Et av hovedmålene for forvaltningspolitikken
som ble fremmet i St.prp. nr. 1 (1998-1999), er en effektiv og resultatorientert
forvaltning. I St.meld. nr. 41 (1998-1999) Om elektronisk handel
og forretningsdriftvektlegges det at
det er et stort effektiviseringspotensial i offentlig sektor ved
blant annet å bruke elektronisk handel (ehandel) i innkjøpsvirksomheten.
Gevinstpotensialet ved å effektivisere offentlige innkjøp
anslås i meldingen til å ligge på mellom
4 og 20 mrd. kroner årlig. Gevinster vil kunne oppnås
gjennom lavere priser på innkjøpte varer, men
vil særlig komme gjennom mer effektive innkjøpsprosesser.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet tok
i 1998 initiativ til en flerårig satsing på elektronisk
handel ved offentlige innkjøp, og i 1999 ble det etablert
et femårig program for å innføre elektronisk
handel i det offentlige, det vil si i statlig, fylkeskommunal og
kommunal forvaltning. Sentrale overordnede mål for Program
for elektronisk handel i det offentlige (Ehandelsprogrammet) var
at bruken av elektronisk handel i det offentlige skulle bidra til å redusere
kostnadene ved anskaffelser og å heve kvaliteten i de offentlige
anskaffelsesprosessene.
Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse
har vært todelt. Det første formålet
har vært å avdekke eventuelle avvik knyttet til
måloppnåelsen for Markedsplassen ehandel.no (Markedsplassen)
i Ehandelsprogrammet. Markedsplassen er valgt ut fordi dette var
det viktigste initiativet i Ehandelsprogrammet for å fremme
bruken av elektronisk handel i offentlig sektor. Det andre formålet
med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å identifisere årsaker
til eventuelle avvik. I denne forbindelse ble det lagt vekt på både å belyse årsaker
innenfor programmets organisering og arbeidsoppgaver, og å vurdere
eventuelle årsaker i rammebetingelsene til programmet.
Riksrevisjonens undersøkelse er gjennomført
ved blant annet dokumentanalyse, intervjuer og gjennom en spørreundersøkelse
til kjøpere og leverandører samt til potensielle
kjøpere og leverandører på Markedsplassen.
Det er også gjennomført en benchmarking mot offentlige
markedsplasser for elektronisk handel i et utvalg andre land.
De kvantitative målsettingene som ble
satt for Markedsplassen i Ehandelsprogrammet, var at 50 pst. av alle
offentlige innkjøp skulle gjennomføres ved elektroniske
anskaffelsesprosesser innen utgangen av 2003, mens 20 pst. av innkjøpsverdien
skulle anskaffes som elektroniske kjøp innen utgangen av
2003. Riksrevisjonen har tatt utgangspunkt i driftskjøp
som grunnlag for å beregne måloppnåelsen.
Undersøkelsen viser at programmet ikke har nådd
målene. Markedsplassen hadde ved utløpet av desember
2003 knyttet til seg 17 offentlige virksomheter og en andel på kun
ca. 0,06 pst. av driftsrelaterte transaksjoner, tilsvarende en verdi
på ca. 0,06 pst. av de samlede offentlige driftskjøpene.
De kvalitative målene som var definert
for Markedsplassen, var at virksomheter som benytter elektronisk handel,
gjennom disse løsningene blant annet skulle frigjøre
personell til primæroppgaver, heve sin innkjøpskompetanse,
bedre egen økonomistyring, opptre som mer krevende kunder
og oppnå gunstigere vilkår i leverandørmarkedet.
Undersøkelsen viser at et flertall av virksomhetene som
gjør innkjøp gjennom Markedsplassen, gir en positiv
vurdering av måloppnåelsen knyttet til målene.
Ingen av kjøperne på Markedsplassen har imidlertid
gjennomført målinger som vurderer gevinstrealiseringen
knyttet til løsningen. En eventuell oppnåelse
av de kvalitative målene kan derfor ikke dokumenteres.
