I Innst. S. nr. 141 (2004-2005) fra Stortingets
presidentskap ble det vedtatt at Stortinget med hjemmel i § 14
i Stortingets forretningsorden skulle nedsette en særskilt
komité for avgivelse av innstilling om St.meld. nr. 17
(2004-2005) Makt og demokrati. Presidentskapet viste til en felles
anmodning fra Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet om oppnevnelse
av en spesialkomité til å behandle St.meld. nr.
17 (2004-2005), der samtlige partier var representert. Presidentskapets
flertall, alle unntatt Inge Lønning, fant at spesialkomiteen burde
settes sammen av de 10 medlemmene av kontroll- og konstitusjonskomiteen
og at den i tillegg skulle få ett medlem fra hver av de
tre partigruppene som ikke er representert i denne komiteen.
Det fremgår av Innst. S. nr. 154 (2004-2005)
Innberetning til Stortinget fra valgkomiteen at den særskilte komiteen
nedsatt av Stortinget 18. mars 2005 skal være sammensatt
av kontroll- og konstitusjonskomiteen samt stortingsrepresentantene
Magnhild Meltveit Kleppa, Trine Skei Grande og Steinar Bastesen.
I forbindelse med trontaledebatten høsten
1996 vedtok Stortinget at det skulle igangsettes en maktutredning
og at Stortinget skulle vedta mandat og fastsette retningslinjer
for utredningen.
Stortinget vedtok 11. desember 1997
opplegget for en utredning om makt og demokrati i Norge. Utredningen
skulle foregå over en femårsperiode fra 1998 til 2003.
På bakgrunn av premisser om makt og
demokrati i St.prp. nr. 1 (1997-1998) ble følgende
mandat lagt til grunn:
"Stortinget samtykker i at en forskergruppe gis følgende
mandat for en utredning om makt og demokrati:1. Hovedtemaet er vilkårene for
det norske folkestyret og endringer i disse. Dette utgjør
utredningens bærende idé og sentrale tilnærming.
Utgangspunktet er den norske samfunnsmodellen bygd på det representative
demokratiet, med lik rett for alle til å utpeke sine representanter
gjennom frie valg. Enkeltmennesket er i tillegg selv aktør
i den frie meningsdannelse og kan påvirke utformingen av beslutninger
som berører en selv og ens eget liv. Viktige forutsetninger
for det representative demokratiet er at individet bruker sin stemme,
og at det lokalt og sentralt eksisterer funksjonsdyktige styringsorganer
som er representative, har legitimitet og autoritet.
2. Utredningen bør fokusere på hvordan
det representative demokratiet og dets forutsetninger blir utfordret
og påvirket. Følgende tre problemstillinger vil være
sentrale: a) På hvilken måte påvirkes
individets muligheter for innflytelse og medvirkning i organisasjons-
og samfunnslivet? b) Hvordan påvirkes det politiske systemet
og styringsorganene? c) Hvordan påvirkes forholdet mellom
a) og b)?
3. Følgende sentrale utfordringer
og påvirkningsfaktorer i forhold til det representative
demokratiet bør studeres nærmere: økt
internasjonalisering; utvikling og utbredelse av ny teknologi; den
offentlige meningsdannelse; miljøutfordringene; det flerkulturelle
samfunn; kompetanse- og kunnskapssamfunnet; desentralisering, deregulering,
privatisering, markedsmekanismer og brukermedvirkning.
4. Det bør også tas hensyn
til at sosioøkonomiske og kulturelle skillelinjer, alder
og kjønn kan ha betydning for hvordan enkeltmenneskets
deltakelses- og innflytelsesmuligheter og interesse for deltakelse påvirkes
av de nevnte utfordringene.
5. Dersom forskergruppen under arbeidet
kommer til at også andre faktorer bør studeres,
står den fritt til å gjøre dette. Forskergruppen
kan også foreta en nærmere tolkning av mandatet
for å supplere, avgrense eller utforme mer håndterbare
problemstillinger. Dette kan være aktuelt for å få til
en samordnet utnytting av igangværende forskning under Norges
forskningsråd, og for å utnytte de muligheter
som følger av at det foretas parallelle utredninger i Sverige
og Danmark. Det bør i denne forbindelse knyttes en nordisk/internasjonalt
sammensatt referansegruppe til arbeidet.
6. Tidsrammen for arbeidet vil være
fem år. I den første fasen bør det foretas
oppsummeringer av foreliggende relevant forskning (statusrapporter),
herunder også en belysning av hvilke konklusjoner fra den
forrige maktutredningen som fortsatt står ved lag, slik
at utredningen får et felles referansepunkt, som også kan
gi grunnlag for eventuelt å justere innretningen av arbeidet
underveis. (B.innst.S. nr. 2 (1997-98))"
I statsråd 13. mars 1998 ble
en forskergruppe oppnevnt til å lede utredningsarbeidet.
Gruppen ble ledet av professor Øyvind Østerud
ved Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo. De øvrige
medlemmene var professor Fredrik Engelstad, Institutt for samfunnsforskning,
Oslo; professor Siri Meyer, Senter for europeiske kulturstudier,
Universitetet i Bergen; professor Per Selle, Rokkan-senteret og
Institutt for sammenliknende politikk, Universitetet i Bergen og
professor Hege Skjeie, Institutt for statsvitenskap, Universitetet
i Oslo.
