Visse innenlandske utgifter knyttet til mottak
av asylsøkere og flyktninger kan i henhold til OECD/DACs statistikkdirektiver
godkjennes som offisiell utviklingshjelp. Dette gjelder
utgifter knyttet til asylsøkere og flyktninger som kommer
fra såkalte ODA-land, og som har vært i landet
i mindre enn ett år. På bakgrunn av den foreslåtte økningen
i utgiftene til drift av statlige mottak, samt endrede prognoser
for asylsøkere fra ODA-land som har vært i landet
i mindre enn ett år, foreslås det en reduksjon
på 43,06 mill. kroner i de ODA-godkjente inntektene på kap.
3520 post 4.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen til kap. 3520 post 4 med 32 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag, jf. endringen avtalen har for kap. 166, 167
og 520.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 520) | |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente
utgifter, nedsettes med | 75 060 000 |
| | fra kr 546 570 000 til
kr 471 510 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter
seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.