I undersøkelsen pekes det på at
programmets manglende måloppnåelse må ses
på bakgrunn av at programmet har hatt mangelfulle økonomiske
rammer og mangelfull forankring, at forretningsmodellen har vært
lite hensiktsmessig og at programmet har ikke bistått offentlige
virksomheter med samordning av innkjøpsvolumer i felles
rammeavtaler.
Programmets reelle forbruk i perioden 1999-2003 har
vært 13,3 mill. kroner. Ressursene stilt til disposisjon
for programmet er små både i forhold til målene og
det gevinstpotensialet som er framhevet i Innst. S. nr. 127 (1999-2000).
Et gevinstpotensial på 10 pst. av de samlede driftskjøpene
på ca. 70 mrd. kroner som offentlig sektor årlig
kjøper inn for, vil tilsi en samlet gevinst på ca.
7 mrd. kroner per år.
I programbeskrivelsen til Ehandelsprogrammet
vektlegges det at det er viktig med sterk forankring i ledelsen,
og at programmet må ha en bred forankring i forvaltningen.
Undersøkelsen viser at gjennom programmets levetid har
styringsgruppen endret seg fra å bestå av representanter
fra ledelsen i de enkelte departementene til å bestå av
ledere på lavt nivå og saksbehandlere.
Styringsgruppens leder uttaler at gruppen mer
har fungert som en referansegruppe enn som en pådriver
i arbeidet med elektronisk handel. På denne bakgrunn kan
det være grunn til å stille spørsmål
ved om dette er en tilstrekkelig forankring av denne typen utviklingsarbeid.
Det kommer også fram i undersøkelsen at Moderniseringsdepartementet
på grunn av den lave andelen driftskjøp som gjennomføres
i departementene, ikke har sett det som hensiktsmessig at departementene aktivt
tar i bruk ehandelsløsninger. Intervjuer med kjøperne
på Markedsplassen viser at det hadde vært ønskelig
om programmets eier også selv benyttet Markedsplassen.
Dette standpunktet fra Moderniseringsdepartementet kan ha bidratt
til å redusere mulighetene for måloppnåelse
for Markedsplassen.
En forutsetning for at elektroniske markedsplasser skal
lykkes, er at både kjøpere og selgere har interesse av å bruke
markedsplassen, og derved bidra til høyt transaksjonsvolum.
Undersøkelsen viser imidlertid at de kommersielle betingelsene
(forretningsmodellen) for å bruke Markedsplassen oppleves
som lite gunstige av mange leverandører og potensielle
leverandører. Flertallet av leverandørene som
har valgt oppkobling, oppgir at dette har skjedd etter ønske
fra kunde eller etter krav fra kunde.
Både i St.meld. nr. 41 (1998-1999)
og i Innst. S. nr. 127 (1999-2000) framheves det at en viktig forutsetning
for at elektronisk handel i det offentlige skal gi forventede økonomiske
effekter, er at det skjer en samordning av offentlig innkjøpspraksis,
hvor bruk av rammeavtaler er et virkemiddel. Riksrevisjonens undersøkelse
viser at Ehandelsprogrammet ikke har bistått i dette arbeidet,
men overlatt til hver enkelt virksomhet å inngå rammeavtaler
som grunnlag for transaksjoner over Markedsplassen.
I undersøkelsen presenteres resultatene
av en sammenligning eller benchmarking av ehandelsprogrammer i Danmark,
Finland, Storbritannia, Tyskland, New Zealand og Skottland. Benchmarkingen
viser at omsetningen over den elektroniske markedsplassen i Norge er
på nivå med den elektroniske markedsplassen i
Danmark. Blant markedsplassene som blir sammenlignet i undersøkelsen,
er det kun Finland som har oppnådd høyere omsetning
og transaksjonsvolum enn Markedsplassen ehandel.no. Sammenligningen
viser at det norske Ehandelsprogrammet har hatt mindre ressurser
enn tilsvarende programmer i sammenlignbare land.
Ifølge Moderniseringsdepartementet
ville det vært hensiktsmessig med en bredere tilnærming
til virkemiddelbruken enn å fokusere på Markedsplassen
i vurderingen av Ehandelsprogrammet, inkludert tiltak på strategisk
nivå. Dette omfatter tiltak som regler og prosedyrer, felles
grensesnitt og organisasjonsutvikling og kompetanse- og informasjonsspredning.
