Det vises til følgende anmodningsvedtak
i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst S. nr. 9 (2004-2005):
Vedtak nr. 144, 9. desember 2004:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere regelverk som kan
sikre at høyspentlinjer enten graves ned eller legges i
tilstrekkelig avstand til der hvor mennesker har varig opphold.
Regelverket må sikre at føre-var-prinsippet ivaretas.
Regjeringen må også vurdere å innføre nasjonalt
regelverk for byggegrenser mot høyspentlinjer. Regjeringen
bes komme tilbake med en slik vurdering i revidert budsjett våren
2005".
Ved Helse- og omsorgsdepartementets brev av 22. september
2004 til Statens strålevern ble det fastsatt mandat og
nedsatt en arbeidsgruppe for å vurdere gjeldende forvaltningsstrategi
om elektromagnetiske felt og helse. Fristen for arbeidsgruppens
rapport ble satt til 1. juni 2005. Brevet ble utarbeidet
i samråd med Olje- og energidepartementet.
Ut fra arbeidsgruppens omfattende mandat, var
det etter Olje- og energidepartementets vurdering ikke forsvarlig å fremskynde
den stramme fristen for arbeidsgruppens rapport, som tidligere er
fastsatt til 1. juni 2005.
Ved Olje- og energidepartementets brev av 26. juni 2005
(OBS) ble Statens strålevern derfor bedt om å levere
en delrapport for Regjeringens første tilbakemelding til
Stortinget i revidert nasjonalbudsjett våren 2005. Brevet
ble utarbeidet i samråd med Helse- og omsorgsdepartementet.
De to departementene ba Statens strålevern som ansvarlig
for ledelsen av arbeidsgruppen, og i samråd med Norges
vassdrags- og energidirektorat (NVE), om følgende redegjørelse,
anslag og beskrivelse:
1. En oppdatert faglig
redegjørelse for fakta og status med hensyn til kunnskap,
forskning og risiko på området elektromagnetiske
felt og mulige helsevirkninger av disse.
2. Et anslag over omfanget av eksisterende
boliger der høyspentledninger gir magnetfelt som overstiger
det nivået man normalt har i en bolig.
3. En faktabasert beskrivelse av ulike
relevante tiltak som kan iverksettes.
Statens strålevern har oversendt delrapporten
ved brev av 23. mars 2005.
Olje- og energidepartementet viser til redegjørelsen
i delrapporten. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med
en vurdering av de spørsmål som er reist om elektromagnetiske
felt fra kraftledninger og helse etter at arbeidsgruppen har avgitt
sin rapport 1. juni 2005. Det vises til proposisjonen for
redegjørelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Vedtak nr. 144, 9. desember 2004.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen ikke kom med en slik vurdering i Revidert budsjett våren
2005. Regjeringen anfører som årsak at de har satt
en frist 1. juni 2005 for en arbeidsgruppe som skal konkretisere
og utdype forvaltningsstrategien vedrørende elektromagnetiske
felt fra høyspentledninger. Mandatet og en delrapport fra
arbeidsgruppen er gjengitt i St.prp. nr. 65 (2004-2005). Disse
medlemmer viser til at arbeidsgruppen skal:
– Belyse
begrepene varsomhetsstrategi/holdning, føre var
strategi/holdning og konkretisere hvilke faktorer som bør
vektlegges i beslutningsprosessen (feltstørrelser, manglende
kunnskap om mulige effekter, engstelse etc.).
– Gi anbefalinger til lokale myndigheter
ved regulering av nye boligområder nær høyspentledninger og
transformatorstasjoner.
– Gi anbefalinger til sentrale
myndigheter ved konsesjonsbehandling for nye høyspentledninger/oppgradering
av eksisterende nett.
– Vurdere helsemyndighetenes eventuelle
rolle i planarbeidet ved regulering av nye boliger og ved konsesjonsbehandling
av nye - og oppgradering av eksisterende anlegg.