Forskergruppen for Makt- og demokratiutredningen avga
26. august 2003 NOU 2003:19 Makt og demokrati. Sluttrapport
fra Makt- og demokratiutredningen . Flertallet (Øyvind Østerud,
Fredrik Engelstad og Per Selle) leverte en innstilling, mens det
ble levert to særuttalelser fra Siri Meyer og Hege Skjeie.
Som et underlag for flertallsinnstillingen foreligger det
en sluttbok (Østerud m.fl. 2003). Det foreligger over 50
bøker fra utredningen, om lag 75 rapporter og et betydelig
omfang av fagartikler og øvrige publikasjoner.
Et utgangspunkt for Makt- og demokratiutredningens
analyse av makt er skillet mellom maktformene politisk, økonomisk
og ideologisk makt. To hovedspørsmål reises i
utredningen:
– Hvordan
har forholdet mellom politiske, økonomiske og ideologiske
maktforhold endret seg?
– Hvilke konsekvenser har maktforhold
og maktforskyvning for demokratiets vilkår?
Utredningen peker på hvordan globaliserings-
og individualiseringstendenser griper inn i de maktforhold som analyseres.
De tre moderne prosjektene - rettsstat, demokrati og velferdsstat
- har alle hatt nasjonalstaten som ramme. Alle disse tre prosjektene
er nå i endring, og det er usikkert hva som skjer dersom
nasjonalstatene blir sterkt svekket.
Makt- og demokratiutredningen legger til grunn
at demokrati ikke bare er makt gjennom folkevalgte organer. Også rettigheter
og rettsgarantier for individer og grupper, ulike former for politisk
deltakelse utenom valg og påvirkningsmuligheter som brukere,
forbrukere og aktive i pressgrupper, er deler av demokratiet. Utredningen
omtaler imidlertid dette som tilleggsdemokrati. Formene for tilleggsdemokrati
supplerer ifølge utredningen folkestyret som formelt beslutningssystem,
men kan ikke erstatte det.
Det vises til at begrepet demokrati kan forstås
på ulike, delvis utfyllende måter. Tolkningen
kan ta utgangspunkt i demokrati som statsform med folkestyre, demokrati
som rettighet og rettsstat, demokrati som aktiv deltakelse og demokrati
som et felles verdigrunnlag som står over de politiske
konfliktene.
Det sies i utredningen at det er oppstått
en økende motsetning mellom demokratiet som statsform med folkemakt
gjennom valgte kanaler, og demokratiet i de øvrige tre
betydningene. Det påpekes i denne sammenheng at folkestyrets
effektivitet svekkes dersom båndene mellom velgere og representanter
og mellom parlament og regjering blir svakere, dersom organisasjoner
og politiske partier ikke mobiliserer nedenfra i samme grad som
før, dersom sammensetningen av nasjonalforsamlingen har
uklare konsekvenser for hvem som danner regjering og dersom makt
og myndighet overføres til andre instanser enn de valgte organene,
på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå.
Slike endringer i grunnlaget for folkestyret
er en hovedlinje i utredningens vurderinger.
Utredningens sluttrapport behandler følgende
temaer som ledd i sin demokratianalyse: Folkestyrets forvitring
og politikkens retrett, Nye organisasjonsformer, Velferdsstatens
omforming og lokaldemokratiets krise, Rettsorganene overtar politikken,
Statskapitalisme uten strategi, Kjønnsmakt i likestillingslandet,
Det nye klassesamfunnet, Det koloniale språkhierarkiet,
Den redigerte offentlighet og Nasjonal symbolmakt og "Norge" som
internasjonal merkevare.
De to medlemmene Siri Meyer og Hege Skjeie stilte seg
ikke bak flertallets innstilling, men avga hver sin særuttalelse.
Disse er gjengitt i sluttrapporten.
Siri Meyer sier i sin særuttalelse
at forskjellene mellom henne og flertallet bunner i ulike forståelseshorisonter
og derfor ikke lar seg oppsummere som ulike svar på de
samme spørsmålene. Hennes utgangspunkt er at de
endrede maktforholdene krever et annet begrepsapparat enn det samfunnsvitenskapelige
som til nå har dominert forskningen på feltet,
og at hun derfor har arbeidet innenfor et humanistisk perspektiv. Utgangspunktet
for arbeidet med maktens anatomi er individer og livsformer - kultur
i videste forstand. Det gir et godt innblikk i det hun oppfatter
som de to dominerende utviklingstrekkene ved dagens samfunn - individualiseringsprosessene
og en ny type økonomi, knyttet til globalisering og ny
teknologi. Hun hevder at forskere som arbeider med kultur har kommet
tett på drivkreftene og de endrede maktformene i samfunnet.