På denne bakgrunn mener departementet det er grunn til å stille spørsmål
ved om Riksrevisjonens fokusering på omsetning over Markedsplassen
som den viktigste resultatindikatoren for Ehandelsprogrammets måloppnåelse,
er fullt ut dekkende. En bredere tilnærming til indikatorer for
måloppnåelse kunne etter departementets oppfatning
ha fanget opp andre resultater innen Ehandelsprogrammet enn omsetningen
over Markedsplassen.
Ifølge departementet er det de kvalitative
målsettingene om gevinstrealisering i programmet som er
de viktigste sett fra et innkjøpsfaglig ståsted.
Men en gevinstrealisering ved bruk av elektronisk handel
er etter departementets vurdering avhengig av den enkelte virksomhets
omstillingsvilje og omstillingsevne. I tillegg er vilje til endring
i virksomheten generelt og på ledelsesnivå spesielt
en viktig forutsetning.
Ehandelsprogrammets hovedmålsetting
er ifølge departementet å øke bruken
av elektronisk handel i offentlig sektor. Etter departementets oppfatning
burde det vært klarere poengtert i rapporten at det var
behovet for å ha et sett med konkrete, enkle og kvantifiserbare målsettinger
som enkelt kunne formidles til bredere grupper, som var årsaken
til at det ble etablert et sett med kvantitative målsettinger
for Ehandelsprogrammet. Departementet peker i tillegg på at
de kvantitative målsettingene som ble lagt til grunn, var
ambisiøse, og at optimismen på teknologiens vegne
var større ved oppstarten av Ehandelsprogrammet enn det
i ettertiden viste seg å være belegg for.
Når det gjelder vurderingene av årsakene
til avvik fra programmets mål, er departementet i utgangspunktet enig
med Riksrevisjonen i at det er grunn til å stille spørsmål
ved om de tildelte ressursene for Ehandelsprogrammet har vært
tilstrekkelige. Når det gjelder spørsmålet
om programmets forankring, framgår det også at
departementet mener det er en riktig observasjon at styringsgruppen
for Ehandelsprogrammet til tider har fungert mer som referansegruppe,
enn som en styrende faktor i arbeidet med elektronisk handel i det offentlige.
Med hensyn til vurderingene av valgt forretningsmodell,
er departementet av den oppfatning at det i rapporten fokuseres
relativt snevert på de kommersielle betingelsene for bruk
av Markedsplassen som en mulig kilde til svekket måloppnåelse.
Departementet mener at det også kan identifiseres positive
sider ved forretningsmodellen.
Når det gjelder mulighetene for samordning
og bruk av rammeavtaler, presiserer departementet at rammebetingelsene
på dette området har endret seg betraktelig i
løpet av programperioden. Innkjøpspolitikken i staten
har som et hovedprinsipp at innkjøp er et desentralisert
ansvar. I samsvar med dette er nesten samtlige sentrale rammeavtaler
enten avviklet eller ikke fornyet. Virksomhetene oppfordres imidlertid
til å inngå samarbeid om innkjøp på lokalt
og regionalt plan når dette er formålstjenlig,
effektivt og økonomisk fordelaktig. Ehandelsprogrammet
har hele tiden måttet forholde seg til den gjeldende politikken
på området, og gjennomfører derfor ingen
aktiviteter for å etablere sentrale rammeavtaler. Det registreres
imidlertid at Markedsplassen i økende grad benyttes for
bestilling fra avtaler inngått gjennom regionale og etatsvise
innkjøpssamarbeid.
Sett i forhold til at Markedsplassen er å anse
som det viktigste initiativet fra Ehandelsprogrammet, er mangelen
på måloppnåelse for Markedsplassen også å betrakte
som en vesentlig svakhet ved måloppnåelsen i Ehandelsprogrammet,
selv om det finnes andre virkemidler som også kan bidra
til måloppnåelse i programmet.
De kvantitative målsettingene om å realisere
et stort antall kjøp med stor samlet anskaffelsesverdi
i løpet av prosjektperioden, var for ambisiøse
og lite realistiske. Riksrevisjonen merker seg at Moderniseringsdepartementet
i hovedsak synes å være enig i det, og finner grunn
til å stille spørsmål ved at målsettingene
ikke ble endret i løpet av prosjektperioden.
