EØS-komiteen vedtok 29. april
2005 å endre vedlegg XXII i EØS-avtalen til å omfatte
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/25/EF
av 21. april 2004 om overtakelsestilbud.
Ettersom gjennomføringen i norsk rett
krever lovendring, ble beslutningen i EØS-komiteen tatt
med forbehold om Stortingets samtykke i samsvar med Grunnloven § 26
annet ledd.
Beslutningen i EØS-komiteen og Europaparlaments- og
rådsdirektiv 2004/25/EF i uoffisiell
norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Direktiv 2004/25/EF regulerer
frivillige og pliktige offentlige tilbud om erverv av aksjer i selskaper
opptatt til notering på et regulert marked. Hovedhensynet
bak direktivet er beskyttelse av minoritetsaksjonærene
i målselskapet, særlig at disse skal gis muligheten
til å selge sine verdipapirer når kontrollen i
selskapet endres. I forlengelsen av dette skal minoritetsaksjonærene
gjennom kravet til tilbudspris sikres en del av den kontrollpremie
tilbyder har betalt for å oppnå kontroll i målselskapet.
Direktivet tar sikte på å sikre
den juridiske forutsigbarheten ved grenseoverskridende virksomhetsovertakelser.
Direktivet legger opp til et rammeverk for medlemsstatene med generelle
prinsipper og et begrenset antall konkrete krav, samtidig som medlemsstatene selv
forutsettes å skulle utvikle detaljerte regler for gjennomføring
i samsvar med nasjonal praksis. Reguleringen er ny i EU-rettslig
sammenheng.
Direktivet stiller krav til fremsettelse av
pliktige og frivillige tilbud ved erverv av kontroll i aktuelle
selskaper, herunder krav til utarbeidelse av tilbudsdokument som
bl.a. skal inneholde opplysninger om tilbudspris og tilbudsperiode.
Direktivet forutsetter at alle aksjonærer
skal behandles likt, og at aksjeeiere skal gis en reell mulighet
til å vurdere det innkomne budet ved at det etableres regler for
tidsfrister og informasjon.
Direktivet forutsetter at aksjonærene
skal ha innflytelse over eventuelle forsvarsmekanismer, og at det skal
være åpenhet omkring disse bl.a. ved at de skal behandles
av generalforsamlingen. Det legges videre opp til at omsetnings-
og stemmerettsbegrensninger i målselskapet ikke skal kunne
brukes for å blokkere et oppkjøp. Disse bestemmelsene
er imidlertid i stor grad frivillige. Medlemsstatene trenger ikke å gjennomføre bestemmelsene
om forsvarsmekanismer og tilsidesettelse av omsetnings- og stemmerettsbegrensninger
i nasjonal rett, så lenge selskapene gis anledning til
selv å kunne innføre bestemmelsene gjennom reglene
om vedtektsendringer i allmennaksjeselskaper.
Direktivet inneholder også krav til
opplysninger i årsberetning av betydning for vurderingen
av et foretaks oppkjøpsvern, regler om tvangsinnløsning
av minoritetsaksjonærer og krav til informasjon til ansatte i
tilbyder- og målselskapet mv.
Direktivet er et minimumsdirektiv. Dette innebærer at
medlemsstatene skal sørge for at minimumsstandardene som
er oppfylt i direktivet oppfylles, men står for øvrig
fritt til å fastsette strengere regler.
De økonomiske og administrative konsekvenser
som følge av gjennomføringen av direktivet i norsk
rett må kunne antas å ville bli av begrenset omfang,
fordi de norske reglene om tilbudsplikt og frivillige tilbud ved oppkjøp
av selskaper allerede i det vesentligste oppfyller de krav som følger
av direktivet.
Direktivet har til formål å skape
felles rammer for overtakelsestilbud for selskaper som er tatt opp
til notering på regulert marked i EØS-området.
Direktivet sikrer et minste nivå for beskyttelse av minoritetsaksjeeiere
ved nye eierforhold i selskapene. Dette vil kunne medvirke til å fremskynde
integreringen av de finansielle markedene, som igjen anses viktig
for å sikre den europeiske økonomiens konkurransedyktighet.
Regjeringen tilrår at Norge godkjenner
beslutningen i EØS-komiteen om endring av EØS-avtalens
vedlegg XXII om innlemmelse av Europaparlaments- og rådsdirektiv
2004/25/EF av 21. april 2004 om overtakelsestilbud.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Kari Henriksen, Torgeir Micaelsen, Reidar Sandal,
lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Eirin Kristin Sund,
fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein,
Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre,
Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner,
fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at EØS-komiteens beslutning nr. 70/2005 av
29. april 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av
direktiv 2004/25/EF om overtakelsestilbud krever
samtykke fra Stortinget på grunnlag av Grunnloven § 26
annet ledd, jf. EØS-avtalen art. 103. Komiteen har
forelagt innstillingsutkastet for utenrikskomiteen, som i brev av
11. januar 2006 opplyste at den ikke har merknader til
utkastet til innstilling.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 70/2005 av 29. april 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2004/25/EF om overtakelsestilbud.
Oslo, i finanskomiteen, den 12. januar 2006
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
leder |
Svein Flåtten
ordfører |