Vedlegg 5: Brev fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe til Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 14. desember 2005

Vedr. St.prp.nr. 2 (2005-2006) Om utbygging og finansiering av rv7/rv13 Hardangerbroen i Hordaland. Spørsmål om samfunnsøkonomisk lønnsomhet - bruk av 4 %

I forbindelse med behandling av saken tillater jeg meg på vegne av FrPs fraksjon i Transport- og Kommunikasjonskomiteen å be om svar på ytterligere spørsmål:

Med henvisning til IR-109/2005 fra Finansdepartementet som fastsetter kalkulasjonsrenten for statlige prosjekter til 4 % ber vi om å få oppgitt samfunnsmessig nytte for prosjektet basert på 4 %.

Samtidig ber vi om en presisering og avklaring av begrepene. I St. meld. nr. 24 (2003-2004) om Nasjonal Transportplan 2006-2015 side 24 omtales "diskonteringsrente" i nytte - kostnadsanalyser. I St. prp. nr. 2 (2005-2006) brukes på side 2 begrepet "kalkulasjonsrente".