Disse medlemmer understreker
at Stortingets vedtak også sier: "Regjeringen må også vurdere å innføre
nasjonalt regelverk for byggegrenser mot høyspentlinjer"
og at det ligger i vedtaket at det er mulig at forvaltningsstrategien
vedrørende elektromagnetiske felt fra høyspentledninger
må endres og at dette heller ikke ligger innenfor gruppens
mandat å vurdere. Dens oppdrag er "en konkretisering og
utdypning av forvaltningsstrategien". Mandatet til arbeidsgruppen
burde derfor ha vært utvidet i tråd med Stortingets
vedtak. Siden Regjeringen først vil komme tilbake med saken
i statsbudsjettet for 2006 er det naturlig at arbeidsgruppen jobber
videre med dette. Disse medlemmer viser også til
at det er nødvendig å se på om staten
bør gå inn i spleiselag for å få fjernet
eksisterende høyspentlinjer i boligfelt (jf. Årumsaken),
og for eventuelt bidra med midler slik at utbyggere lettere kan
velge jordkabling, ved utskiftning og nybygging av linjenett, og
ber Regjeringen foreta en vurdering av dette også i statsbudsjettet
for 2006.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at arbeidsgruppen også vurderer et nasjonalt regelverk
for byggegrenser mot høyspentlinjer og endringer i forvaltningsstrategien
vedrørende elektromagnetiske felt fra høyspentledninger."
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2006 foreta en vurdering av om staten bør gå aktivt
inn i spleiselag med utbyggere for å få til jordkabling
av høyspentledninger i tilfeller hvor det er usikkerhet
og utrygghet omkring strålingsfaren jf. Årrumsaken."
Det vises til følgende anmodningsvedtak
i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst S. nr. 9 (2004-2005):
Vedtak nr. 145, 9. desember 2004:
"Stortinget ber Regjeringen om å finne overgangsløsninger
for kraftleveranser til Rana-industrien innenfor EØS-avtalens
virkeområde. Dette må gjøres før
utløp av någjeldende kraftavtaler. Regjeringen
bes om å melde tilbake i revidert budsjett om hvilke overgangsløsninger
som er valgt. Overgangsløsningene må notifiseres
i EØS-systemet".
Regjeringens arbeid med oppfølgingen
av anmodningsvedtak nr. 145 har blant annet omfattet møter
med Prosessindustriens Landsforening (PIL), Industriforum Nord (en
regional interessegruppering), LO-utvalget for prosessindustrien
i Nordland, Nordland fylkeskommune og Rana kommune. Innovasjon Norge
har hatt møter med bedriftene i Mo i Rana. Regjeringen
har foretatt en nøye gjennomgang av de deler av EØS-regelverket
som aktualiseres av Stortingets anmodningsvedtak. Dette gjennomgås
i i proposisjonens pkt. 3.17.2.2.
Det London-baserte konsulentselskapet CRU Strategies
Ltd (CRU) har på oppdrag fra Olje- og energidepartementet
vurdert vilkårene for den kraftintensive industrien og
treforedlingsindustrien internasjonalt, med hovedvekt på EØS-området,
jf. pkt. 3.17.2.3 i proposisjonen. I pkt. 3.17.2.4 i proposisjonen
oppsummeres Regjeringens vurderinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at dette anmodningsvedtaket omhandler seks
bedrifter i Mo i Rana, Rio Doce Manganese Norway AS, Fesil Rana
Metall KS, Fundia Armeringsstål AS, Mo Industripark AS,
Eka Chemicals AS og Rana Gruber AS. Bedriftene har om lag 1 000
ansatte og ytterligere 700 arbeidsplasser er direkte knyttet til
driften. Flertallet viser til at Regjeringen kalkulerer
med at bortfallet av de langsiktige myndighetsbestemte kraftkontraktene
fra 6. april 2005 vil medføre økte kraftkostnader
i størrelsesorden 250-350 mill. kroner årlig.
Flertallet mener dette dokumenterer
at situasjonen for industrien og arbeidsplassene i Rana kan bli dramatisk
dersom myndighetene ikke viser vilje og evne til å finne
løsninger.
Flertallet konstaterer at Regjeringen
ikke har vist vilje til å følge opp vedtaket om å finne
overgangsløsninger for kraftleveranser til Rana-industrien.
