Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Sigmund Kroslid og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, viser til meldingen som gjelder kontroll med utførsel
av forsvarsmateriell i 2004 som står på Utenriksdepartementets
liste I og tjenester og teknologi knyttet til disse varene. Varene på liste
I omfatter både A-materiell, som er våpensystem
og ammunisjon, og B-materiell, som er annet utstyr utviklet eller
modifisert for militære formål.
Komiteen har merket seg at det
i 2004 var en generell nedgang i eksporten til flere av de tradisjonelle mottakerne
av norsk forsvarsmateriell. Verdien av den samlede eksporten av
våpen og militært materiell i 2004 var litt i
overkant av 2 mrd. kroner, mot litt i overkant av 3 mrd. i 2003.
Komiteen er tilfreds med at eksportkontrollen
tar sikte på å hindre at varer og teknologi som
kan brukes til fremstilling av masseødeleggelsesvåpen,
utføres i strid med norsk regelverk, internasjonale avtaler
og internasjonalt samarbeid som Norge har sluttet seg til.
Komiteen er også tilfreds
med at meldingen nå er mer detaljrik enn tidligere meldinger,
at det i 2004 er gjort en gjennomgang av eksportkontrollregelverket, og
at det er blitt gjort en rekke endringer i eksportkontrollforskriftene.
Komiteen mener at denne gjennomgangen
har vært svært viktig med sikte på styrking
av kontroll i tilknytning til terrorismeaspektet, og ved kontroll
med eksport av sensitive varer, teknologi og tjenester som kan benyttes
til terrorformål.
Komiteen er også tilfreds
med at forskriftsendringene har tatt sikte på å forenkle
regelverket og gjøre det mer tilpasset dagens utfordringer,
samt styrke kontrollen med alle varer, også varer
som ikke står på kontrollistene, til land under
våpenembargo vedtatt av Sikkerhetsrådet i FN.
Komiteen viser også til,
og er tilfreds med, at det nå i tilknytning til årets
melding er iverksatt en rekke tiltak for å gi økt
informasjon og innsyn i eksporten av forsvarsmateriell, og som det
er gitt nærmere orientering om i kapittel 2.
Komiteen mener at det viktig å opprettholde
en streng kontroll med våpeneksport og teknologi som kan
benyttes til fremstilling av våpen, og hvilke land disse
eksporteres til, sett på bakgrunn av den ustabile situasjonen
i mange land i verden.
Komiteen mener at multilateral
eksportkontroll i de siste årene har blitt et stadig viktigere
virkemiddel i arbeidet for å hindre spredning av masseødeleggelsesvåpen
og oppbygging av konvensjonell, militær kapasitet som kan
true stabiliteten og sikkerheten i et område.
Komiteen mener at i kampen mot
terrorisme er det viktig å hindre at våpen og
teknologi havner i hendene på grupper eller personer som
har sivile liv som mål for å fremme sin sak. Derfor
er det viktig at det fremdeles føres en restriktiv politikk
angående salg av våpen og teknologi, og at vi
er tilsluttet internasjonale kontrollorganer.
Komiteen mener også det
er viktig at det utveksles relevant informasjon med utvikling av
kontrollister med varer og teknologi som er relevant i terrorsammenheng.
Komiteen viser til, og er glad
for, at det er igangsatt et intensivt arbeid med sikte på å styrke
samarbeidet for å hindre terrorister å få tilgang
til utgangsstoffer for kjemiske og biologiske våpen eller
produksjons- og spredningsutstyr.
Komiteen viser også til
at mange av de væpnede konflikter i verden blir mer blodige
og langvarige gjennom tilførsel av smuglede våpen,
særlig slike som det er lett å lage, gjemme og
smugle, herunder også sprengstoff.
Komiteen er også bekymret
for at det finnes en mengde uregistrerte og ulovlige våpen
som utgjør et alvorlig problem i konfliktområder,
i land med ustabilt styre og i land med borgerkrig. Slike våpen
er et globalt sikkerhetsproblem.
