3.4.1 Post 70 Tilskudd til internasjonale organisasjoner

Sammendrag

I forbindelse med styrking av eksisterende operasjoner og iverksettelse av en ny stor fredsbevarende operasjon i Sudan, vil bevilgningsbehovet knyttet til fredsbevarende operasjoner i regi av FN øke. Norge er avtaleforpliktet til å yte bidrag til fredsbevarende operasjoner i FNs regi, basert på en fastlagt fordelingsnøkkel. Dette medfører at Norges bidrag øker med anslagsvis 40 mill. kroner i forhold til anslaget som ble lagt til grunn i saldert budsjett 2005.

Posten foreslås økt med 40 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

3.4.2 Post 71 Finansieringsordningen under EØS-avtalen, kan overføres

Sammendrag

På bakgrunn av oppdaterte anslag knyttet til prosjektutbetaling under ordningen, er Norges andel fastsatt til 320 mill. kroner i 2005. Overførte midler som skyldes mindreforbruk tidligere år, totalt om lag 250 mill. kroner, vil dekke deler av denne innbetalingen.

Posten foreslås redusert med 150 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet mener Norge bør erstatte EØS-avtalen med bilaterale handels- og samarbeidsavtaler med EU, slik Sveits har valgt. Disse medlemmer reduserer på den bakgrunn bevilgningen på kap. 116 post 71 med 60 mill. kroner ut over Regjeringens forslag, og 210 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

71

Finansieringsordningen under EØS-avtalen, kan overføres, nedsettes med

210 000 000

fra kr 235 000 000 til kr 25 000 000"

3.4.3 Post 72 Finansieringsordningen i det utvidede EØS, kan overføres

Sammendrag

I St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Utenriksdepartementet ble det lagt til grunn at prosjektfinansieringen under de to nye EØS-finansieringsordningene ville påbegynnes første halvår 2005. Det ligger imidlertid nå an til at utbetaling av midler over ordningene blir noe forsinket. Dette har blant annet sammenheng med at forhandlingene om landvise intensjonsavtaler i enkelte tilfeller har tatt lengre tid enn forventet. Det har også vist seg at mottakerlandene har behov for lengre tid enn tidligere antatt for å lyse ut midlene. Basert på mottakerlandenes tilbakemeldinger om fremdrift, er bevilgningsbehovet under hver av finansieringsordningene anslått til 100 mill. kroner. Dette inkluderer også administrative kostnader. Det er stor usikkerhet knyttet til bevilgningsbehovet under denne posten.

Posten foreslås redusert med 225 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner:

72

Finansieringsordningen i det utvidede EØS, kan overføres, nedsettes med

235 000 000

fra kr 325 000 000 til kr 90 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til Regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet mener Norge bør erstatte EØS-avtalen med bilaterale handels- og samarbeidsavtaler med EU, slik Sveits har valgt. Disse medlemmer viser videre til at Regjeringen fastslår at det er knyttet stor usikkerhet til bevilgningsbehovet under denne posten. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn at post 72 reduseres med 90 mill. kroner ut over Regjeringens forslag, og 315 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

72

Finansieringsordningen i det utvidede EØS, kan overføres, nedsettes med

315 000 000

fra kr 325 000 000 til kr 10 000 000"

3.4.4 Post 73 Norsk finansieringsordning i det utvidede EØS, kan overføres

Sammendrag

Posten foreslås redusert med 225 mill. kroner, jf. omtale under kap. 116 post 72.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner:

73

Norsk finansieringsordning i det utvidede EØS, kan overføres, nedsettes med

235 000 000

fra kr 325 000 000 til kr 90 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til Regjeringens forslag Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

3.4.5 Utenrikskomiteens merknad i Budsjett-innst. S. nr. 3 (2004-2005) under kap. 116 post 73

Sammendrag

Det vises til følgende merknad fra utenrikskomiteen i Budsjett-innst. S. nr. 3 (2004) under kap. 116 post 73:

"Komiteen viser til at det er lagt opp til at norske aktører, herunder også norske frivillige organisasjoner kan delta i den norske finansieringsordningen i det utvidede EØS, jf. post 73. Komiteen ber Regjeringen vurdere hvordan man ytterligere kan legge til rette for økt deltakelse fra frivillige organisasjoner i finansieringsordningene i det utvidede EØS.

(... )

Flertallet ser et samspill mellom norsk næringsliv og andre aktører både i Norge og i mottakerlandene som viktig for å få innpass i de nye medlemslandene. Flertallet er av den oppfatning at dette krever nettverk og ulike samarbeidsfora. Flertallet mener at det bør vurderes å opprette en øremerket tilskuddsordning, og ber Regjeringen komme tilbake til dette i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005."

I arbeidet med EØS-finansieringsordningene har Utenriksdepartementet lagt stor vekt på dialogen med et bredt spekter av norske aktører. I intensjonsavtalene med mottakerlandene har partene forpliktet seg til at finansieringsordningene også skal bidra til å styrke det tosidige samarbeidet mellom Norge og de nye medlemslandene i EU. For å bidra til dette har Utenriksdepartementet, i samarbeid med mottakerlandene, arrangert lanseringsseminarer for å presentere relevante norske aktører fra næringslivet, frivillige organisasjoner og lokale og regionale myndigheter innenfor de sektorer avtalen dekker. Ambassadene i Riga (for de tre baltiske land) og i Warszawa er styrket for blant annet å bistå ved norske aktørers deltakelse i finansieringsordningene.

Lanseringsseminarene i flere av landene har gitt norsk næringsliv mulighet til å presentere seg for samarbeidspartnere og bidratt til nettverksbygging. Det er også lagt stor vekt på å tilrettelegge for samarbeidsfora som kan bidra til dette. I tillegg har Innovasjon Norge opprettet nettsider med veiledning for hvordan norske bedrifter kan bli en del av ordningene. Innovasjon Norge har videre opprettet et eget nettverk for interesserte bedrifter og yter bistand til en rekke av disse i arbeidet med å utvikle prosjektsøknader i samarbeid med partnere i mottakerlandene.

Etter Regjeringens syn er det viktig at Innovasjon Norge som en del av sitt ordinære virke viderefører arbeidet med informasjon, tilrettelegging og nettverksbygging som et grunnlag for å skape muligheter for norsk næringsliv gjennom finansieringsordningene. På denne bakgrunn har Regjeringen ikke prioritert å foreslå å opprette en egen tilskuddsordning for norske bedrifter.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.