Vedlegg 6: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Fremskrittspartiets stortingsgruppe, datert 21. desember 2005

Spørsmål til St.prp. nr. 2 (2005-2006) Om utbygging og finansiering av rv 7/rv 13 Hardangerbrua i Hordaland

Jeg viser til brev av 14.12.05 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe.

Samfunnsøkonomisk netto nytte for prosjektet (NN) er med 4 pst. kalkulasjonsrente beregnet til - 490 mill. kr. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til -0,2, og internrenten er beregnet til 2 pst.

Kalkulasjonsrente og diskonteringsrente har det samme meningsinnhold, og begrepene har vært brukt om hverandre. Det ser ut til at kalkulasjonsrente er det begrepet som blir brukt nå (for eksempel i Finansdepartementets Veileder i samfunns­økonomiske analyser fra 2005) og at begrepet diskonteringsrente går ut av bruk.

Ved samfunnsøkonomiske analyser av prosjekter og tiltak som har virkninger på kostnads- og/eller nyttesiden over flere år, må en ha en rente for å kunne sammenlikne nytte og kostnadselementer som kommer over flere år. Dette er kalkulasjonsrente.