Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer slik at brennevin kan selges i vanlige butikker.
-
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer slik at vin og sterkøl kan selges i vanlige butikker.
-
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag slik at de alkoholholdige produktene som det er lovlig å selge i vanlige butikker, kan selges så lenge butikkene er åpne."
Som bakgrunn for forslaget peker forslagsstilleren på at Norge er et av meget få land utenom den muslimske verden som ikke tillater salg av vin og brennevin i vanlige kolonialbutikker, og at kolonialbutikker som har adgang til å selge øl og rusbrus, ofte må avslutte dette salget før butikkenes stengetider.
Forslagsstilleren uttaler at det ikke finnes fornuftige begrunnelser for å opprettholde disse ordningene, og at vanskeligheter for forbrukerne med å kjøpe brennevin kun fører til ulovlig kjøp av smuglede varer og egen ulovlig produksjon. Forslagsstilleren mener også at forbudet mot å selge enkelte typer øl i butikker virker konkurransevridende i forhold til enkelte utenlandske ølsorter som har en alkoholprosent høyere enn norsk øl som er tillatt solgt i vanlige butikker.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, har merket seg at forslagsstillerens
begrunnelse for forslaget om å tillate salg av vin, brennevin
og sterkøl i ordinære dagligvarebutikker og at
salget skal kunne finne sted så lenge butikkene har åpent,
i hovedsak er at det ikke finnes noen fornuftige begrunnelser for
at så ikke kan skje. Det vises blant annet til at vanskeligheter
knyttet til kjøp av blant annet brennevin kun fører
til ulovlig kjøp av smuglede varer og egen produksjon.
Det vises også til at dagens ordning med salgsmonopol kan
virke konkurransevridende når det gjelder diverse ølsorter
med et høyere alkoholinnhold enn det som i dag selges i dagligvarehandelen.
Komiteen vil vise til at disse
problemstillingene har vært til behandling i Stortinget
flere ganger de senere år. I den forbindelse vil komiteen vise
til behandlingen av to private forslag i vårsesjonen 2002 om å endre
alkoholloven slik at vin og sterkøl kunne selges i dagligvarehandelen:
– Dokument
nr. 8:66 (2001-2002) fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm, Harald T. Nesvik og Lodve Solholm om at det skal
fremmes nødvendige lovendringer slik at vin og sterkøl
kan selges i dagligvarehandelen og i spesialforretninger.
– Dokument nr. 8:96 (2001-2002)
fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om at alkoholloven endres slik
at vin og sterkt øl kan selges i vanlige butikker.
I forbindelse med behandlingen av disse forslagene uttalte
flertallet i komiteen, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
følgende i Innst. S. nr. 192 (2001-2002):
"Flertallet mener at å tillate vin og sterkøl
solgt i dagligvareforretninger og spesialforretninger vil bety en radikal
utviding av tilgjengeligheten til sterkere alkoholholdige drikkevarer – både
når det gjelder antallet utsalgssteder, og når
det gjelder åpningstid. Videre vil en slik ordning etter
flertallets oppfatning bety en kraftig svekkelse av kontrollen med
omsetningen av slike varer. Denne kontrollen ivaretas etter flertallets
mening best gjennom en vinmonopolordning."
Ut ifra blant annet denne begrunnelsen foreslo
flertallet å avvise forslagene.
Komiteen viser videre til at
Fremskrittspartiets medlemmer i komiteen fremmet følgende
forslag i innstillingen:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til nødvendige
lovendringer slik at det blir tillatt å selge vin og sterkøl
i dagligvareforretninger og spesialforretninger."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
den alkoholpolitikken som har vært ført i Norge
gjennom mange tiår, har gitt som resultat at vårt
land både har et lavere alkoholkonsum, færre skadevirkninger
knytta til alkoholbruk og dermed lavere samfunnsmessige kostnader
relatert til disse skadevirkningene enn mange andre land som har
en langt mer liberal alkoholpolitikk.
De to viktigste virkemidlene i norsk alkoholpolitikk har
vært en begrensa og kontrollert tilgjengelighet, både
når det gjelder utsalgs- og skjenkesteder og når det
gjelder åpningstider, og et relativt høyt prisnivå. Disse
medlemmer mener at dette fortsatt skal være retningsgivende
for norsk alkoholpolitikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil derfor på denne
bakgrunn foreslå at forslaget i Dokument nr. 8:44 (2004-2005)
om å tillate salg av vin og sterkøl i butikker
i hele åpningstiden, avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet ikke ser noen klare og holdbare begrunnelser
for hvorfor en skal opprettholde et salgsmonopol for salg av vin,
brennevin og sterkøl til forbruker. Disse medlemmer er
vel kjent med de argumenter som fremholdes av tilhengerne til vinmonopolordningen,
men kan ikke se at disse er av en slik karakter at en fra myndighetenes
side skal ha sterke restriksjoner på hvor man skal kunne kjøpe
lovlige alkoholholdige drikkevarer. Det er også grunn til å merke
seg at det nå finnes mer enn 200 vinmonopolutsalg i Norge,
og at det stadig kommer ønske fra kommuner som vil ha opprettet
egne vinmonopolutsalg da det i enkelte distrikter er lange avstander
til nærmeste polutsalg.
Videre er det viktig å ha fokus på at
det ikke bare er lovlige varer som er til salgs når det
gjelder alkohol utover det langstrakte landet vårt. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til alle de dødsfall
en har fått som følge av metanolholdig smuglersprit. Årsaken til
at så mange kjøper illegal sprit er nok sammensatt, men disse
medlemmer er overbevist om at et særnorsk høyt
avgiftsnivå, stor tilgang på smuglersprit og ikke
god nok tilgang på lovlige varer grunnet begrenset antall
utsalgssteder i distriktet er noen av årsakene.
Disse medlemmer vil vise til
at de fleste typer varer selges på det lokale supermarkedet
eller i dagligvareforretninger. Disse medlemmer finner
det derfor naturlig at også alkoholholdige drikkevarer
selges sammen med andre mat- og drikkevarer til konsumpsjon. Til
dagligvareforretningen kommer representanter for alle husholdninger
på stedet og kan selv foreta sine valg. Det er viktig,
slik disse medlemmerser
det, å understreke at selv om selve salget av alkoholholdig
drikk skal kunne skje i dagligvareforretningene, så vil
fortsatt aldersgrenser og krav om ikke synlig beruselse knyttet
til hvem som kan få kjøpe, gjelde. Disse
medlemmer stiller seg også spørsmålet
om hvorfor en ikke kan ha samme omsetningsmåte av alkoholholdig
drikk i Norge som i de aller fleste land i Europa, med unntak av
blant annet Sverige og Finland.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om endringer i alkoholloven slik at salg av brennevin kan foregå i
dagligvare- og spesialforretninger."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om nødvendige lovendringer slik at vin og sterkøl
kan selges i dagligvare- og spesialforretninger."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
endringer i alkoholloven slik at salg av brennevin kan foregå i
dagligvare- og spesialforretninger.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
nødvendige lovendringer slik at vin og sterkøl
kan selges i dagligvare- og spesialforretninger.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:44 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentanten Jan Simonsen om å tillate salg
av vin og sterkøl i butikker i hele åpningstiden
- avvises.
Oslo, i sosialkomiteen, den 5. april 2005
John I. Alvheim
leder |
Harald T. Nesvik
ordfører |