Komiteen mener derfor at det
er viktig å utvikle tiltak mot ulovlig våpenhandel,
blant annet ved bedre grensekontroll mot land der konflikter pågår.
Det er også viktig at norske militære våpenlagre
sikres bedre.
Komiteen viser til at eksportkontroll
og ulovlig internasjonal handel med håndvåpen
er dagsaktuelle spørsmål i FN, EU, OSSE og i Wassenaar-samarbeidet, og
at det i 2002 ble vedtatt substansielle retningslinjer for å styrke
deltakerlandenes kontroll med leveranser av håndvåpen
og lette våpen.
Komiteen viser også til
at generalforsamlingen i FN høsten 2003 vedtok å starte
forhandlinger i 2004 om en internasjonal avtale om merking og sporing
av håndvåpen, noe som etter komiteens syn
vil bedre kontrollen med denne type våpen.
Komiteen mener at arbeidet med å fjerne
uregistrerte våpen også må inngå i
det internasjonale samarbeidet, og er glad for at Norge har gjennomført
innsamling av uregistrerte og ulovlige våpen, som i tillegg
til terror også kan brukes til kriminell virksomhet. Komiteen håper
at andre land vil følge eksemplet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at den norske våpeneksporten
gikk ned i 2004 etter at den har vært i vekst i de senere år. Disse
medlemmer merker seg imidlertid at det ble solgt mer våpen
og militært materiell til USA og Storbritannia i 2004 enn året
før. Det er grunn til å se dette i lys av den
pågående krigen i Irak. Disse medlemmer er
tilfreds med at rapporteringen er blitt stadig mer grundig og konkret,
og mener at denne stortingsmeldingen gir Stortinget et godt bilde
av norsk våpeneksport. Stortingets kontrollfunksjon kunne
likevel vært ytterligere forsterket. Disse medlemmer viser
til forslaget om å vurdere å sette ned et kontrollutvalg
for norsk våpeneksport i forbindelse med behandlingen av
St.meld. nr. 41 (2002-2003). Tilsvarende ville den folkevalgte kontrollen
av våpeneksporten blitt forsterket, dersom det var innført
en sluttbrukererklæring ved salg av våpen og annet
militært materiell.
Disse medlemmer viser til at
de totale militære utgiftene i verden nådde 1
billion (ett tusen milliarder) dollar i 2004, ifølge en
rapport som er utarbeidet av det svenske fredsforskningsinstituttet
i Stockholm. Rapporten viser at beløpet tilsvarer omtrent
1000 kroner for hvert eneste menneske på jorden, og at
forbruket nå ligger bare 6 prosent lavere enn det historiske
toppnivået under den kalde krigen i 1987-88. USA står
alene for 47 pst. av dette forbruket. Rapporten viser dessuten at
den sterkeste økningen i militær ressursbruk fant sted
i Sør-Asia, og her ble Indias storsatsing trukket spesielt
fram. Disse medlemmer er bekymret over den økte
militariseringen i verden og mener at nedrustnings- og ikkespredningsarbeidet
må intensiveres.
Disse medlemmer viser til beskrivelsen
av det multilaterale eksportkontrollsamarbeidet i meldingen, hvor
det bl.a. gjøres rede for oppfølgingen av avtalen om
ikkespredning av kjernevåpen (NPT). Disse medlemmer er
svært urolige over mangelen på framgang under
den siste tilsynskonferansen. Det er all grunn til å være
bekymret for at nye land søker å utvikle
kjernevåpen, samtidig som eksisterende kjernemakter ikke
følger sine nedrustningsforpliktelser. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til følgende vedtak i Innst. S. nr.
49 (2004-2005) fra forsvarskomiteen om samfunnssikkerhet og sivilt-militært
samarbeid:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
en sak for Stortinget med en helhetlig gjennomgang av på hvilken måte
og på hvilke arenaer Norge best kan bidra i arbeidet med
nedrustning og ikke-spredning."