I en situasjon der det bør letes etter muligheter og egnede
virkemidler ser Regjeringen kun begrensninger og hindringer for
løsninger.
Flertallet mener det er svært
vanskelig for norsk industri å inngå langsiktige
kraftkontrakter som holder mål internasjonalt og at dette
vekker alvorlig uro og usikkerhet i mange bedrifter og lokalsamfunn.
Heller ikke de to siste kontraktene som er inngått i 2005,
av henholdsvis Sør-Norge Aluminium og Fesil ASA, markerer
noe gjennombrudd i så måte. Det vises til børsmelding
fra Fesil ASA sendte ut 25. april 2005:
"Fesil og Statkraft inngår langsiktig industriell
samarbeidsavtale Fesil og Statkraft har i dag underskrevet en langsiktig
kommersiell kraftkontrakt for metallproduksjon i Mo i Rana. I tillegg
skal Statkraft besørge all fysisk leveranse av kraft til
Fesil Rana Metall, uavhengig av kontraktsparter.
Vi
er tilfreds med å kunne etablere en langsiktig kommersiell
kraftkontrakt for metallproduksjon i Mo i Rana i dagens vanskelige
kraftmarked. Denne avtalen dekker 1/3 av Fesil’s
totale kraftbehov, og gir forutsigbarhet for den delen av kraftbehovet
ved Fesil Rana Metall som ikke forventes å bli dekket ved
det skisserte kraftregime som nå skal behandles i Stortinget.
Det er for vårt selskap avgjørende for fremtiden
at et myndighetsbasert kraftregime som sikrer at industriens konkurranseevne
etableres så raskt som mulig, og at det etableres overgangsordninger
inntil dette er på plass."
Flertallet mener dette bekrefter
behovet for overgangsløsninger for kraftleveranser til
Rana-industrien og til andre bedrifter som i nær framtid
mister myndighetsbestemte kontrakter. Flere av bedriftene har hatt gode
produktmarkeder de siste par årene, men prisene i flere
av metallmarkedene er allerede på vei ned.
Flertallet mener det er viktig
for Norge å videreutvikle en kraftintensiv industri når
mange av produksjonsanleggene er lagt nær kraftkildene,
slik tilfellet er i Mo i Rana.
Flertallet mener det må vurderes
bruk av hjemmelen i Oda protokoll 3 for å åpne
for lavere energikostnader til utvalgte bedrifter i begrensede geografiske områder.
Så lenge det begrenses klart til utvalgte bedrifter i svært
begrensede geografiske områder, antar flertallet at
det vil være lettere å få de andre landene med
på en slik ordning.
Flertallet viser til sine merknader
og forslag i Innst. S. nr. 213 (2004-2005) om etableringen av et eget
marked for industrikraft. Flertallet mener det er
viktig og nødvendig å få økt
krafttilgang og etablering av et auksjonsbasert industrikraftmarked
der forsyningssikkerhet inngår som en komponent i avtalene.
Flertallet viser til svar fra
Regjeringen der det med henvisning til punktet "Et marked for industrikraft"
i St.prp. nr. 65 (2004-2005) anføres at
" det ikke kan utelukkes at det er mulig å utforme ordninger
der støtten som industrien får faller helt uten definisjonen
av statstøtte i EØS-avtalens ar nr. 61 nr. under
forutsetning av at øvrig næringsliv og husholdninger
dekker kostnadene ved ordningen."
Flertallet viser til at begrunnelsen
for et industrikraftmarked handler om å sikre kraftintensiv
langsiktige rammevilkår som vil bidra til en forbedret
regional og nasjonal forsyningssikkerhet og økt fleksibilitet
i det norske kraftsystemet.
Flertallet mener det derfor vil
være viktig å få til overgangordninger
som kan gjøre det mulig for Rana-industrien å overleve
inntil et nytt kraftregime er på plass, jf. vedtak om et
nytt industrikraftmarked. Overgangsordningene må omfatte
kontraktsformer som allerede er godkjent i ESA, og som er basert
på markedsvilkår.