Riksrevisjonen legger til grunn at det ikke
kan dokumenteres at brukerne av Markedsplassen har bidratt til å realisere
gevinster i forbindelse med offentlige innkjøp. Virksomhetene
synes i liten grad å ha rettet oppmerksomheten mot hvordan
de kunne oppnå gevinster av systematisk arbeid ved å forbedre
innkjøpsfunksjonen. Riksrevisjonen merker seg at departementet
synes å dele den oppfatningen.
Riksrevisjonen vil videre framheve at mangelfulle økonomiske
rammer og mangelfull forankring kan ha bidratt til sviktende måloppnåelse
for Markedsplassen.
Manglende bruk av rammeavtaler og samordnende innkjøp
kan ha bidratt til manglende måloppnåelse, men
Riksrevisjonen tar til etterretning at den nåværende
innkjøpspolitikken har som et hovedprinsipp at innkjøp
er et desentralisert ansvar.
"(…)
Etableringen av en offentlig
markedsplass (Markedsplassen ehandel.no) har ikke vært
noen målsetting i seg selv, men et viktig virkemiddel for å nå overordnede målsettinger.
Jeg tillater meg derfor å stille spørsmål ved
om omsetning og transaksjonsvolum over Markedsplassen ehandel.no
er det beste grunnlaget for en vurdering av Ehandelsprogrammets
samlede måloppnåelse. Etter min oppfatning burde
undersøkelsen også vurdert andre aktiviteter på strategisk
nivå, som for eksempel utvikling av felles retningslinjer
og prosedyrer, felles grensesnitt, tiltak for organisasjonsutvikling, samt
kompetanseoverføring og informasjonsspredning. En slik
vurdering ville, slik jeg ser det, gitt et noe annet og mer nyansert
bilde av Ehandelsprogrammets innsats og måloppnåelse,
enn det Riksrevisjonen nå presenterer.
(…)
Når
det gjelder evt. gevinstrealisering ved bruk av elektronisk handel,
vil jeg understreke at dette primært er den enkelte virksomhets
eget ansvar. Ehandels-programmets ansvar har vært å sikre
offentlige virksomheter enkel og kostnadseffektiv tilgang til operative
ehandelsløsninger. Det viktigste bidraget i denne sammenheng
er at virksomhetene gjennom å ta i bruk Markedsplassen
ehandel.no raskt kan komme i gang med implementeringen av ehandel
i egen organisasjon, i stedet for å bruke ressurser på spesifisering
og anskaffelse av en virksomhetsintern systemløsning.
Hovedhensikten
med etableringen av Markedsplassen ehandel.no har hele tiden vært å senke
terskelen for å ta elektronisk handel i bruk i den enkelte
virksomhet. Jeg er likevel enig med Riksrevisjonen i at virksomhetene
generelt synes å ha hatt for liten oppmerksomhet på det
effektiviseringspotensialet som ligger i systematisk innføring
av elektronisk handel. Dette ønsker jeg å gjøre
noe med, og departementene vil derfor i tildelingsbrevene til etatene
for 2005 bli oppfordret til å gi føringer på at
arbeidet med overgang til elektroniske innkjøp skal gis
høy prioritet.
Jeg tar til etterretning
Riksrevisjonens merknader om at mangelfulle økonomiske
rammer og mangelfull forankring av Ehandelsprogrammet, kan ha bidratt
til sviktende måloppnåelse for Markedsplassen
ehandel.no. En av de vesentligste erfaringene fra programmet er
at innføring av elektronisk handel er en relativt krevende
prosess både når det gjelder evne, og ikke minst
vilje til omstilling og omorganisering i den enkelte virksomhet.
Det er etter min mening derfor ikke uten videre gitt at større økonomiske
rammer, eller bedre forankring, hadde gitt et vesentlig annet resultat.
Som
Riksrevisjonen er kjent med terminerer Ehandelsprogrammet ved utgangen
av 2004. Flere sentrale operative aktiviteter fra programmet, som
f.eks Markedsplassen ehandel.no, vil likevel bli videreført.
