Jeg viser til brev av 13.01.06 frå Transport-
og kommunikasjonskomiteen.
I mitt brev av 18.01.06 til Fremskrittspartiets
stortingsgruppe vedrørende spørsmål om
Bergensprogrammet har jeg i tilknytning til pkt. 2 vist til at både Fremskrittspartiets
stortingsgruppe og Høyres stortingsgruppe har påpekt
behovet for en klargjøring av driftsansvaret for Bybanen.
Jeg vil derfor drøfte denne problemstillingen nærmere
direkte med Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune.
Byforsøkene med alternativ forvaltningsorganisering av
transportsystemet har en varighet på fire år fra 01.01.04.
Det er på nåværende tidspunkt for tidlig å si noe
om forsøksordningen i Bergen blir videreført etter dette.
Uavhengig av om forsøksordningen blir videreført
eller ikke, er det etter min vurdering naturlig at den lokale myndighet
som har ansvaret for kollektivtransporten også har ansvaret
for drift av Bybanen. Problemstillingen må også ses
i sammenheng med pågående diskusjon av den fremtidige
forvaltnings-reformen, jf. at Regjeringen i Soria Moria-erklæringen varsler
at det skal etableres et fornyet og styrket regionalt forvaltningsnivå.
Det er flere årsaker til at det er
nødvendig å justere innholdet i Bergensprogrammet.
I St.prp. nr. 75 (2004-2005), kap. 2 Endrede økonomiske
forutsetninger for Bergensprogrammet, er det redegjort for
ulike forhold som har betydning for framdriften av prosjektene.
Det har vært en reduksjon i forventede
inntekter. Dette gjelder både bompengeinntekter og statlige
midler som er forutsatt stilt til disposisjon i handlingsprogrammet.
Det har i tillegg vært kostnadsoverskridelser på allerede
gjennomførte prosjekter i Bergensprogrammet. Nye prosjekter
(hasteprosjektene) er tatt inn i programmet, og dette bidrar også til å øke
kostnadsrammen. Kostnadsoverslagene på enkelte av de gjen-værende
prosjektene er oppjustert. Her er det spesielt Bybanen som hatt
en betydelig økning i kostnadsoverslaget i forhold til
det som var forutsatt i St.prp. nr. 76 (2001-2002), jf. omtale av
de største prosjektene i kap. 4 i St.prp. nr. 75 (2004-2005).
En tredje årsak er Bergen kommunes krav om parallellitet
i byggingen prosjektene av Ringveg vest og Bybanen. En parallell
gjennomføring av disse prosjektene forutsetter betydelige låneopptak.
Dermed påløper det store finansieringskostnader
som det må tas høyde for i Bergensprogrammet.