettere å få lokale midler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er imidlertid
ikke enig i at det økte driftstilskuddet fra staten skal
trekkes fra kommunens rammetilskudd. Dette vanskeliggjør
fremdeles kommunenes bidrag til sentrene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at den nye finansieringsordningen
for incestsentrene vil sikre mer stabile og forutsigbare økonomiske
rammer for driften av disse. Disse medlemmer støtter
departementets forslag til endringer i kommunenes frie inntekter
i forbindelse med omleggingen av finansieringen av incestsentrene.
Den foreslåtte endringen i kommunenes frie inntekter er
den samme som ble foretatt i forbindelse med omleggingen av finansieringen
av krisesentrene, jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005). Disse medlemmer anser
det riktig å trekke inn en del av de frie inntektene til
kommunene, i og med at den nye ordningen representerer et mindre økonomisk
ansvar for kommunene.
Komiteen viser til at flere kommuner
har problemer med å bidra til finansieringen av tilbudet
grunnet dårlig økonomi. En lovfesting vil gjøre
at kommunene blir forpliktet til å yte sin del av tilskuddet
og dermed sikre tilbudet lokalt. Imidlertid er det viktig at tilbudet blir
utviklet både når det gjelder kompetanse og innhold
før en lovfesting skjer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, er derfor
av den oppfatning at incestsentrenes tilbud, organisering og samarbeid
med det offentlige hjelpeapparatet skal evalueres innen utgangen
av neste stortingsperiode. I forbindelse med en slik evaluering
skal spørsmålet om lovfesting vurderes på nytt.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at incestsentrenes tilbud, organisering og samarbeid med det
offentlige hjelpeapparatet evalueres innen utgangen av stortingsperioden
2005-2009. I forbindelse med en slik evaluering skal spørsmålet
om lovfesting av tilbudet vurderes."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
en lovfesting er nødvendig for å forplikte kommunene
til å bidra til finansiering og til å opprette
tilbud over hele landet. Det er viktig at tilbudet utvikles både
når det gjelder kompetanse og innhold.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at incestsentrene lovfestes fra 1. januar 2006."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om kompetanse- og kvalitetskrav for etablering av incestsentre, samtidig med at man legger frem en ny sak om 80 pst. statlig finansiering av disse.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for at incestsentrene lovfestes fra 1. januar 2006.
Komiteen viser til merknadene og meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen sørge for at incestsentrenes tilbud, organisering og samarbeid med det offentlige hjelpeapparatet evalueres innen utgangen av stortingsperioden 2005-2009. I forbindelse med en slik evaluering skal spørsmålet om lovfesting av tilbudet vurderes.
II
Stortinget ber Regjeringen gjøre en kartlegging av omfanget av seksuelt misbrukte barn og unge i Norge.
III
St.meld. nr. 13 (2004-2005) - om incestsentra - tilbod, finansiering og forvaltning - vedlegges protokollen.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 4. mars 2005
May Hansen
fung. leder |
Torny Pedersen
ordfører |