Hege Skjeie viser til at det å stille
spørsmål om kjønnsrettferdighet kan gi
andre fortolkninger av samfunnsmessige utviklingstrekk enn de som
legges fram i flertallsuttalelsen. Flere bidrag i Makt- og demokratiutredningen
har etter hennes vurdering vist et uforløst forhold mellom
demokrati i numerisk form - som majoritetsmakt - og vern om menneskerettigheter
slik disse er nedfelt i internasjonale konvensjoner Norge har sluttet
seg til. På denne bakgrunn gjennomgår hun en rekke
eksempler på hva internasjonal likestillingsrett kan bety
i nye politiseringsprosesser, på tvers av landegrenser,
i norsk politikk og for norske samfunnsforhold.
Regjeringen Bratteli satte 22. september
1972 ned en forskergruppe som skulle utrede de faktiske maktforholdene
i Norge. Forskergruppen bestod av professor Gudmund Hernes (formann),
dosent Håvard Alstadheim og professor Johan P. Olsen. Forskergruppen leverte
sin innstilling i oktober 1981, jf. NOU 1982:3 Maktutredningen,
sluttrapport. I januar 1983 la regjeringen Willoch fram St.meld.
nr. 44 (1982-83) Om maktutredningen. Meldingen drøftet
utviklingen av en forhandlingsøkonomi, der ikke bare generelle
rammebetingelser for økonomisk virksomhet, men også beslutninger
om enkelte bedrifters eller bransjers særlige arbeidsvilkår
blir gjenstand for forhandlinger med myndighetene. Det sies blant
annet at "[b]edriftene har rettet for mye oppmerksomhet
mot det de kan oppnå fra myndighetene, på bekostning
av den oppmerksomhet som kan rettes mot de omstillingene som må til
for å løse problemene".
Stortingsmeldingen oppsummerte Maktutredningens syn
på mulighetene for politisk styring slik:
" […] det voksende offentlige
engasjementet [har] ikke nødvendigvis […] ført
til en sterkere politisk styring.
Det har bl.a. sammenheng
med følgende:
Etter hvert som tallet på saker
har økt, og de er blitt mer kompliserte, er det blitt stadig
vanskeligere å gi entydige regler, lover eller mål.
Det
er blitt overført skjønn og beslutningsmyndighet til
forvaltningen gjennom rammelover og fullmaktslover.
Skillet
mellom politikk og administrasjon er blitt mer uklart, og styring
og samordning er mindre enn noen gang ensidig knyttet til det å ha
formell kompetanse til å treffe vedtak.
Det
er blitt vanskeligere å instruere det administrative apparatet
og opprette klare ansvars- og instruksjonslinjer.
Utvidelsen
av de ansattes medbestemmelsesrett og styrkingen av deres organisasjoner
vil begrense de overordnede organers styringsmuligheter ytterligere.
Tjenestemennene
er ikke nøytrale regelanvendere, men arbeider først
og fremst for de institusjonene de arbeider i.
Det
at tjenestemennene er kommet i et forhandlingsforhold til deler
av samfunnet, skaper avhengigheter, men også muligheter
for en sektorisering av forvaltningen som gjør samordning
mellom ulike administrative organer vanskeligere."
Innstillingen fra utenriks- og kontrollkomiteen
om stortingsmeldingen forelå først i juni 1985,
jf. Innst. S. nr. 310 (1984-1985). Komiteen
påpekte blant annet at Maktutredningen understøttet
en oppfatning om at "utviklinga har gått i retning av overføring
av makt frå politiske og folkevalde styresmakter til administrasjonen".
I 1985 ble det i Sverige nedsatt en maktutredning som
hadde som oppgave å analysere makt og innflytelse innen
ulike felter i det svenske samfunnet. Sluttrapporten ble presentert
i 1990, jf. SOU 1990:44. Utredningen bidro først og fremst
til en større offentlig debatt om makt- og demokratispørsmål.
I løpet av 1990-årene ble det lagt fram rapporter
fra en rekke utvalg og annet arbeid av relevans for demokratispørsmål
mv. I 1997 ble det nedsatt en parlamentarisk komité som
skulle belyse de nye forutsetninger, problemer og muligheter som
det svenske folkestyret stod overfor ved inngangen til 2000-tallet.
Et tilleggsmandat fra 1998 gav utredningen som et særlig
oppdrag å analysere årsakene til den lave valgdeltakelsen
og foreslå tiltak for å øke medborgernes
delaktighet og engasjement i det demokratiske systemet. Den såkalte Demokratiutredningen
leverte sin innstilling i februar 2000, jf SOU 2000:1. Utredningen
inneholdt en rekke særmerknader fra de ulike partiene som
deltok i utredningen.
På bakgrunn av blant annet Demokratiutredningen (og
høringssvar til denne), og en kommunedemokratikomité (SOU
2001:48) som også var en parlamentarisk komité,
la den svenske regjeringen i januar 2002 fram Demokrati för
det nya seklet (Prop.2001/02:80) som presenterte en langsiktig
strategi for å "värna och fördjupa
demokratin". Det ble foreslått følgende langsiktige
mål:
Valgdeltakelsen skal økes vesentlig.
Et første delmål var økt deltakelse ved
valget i 2002.
En økt andel av befolkningen skal ha
politiske tillitsverv ("förtroendeuppdrag") i en eller
annen form.
Borgerne skal ha bedre muligheter til å delta
og påvirke den politiske prosessen.
