I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjeninnføre
kravet om arbeidstillatelse for utenlandske sjøfolk på skip
under fremmed flagg i fart med last og passasjerer mellom norske
havner i utlendingsforskriften innen 1. juli 2005."
Forslagsstillerne viser til at Regjeringen med
virkning fra 1. januar 2005 har endret utlendingsforskriften slik
at det nå er gjort unntak for krav om arbeidstillatelse
for utenlandske sjøfolk på skip under fremmed flagg
i fart med last og passasjerer mellom norske havner. En konsekvens
av dette er at det nå er fritt frem for utenlandsk arbeidskraft
på skip i fart på norskekysten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Ruth Stenersen
og Anita Apelthun Sæle, og fra Senterpartiet, lederen
Magnhild Meltveit Kleppa, viser til behandlingen av skipsfartsmeldingen
"Vilje til vekst - for norsk skipsfart og de maritime næringer",
St.meld. nr. 31 (2003-2004) og til Innst. S. nr. 267 (2003-2004).
Komiteen er kjent med at Regjeringen
med virkning fra 1. januar 2005 har endret forskrift til
utlendingslovens § 6 slik at utenlandske sjøfolk
på utenlandsregistrerte skip som frakter gods eller passasjerer mellom
norske havner er unntatt fra kravet om arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti uttaler i Innst. S. nr. 267
(2003-2004) følgende om endringer i utlendingsforskriftens § 8
om krav om arbeidstillatelse for utenlandske sjøfolk på skip
under fremmed flagg mellom norske havner:
"Etter medlemene i komiteen frå Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti sitt syn vil Regjeringa sitt opplegg
undergrave norsk innanriks skipsfart. Desse medlemene er difor mot
den varsla endringa. Desse medlemene fremmer fylgjande forslag:
"Stortinget
ber Regjeringa stoppe forslag til endringar av utlendingsforskrifta
om arbeidsløyve for utanlandske mannskap på utanlandske
skip i norsk innanriksfart.""
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til Innst. S. nr. 267 (2003-2004) der det framgår at Framstegspartiet
og Senterpartiet ville konkludere i denne saka etter at høyringsrunden
vedkomande forskriftsendringar var avslutta. Denne medlemen er oppteken
av å sikre norske sjøfolk på norske skip. Denne
medlemen er uroleg for konsekvensen av Regjeringa si forskriftendring
av 1. januar 2005, og meiner Regjeringa burde føreteke
naudsynte vurderingar før ein endra forskriftene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, foreslår i tråd med
mindretallsforslaget fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti
at forskriften gjeninnføres fra 1. januar 2006. Flertallet har
merket seg at det er et mulig behov for å presisere at
internasjonale cruiseskip som anløper Norge ikke skal omfattes
av forskriften og ber departementet vurdere dette.
Flertallet ber departementet
redegjøre for arbeidet med gjeninnføring av forskriften
i budsjettproposisjonen for 2006 som legges fram i oktober.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen
1. januar 2006 gjeninnføre kravet om arbeids- eller oppholdstillatelse for
utenlandske sjøfolk på skip under fremmed flagg som
frakter gods eller passasjerer mellom norske havner."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti registrerer at det er fremkommet
flere kritiske innsigelser og sterke reaksjoner mot forslaget i
Dokument nr. 8:89 (2004-2005). Disse medlemmer viser
spesielt til reaksjonene fra Norges Rederiforbund, Sjømannsorganisasjonenes
Fellessekretariat og Fraktefartøyenes Rederiforening, Utenriksdepartementet
og brev (vedlagt) fra statsråd Erna Solberg.
Disse medlemmer viser til at
Norges Rederiforbund i møter og i brevs form, har fremmet
til dels meget urovekkende og sannsynlige konsekvenser av forslaget
som krever bredere vurderinger. Disse medlemmer vil
også vise til at Sjømannsorganisasjonenes Fellessekretariat
ikke deler de samme analysene som Norges Rederiforbund.
Disse medlemmer finner det problematisk
at Norges Rederiforbund, Fraktefartøyenes Rederiforening
og Sjømannsorganisasjonenes Fellessekretariat til de grader
opptrer som motpoler, vedrørende konsekvensene av gjennomføring
av forslagets intensjoner.
Med denne bakgrunn finner disse medlemmer det
riktig å vedlegge forslaget protokollen, men samtidlig
oppfordre til at partene i fellesskap finner frem til de reelle
og faktiske konsekvenser av forslaget. Disse medlemmer ber
i tillegg Regjeringen bistå på egnet måte,
slik at fakta kommer frem i denne sammenheng.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:89 (2004-2005) -
forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm,
Lodve Solholm, Torbjørn Andersen og Per Sandberg om å gjeninnføre
kravet om arbeidstillatelse for utenlandske sjøfolk på skip
under fremmed flagg i fart med last og passasjerer mellom norske
havner - vedlegges protokollen."
