Under behandlingen av Forsvarets salg av Østre Bolærne
ba Stortinget bl.a. om en oversikt over de forsvarseiendommer som
skal avhendes der allmennhetens muligheter for friluftsliv og kulturhistorie
berøres. I Miljøverndepartementets omgrupperingsproposisjon for
2004-budsjettet - St.prp. nr. 25 (2004-2005) - går det
frem at Forsvarsbygg ved Skifte Eiendom, i samarbeid med Direktoratet
for naturforvaltning og Statskog SF, utarbeider en liste over eiendommer
som går ut av Forsvarets bruk, men som fortsatt bør
beholdes i offentlig eie for å kunne brukes og tilrettelegges
for allment friluftsliv. Det står videre at en vil komme
tilbake til de budsjettmessige konsekvensene av dette i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2005.
Det vises til proposisjonen for nærmere
orientering om saken.
I St.prp. nr. 25 (2004-2005) legger Regjeringen
til grunn at Statskog SF kan kjøpe eiendommer som har interesse
for allmennheten, og hvor det i tillegg er et kommersielt utviklingspotensial.
Det foreslås derfor en tilføyelse/omformulering
av gjeldende romertallsvedtak vedrørende avhending av fast
eiendom som gir Statskog SF anledning til å kjøpe
forsvarseiendom aktuell for frilufts- og/eller kulturformål
til markedspris før de eventuelt legges ut for salg i markedet,
jf. forslag til romertallsvedtak. Dette vil først
kunne skje når det er avklart at det ikke foreligger annet
statlig behov for eiendommen, og dernest at berørte
fylkeskommuner eller kommuner ikke ønsker å kjøpe
eiendommen til markedspris. Det legges til grunn at for de eiendommer
Statskog SF eventuelt ønsker å kjøpe,
vil det ikke være behov for egne tilleggsbevilgninger.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XVI under kapittel
21 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til de tiltak som er fremmet i proposisjonen knyttet til Forsvarets
merforbruk i 2004. Disse medlemmer vil videre vise
til Stortingets behandling av St.meld. nr. 29 (2004-2005) og den
beskrivelse som der er fremmet av Regjeringen som årsaksforklaring. Disse
medlemmer vil vise til forsvarskomiteens innstilling til
St.meld. nr. 29 (2004-2005), der også tiltakene for bedret økonomistyring
beskrevet i Revidert nasjonalbudsjett er kommentert.
Disse medlemmer vil også slutte
seg til de budsjettmessige tiltak for 2005 som Regjeringen fremmer for å dekke
inn deler av fjorårets merforbruk.
Det vises til Stortingets beslutning om at det
skal investeres i en ny og utvidet tørrdokk ved Haakonsvern iht.
Innst. S. nr. 232 (2001-2002) med en samlet kostnad på 235
mill. 2002-kroner, tilsvarende 262 mill. 2005-kroner. Innenfor denne
rammen la Stortingets flertall til grunn at dokken har byggestart
i 2004 og ferdigstilles i 2006.
I tråd med Stortingets vedtak er prosjektering
satt i gang. Det er innhentet anbud på ombygging og utvidelse
av tørrdokken på Haakonsvern. Resultatene er evaluert,
og i forhold til forprosjektets kalkyle ligger de innhentede anbudene
langt over den kostnaden som ble lagt til grunn ved Stortingets
behandling. På grunn av den store økningen i prosjektets
kostnader, ser Regjeringen det som nødvendig å utsette
byggeprosjektet inntil utredning om omdanning av Forsvarets logistikkorganisasjon,
Divisjon tungt vedlikehold (FLO/TV) til aksjeselskap er
sluttført.
I St.prp. nr. 12 (2003-2004), St.prp. nr. 1
(2003-2004), St.prp. nr. 42 (2003-2004) og St.prp. nr. 1 (2004-2005)
er det informert om at man parallelt med prosjekteringsarbeidet
gjennomfører vurderinger om bruk av offentlig-privat samarbeid
(OPS) for å finne den økonomisk mest fordelaktige
anskaffelsen av vedlikeholdskapasiteter for Sjøforsvarets
fartøyer. Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 (2004-2005)
uttalte forsvarskomiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti at alle forhold tyder på at en
OPS-løsning vil være både totaløkonomisk
lønnsom for Forsvaret og samfunnsøkonomisk mest
fordelaktig. Disse komitemedlemmene sa seg derfor enig i at arbeidet
med å komme frem til gode OPS-løsninger videreføres.
De viste også til at en OPS-løsning åpner
for at en ved privat finansiering kan oppnå en større
dokk. Arbeidet med å vurdere om det kan finnes gode OPS-løsninger
videreføres nå i sammenheng med prosessen knyttet
til omdanning av FLO/TV til aksjeselskap. Regjeringen tar
sikte på å legge frem alternativer for å løse
Sjøforsvarets behov for vedlikehold av større
fartøyer i St.prp. nr. 1 (2005-2006). En vil ikke lenger kunne
oppfylle Stortingets tidligere vedtak om ferdigstillelse i 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, tar
dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til vedtak og føringer fra
Innst. S. nr. 232 (2001-2002) jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002) og
Innst. S. nr. 234 (2003-2004) jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) når
det gjelder bygging av tørrdokk på Håkonsvern. Disse
medlemmer viser videre til Innst. S. nr. 232 (2001-2002),
der komiteens flertall mente det er behov for å bygge en
utvidet dokk for fregattene i Fridtjof Nansen-klassen ved Håkonsvern.
Det daværende flertallet, som inkluderte regjeringspartiene,
viste til at fregattene som fases inn i strukturen fra 2005, enten
må vedlikeholdes ved Sjøforsvarets egne verksteder,
eller ved kjøp av tjenester fra sivil side. Disse
medlemmer viser også til vedtaket i Innst. S. nr.
232 (2001-2002): "Det investeres i ny og utvidet fregattdokk ved
Håkonsvern.", samt at flertallet la til grunn at dokken
hadde byggestart i 2004 og ferdigstilles i 2006.
Disse medlemmer vil videre vise
til at det i Innst. S. nr. 234 (2003-2004) blir understreket at
tidspunktet for start for bygging og ferdigstilling av dokken ikke
er gjenstand for ny vurdering.
Disse medlemmer finner det som
følge av tidligere føringer i denne saken, uheldig
at Regjeringens i St.prp. nr. 65 (2004-2005) konstaterer det faktum
at en ikke lenger vil kunne oppfylle Stortingets tidligere vedtak
om ferdigstillelse i 2006.