Borgernes muligheter til å påvirke
den politiske prosessen skal bli mer lik enn i dag. Andelen unge, arbeidsløse
og personer med utenlandsk bakgrunn som deltar skal øke.
I meldingen Demokratipolitik til Riksdagen,
jf. Skr. 2003/2004:110 fra mars 2004, ble det
gitt en analyse av utviklingen for det svenske demokratiet siden 2002,
og den framtidige innretningen for demokratipolitikken ble presentert.
Det sies blant annet at trenden med redusert valgdeltakelse fortsatte
også ved valget i 2002, men det pekes på at nedgangen
var mindre fra 1998 til 2002 enn fra 1994 til 1998, hvilket skulle
tyde på at nedgangstrenden er i ferd med å brytes.
Det danske Folketinget besluttet i mars 1997 å nedsette
en dansk maktutredning.
Prosjektet ble ledet av fem danske forskere
under ledelse av Lise Togeby. Det ble produsert 80 bøker
som del av prosjektet. Hovedresultater forelå i boken Magt og
demokrati i Danmark i oktober 2003. De temaene som behandles, er
i stor grad sammenfallende med temaene i den norske Makt- og demokratiutredningen. En
forskjell er at utredningen i Danmark ikke er adressert til den
danske regjeringen og ikke har vært behandlet i en høringsrunde.
I avslutningen konkluderes det blant annet med:
"De konklusjoner, der er blevet draget i denne gennemgang
af magtforholdene og demokratiet i Danmark ved overgangen til det
21. århundrede og af de ændringer, der er sket
i den forudgående periode, har været forholdsvis
positive. Det er faktisk gået forbavsende godt. Der er
fortsat demokratisk livskraft i den danske befolkning og en betydelig
demokratisk robusthed i de politiske institutioner. Først
og fremmest fremstår den danske befolkning som både
ressourcestærk og handledygtig."
Den norske Makt- og demokratiutredningen har
et betydelig mer negativt syn på demokratiutviklingen i Norge
enn den danske utredningens vurdering av utviklingen i Danmark.
Dette kan skyldes reelle forskjeller i utviklingen i Norge og Danmark,
men det kan også skyldes ulike måter å tolke
og vurdere sammenfallende utviklingstrekk på. St.meld.
nr. 17 (2004-2005) har i gjennomgangen av de ulike temaene sammenholdt
vurderingene i den norske utredningen med vurderingene i den danske
utredningen.
Ved brev av 1. desember 2003 ble høringsinstansene invitert
til å kommentere Makt- og demokratiutredningen.
Høringsinstansene ble bedt om å ta
utgangspunkt i NOU 2003:19, inkludert perspektivene formulert av Meyer
og Skjeie.
Høringsbrevet ble sendt ut til om lag
250 instanser. I tillegg ble det vist til at også andre
instanser eller privatpersoner kunne delta. Det kom inn vel 50 høringsuttalelser.
Blant disse instansene er det blant annet frivillige organisasjoner
innen en lang rekke interessefelt og samfunnsområder, statlige
etater, flere forskningsinstitusjoner, arbeidslivsorganisasjoner
og privatpersoner. De aller fleste avga vurderinger som gjaldt de
to første hovedpunktene (beskrivelsen og vurderingene),
men en rekke instanser kom også med konkrete forslag om hvordan
makt- og demokratiforholdene kan endres.
Regjeringens melding refererer underveis til
høringsuttalelser for å belyse de ulike temaene.
Høringsuttalelsene et oversendt Stortinget
som utrykt vedlegg til stortingsmeldingen.
Det er i regi av Makt- og demokratiutredningen
levert betydelige faglige bidrag på mange områder
innen samfunnet. I forskergruppens sluttbok er funn og synspunkter
fra de ulike rapportene sammenfattet, vurdert og spisset til. Ytterligere
avgrensninger er gjort i sluttrapporten. Mandatet for utredningen
la ikke opp til at den skulle gi normative vurderinger av utviklingen
eller komme med tilrådinger om hva som bør gjøres
for å forbedre demokratiets funksjonsmåte. Men
utredningen har reist viktige utfordringer for det politiske systemet.
I stortingsmeldingen presenterer Regjeringen
sine vurderinger av en del av disse utfordringene.
Makt- og demokratiutredningens konklusjoner
slik de kommer fram i sluttrapporten, supplert med materiale fra
sluttboken, blir nærmere analysert og vurdert. Det blir
gjort på bakgrunn av bidrag fra ulike forskere som har
skrevet rapporter og andre bidrag til Makt- og demokratiutredningen,
høringsuttalelser, kommentarer til Makt- og demokratiutredningen
fra forskere og annet materiale.
Regjeringen har gjort visse valg i avgrensningen
av meldingen. Meldingen fokuserer på det politiske demokratiets
virkemåte, og drøfter ikke demokratiutviklingen
i en mer utvidet forstand (for eksempel demokrati i organisasjonene,
innen arbeidslivet eller i familien). Regjeringen viser til at utredningen
belyser en del forhold som nylig har vært grundig drøftet
i andre stortingsmeldinger mv. En oversikt over aktuelle utredninger
og meldinger fremgår av punkt 1.5 i meldingen. På andre
felt blir det vist til pågående utredninger som
Regjeringen vil følge opp på et senere tidspunkt.
