Det er etter forslagsstillernes syn tre fremtredende svakheter
ved norsk utenrikstjeneste. For det første mangler
den en klart definert utenrikspolitikk på vitale områder.
For det andre er det klare mangler ved Utenriksdepartementet som
organisasjon. For det tredje skal det ha funnet sted en
forvitring av utenrikspolitisk fagkompetanse innen flere
viktige saksfelt. Dette er utviklingstrekk forslagstillerne
mener i stor grad har funnet sted parallelt i løpet av
1990-tallet, og som virker delvis forsterkende på hverandre.
De utenrikspolitiske utfordringene forventes å bli store
i årene som kommer, både i forhold til EU, NATO,
USA og Russland. Dette gjelder utviklingen i sikkerhets-
og allianseforhold, i handels- og industripolitiske relasjoner
samt på flere andre områder hvor viktige
valg må tas. Som en følge av ovennevnte, fremstår
imidlertid Norge som dårlig rustet for å møte
disse utfordringene.
De store europeiske landene har tradisjonelt
hatt klart definerte utenrikspolitiske interesser. Disse har til
tider vært ekspansive, men nesten uten unntak etter forslagstillernes
oppfatning realpolitisk fundert med en utenrikstjeneste
primært innrettet på å ivareta nasjonale interesser
mest mulig effektivt under skiftende historiske forhold. Etter Berlin-murens
fall ble mange europeiske lands utenrikstjenester omorganisert,
i tråd med det endrede sikkerhetsbildet og bortfallet av
Sovjetregimet som den dimensjonerende faktor for de sikkerhets-
og handelspolitiske samt øvrige relasjoner mellom statene
i Europa og i store deler av verden for øvrig. I løpet
av 1990-tallet har samtidig EU vokst både i dybden,
med etableringen av det indre marked, og i bredden med
opptaket av flere nye medlemsland. Mange av de nye mindre medlemslandene
fremstår i dag med en etter forslagstillernes oppfatning
klart definert utenrikspolitisk agenda og med små, men
likevel effektive, velskolerte og proaktive utenrikstjenester. I 1993/94
gjengir forslagstillerne at våre nordiske naboer på ny
vurderte utenrikspolitikken og moderniserte sine utenrikstjenester.
Dansk UD ble modernisert. Sverige gravla det forslagsstillerne omtaler
som det store etterkrigsprosjektet som den 3. verdens fremste talsmann
i internasjonale fora, og moderniserte sitt UD i tråd med
de nye behov. I Norge fant etter forslagsstillernes oppfatning nærmest
det motsatte sted.
Forslagsstillerne etterlyser klare mål
og prioriteringer på flere områder i
utenrikspolitikken. Det er reist spørsmål ved
at deler av norsk utenrikspolitikk gjennom fremveksten av freds-,
bistands- og menneskerettighetsdiplomatiet i stor grad
finner sted utenfor og på siden av UD og utenfor parlamentarisk kontroll.
Flomkatastrofen rettet søkelyset mot systemsvakheter
ved UDs organisasjon.
Behovet for et endret fokus og en "ny" og realpolitisk basert
utenrikspolitikk samt en modernisering av utenrikstjenesten, synes
etter forslagsstillernes oppfatning åpenbart. De foreslår
derfor at det snarest mulig bør nedsettes et bredt sammensatt
utvalg med sikte på å gå gjennom de problemstillingene
som er reist, på en mer omfattende og systematiske måte.
Utvalgets rapport bør danne underlag for en grunnleggende
debatt i Stortinget om disse spørsmål, med sikte
på å avklare og tydeliggjøre de utenrikspolitiske
mål og prioriteringer etter den kalde krigen.
Et slikt utvalg bør være bredt
og uhildet sammensatt. Der bør inkludere representanter
for de utenrikspolitiske fag- og forskningsmiljøer, næringslivet
og næringslivets organisasjoner, sentrale virksomheter
og næringsorganisasjoner med betydelig eksport-
eller industrielle interesser internasjonalt, arbeidstakersiden inklusive
fagforeningene i UD, Forsvaret og de sikkerhetspolitiske
utredningsmiljøer.