Stortinget ga 14. juni 2004 sin tilslutning
til en omorganisering av Statkraft SF ved at virksomheten
og eiendelene overføres i underliggende aksjeselskap, og at
selskapet organiseres etter en konsernmodell, jf. St.prp. nr. 53
og Innst. S. nr. 248 (2003-2004) Statens eierskap
i Statkraft SF, og Ot.prp. nr. 63 og Innst. O. nr. 99
(2003-2004) Om lov om omorganisering av Statkraft SF.
Første fase av omorganiseringen ble
vedtatt på ekstraordinært foretaksmøte
1. oktober 2004 ved at det meste av Statkraft SF sin virksomhet
ble overført til et underliggende datterselskap, Statkraft
Energi AS. Aksjene i Statkraft Energi AS har deretter blitt overført til
et nyopprettet datterselskap av Statkraft SF, Statkraft AS. Statkraft
AS fungerer etter dette som konsernsenter og morselskap for det
meste av virksomheten i Statkraftkonsernet. Alle aksjene i Statkraft
AS eies av Statkraft SF.
I tråd med de forutsetninger som er
lagt gjennom stortingsdokumentene har styret ansvaret for å etablere den
videre konsernstruktur i separate datterselskaper under Statkraft
AS. På ekstraordinært foretaksmøte 29. mars
2005 ble det vedtatt å løfte en rekke datterselskaper
ut av Statkraft Energi AS, slik at de nå eies direkte av
Statkraft AS.
Komiteen tar dette
til orientering.
Statkraft SF refinansierte lån for
3,7 mrd. kroner i november 2004. Det medførte en tilsvarende
reduksjon i Statkraft SF sitt lån med statsgaranti, og
garantipremien på disse lånene faller følgelig
bort. Dette innebærer en månedlig reduksjon på 3
mill. kroner, og 36,1 mill. kroner for hele 2005.
I tillegg ble Statkraft SF omorganisert 1. oktober 2004,
jf. omtale ovenfor. Serielånet fra statskassen ble overført
fra Statkraft SF til Statkraft AS, og garantiprovisjonen ble erstattet
med en kredittmargin på 0,473 pst. i tillegg til gjeldende
rente for disse lånene. Reduksjonen i garantiprovisjonen
utgjør 3,9 mill. kroner for hele 2005.
På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen redusert med 40 mill. kroner, fra 226,6 til 186,6 mill
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
SIVA SF forutsetter et låneopptrekk
i statskassen på 700 mill. kroner etter 16. mars
2005. Låneopptrekket er lavere enn forutsatt i St.prp.
nr. 1 (2004-2005) og reduserer dermed garantiprovisjonen.
På denne bakgrunn foreslås
det å redusere bevilgningen med 0,5 mill. kroner, fra 4,9
til 4,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
SIVA SF innbetaler en årlig låneprovisjon
til staten på 0,4 pst. av innlånsporteføljen,
regnet til pari kurs. Låneprovisjonen til staten for 2004
blir innbetalt i 2005 og utgjør til sammen 3,65 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
det å øke bevilgningen med 0,25 mill. kroner,
fra 3,4 til 3,65 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.