Jeg vil for øvrig sette i gang et mer omfattende arbeid
på stategisk nivå, bl.a. for å se nærmere
på de samfunnsøkonomiske virkningene av en mer
omfattende overgang til elektronisk handel."
Det synes å være enighet mellom
Riksrevisjonen og Moderniseringsdepartementet om at Markedsplassen
i Ehandelsprogrammet ikke har nådd målene. Riksrevisjonen
er enig med departementet i at det innenfor Ehandelsprogrammet finnes
andre virkemidler som også kan bidra til måloppnåelse
for programmet. Markedsplassen er imidlertid det viktigste initiativet
i Ehandelsprogrammet, og mangelen på måloppnåelse
i Markedsplassen er derfor å betrakte som en vesentlig svakhet
ved måloppnåelsen i programmet.
For å forklare årsaker til
manglende måloppnåelse framhever departementet
at innføringen av elektronisk handel er en krevende prosess
både når det gjelder evne og vilje til omstilling.
Etter Riksrevisjonens vurdering ville en bedre forankring av Ehandelsprogrammet kunne
bidratt til større fokus på omstilling og dermed til
bedre måloppnåelse.
Ehandelsprogrammet termineres 31. desember 2004. Riksrevisjonen
har merket seg at Moderniseringsdepartementet vil sette
i gang et mer omfattende arbeid på strategisk nivå,
blant annet for å se nærmere på de samfunnsøkonomiske
virkningene av en overgang til elektronisk handel.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra
Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnhøy og lederen Ågot
Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser
til at sentrale og overordnede mål for "Program for elektronisk
handel i det offentlige" (Ehandelsprogrammet) var at bruken av elektronisk
handel skulle bidra til å redusere kostnadene ved offentlige
anskaffelser og heve kvaliteten i de offentlige anskaffelsesprosessene.
Komiteen viser videre til at
næringskomiteen ved behandlingen av St.meld. nr. 41 (1998-1999)
jf. Innst. S. nr. 127 (1998-1999) presiserte at:
"Komiteen mener at staten snarest må iverksette samordnede
innkjøp over Internett og forenkle egne rutiner gjennom
utstrakt bruk av elektroniske innkjøp og forretningsdrift
i alle etater."
De kvantitative målsettingene som ble
satt for Markedsplassen i Ehandelsprogrammet var at 50 pst. av alle
offentlige innkjøp skulle gjennomføres ved elektroniske
handelsprosesser innen utgangen av 2003, mens 20 pst. av innkjøpsverdien
skulle anskaffes som elektroniske kjøp innen samme tid. Komiteen konstaterer
at resultatet ikke er oppnådd når kun 0,06 pst. av
de driftsrelaterte transaksjoner i offentlige sektor har foregått
elektronisk.
Komiteen er av den oppfatning
at opprettelsen av markedsplassen ehandel.no må sies å være
det viktigste virkemiddelet innenfor Ehandelsprogrammet, og at det såldedes
er uheldig at resultatene knyttet til denne langt fra er nådd.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
deler Riksrevisjonens oppfatning om at målene som ble satt
for Ehandelsprogrammet kan synes urealistiske, tatt de begrensede
ressurser som ble tilført programmet i betraktning. Flertallet vil
likefullt peke på at det er av avgjørende betydning
at prosjekter som blir igangsatt, blir gitt tilstrekkelige ressurser
slik at de moderniseringsprogram som blir valgt, skal ha en realistisk
mulighet til å oppnå de ønskede resultater.