Det blir understreket at manglende drøfting i denne meldingen
av ulike temaer ikke betyr at Regjeringen vurderer de ulike temaene
som mindre viktige, verken allment eller sett i forhold til makt-
og demokratiutfordringer.
Komiteen har som ledd i sin behandling av saken avholdt åpne
høringer 18. og 25. mai 2005. Bakgrunnen var at
komiteen ønsket å invitere statsminister Kjell
Magne Bondevik samt forskergruppen som ledet arbeidet med Makt-
og demokratiutredningen.
Følgende deltok under høringen
18. mai 2005:
Samme dag møtte også Utdanningsgruppenes Hovedorganisasjon
(UHO) representert ved:
Kommunenes Sentralforbund (KS) representert
ved:
Norsk senter for menneskerettigheter representert ved:
Både UHO, KS og Norsk senter for menneskerettigheter
ble invitert til høring på grunnlag av at de selv hadde
tatt et initiativ overfor komiteen.
Følgende deltok under høringen
25. mai 2005:
– professor Øyvind Østerud
ved Institutt for Statsvitenskap, Universitetet i Oslo
– professor Fredrik Engelstad,
Institutt for samfunnsforskning
– professor Siri Meyer, Senter
for europeiske kulturstudier, Universitetet i Bergen
– professor Per Selle, Rokkan-senteret
og Institutt for sammenliknende politikk, Universitetet i Bergen
– professor Hege Skjeie, Institutt
for statsvitenskap, Universitetet i Oslo
Samme dag møtte også Landsrådet
for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU), representert ved:
Den Norske Advokatforening, representert ved:
– leder
Anders Ryssdal
– rådgiver Jon Claudi
Både LNU og Advokatforeningen ble invitert
på bakgrunn av at de selv hadde tatt initiativ til å legge fram
sine synspunkter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra
Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og lederen Ågot
Valle, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, fra Senterpartiet,
Magnhild Meltveit Kleppa, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra
Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at kunnskap om
utvikling og maktforhold er en forutsetning for å forstå det
samfunn vi lever i. Makt- og demokratiutredningen har gitt viktige
bidrag til forståelsen av vilkårene for folkestyret
og endringene i disse.
Komiteen vil understreke betydningen
av at vi med jevne mellomrom blir konfrontert med resultater av
utredninger om makt- og demokratiforhold. Skal vi klare å videreutvikle
den velferdsstaten som det er bred oppslutning om og som det har
tatt generasjoner å bygge opp, må vi vite hvilke
valg vi står overfor og konsekvensene av de veivalg som
treffes.
Den norske samfunnsmodellen er bygd på tanken
om et representativt demokrati, med lik rett for alle til å peke
ut sine representanter gjennom frie valg. Fri meningsdannelse og
rett til å påvirke utformingen av beslutninger
som berører en selv, er viktige forutsetninger. Likeledes
krever vår samfunnsordning funksjonsdyktige sentrale og
lokale styringsorganer med høy legitimitet og autoritet.
Målet er et inkluderende, varmt og åpent samfunn
med rettferdig fordeling av fellesskapets verdier, og som gir alle
mennesker muligheter til å utnytte sine evner og skape
seg et godt liv.
Komiteen viser til at Makt- og
demokratiutredningen i sine hovedkonklusjoner tegner et heller dystert bilde
av utviklingen av det norske folkestyret. Folkestyret anses svekket
på bekostning av økt rettsmakt, og overføring
av beslutningsmyndighet i virksomheter som ivaretar viktig infrastruktur
for samfunnet. Lokalpolitikerne har mindre makt som konsekvens av
et økende antall oppgaver som skal løses med detaljerte sentrale
styringssignaler og bruk av øremerkede midler. Valgdeltakelsen
går ned. Likeledes oppslutningen om de politiske partier
og deltakelse i organisasjonsarbeid.
Komiteen har merket seg forskernes
vurdering av at disse tendensene ikke er resultat av en tilfeldig
utvikling eller historisk nødvendighet, men en følge
av politiske beslutninger eller interessekamp. Dette innebærer at
det også må finnes virkemidler til å endre
utviklingen. Valg av veivalg og løsninger er derfor av
avgjørende betydning.
Komiteen viser til tilsvarende
utredninger fra Sverige og Danmark. Særlig den danske har
i stor grad behandlet de samme temaer som den norske. Komiteen har
gjennom stortingsmeldingen og den danske Magtudredningen fått
inntrykk av at mange av funnene langt på vei er sammenfallende,
men at forskernes tolkninger til dels er forskjellige.
Komiteen viser til at mandatet
for Makt- og demokratiutredningen ikke la opp til at den skulle
gi normative vurderinger av utviklingen eller komme med tilrådinger
om hva som bør gjøres for å bedre demokratiets
funksjonsmåte. Målet med utredningen var følgelig å vise
hvilke utfordringer det politiske system står overfor.
Utredningen så vel som stortingsmeldingen bærer
preg av dette og inneholder få konkrete forslag.
