I forbindelse med styrking av eksisterende operasjoner
og iverksettelse av en ny stor fredsbevarende operasjon i Sudan,
vil bevilgningsbehovet knyttet til fredsbevarende operasjoner i
regi av FN øke. Norge er avtaleforpliktet til å yte
bidrag til fredsbevarende operasjoner i FNs regi, basert på en
fastlagt fordelingsnøkkel. Dette medfører at Norges
bidrag øker med anslagsvis 40 mill. kroner i forhold til
anslaget som ble lagt til grunn i saldert budsjett 2005.
Posten foreslås økt med 40
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
På bakgrunn av oppdaterte anslag knyttet
til prosjektutbetaling under ordningen, er Norges andel fastsatt
til 320 mill. kroner i 2005. Overførte midler som skyldes
mindreforbruk tidligere år, totalt om lag 250 mill. kroner,
vil dekke deler av denne innbetalingen.
Posten foreslås redusert med 150 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet mener Norge bør erstatte EØS-avtalen
med bilaterale handels- og samarbeidsavtaler med EU, slik Sveits
har valgt. Disse medlemmer reduserer på den
bakgrunn bevilgningen på kap. 116 post 71 med 60 mill.
kroner ut over Regjeringens forslag, og 210 mill. kroner i forhold
til vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
116 | | Deltaking i internasjonale
organisasjoner | |
| 71 | Finansieringsordningen
under EØS-avtalen, kan overføres,
nedsettes med | 210 000 000 |
| | fra kr 235 000 000 til
kr 25 000 000" | |
I St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Utenriksdepartementet ble
det lagt til grunn at prosjektfinansieringen under de to nye EØS-finansieringsordningene
ville påbegynnes første halvår 2005.
Det ligger imidlertid nå an til at utbetaling av midler
over ordningene blir noe forsinket. Dette har blant annet sammenheng
med at forhandlingene om landvise intensjonsavtaler i enkelte tilfeller har
tatt lengre tid enn forventet. Det har også vist seg at mottakerlandene
har behov for lengre tid enn tidligere antatt for å lyse
ut midlene. Basert på mottakerlandenes tilbakemeldinger
om fremdrift, er bevilgningsbehovet under hver av finansieringsordningene
anslått til 100 mill. kroner. Dette inkluderer også administrative
kostnader. Det er stor usikkerhet knyttet til bevilgningsbehovet
under denne posten.
Posten foreslås redusert med 225 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
116 | | Deltaking i internasjonale
organisasjoner: | |
| 72 | Finansieringsordningen
i det utvidede EØS, kan overføres,
nedsettes med | 235 000 000 |
| | fra kr 325 000 000 til
kr 90 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter
seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet mener Norge bør erstatte EØS-avtalen
med bilaterale handels- og samarbeidsavtaler med EU, slik Sveits
har valgt. Disse medlemmer viser videre til at Regjeringen
fastslår at det er knyttet stor usikkerhet til bevilgningsbehovet
under denne posten. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn at post 72 reduseres med 90 mill. kroner
ut over Regjeringens forslag, og 315 mill. kroner i forhold til vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
116 | | Deltaking i internasjonale
organisasjoner | |
| 72 | Finansieringsordningen
i det utvidede EØS, kan overføres,
nedsettes med | 315 000 000 |
| | fra kr 325 000 000 til
kr 10 000 000" | |
Posten foreslås redusert med 225 mill.
kroner, jf. omtale under kap. 116 post 72.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
116 | | Deltaking i internasjonale
organisasjoner: | |
| 73 | Norsk finansieringsordning
i det utvidede EØS, kan overføres,
nedsettes med | 235 000 000 |
| | fra kr 325 000 000 til
kr 90 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag Disse medlemmer viser
til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter
seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Det vises til følgende merknad fra
utenrikskomiteen i Budsjett-innst. S. nr. 3 (2004) under kap. 116
post 73:
"Komiteen viser til at det er lagt opp til at norske aktører,
herunder også norske frivillige organisasjoner kan delta
i den norske finansieringsordningen i det utvidede EØS,
jf. post 73. Komiteen ber Regjeringen vurdere hvordan man ytterligere
kan legge til rette for økt deltakelse fra frivillige organisasjoner
i finansieringsordningene i det utvidede EØS.
(... )
Flertallet
ser et samspill mellom norsk næringsliv og andre aktører
både i Norge og i mottakerlandene som viktig for å få innpass
i de nye medlemslandene. Flertallet er av den oppfatning at dette
krever nettverk og ulike samarbeidsfora. Flertallet mener at det
bør vurderes å opprette en øremerket
tilskuddsordning, og ber Regjeringen komme tilbake til dette i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2005."
I arbeidet med EØS-finansieringsordningene
har Utenriksdepartementet lagt stor vekt på dialogen med et
bredt spekter av norske aktører. I intensjonsavtalene med
mottakerlandene har partene forpliktet seg til at finansieringsordningene
også skal bidra til å styrke det tosidige samarbeidet
mellom Norge og de nye medlemslandene i EU. For å bidra
til dette har Utenriksdepartementet, i samarbeid med mottakerlandene,
arrangert lanseringsseminarer for å presentere relevante norske
aktører fra næringslivet, frivillige organisasjoner
og lokale og regionale myndigheter innenfor de sektorer avtalen
dekker. Ambassadene i Riga (for de tre baltiske land) og i Warszawa
er styrket for blant annet å bistå ved norske
aktørers deltakelse i finansieringsordningene.
Lanseringsseminarene i flere av landene har
gitt norsk næringsliv mulighet til å presentere
seg for samarbeidspartnere og bidratt til nettverksbygging. Det
er også lagt stor vekt på å tilrettelegge
for samarbeidsfora som kan bidra til dette. I tillegg har Innovasjon
Norge opprettet nettsider med veiledning for hvordan norske bedrifter
kan bli en del av ordningene. Innovasjon Norge har videre opprettet
et eget nettverk for interesserte bedrifter og yter bistand til
en rekke av disse i arbeidet med å utvikle prosjektsøknader
i samarbeid med partnere i mottakerlandene.
Etter Regjeringens syn er det viktig at Innovasjon Norge
som en del av sitt ordinære virke viderefører arbeidet
med informasjon, tilrettelegging og nettverksbygging som et grunnlag
for å skape muligheter for norsk næringsliv gjennom
finansieringsordningene. På denne bakgrunn har Regjeringen
ikke prioritert å foreslå å opprette
en egen tilskuddsordning for norske bedrifter.
Komiteen tar dette
til etterretning.