6.1 Endring i § 1 femte ledd

§ 1 femte ledd inneholder en rent formell endring som følger av at loven om stortingsvalg, fylkestingsvalg og kommunestyrevalg av 1. mars 1985 er avløst av en ny valglov av 28. juni 2002.

6.2 Oversikt over saker som skal fremmes for Stortinget

6.2.1 Innledning

I henhold til FO § 33 første ledd bør Presidentskapet hvert år etter 1. januar innhente en oversikt over de proposisjoner og meldinger som regjeringen akter å fremme i vårsesjonen. Oversikten inneholder en foreløpig angivelse av i hvilken måned sakene ventes fremmet, og endringer i disse tidsangivelsene registreres fortløpende i den elektroniske oversikten som publiseres på Stortingets nettsider. De senere år er det praksis for at regjeringen også oversender en tilsvarende oversikt i begynnelsen av oktober over saker som forventes fremmet i høstsesjonen.

6.2.2 Presidentskapets merknader

Presidentskapet foreslår at bestemmelsen i § 33 første ledd endres slik at det fremgår at Presidentskapet skal innhente en oversikt som nevnt både i begynnelsen av høstsesjonen og i begynnelsen av vårsesjonen. Det forutsettes at oversikten som utarbeides i vårsesjonen fremmes innen utgangen av januar måned i tråd med gjeldende praksis. Også i høstsesjonen er det ønskelig at oversikten fremmes så tidlig som mulig.

6.3 Oversikt over saker til behandling

6.3.1 Innledning

FO § 34 lyder:

"Presidentskapet skal hver måned omdele til Stortingets medlemmer en fortegnelse over alle saker som er tatt opp til behandling, med opplysning om når sakene er sendt vedkommende komite, om ordfører og når komiteene vil avgi innstilling."

Etter gjeldende praksis omdeles en trykt oversikt over saker som er tatt opp til behandling hver uke. Samtidig publiseres oversikten elektronisk og oppdateres der fortløpende.

6.3.2 Presidentskapets merknader

Presidentskapet foreslår at bestemmelsen i FO § 34 endres i overensstemmelse med praksis og gjøres teknologinøytral. Den ukentlige oversikt over saker til behandling vil inntil videre bli trykket i papirutgave, men reglene bør ta utgangspunkt i den elektroniske oversikten.

6.4 Elektronisk distribuering av stortings­dokumenter

6.4.1 Innledning

I FO er det flere bestemmelser som gir regler om distribuering av ulike typer stortingsdokumenter. I § 24 er det bl.a. bestemt at Stortinget og avdelingene blir innkalt til møte "ved oppslag i stortingsbygningen og omdeling til representantene senest 24 timer før møtet". I § 26 er det fastsatt at det hver fredag innen kl. 15 bør slås opp og omdeles program og foreløpig saksliste for Stortingets arbeid uken etter. I henhold til § 29 skal grunnlovsforslag og private forslag snarest "mangfoldiggjøres og omdeles" til representantene.

Tidligere hadde § 32 en tilsvarende formulering angående distribusjon av komitéinnstillinger, men denne bestemmelsen ble endret i forbindelse med behandling av Innst. S. nr. 187 (2002-2003) for å tilpasse ordlyden til at omdeling av innstillinger skulle reduseres og til dels erstattes av elektronisk distribusjon. § 32, første punktum lyder etter endringen:

"Når en sak kommer tilbake fra en komité, skal komiteens innstilling snarest gjøres tilgjengelig for representantene i papirutgave eller elektronisk form."

Bakgrunnen for omleggingen var bl.a. vurderingene som ble gjort av utvalget til å vurdere stortingsrepresentantenes arbeidsvilkår, jf. Dokument nr. 17 (2000-2001), om å redusere papirmengden i Stortinget og i stedet legge opp til elektronisk distribuering der det er hensiktsmessig.

Presidentskapet har tidligere vedtatt redusert papir­omdeling også av dagsorden, ukeprogram/foreløpig program og private forslag, og distribueringen av disse dokumentene er nå i stor grad elektronisk basert.

6.4.2 Presidentskapets merknader

Presidentskapet foreslår at de bestemmelsene i FO som gjelder distribuering av de nevnte dokumenter endres på tilsvarende måte som § 32 om komitéinnstillinger. Selv om uttrykkene "omdeles" og "mangfoldiggjøres" i de aktuelle bestemmelsene kan forstås slik at dette også inkluderer elektronisk formidling, ser Presidentskapet det som en fordel om ordlyden endres slik at den blir mer treffende i forhold til den måten dokumentene gjøres tilgjengelige på.

Presidentskapet fremmer etter dette forslag til endringer i FO § 24 annet ledd, § 26 første ledd og § 29 første ledd.