Makt- og demokratiutredningen har foretatt vurderinger
av hvorledes makten er fordelt og benyttes på et bredt
spekter av områder. Hvordan forholdet mellom politiske, økonomiske
og ideologiske maktforhold har endret seg og hvilke konsekvenser
det har for demokratiets vilkår, er sentrale problemstillinger
i utredningen. En slik bredde som Makt- og demokratiutredningen har
lagt opp til er nødvendig dersom man skal kunne skaffe
seg et dekkende bilde av utviklingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, konstaterer at Regjeringen
i stortingsmeldingen om Makt- og demokratiutredningen velger ikke å drøfte
demokratiutviklingen i mer utvidet forstand. Regjeringen går
dessuten bare i liten grad inn i de utfordringer utredningen redegjør
for. De funn Makt- og demokratiutredningen presenterer innen ulike
områder, legges i begrenset grad til grunn for vurderingene.
På flere områder vises til tidligere regjeringsdokumenter,
dokumenter som til dels er utarbeidet før Makt- og demokratiutredningen
forelå.
Flertalletviser
til at Stortinget vedtok mandat og fastsatte retningslinjer for
utredningen. Med dette som bakteppe burde Stortinget kunne forvente å få en
samlet vurdering fra Regjeringens side av de hovedpunkter forskerne
har kommet fram til. Regjeringen har imidlertid valgt å legge
hovedvekten i stortingsmeldingen på å forsvare
regjeringens politikk. Spørsmål om visjoner for
morgendagens samfunn, hvilke utviklingstrekk som bør forsterkes
eller korrigeres, har Regjeringen latt ligge.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at meldingen legger
opp til en fyldig drøfting av en del av de viktigste utfordringene
som Makt- og demokratiutredningen reiser og at meldingen gjennomgår
viktige utviklingstrekk når det gjelder ulike former for
deltakelse, partiutvikling og endringer i styringsforhold. Utviklingen
er ikke svart/hvit, det er positive så vel som
negative utviklingstrekk.
Disse medlemmerviser
til at flertallet i Makt- og demokratiutredningen tegner et meget
dystert bilde av det norske demokratiets tilstand. Hovedbildet til flertallet
er at folkestyret forvitrer snarere enn omformes. Disse medlemmerstøtter ikke et slikt dystert bilde
og vil fremheve at bildet er langt mer nyansert og trekke frem utviklingstrekk
som er langt mer positive.
Et sentralt utgangspunkt for disse medlemmer er
at alle mennesker er likeverdige, uavhengig av individuelle kjennetegn,
egenskaper og gruppetilhørighet. Videre at bare et demokrati
som legger til grunn at alle borgere skal ha lik rett til deltakelse
og innflytelse, kan ivareta denne respekten for folks likeverd.
Det er avgjørende viktig å legge til grunn at
demokrati er noe mer enn rent flertallsstyre. Også individuelt
rettighetsvern og rettssikkerhetsgarantier er grunnleggende elementer
i demokratiet.
Disse medlemmer vil peke på at
noe av forklaringen på det betydelige fallet i deltakelsen
ved lokalvalg òg kan være at det lokalpolitiske
handlingsrommet er blitt for lite gjennom ulike statlige styringstiltak vedtatt
av regjering og storting opp gjennom årene. Derfor vil disse
medlemmerunderstreke betydningen
av at det gjennomføres regelforenklingstiltak og at langt
flere av de øremerkede tilskudd og ordninger innlemmes
i inntektssystemet, for å øke den lokale handlefriheten.
På den annen side har mulighetene for brukervalg og brukerinnflytelse
blitt styrket de senere år, og gjennom dette har deltakelsen økt.
Gjennom mange år og blant skiftende
regjeringer er det gjennomført en rekke forvaltningsreformer
som i sum innebærer at offentlig sektor styres på en
annen måte enn tidligere. Gjennom delegering, fristilling
og mer overordnet styring har målsettingen vært å få til
en bedre måloppnåelse og mer effektiv ressursbruk. Disse
medlemmervurderer det slik at
disse reformer i hovedsak ikke har medført noen svekkelse
av folkestyret.
Komiteenviser
til at den forrige maktutredningen nedla et betydelig arbeid i å definere
og utdype selve begrepet makt. Maktbegrepet ble ansett som todelt;
på den ene side vilje - evne til å sette seg mål
og få dem gjennomført og på den andre
makt styrt av mulighet, slump eller tilfeldige virkninger.
Makt som besittelse eller ressurs, - som relasjoner mellom
aktører eller som følge av strukturelle forhold, er
utgangspunktet for den danske Magtudredningen.
Regjeringens utgangspunkt har vært
en vurdering av makt- og demokratiutviklingen i Norge basert på hvorledes
makt og ansvar er koblet, og i hvilken grad den ivaretar demokratiets
respekt for alles likeverd, mens Makt- og demokratiutredningens
flertall definerer makt som evne til å nå et mål,
skape en virkning. Makt, hevdes det, kan utøves direkte
i tvangs- eller beslutningssituasjoner eller indirekte gjennom symboler, institusjoner
og sosiale strukturer. Det opereres med ulike typer makt - en politisk,
en økonomisk og en ideologisk. Den første
er den institusjonaliserte og sentraliserte makten innenfor stater
og i mellomstatlige forhold. Den økonomiske makten er knyttet
til fordeling av knappe goder, mens den siste representerer makt
over tanker, gjennom påvirkning, verdier, følelser og
selvoppfatning.