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Dokument nr. 8:89 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Lodve Solholm, Torbjørn Andersen og Per Sandberg om å gjeninnføre kravet om arbeidstillatelse for utenlandske sjøfolk på skip under fremmed flagg i fart med last og passasjerer mellom norske havner - vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen innen 1. januar 2006
gjeninnføre kravet om arbeids- eller oppholdstillatelse
for utenlandske sjøfolk på skip under fremmed
flagg som frakter gods eller passasjerer mellom norske havner.
Jeg viser til brev av 24. mai 2005
fra Kommunalkomiteen.
Vedlagt brevet fulgte Dokument nr. 8:89 (2004-2005)
- Forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm,
Lodve Solholm, Torbjørn Andersen og Per Sandberg:
"Stortinget ber Regjeringen gjeninnføre
kravet om arbeidstillatelse for utenlandske sjøfolk på skip
under fremmed flagg i fart med last og passasjerer mellom norske
havner i utlendingsforskriften innen 1. juli 2005."
Utlendingsforskriften ble endret fra 1. januar
2005 slik at utenlandske sjøfolk på utenlandsregistrert
skip som frakter gods eller passasjerer mellom norske havner er
unntatt fra kravet om arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse.
Denne avgjørelse ble tatt etter en grundig gjennomgang
av den faktiske situasjonen på området samt uttalelser
i høringsrunden.
Utlendingsregelverket omtalte tidligere ikke
eksplisitt utenlandske sjøfolk på utenlandsregistrerte
skip som trafikkerer norske havner. Som påpekt i dokument 8-forslaget,
kreves det arbeidstillatelse for utlending som skal arbeide i Norge.
Det var imidlertid usikkerhet mht. om kravet til arbeidstillatelse
gjaldt for utenlandske sjømenn på utenlandsregistrerte
skip som går fast eller mer sporadisk mellom norske havner.
Det har imidlertid vært en klar forståelse at
man ikke krever arbeidstillatelse for sjøfolk på utenlandsregistrerte
skip som anløper norsk havn og tar om bord gods eller passasjerer
for deretter å forlate norsk havn. Kravet til arbeidstillatelse
var således vanskelig å håndheve, og det
var behov for å regulere dette nærmere.
To alternative forslag til regulering av situasjonen
ble sendt på høring. På bakgrunn av høringsinnspillene, sett
sammen med Norges internasjonale forpliktelser, ble det besluttet å innføre
et generelt unntak fra kravet om arbeidstillatelse for utenlandske
sjøfolk på utenlandsregistrerte skip som frakter
gods eller passasjerer mellom norske havner. Dette var også den
mest praktiserbare løsningen, da det ellers vil være
vanskelig stille opp et skille mellom situasjoner der kravet til
arbeidstillatelse skulle håndheves og der det ikke skulle
håndheves. Et krav om arbeidstillatelse vil også lett
kunne omgås ved at skipet tilpasser seilingsmønsteret
etter regelverket, da det ikke er adgang til å innføre
et generelt krav om arbeidstillatelse for alle utenlandsregistrerte
skip som anløper norsk havn.
Det er lagt vekt på at Norge har internasjonale
forpliktelser å ivareta bl.a. flaggstatsprinsippet. Det
er også viktig av hensynet til norsk skipsfart i internasjonal
trafikk å praktisere fri utveksling av skipsfartstjenester.
Et krav om arbeidstillatelse for bemanning på utenlandsk
skip, kan oppfattes som en restriksjon i forhold til prinsippet
om fri adgang til transportmarkedene.
Norges forpliktelser iht. EØS-avtalen
om adgang for skip og mannskap i innenriksfart medfører
at det vil være vanskelig å gjennomføre
et eventuelt krav om arbeidstillatelse med tilsiktet virkning. Ved
utvidelsen av EU 01.05.2004 med de baltiske land og de to store skipsregisterlandene
Kypros og Malta ble dette forhold ytterligere forsterket.
Når det gjelder konsesjonspliktig passasjertransport reguleres
dette i forskrift fra Samferdselsdepartementet. Mannskap skal være
lønnet i samsvar med norsk tariffavtale når det
brukes anbud. Det er også krav om at mannskap/personell
på passasjerskip i rutefart på norske havner som
skal rettlede passasjerene i beredskaps- og nødssituasjoner
må beherske engelsk og et skandinavisk språk i
henhold til forskrift fra Sjøfartsdirektoratet. Dessuten
vil mannskap som arbeider over halvparten av året i Norge
som hovedregel være skattepliktig til Norge. Samlet innebærer
dette at for skip i passasjerfart vil utenlandsk mannskap på utenlandske skip
være underlagt samme vilkår som mannskap på norske
skip. Skipsfarten reguleres altså på flere områder
enn på det utlendingsrettslige. Krav til arbeidstillatelse
er m.a.o. ikke det eneste regulerende virkemiddel vi har.
Avslutningsvis vil jeg peke på at stortingsrepresentantenes
forslag vil innebære ikke ubetydelige kostnader for politiet
knyttet til kontroll og håndheving.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 13. juni 2005
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Signe Øye
ordfører |