Flertallet viser til at Regjeringen
i Innst. S. nr. 213 mener at en ordning med industrikraftmarked
er i strid med EØS-avtalen. Flertallet viser
til at Regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som frem til 10. juni
skal vurdere nettopp et industrikraftmarked sett i lys av EØS-regelverk. Flertallet mener
det er underlig at Regjeringen konkluderer før ekspertutvalgets
konklusjoner er klare.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre tar Regjeringens omtale
til orientering.
Ved behandlingen av St.meld. nr. 18 (2003-2004) Om
forsyningssikkerheten for strøm mv. 18. mai 2004 fattet
Stortinget følgende anmodningsvedtak, jf. Innst. S. nr.
181 (2003-2004):
Vedtak nr. 360, 18. mai 2004:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en grundig evaluering
av energiloven, spesielt når det gjelder oppdekningsplikten
og forsyningssikkerheten, og komme tilbake til Stortinget med eventuelle
forslag til endringer."
Det vises til proposisjonen for redegjørelse
for dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at det trengs en bred gjennomgang og endring av nettleiekostnadene
og nettstrukturen for elektrisitet i Norge. Det er stor variasjon
mellom de forskjellige nettområdene i Norge med hensyn på forholdet
mellom det faste årlige beløpet og det variable
leddet. Prisforskjellene på overføringstariffene
kan være på flere tusen kroner til privatkundene, flere
titusener for småbedrifter og flere hundretusener for større
bedrifter. Tilskuddene til utjevning av dette har så langt
vært lave og har ikke medført at nettariffene
har blitt sammenlignbare. Skal man få en mer rettferdig
og forutsigbart nettleiesystem i Norge trengs et nytt reguleringsregime.
Disse medlemmer mener det er
en rekke forhold med hensyn på nettstrukturen i Norge som
bør gjennomgås. I 2002 varierte det faste årlige
beløpet varierte for husholdninger fra 403 kroner til 3 224
kroner. Ethvert fastbeløp gir en høyere gjennomsnittlig
kilowattimepris jo lavere det årlige forbruket er. Følgelig vil
et høyere fast årlig beløp gi større
forskjell på gjennomsnittsprisen når man sammenligner
en abonnent med lavt forbruk med en abonnent med høyt forbruk. For
to abonnenter som bruker henholdsvis 20 000 kilowattimer
og 10 000 kilowattimer årlig vil småforbrukeren
ha en gjennomsnittspris som er 2 øre/kilowatttimer
høyere enn storforbrukeren hvis det faste beløpet er
400 kroner. Hvis det faste beløpet er 3 200 kroner derimot,
vil småforbrukeren ha en gjennomsnittspris som er hele
16 øre/kilowattime høyere enn storforbrukeren.
Hvis man ønsker at gjennomsnittsprisen for en småforbruker
skal være så nærme som mulig gjennomsnittsprisen
til en storforbruker, må fastbeløpet være lavt. Disse
medlemmer ønsker dette. Disse medlemmer viser
for øvrig til Dokument nr. 8:66 (2002-2003) Forslag fra
stortingsrepresentantene Ingvild Vaggen Malvik og Hallgeir H. Langeland
om å sette en lav øvre grense for hva fastleddet
i nettleien for elektrisitet kan settes til for å stimulere
til strømsparing og gi en bedre sosial fordeling.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
en lav øvre grense for hva fastleddet i nettleien for elektrisitet
kan settes til for å stimulere til strømsparing
og gi en bedre sosial fordeling."
Disse medlemmer påpeker
at for den enkelte forbruker vil besparelsen i kroner ved å redusere
strømforbruket være større jo lavere
det faste årlige beløpet er. Hvis man ønsker å motivere
til strømsparing og installering av alternativ oppvarming
som ikke bruker elektrisitet, er det fordelaktig med et lavt fast
beløp. En forbruker, som for eksempel vil investere i utstyr
for alternativ oppvarming som halverer strømforbruket fra 20 000
kilowattimer til 10 000 kilowattimer i året, vil med
det laveste faste beløpet (400 kroner) ha hele 1 400
kroner mer årlig til å nedbetale investeringen med
sammenlignet med en forbruker med det høyeste faste beløpet
(3 200 kroner).