Komiteen mener at et godt demokrati
forutsetter en god maktbalanse mellom enkeltmennesket, sivil sektor
og demokratiske fellesløsninger ivaretatt av det offentlige.
For omfattende samling av makt på få hender gjør
det vanskelig å kontrollere maktutøvelsen, og faren
for feilvurderinger er større enn når makt blir spredt.
Konsentrasjon av makt hindrer også nye ideer og nye løsninger
på gamle problem.
Maktbalansekravet gjelder mellom statsmaktene, men
også mellom staten og borgeren, kommunen og borgeren, mellom
ulike interessegrupper, mellom korporativ kanal av sterke, organiserte
interesser og individer og grupper som ikke i samme grad har sterke
ressurser i ryggen. Komiteen vil understreke betydningen
av at de folkevalgte organer ivaretar helheten, og sørger
for at makt og innflytelse balanseres til fellesskapets beste.
Makt handler også om den enkeltes makt
over eget liv, og derav en begrensning av så vel det offentliges som
private aktørers makt over andre. En for omfattende delegering
av makt til byråkrati og forvaltningsorganer kan gi uforholdsmessig
stor administrativ makt over enkeltmennesker. Folkevalgte organer
må også begrense byråkratiets makt over
borgerne, og sikre sin overordnede myndighet.
Etter komiteens syn viser de
ulike tilnærminger til maktbegrepet hvor sammensatt begrepet
er, og at det vanskelig lar seg gjøre å gi en
uttømmende definisjon.
Etter komiteens syn trenger også demokratibegrepet
en presisering. Regjeringen viser i meldingen til befolkningens
kontroll over politiske beslutninger, som en viktig side av demokratibegrepet.
Alle borgere skal ha lik rett til deltakelse og innflytelse. Ytringsfrihet,
offentlig innsyn og frie valg er sentrale elementer i en slik kontroll.
Samfunnets faktiske makt til å påvirke innbyggernes
livssituasjon er en annen side ved demokratiet. "Etter min mening",
sa statsministeren under komiteens høring, "gir begrepet
demokrati mening bare dersom det omfatter prinsipper både
om folkestyre og om rettsstat og individbeskyttelse."
Makt- og demokratiutredningen understreker at demokratiet
ikke bare er bygd på makt gjennom folkevalgte organer,
men også gjennom rettigheter og rettsgarantier for grupper
og individer og ulike former for deltakelse utenom valg. Ifølge
utredningsgruppens flertall er dette former for tilleggsdemokrati
som supplerer folkestyret som formelt beslutningssystem,
men som ikke kan erstatte det. Det vises til fire vanlige tolkninger
av demokratibegrepet: som en statsform med folkestyre, som rettigheter
og rettsstat, som aktiv deltakelse og som et felles verdigrunnlag
som står over de politiske konfliktene, og slår
fast at det er en positiv sammenheng mellom dem. Mindretallet Hege
Skjeie viser i sin dissens til at det eksisterer et uforløst
forhold mellom demokrati som majoritetsmakt og vern om menneskerettigheter
slik disse er nedfelt i internasjonale konvensjoner Norge har sluttet
seg til, som relevant i denne sammenheng. Skjeie har likestillingsproblematikken
som sitt utgangspunkt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at
et slikt utgangspunkt også dekker urfolksrettslige spørsmål
siden begge begrunnes ut fra menneskerettigheter og ratifiserte
internasjonale konvensjoner.
Slik komiteen ser
det må et demokratisk samfunn være tuftet på krav
om like politiske rettigheter med rett til å velge, flertallsavgjørelser
og beskyttelse av mindretallet. Likeledes er fri meningsdannelse
bygget på åpen og mangfoldig tilgang til informasjon,
en forutsetning. Omfattende deltakelse fra alle deler av befolkningen
er en annen betingelse som må oppfylles dersom man skal
kunne tale om et levende demokrati.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, mener at en slik
deltakelse styrkes i stor grad av likhet i innbyggernes økonomiske
og sosiale ressurser.
Komiteenlegger
betydelig vekt på at rettigheter for den enkelte er mer
enn "tilleggsdemokrati" slik flertallet i utredningen legger til
grunn. Komiteen legger til grunn et bredt demokratibegrep
som omfatter både flertallets styringsrett og beskyttelsen
av grunnleggende rettigheter og friheter. Komiteen erkjenner at
det ligger innebygd visse spenninger i et slikt demokratibegrep,
men viser til at økte rettigheter og muligheter for den
enkelte i all hovedsak har vist seg å bidra til å styrke
demokratiet.
Et demokratisk samfunn slik komiteen ønsker å definere
det, forutsetter effektiv og ansvarlig styring som innebærer
at det offentlige evner å løse fellesskapets problemer
i tråd med politisk formulerte retningslinjer. Rettssikkerhet
for den enkelte, vern om menneskerettigheter, organisasjons- og
yrkesfrihet er andre viktige elementer. Etter komiteens syn
er det å ha en fungerende rettsstat av avgjørende
verdi. Hvis rettsapparatet ikke er uavhengig, men kan misbrukes
til å sikre makt og innflytelse for enkeltpersoner og grupper,
er demokratiet i fare.
