Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Tone Merete Sønsterud,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm,
fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten,
og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til
Dokument nr. 3:15 (2004-2005).
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens undersøkelse
av effektiviteten i straffesakskjeden, som er gjennomført
på bakgrunn av 311 utvalgte straffesaker hvor det falt
dom i 2003, avdekker betydelige mangler når det
gjelder å overholde tidsfristene som lovgiver har satt
til politi- og påtalemyndighet, domstoler og kriminalomsorg.
I mange tilfeller overskrides tidsfristene i en og samme sak av
flere aktører i straffesakskjeden, og forsinkelsen kan
følgelig bli betydelig for dem saken gjelder. Komiteen mener
dette er svært uheldig. Komiteen vil like
fullt bemerke at rettsstatens krav til rettssikkerhet og forsvarlighet
i enkelte tilfeller kan begrunne at fastsatte saksbehandlingsfrister
overskrides.
Både Riksrevisjonen og Justisdepartementet
stiller spørsmål ved om funnene i undersøkelsen
fullt ut er representative for saksbehandlingen i straffesakskjeden,
og komiteen har merket seg dette. Til tross for at
man i 2003 gjennomførte Politireformen fase I, et nytt
saksbehandlingssystem i domstolene, og hadde betydelige driftsproblemer
med politiets saksbehandlingssystem, mener komiteen funnene
i undersøkelsen er bekymringsfulle. Komiteen ser
derfor svært positivt på at departementet har
iverksatt flere tiltak for å sikre en mer effektiv saksbehandling
i straffesakskjeden.
Etter komiteens mening er det
nødvendig at samtlige aktører i straffesakskjeden
søker å overholde de lovfestede saksbehandlingsfrister.
Det er i den forbindelse positivt at det vil bli utviklet IKT-systemer
som gjør at man lettere kan avdekke fristoverskridelser
i den enkelte sak og følge dette opp, og at man arbeider med å forbedre
styrings- og rapporteringsrutinene. Komiteenber departementet påse at arbeidet
med å redusere saksbehandlingstiden i straffesakskjeden
følges opp. Etter komiteens mening vil det
være behov for å gjennomføre nye undersøkelser
i nær fremtid for å vurdere resultatene av tiltakene
som er og vil bli iverksatt.
Komiteen tar Dokument nr. 3:15
(2004-2005) til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
til etterretning at straffesakskjeden står overfor store
utfordringer. Slik disse medlemmer ser det, er funksjonalitet
i straffesakskjeden delvis synonymt med rettssikkerhet. Det er således
behov for å utbedre de mangler og utfordringer Riksrevisjonens Dokument
nr. 3:15 (2004-2005) viser til.
Disse medlemmer vil blant annet
vise til at noe av det mest presserende er at store fristoverskridelser kan
føre til en svekket tillit hos allmennheten og således
stille spørsmål ved om den ønskede preventive effekt
i straffesakskjeden oppnås.
Disse medlemmerslutter
seg til Riksrevisjonens vurdering av følgende forhold:
"Riksrevisjonen vil imidlertid peke på at en hurtig reaksjon
på voldshandlinger vil være riktig reaksjon i
de fleste straffesaker både for offer, gjerningsperson
og samfunnet for øvrig".
Likeledes støtter disse medlemmer vurderingen av
at det er grunnlag for å se om helheten i straffesakskjeden
er ivaretatt og om tilstrekkelige tiltak er innført.
Videre vil disse medlemmer påpeke
at det ikke er innført nødvendige systemer for å kunne
følge opp Stortingets frister. Disse medlemmermener at slikt ikke er akseptabelt og
undergraver Stortingets forventninger.
Disse medlemmer er betenkt over
utsagn fra enkelte politidistrikt som hevder at manglende prioriteringer
og rutiner medfører at frister ikke overholdes. Dersom
dette sees opp mot det faktum at det ikke er mulig å hente
ut sentral statistikk for å se om fristene for straffesaker
hvor gjerningsmannen er under 18 år overholdes, vil dette
bidra til å svekke mulighetene for å redusere
kriminaliteten hos unge lovbrytere. Det er for å unngå nettopp
dette at Stortinget har satt særlige frister for denne
gruppen.
Disse medlemmer tar inn over
seg at domstolene påpeker at det er et vanskelig puslespill å finne tidspunkt
hvor alle aktører kan stille samtidig. Ett av flere forhold
som i denne saken er relevante, er det frie forsvarervalg. Siden
dette også kan være med på å utsette/endre
avtalt dato for gjennomføring av straffesak, vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomgå ordningen
med fritt advokatvalg. Det bes herunder om at man vurderer en ordning
hvor den tiltalte må benytte seg av den/de forsvarere
som er ledige når rettssaken skal avholdes."
Disse medlemmer er videre bekymret
for den lange tiden det tar før den domfelte blir innkalt
til soning. Også dette er, slik disse medlemmer ser det,
med på å svekke tilliten til rettssystemet, og
det vil videre kunne oppfattes som svært negativt av offer
for kriminalitet.
Disse medlemmer vil avslutningsvis
vise til at straffesakskjeden samlet sett står overfor
store utfordringer. Av hensyn til forutsigbarhet og en mer tydelig politikk
på området vil disse medlemmer fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en stortingsmelding om en helhetlig og forbedret straffesakskjede."