Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at lov om vern mot tobakksskader praktiseres slik at bingolokaler gis anledning til å tilby enkel servering."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til at det fra 1. juni 2004 ble innført røykeforbud på serveringssteder, og at Sosial- og helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet mener at endringen av tobakksskadeloven også skal omfatte bingolokaler med enkel servering.
Det påpekes at det i bingolokaler hvor det serveres kaffe, nå kreves totalt røykeforbud, mens røyking er tillatt i bingolokaler uten servering dersom de har en egen røykedel som er atskilt fra den røykfrie delen etter nærmere regler.
Forslagsstillerne framholder at hensikten med endringene i tobakksskadeloven er å gi ansatte og besøkende en rett til et røykfritt arbeids- og oppholdsmiljø, og mener dette fortsatt må ligge til grunn dersom dispensasjoner fra loven skal gis, slik at det ikke skal være mulig for ordinære serveringssteder å omgå loven ved å begynne med bingo.
Forslagsstillerne mener det er mulig å ivareta målet om røykfri luft og samtidig gi mulighet for enkel servering ved at bingoer med røykeavdeling får anledning til enkel servering som for eksempel organiseres gjennom automater og at salg bare skjer i den røykfrie delen, og slik at serveringen ikke har et omfang som gjør det påkrevd med ekstra rydding i røykedelen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at forslagsstillerne viser
til at en konsekvens av forbudet mot røyking i serveringslokaler
er at bingoer som ønsker å servere f.eks. kaffe,
må være røykfrie, mens bingolokaler generelt kan
ha fysisk atskilte røykelokaler. Forslagsstillerne mener
at det bør være åpning for en mer fornuftig
praktisering av loven, slik at en kan få dispensasjon for enkel
servering i bingolokaler som åpenbart ikke er serveringssted,
og hvor en ivaretar kravet om et røykfritt arbeidsmiljø.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at bakgrunnen
for at røykeloven ble formulert strengt knyttet til definisjonen
av servering og serveringssted, er at en ikke ønsket smutthull
i loven og dermed konkurransevridning. Det må for eksempel
ikke være mulig for en kafé å starte
med bingospill for dermed å få unntak fra loven.
Det nye forbudet mot røyking på serveringssteder
har nå fått virke i snaut ett år. Flertallets inntrykk
er at loven har hatt store positive virkninger på arbeidsmiljøet
i serveringsbransjen, og at mange av de mulige problemene som det
ble pekt på i forhold til håndheving av loven,
har uteblitt.
Komiteen viser til
at Sosial- og helsedirektoratet har funnet grunn til å sende
et brev datert 9. mars 2005 til tilsynsrepresentantene i landets
kommuner, fylkesmenn og Direktoratet for arbeidstilsynet m/distriktskontorene.
Hensikten med brevet er å sikre lik praktisering av loven.
Ett av hovedpunktene som tas opp i brevet, er
bingolokaler. Komiteen viser til at tobakksskadeloven § 6 åpner
for mulighet for å gi dispensasjon fra røykeforbudet
til serveringssteder enkeltvis. Det er pekt på at regelen
kan brukes der det virker sterkt urimelig å følge hovedregelen. Komiteen er
kjent med at med en gang loven ble vedtatt, var det noe ulik praksis
med hensyn til å gi dispensasjon for bingolokaler, men
at praksisen etter hvert ble skjerpet inn slik at alle i realiteten
fikk avslag. Dette er også bakgrunnen for forslaget i Dokument
nr. 8:48 (2004-2005). Komiteen er derfor tilfreds
med at brevet fra Sosial- og helsedirektoratet åpner for
at tilsynsmyndighetene kan ha en mer liberal praktisering av dispensasjonsadgangen
for bingolokaler. I brevet skriver direktoratet:
"Sett i lys av tobakksskadelovens formål
om å begrense de helseskader som bruk av tobakk medfører, er
det tvilsomt om medbrakte vannflasker/termos og lignende
er "servering" i lovens forstand."
Det skriver videre:
"Eksempler på tilfelle hvor tilsynsmyndighetene
kan vurdere å gi dispensasjon kan være bingoer
hvor det kun foregår servering av kaffe fra automat og
lignende."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener dette er en
presisering av mulighet for dispensasjonsadgang som er mer i samsvar
med det som var Odelstingets intensjon. Flertallet legger
til grunn at Direktoratet for arbeidstilsynet som har ansvaret for
større geografiske områder, sikrer en lik behandling
av denne type dispensasjonssøknader i hele landet. Med
dette mener flertallet at forslagsstillernes intensjon
er ivaretatt, og foreslår å vedlegge dokumentet
protokollen.
Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiethar merket seg at forslagsstillerne er
bekymret over at fortolkningen av tobakksskadeloven har ført til
at bingolokaler ikke lenger har mulighet til å kunne tilby
sine kunder noen form for servering dersom det skal kunne tillates
at det røykes i lokalet. Denne bekymringen har medført
at man fremmer det foreliggende forslaget om at lov om vern mot
tobakksskader praktiseres slik at bingolokaler gis anledning til å tilby enkel
servering.
Disse medlemmer er enig med forslagsstillerne i
at den meget strenge norske røykeloven gir noen underlige
og meget uheldige konsekvenser. Forslagsstillerne, som selv stemte
for røykeforbudet ved skjenke- og serveringssteder, peker
i sitt forslag på ett av disse. Disse medlemmer stiller
seg uforstående til hvorfor en skal kunne skille mellom
at dersom en driver med bingo, så skal en kunne få drive
med enkel servering, mens dersom en restaurant ønsker å etablere et
ubetjent røykerom, så skal denne ikke få lov. Disse medlemmer vil
vise til at Regjeringen i Ot.prp. nr. 23 (2002-2003) om lov om endringer
i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader, begrunner forslaget om
røykfrie serveringssteder med at ansatte innen serveringsbransjen
også skal ha rett til et røykfritt arbeidsmiljø.
Dette var ett av de helt bærende element for røykeforbudet
som er innført for alle skjenke- og serveringssteder i
Norge. Røykeforbudet ved samtlige skjenke- og serveringssteder
fikk støtte fra samtlige partier i Stortinget med unntak
av Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer er fortsatt av
den mening at det norske røykeforbudet ved skjenke- og
serveringssteder har gått altfor langt, men innser at stortingsflertallet
fortsatt synes å ha den samme meget restriktive linjen
på dette feltet, slik at det ikke er grunnlag for en ny
runde om røykeforbudet på dette tidspunktet. Virkningen
av dette forbudet har utvilsom fått store konsekvenser
omsetningsmessig for mange skjenke- og serveringssteder, mens andre
rapporterer om tilnærmet lik omsetning. Noen restauranter
er også gått konkurs. Disse medlemmer er
av den mening at det burde kunne finnes en løsning på de
problemer som er oppstått som følge av et totalforbud
mot røyking på skjenke- og serveringssteder, slik
at interessene til serveringspersonalet, eierne, ikke-røykerne
og røykerne kunne bli ivaretatt. Disse medlemmer mener
at ubetjente røykerom ville kunne fange opp alle disse gruppenes
interesser, også bingolokalenes. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til endringer i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
slik at det blir tillatt med ubetjente røykerom ved landets
skjenke- og serveringssteder."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til
endringer i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader slik
at det blir tillatt med ubetjente røykerom ved landets
skjenke- og serveringssteder.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:48 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentantene Trond Giske og Sigvald Oppebøen
Hansen om dispensasjon for bingolokaler fra lov om vern mot tobakksskader – vedlegges
protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 19. april 2005
John I. Alvheim
leder |
Bent Høie
ordfører |