Videre kan man vanskelig tenke seg et levende demokrati
dersom samfunnet ikke er preget av tillit, toleranse og hensyn til
fellesskapet.
Alle disse kravene må i noen grad være
tilfredsstilt dersom man slik komiteen ser det, skal
kunne tale om et reelt demokrati.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet understreker at demokrati handler
om hvordan makt skal fordeles og kontrolleres til beste for samfunnet
som helhet. Altfor mye makt i samfunnet er samlet hos folk som ikke
stiller til valg, og som ikke kan kastes ved valg om de tar beslutninger
som er negative for mange. Disse medlemmervil arbeide for et langt mer omfattende
folkestyre. Det er nødvendig å utvide demokratiet
til de delene av samfunnet som i dag styres av noen få og
mektige. En mer rettferdig fordeling av eiendom og ressurser er
viktig for å utvikle demokratiet. Disse medlemmermener at det er et viktig mål å demokratisere
næringslivet og ønsker flere demokratistyrte bedrifter.
Sterke folkelige bevegelser som kan stå opp mot eiermakt
og konsernmakt må også til for å bygge
opp en trygg folkevalgt styring av samfunnsøkonomien.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Venstre
og Kystpartiet, viser til høringsuttalelsen fra
Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner. Flertalletvil styrke barn og unges mulighet for
medvirkning og innflytelse.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at en rekke plikter og rettigheter som er politisk bestemte
gjelder fra 16-årsalderen. Stemmerettsalderen må derfor
senkes til 16 år. Disse medlemmerviser til forslag ved behandlingen av
valgloven og Grunnlovsforslag, referert i Dokument nr. 12 (2003-2004).
Komiteens medlem fra Venstre mener grensen
for stemmerett og valgbarhet ved kommunevalg bør settes
til 16 år.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til komiteens høring med
forskergruppen i makt- og demokratiutvalget. Det ble da fra forskernes
side klart understreket at tilleggsdemokratiet i form av folkelig deltakelse
utenom valg, f.eks. i form av aksjoner for enkeltsaker, ikke kunne
bestå uten at også det representative demokratiet
lå i bunn. Disse medlemmer slutter opp om
denne tilnærmingen, men mener samtidig at både
utredningen og stortingsinnstillingen har en for negativ innstilling
overfor folkelige bevegelser.
Disse medlemmer mener folkelige
bevegelser er en del av demokratiet, og ikke et tillegg som en kunne
være foruten dersom det representative demokratiet fungerte
optimalt. Aksjoner og annen aktivitet utenom valg, som Makt- og
demokratiutredningens flertall definerer som tilleggsdemokrati,
bør heller defineres inn under demokratibegrepet fordi
ulike folkelige aksjonsformer også er grunnlaget for et
velfungerende demokrati.
Disse medlemmer vil gjøre
oppmerksom på at dersom en inkluderer innbyggernes deltakelse
i frivillige organisasjoner og lignende aktiviteter i demokratibegrepet,
vil en se at demokratiet ikke er på vikende front, men
tvert imot på et ganske høyt nivå.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
i den sammenheng særlig fremheve mange unge menneskers
aktive deltakelse i bevegelser mot en globalisering uten folkelig
styring der markedskreftene er enerådende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, savner en drøfting i meldingen av
språkpolitikkens betydning for makt og demokrati. Språkpolitikken
er ikke bare språk og normering, det er bred kulturpolitikk
for utbredelse av det språket svært mange snakker,
det er tradisjonsoverføring, det er trygging av identitet,
tilhørighet og lokalsamfunn, det er pedagogikk og det er å styrke
bevisstheten om vårt spesielle ansvar i en stor verden
der presset mot lokalkulturer blir stadig sterkere. Flertallet viser
til forskergruppens mandat, der det blant annet heter at "Viktige
forutsetninger for det representative demokratiet er at individet
bruker sin stemme…" og der en av tre sentrale problemstillinger forskergruppa
ble bedt om å drøfte var "på hvilken måte
påvirkes individets muligheter for innflytelse og medvirkning
i organisasjons- og samfunnslivet?"
Flertallet viser videre til at
et bredt flertall på Stortinget i forbindelse med behandlingen
av St.meld. nr. 9 (2001-2002) slo fast at bokmål og nynorsk
er likeverdige målformer som skal være likestilte
skriftspråk i alle organ i stat, fylkeskommune og kommune,
at det er et språkpolitisk mål at nynorsk skal
ha en trygg posisjon både som et levende bruksspråk
og som et likeverdig offisielt skriftsmål ved siden av
bokmål, at det er viktig å styrke og verne det
norske språk generelt, slik at både bokmål
og nynorsk kan bestå som kulturspråk og fullverdige
bruksspråk i alle deler av samfunnslivet, at staten og
det offentlige har et særlig ansvar gjennom sin språkbruk
for å sørge for en god fordeling mellom bokmål
og nynorsk og at det er viktig å opprettholde begge målformer
i allmennkringkastinga, både for radio og fjernsyn.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ønsker en utredning om språk
og makt.