Disse medlemmer mener videre
at for å redusere behovet for nyinvesteringer i nettet
bør forbrukere stimuleres til å legge om deler
av energibruken til andre energibærere enn strøm
og dermed redusere både el-forbruket og sitt eget og nettets
effektbehov. Dette vil redusere marginalkostnadene i nettet og bør
derfor stimuleres til gjennom oppbyggingen av nettariffen. Det er
også et viktig prinsipp at de som legger om energibruken
skal oppnå en merkbar besparelse på strømregninga.
Det er derfor viktig å finne ordninger som ikke fører
til at de som bor i små leiligheter får svært
høy strømregning på grunn av høy
fastavgift. Tilsvarende må de som reduserer effektbehovet
sitt få en lavere nettleie. Forbrukere som unngår
høyt effektforbruk i perioder med svært høye
belastninger av nettet, bør kunne ha et lavere fastledd.
Det må derfor innføres en modell for nettleien
som er knyttet til det faktiske effektbehovet hos den enkelte abonnent.
Disse medlemmer mener at samtidig
som behovet for økt effekt bør reduseres bør
investeringene i oppgradering og vedlikehold økes. Dagens
inntektsrammeregulering tar i for liten grad høyde for å sikre nyinvesteringer
i nettet, nødvendig vedlikehold og beredskap, jf. rapport
fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, publisert 1.
oktober 2003.
En gjennomgang og endring av nettstrukturen
i Norge bør derfor framskaffe et bedre system for å sikre oppgradering
vedlikehold og beredskap av nettet.
Disse medlemmer er kjent med
at nettariffen for uttak av kraft varierer mellom de ulike nettselskapene. Årsaker
til dette er blant annet naturgitte forhold som klima, topografi
og bosettingsmønster, samt nettselskapenes kostnader til
overliggende nett. Tariffen varierer som følge av dette
over hele landet, men det er ikke noe klart mønster i variasjonene.
Det er videre til dels meget store lokale variasjoner på grunn
av oppdelingen av nettområder og nettselskapers ansvarsområder. Disse
er i stor grad historisk betinget og strukturen (eierforhold og
nettområde) er ikke nødvendigvis optimal i forhold
til en rettferdig kostnadsspredning verken når det gjelder
nyinvesteringer, vedlikehold eller effektbelastninger på tilstøtende
nett eller sentralnettet. De er heller ikke sammensatt slik at man
får en spredning på inntektssiden som tar hensyn
til regionale effekter som følge av strukturen i bo- og
arbeidsregioner. De regionale nettene bør derfor gjennomgås
med hensyn på å foreslå rasjonaliserende
og en for forbrukerne mer rettferdig nettselskapsstruktur, uten
at det offentlige eierskapet til nettet svekkes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med budsjettet for 2006 å fremme forslag til et nytt regime
for nettleiekostnader og nettstruktur for elektrisitet i Norge som
bedre ivaretar ENØK-hensyn, oppmuntrer til reduksjon i
effektbehov og bedre sikrer oppgradering vedlikehold og beredskap
av distribusjonsnettet. Et nytt nettleiesystem må sikre
en større likhet i nettleiekostnadene både regionalt
og nasjonalt."
Disse medlemmer viser til Sosialistisk
Venstrepartis merknader og forslag i behandlingen av St.meld. nr.
18 (2003-2004) om forsyningssikkerhet for strøm (Innst.
S. nr. 181 (2003-2004)). Stimulering av ENØK og fornybar
energiproduksjon vil bidra til både vekst og arbeidsplasser.
Målet om 10 TWh ny energi og vannbåren varme innen
2010 krever satsing på ENØK og bærekraftig
energi. Investeringsbehovet er 20-25 mrd. kroner. Dette vil også gi
flere tusen nye varige arbeidsplasser. Disse medlemmer mener
dette arbeidet kan forseres gjennom økt tilskudd til Enova.
Disse medlemmer viser til at
Norge har et stort uutløst potensial for en bioenergiindustri
og vindkraft. Bioenergi vil generere 400 distriktsarbeidsplasser
pr. TWh produksjonskapasitet i en industrialisert verdikjede. Med
god tilrettelegging kan det bygges ut 1 TWh hvert år de
neste 10 åra. Ved å gjøre grep i revidert
budsjett som utløses en 1/2 TWh kan det skapes 200
nye varige arbeidsplasser bare i 2005.
