Jeg viser til brev av 29.11.05 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe.
St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015
omtaler investeringene i de nasjonale transportkorridorene. Innenfor
vegsektoren omfatter dette prioriteringene på stamvegnettet.
Det er ingen tilsvarende omtale av prioriteringene på øvrig
riksvegnett der fylkeskommunene har avgjørende innflytelse.
Ved planleggingen av Hardangerbrua har det ligget til grunn at dette
ikke er et stamvegprosjekt. Prosjektet er høyt prioritert
av Hordaland fylkeskommune. Ved behandlingen av St.meld. nr. 24
ba flertallet i Samferdselskomitéen, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk venstreparti, om at saken om utbygging og finansiering blir
lagt fram for Stortinget så snart som mulig.
Hardangerbrua vil ligge på en fellesstrekning
mellom rv 7 og rv 13. Etter endringer i stamvegnettets omfang
er rv 13 mellom Jøsendal og Voss klassifisert som
stamveg, jf. St.prp. nr. l (2002-2003), mens rv 7 i Hordaland
fortsatt er en del av øvrig riksvegnett. Det er ikke prioritert
stamvegmidler til Hardangerbrua. Vestlandsrådet/fylkeskommunen
er således villig til å benytte statlige midler
fra rammen til øvrige riksveger til et prosjekt som også inngår
i stamvegnettet.
I finansieringsplanen er det lagt opp til at
om lag 10 pst. av kostnadene skal dekkes av statlige midler fra rammen
til øvrige riksveger i Hordaland. Resten skal dekkes gjennom
bompenger og lokale tilskudd. Det er dermed slik at investeringsmidlene
til Hardangerbrua ikke kan flyttes til prosjekter andre steder på stamvegnettet.
Som det framgår av proposisjonen vil
Hardangerbrua inngå i både et ferjefritt samband
nord - sør og øst - vest, og brua vil tjene flere
formål og gi bedre kommunikasjoner både lokalt
i indre Hardanger, regionalt og for fjerntrafikken.
Jeg gjør oppmerksom på at
kostnadsoverslaget er under 2 mrd. kr (styringsrammen er 1.810 mill.
2005-kr) og perioden med etterskuddsinnkreving er beregnet til om
lag 15 år. I samsvar med praksis ved ferjeavløsningsprosjekter
kommer forhåndsinnkrevingen på ferjesambandet
i tillegg.
Det er ventet en viss reduksjon av trafikken
i ferjesambandet etter åpningen av Hardangerbrua. Kvalitetssikringen
har vist at det er en del usikkerhet ved størrelsen på trafikkreduksjonen,
bl.a. ut fra at ferje-sambandet fortsatt vil kunne være
attraktivt for en del turister. Ved behandlingen av St.meld. nr.
24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 sluttet Stortinget
seg til nye standardmål for ferjedriften. Tilbudet i det
framtidige sambandet forutsettes tilpasset trafikkgrunnlaget. Trafikknedgangen
vil føre til mindre inntekter, men en mindre ferje vil
på den annen side kreve mindre utgifter.
Forutsatt realisering av prosjektene Hardangerbrua og
Jondalstunnelen, vil bompengeinnkrevingen avsluttes ca. 2025, og
det vil da igjen oppstå en ny situasjon.
Samferdselsdepartementet er ikke kjent med at
Hordaland fylkeskommune har behandlet konsekvensene for ferjesambandet
Kvanndal - Utne i forbindelse med Hardangerbruprosjektet Ullensvang
heradsstyre har nylig vedtatt at det skal gjennomføres
en utredning av konsekvenser for ferjesambandet Kvanndal - Utne
som følge av at Hardangerbrua og Jondalstunnelen realiseres.
Det er lagt opp til at arbeidet med utredningen skal være
avsluttet i løpet av 2006.
I risiko- og sårbarhetsanalysen for
prosjektet er det foretatt en systematisk gjennomgang av konsekvenser og
sannsynlighet ved ulike hendelser. Sterk vind er en av disse hendelsene.
Det vil bli utarbeidet kriterier for varsling og eventuell stenging
av brua på grunn av sterk vind i tråd med det
som gjelder for andre større bruer. Behovet for tiltak
vurderes konkret for hvert prosjekt.
Ut fra de målinger som ligger til grunn
for risiko- og sårbarhetsanalysen vil det bare være
et fåtall timer pr. år at sterk vind vil skape
problemer for trafikkavviklingen på Hardangerbrua.
Ved behandlingen av reguleringsplanen for prosjektet
ba fylkesmannen Statens vegvesen om å utarbeide en risiko-
og sårbarhetsanalyse. Analysen, som forelå i mars
2005, blir lagt til grunn for det videre arbeidet med sikkerhet
og beredskap for Hardangerbrua.