Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Sigmund Kroslid og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, viser til forslaget fra Carl I. Hagen, Siv Jensen,
Morten Høglund og Christopher Stensaker om refokusering
av norsk utenrikspolitikk og modernisering av utenrikstjenesten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser også til
brev (vedlagt) fra utenriksminister Jan Petersen som har kommet
med en uttalelse til dette forslaget og stiller seg negativ til
forslaget. Flertallet mener at Norges utenrikspolitikk utformes
av Regjeringen i samråd med Stortinget. Flertallet vil
vektlegge at Regjeringen organiserer sitt eget apparat og bestemmer
hvilke virkemidler som benyttes og hvilke eksterne instanser som
man ønsker å trekke inn i arbeidet med utvikling
av politikk og organisasjon.
Flertallet merker seg også at
forslagsstillerne opererer med en snever tilnærming til
utenrikspolitikken. Forslagsstillerne skiller her mellom Norges
"realpolitiske" interesser og Norges profil som en stat som har
et høyt nivå på utviklingsbistanden. Flertallet merker
seg at forslagsstillerne mener at det sistnevnte står i
veien for Norges realpolitiske interesser. Flertallet vil
her vise til brevet fra utenriksministeren som skriver at Norges
høye profil når det gjelder freds- og forsoningsarbeid
og Norges høye nivå på utviklingsbistand
ikke står i veien for realpolitikken. Det er realpolitikk. Flertallet vil
slutte seg til dette perspektivet på utenrikspolitikken. Flertallet vil
i denne sammenheng også vise til St.meld. nr. 19 (2002-2003)
En verden av muligheter - globaliseringens tidsalder og dens utfordringer,
jf. Innst. S. nr. 118 (2003-2004), og St.meld. nr. 35 (2003-2004)
Felles kamp mot fattigdom. En helhetlig utviklingspolitikk, jf.
Innst. S. nr. 93 (2004-2005). I begge disse meldingene fremgår det
at alle land må ha en bred tilnærming til både
utenriks- og sikkerhetspolitikken. Utviklingspolitikken er eksempelvis
nettopp karakterisert ved en tilnærming der all politikk
som angår verdens fattige land, er utviklingspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er helt riktig at det er Regjeringen i samråd med Stortinget
som utøver den daglige, operative utenrikspolitikken i
Norge. Men disse medlemmer vil peke på behovet
for en bredere gjennomgang, hvor ressurspersoner utenfor regjering
og storting kan delta i et utvalgsarbeid for å bidra til å skape
det som skal være Norges utenrikspolitikk i årene
fremover. Disse medlemmer registrerer at innen de
fleste områder i politikken foretar man fra tid til annen
slike grundige analyser og kommer med anbefalinger som kan hjelpe
regjering og storting i sine styringsoppgaver.
Disse medlemmer erkjenner at
det er politisk støtte for den utenrikspolitikk som føres
i dag, men mener den ikke er en del av en overordnet, politisk strategi. Disse
medlemmer mener det vil gi større tyngde til politikken,
uansett hvilken retning den måtte ta, at den er forankret
i en mer overordnet strategi.
Disse medlemmer registrerer at
Utenriksdepartementet selv vil foreta grep for å endre
sin organisasjon. Dette mener disse medlemmer er
riktig, men disse medlemmer mener at også på dette
området kunne eksterne bidrag gitt viktige innspill. Samtidig
vil disse medlemmer mene at det er svært
relevant for utførelsen av utenrikspolitikken hvordan utenrikstjenesten
er organisert.
I det fremlagte forslag pekes det på en
rekke utfordringer og svakheter ved dagens utenrikspolitikk og utenrikstjeneste.
Dette er slik disse medlemmer opplever dagens situasjon,
men disse medlemmer vil peke på at det operative
i forslaget er å sette sammen et bredt sammensatt utvalg
som skal jobbe seg gjennom alle sider ved utenrikspolitikken og
utenrikstjenesten. Disse medlemmer vil derfor mene
at det bør være mulig å enes om å nedsette
et slikt utvalg, selv med ulike tilnærminger til hva slags
utenrikspolitikk Norge skal ha og hvordan utenrikstjenesten bør
se ut.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at en generell fornyelse og modernisering av utenrikstjenesten synes å være sterkt
påkrevet. Disse medlemmer viser til forsvarskomiteens
innstilling til St.meld. nr. 37 (2004-2005) Flodbølgekatastrofen
og sentral krisehåndtering hvor denne komiteen viser til
Reinås-utvalgets rapport og forutsetter at Regjeringen
iverksetter de nødvendige tiltak for å endre de
organisasjonsmessige forhold som er påpekt som medvirkende
til at evnen til krisehåndtering i Utenriksdepartementet
ikke har vært god nok. Disse medlemmer vil
videre understreke at det er nødvendig med større åpenhet
i behandlingen av utenrikspolitiske saker, og at en aktiv og åpen
debatt bidrar positivt til å styrke norsk utenrikspolitikk.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er ikke
enig i alle premissene i Fremskrittspartiets forslag, men mener
det er positivt at det tas initiativ til en bred debatt om norsk
utenrikspolitikk. Dette medlem er enig med forslagsstillerne
i at man innen de fleste politikkområder foretar analyser
og kommer med anbefalinger til det politiske styringsnivået.
Slike analyser er interessante bidrag i samfunnsdebatten som kan
bidra til refleksjon og strategiske vurderinger av gjeldende politikk.
Siden skillet mellom utenrikspolitikk og innenrikspolitikk utviskes
stadig mer, aktualiseres dette. Dette medlem vil
likevel mene, ut fra prinsippet om at regjeringen i samråd
med Stortinget utøver utenrikspolitikken, at
initiativ til en gjennomgang av utenrikspolitikken bør
komme fra regjeringens side. Dette medlem vil oppfordre
utenriksministeren til å stimulere til en bredest mulig
debatt om utenrikspolitikken.