Disse medlemmer mener den viktigste
måten vi kan få fart på vind, bioenergi
og småskala vannkraft på, er å etablere
et pliktig grønt sertifikatmarked hvor produsenter av fornybar
energi utsteder sertifikater med den mengde energi de produserer.
Energibrukere plikter å kjøpe en viss andel grønne
sertifikater for å oppfylle nasjonale mål om produksjon
av fornybar elektrisitet og varme. Dette bør innføres
allerede i år slik at bransjen får forutsigbare
rammebetingelser og kan øke investeringstakten. Staten
må også være en pådriver for å få til
utvikling av teknologier, systemer og nasjonal kompetanse på miljøvennlig
energi.
Disse medlemmer mener energiloven
må endres for å inkludere miljøformål,
få bedre styring med svingningene i energiprisen og å få kontroll
over de bredere strukturendringene som liberaliseringen har utløst. Disse
medlemmer viser til Dokument nr. 8:73 (2002-2003) om dette
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en bred gjennomgang av energiloven og i en stortingsmelding foreslå de
nødvendige endringer for å inkludere miljøformål
i loven og få bedre styring med svingningene i energiprisen.
Loven skal revideres for å legge til rette for å redusere
avhengigheten til elektrisitet til oppvarming, bedre konkurransekraften
til nye fornybare energibærere, øke mulighetene
for bærekraftig energiplanlegging og -omlegging, bedre
forsyningssikkerhet for elektrisitet, redusere markedseksponeringen
for private forbrukere og å få kontroll over de
bredere strukturendringene som liberaliseringen har utløst."
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.meld. nr. 47 (2003-2004) Om innovasjonsverksemda for miljøvennlege
gasskraftteknologiar mv., jf. Innst. S. nr. 35 (2003-2004)
uttaler energi- og miljøkomiteen:
"Komiteen viser til at Stortinget i forbindelse med Petroleumsmeldingen
ber Regjeringen gjennomføre en studie av potensialet ved
bruk av CO2 som trykkstøtte, og er kjent med at Oljedirektoratet
som en del av dette, sammen med industrien, gjennomfører
en studie som skal foreligge i mars 2005. Komiteen ber Regjeringen legge
frem resultatene fra studien i Revidert nasjonalbudsjett for 2005."
Resultatet av studien er gjengitt i proposisjonen. Regjeringen
understreker at studien inngår i det arbeidet Olje- og
energidepartementet, i samarbeid med andre berørte departementer,
gjennomfører for å etterkomme Stortingets anmodningsvedtak
om forslag om hensiktsmessige virkemidler for å stimulere
til bruk av CO2 som trykkstøtte
for økt utvinning på norsk sokkel. Regjeringens
behandling av dette anmodningsvedtaket vil bli fremlagt i statsbudsjettet
for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
at konklusjonen til Oljedirektoratet er at CO2-injeksjon
er mulig, men ikke økonomisk lønnsomt for lisensene
på sokkelen i dag. Det er meget gledelig at direktoratet
slår fast potensialet og at det er realistisk å utløse
det. At det ikke er lønnsomt for lisensene i dag er ingen
overraskelse. Utfordringen er å nettopp å gjøre
det lønnsomt og det krever tiltak og endrede rammebetingelser. Disse
medlemmer registrerer med skuffelse at Regjeringen ikke
følger opp Stortingets anmodningsvedtak om forslag til
hensiktsmessige virkemidler for å stimulere til bruk av CO2 som trykkstøtte for økt
utvinning på norsk sokkel, med et eneste forslag til tiltak
og endrede rammebetingelser. Disse medlemmer påpeker
at det er ett år siden Stortinget vedtok å be
Regjeringen utrede hvordan CO2 til meroljeproduksjon
kan bli mer lønnsomt. Denne rapporten fra OD svarer ikke
på det spørsmålet, men viser at det er
mulig. Disse medlemmer påpeker at det haster
både med hensyn på at tidskritiske muligheter
kan forsvinne og fordi en økt utvinningsgrad basert på CO2-injeksjon i Nordsjøen kan gi arbeidsplasser,
bedret ressursutnyttelse og store miljøgevinster. Disse
medlemmer mener derfor dette bør få en
høyere prioritet i norsk petroleumspolitikk og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i sin
behandling av anmodningsvedtaket om forslag til hensiktsmessige virkemidler
for å stimulere til bruk av CO2 som
trykkstøtte for økt utvinning på norsk
sokkel, som vil bli fremlagt i statsbudsjettet for 2006 vektlegge
følgende:
1. Gjennomgå lisenssystemet
og rammebetingelsene for operatører og deleiere og foreslå en
mer offensiv strategi for økt utvinningsgrad for å utnytte
ressursene i de feltene som allerede er åpnet.
