11.18.1 Statkraft SF

Sammendrag

Stortinget ga 14. juni 2004 sin tilslutning til en omorganisering av Statkraft SF ved at virksomheten og eiendelene overføres i underliggende aksjeselskap, og at selskapet organiseres etter en konsernmodell, jf. St.prp. nr. 53 og Innst. S. nr. 248 (2003-2004) Statens eierskap i Statkraft SF, og Ot.prp. nr. 63 og Innst. O. nr. 99 (2003-2004) Om lov om omorganisering av Statkraft SF.

Første fase av omorganiseringen ble vedtatt på ekstraordinært foretaksmøte 1. oktober 2004 ved at det meste av Statkraft SF sin virksomhet ble overført til et underliggende datterselskap, Statkraft Energi AS. Aksjene i Statkraft Energi AS har deretter blitt overført til et nyopprettet datterselskap av Statkraft SF, Statkraft AS. Statkraft AS fungerer etter dette som konsernsenter og morselskap for det meste av virksomheten i Statkraftkonsernet. Alle aksjene i Statkraft AS eies av Statkraft SF.

I tråd med de forutsetninger som er lagt gjennom stortingsdokumentene har styret ansvaret for å etablere den videre konsernstruktur i separate datterselskaper under Statkraft AS. På ekstraordinært foretaksmøte 29. mars 2005 ble det vedtatt å løfte en rekke datterselskaper ut av Statkraft Energi AS, slik at de nå eies direkte av Statkraft AS.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til orientering.

11.18.2 Post 70 Garantiprovisjon, Statkraft SF

Sammendrag

Statkraft SF refinansierte lån for 3,7 mrd. kroner i november 2004. Det medførte en tilsvarende reduksjon i Statkraft SF sitt lån med statsgaranti, og garantipremien på disse lånene faller følgelig bort. Dette innebærer en månedlig reduksjon på 3 mill. kroner, og 36,1 mill. kroner for hele 2005.

I tillegg ble Statkraft SF omorganisert 1. oktober 2004, jf. omtale ovenfor. Serielånet fra statskassen ble overført fra Statkraft SF til Statkraft AS, og garantiprovisjonen ble erstattet med en kredittmargin på 0,473 pst. i tillegg til gjeldende rente for disse lånene. Reduksjonen i garantiprovisjonen utgjør 3,9 mill. kroner for hele 2005.

På denne bakgrunn foreslås bevilgningen redusert med 40 mill. kroner, fra 226,6 til 186,6 mill kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

11.18.3 Post 71 Garantiprovisjon, SIVA SF

Sammendrag

SIVA SF forutsetter et låneopptrekk i statskassen på 700 mill. kroner etter 16. mars 2005. Låneopptrekket er lavere enn forutsatt i St.prp. nr. 1 (2004-2005) og reduserer dermed garantiprovisjonen.

På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen med 0,5 mill. kroner, fra 4,9 til 4,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

11.18.4 Post 72 Låneprovisjon, SIVA SF

Sammendrag

SIVA SF innbetaler en årlig låneprovisjon til staten på 0,4 pst. av innlånsporteføljen, regnet til pari kurs. Låneprovisjonen til staten for 2004 blir innbetalt i 2005 og utgjør til sammen 3,65 mill. kroner.

På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen med 0,25 mill. kroner, fra 3,4 til 3,65 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.