Etter flertallets syn har ikke dette vært
tilfellet for Ehandelsprogrammet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti peker på at man i ettertid kan
slå fast at de opprinnelige ambisjonene for Markedsplassen
ikke var realistiske. Det skyldes flere forhold. Utviklingen i ehandel
i samfunnet for øvrig og den nødvendige omleggingen
til mer desentrale offentlige innkjøp med økt
lokalt lederansvar, har eksempelvis hatt stor betydning for utviklingen
av Markedsplassen. Disse medlemmer minner om at en
av de vesentligste erfaringene fra programmet er at innføring av
elektronisk handel er en relativt krevende prosess både
når det gjelder evne, og ikke minst vilje til omstilling
og omorganisering i den enkelte virksomhet. Det er derfor ikke åpenbart
at større økonomiske rammer, eller bedre forankring,
hadde gitt et vesentlig annet resultat.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonens undersøkelse tar for seg perioden fram
til utgangen av 2003, mens Ehandelsprogrammets levetid først
ble avsluttet ved sist årsskifte etter en ettårig
forlengelse. Markedsplassen ehandel.no ble satt i operativ drift
i juni 2002, og 2003 var således det første hele
driftsåret for tjenestetilbudet. Disse medlemmer peker
på at tall på ehandel.no viser at ved utgangen
av 2004 var antallet kjøpende abonnenter økt fra
17 til 30. Omsetningen var mer enn femdoblet i forhold til 2003.
Denne positive utviklingen fortsetter inn i 2005.
Komiteen er av den
oppfatning at innføring av omstillingsprosesser generelt
og IT-prosjekter som dette spesielt, må være forankret
høyt i organisasjonen, slik at det kan bli gitt påtrykk
for å sikre at løsningene som velges blir implementert
i organisasjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at dette har ikke vært tilfellet for Ehandelsprogrammet,
hvor forankringen i ledelsen har blitt gradvis svekket frem til høsten
2004.
Komiteen registrerer
at Moderniseringsdepartementet opplyser at programmet nå har
høy oppmerksomhet, og at forståelse av Ehandelsprogrammets betydning
i departementene er styrket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er også av den oppfatning at departementenes egne manglende
bruk av ehandelsløsninger kan være en medvirkende årsak
til den begrensede oppslutningen om prosjektet. Det er etter flertallets syn
trolig at dersom prosjektets eier hadde bidratt sterkere både
med forankring, oppfølging og egen bruk av løsningene,
så ville dette ha stimulert til økt oppslutning
om prosjektet i offentlig sektor i sin helhet.
Flertallet er således
av den oppfatning at tiltakene innenfor Ehandelsprogrammet burde
vært fulgt langt bedre opp, både hva angår
engasjement og ressurser, ikke minst med tanke på det betydelige
innsparingspotensial som utredningen i forkant kunne identifisere
for offentlig sektor i sin helhet. Ehandelsprogrammet burde vært
gitt langt høyere prioritet i Regjeringens moderniseringsprogram,
og departementets ledelse burde ha gjort det klart at programmet
hadde høy prioritet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at selv om Ehandelsprogrammet
får kritikk for sin manglende måloppnåelse
ut fra omsetningstallene på Markedsplassen, er det verdt å merke
seg at Riksrevisjonen ikke har funnet mange andre nasjonale satsinger
som kan vise til bedre resultater. Flere land satte samtidig i gang
tilsvarende tiltak som til dels hadde vesentlig større
budsjetter, men det var likevel ingen som i 2003 kunne vise til større
elektronisk omsetning enn Markedsplassen ehandel.no. Disse
medlemmer konstaterer at utviklingen har gått langsommere
enn forventet ikke bare i Norge, men i de fleste land vi kan sammenlikne oss
med.
Komiteen vil også bemerke
at det ved flere anledninger har blitt avdekket svikt i rutinene
for offentlige anskaffelser, og det må antas at en standardisering
av offentlige innkjøp som Ehandelsprogrammet vil bidra til,
vil begrense mulighetene til å foreta offentlige anskaffelser
i strid med gjeldende regelverk.
Komiteen er kjent med at Ehandelsprogrammet
er terminert pr. utgangen av 2004, men at flere av elementene i
programmet blir videreført. Komiteen forutsetter
derfor at de aktiviteter som blir videreført, blir fulgt
opp på en måte som sikrer god måloppnåelse.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti peker på at Moderniseringsdepartementet
nylig har varslet økt statlig bruk av effektivitetsfremmende
elektroniske innkjøp. Blant annet i statsbudsjettet for
2005 er det gitt føringer om at offentlige innkjøp
i økende grad skal foretas elektronisk.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 3:5 (2004-2005) - Riksrevisjonens undersøkelse av statens satsing på elektronisk innkjøp - vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 12. april 2005
Ågot Valle
leder |
Henrik Rød
ordfører |