2. Etablere et nasjonalt mål om å realisere
CO2-injeksjon av minimum 5 mill. tonn CO2 årlig innen 2008.
3. Etablere en sterkere sammenheng mellom
tildelingspolitikken og prestasjoner for økt utvinningsgrad.
4. Foreslå skatteendringer som
eksplisitt fremmer samfunnsøkonomisk lønnsom økt
utvinningsgrad og CO2-injeksjon uten at det gis generelle skatteletter
og slik at den totale grunnrentebeskatningen blir opprettholdt."
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:39 (2003-2004) hvor det pekes på en rekke tiltak
som kan øke utvinningsgraden i eksisterende oljefelt på norsk sokkel,
og dermed bidra til bedre ressursforvaltning. I forslaget pekes
det på at mange samfunnsøkonomisk lønnsomme
investeringer av ulike årsaker ikke blir gjennomført.
Ulike tiltak der det offentlige kan bidra til realisering av prosjekter
som gir økt utvinningsgrad på eksisterende felt
i Nordsjøen, gjennomgås. Særlig er det
fokus på tiltak som kan bidra til å redusere klimagassutslippene.
Dette handler først og fremst om fornuftig
ressursforvaltning, men vil også bidra til økt
aktivitet i oljerelatert næringsliv. Mye handler her om
teknologiutvikling, og kan bidra til å gjøre norsk
leverandørindustri konkurransedyktig internasjonalt. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader under
kap. 1800 og under kap. 1827 post 50 hvor det framheves at et bredt
flertall i Stortinget gjentatte ganger har uttrykt ønske
om å få til CO2-injeksjonsprosjekter, og bedt Petoro
om å ha spesielt fokus på dette i arbeidet i de ulike
lisensene.
Disse medlemmer viser til svar
på Spørsmål nr. 54 hvor det står:
"Terskelkostnadene knyttet til å etablere
en leveransekjede for CO2-injeksjon er svært høye.
Dersom flere oljefelt samarbeider om en leveransekjede, vil kostnadene
og prosjektrisikoen for hvert enkelt felt bli redusert. I Oljedirektoratets
rapport er Gullfaks og Ekofisk sett i sammenheng. Studien viser
at samarbeid mellom disse feltene kun gir et beskjedent bidrag til å øke
lønnsomheten. Hovedårsaken er at en eventuell
injeksjon i Ekofisk først starter rundt 2020. Næringen
selv har inngått et samarbeid for å få vurdert
verdikjeden med gasskraft på Tjeldbergodden og injeksjon
av CO2 i feltene Draugen og Heidrun."
Disse medlemmer viser videre
til svar på Spørsmål nr. 53:
"I et oljefelt hvor CO2-injeksjon
vurderes som den optimale utvinningsstrategien for økt
utvinning, bør CO2 være
tilgjengelig i god tid før feltet planlegger å stenge.
Jo tidligere CO2-leveransekjeden er etablert
og injeksjonen kan starte, dess større er mulighetene for
at prosjektet kan bli lønnsomt."
Disse medlemmer mener at dette
viser at behovet for samordning og statlig engasjement i etablering av
CO2-infrastruktur kan være en
nøkkel til å realisere CO2-injeksjon
og ber Regjeringen ta initiativ til dette.