Brev fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe til Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 17. januar 2006

Vedr. St.prp. nr. 75 (2004-2005) Om revidert bompengeordning for Bergensprogrammet.

Veksten i vegtrafikken i Bergen - siste 5 år og kommende 15-20 år.

Dokumentasjon av hvordan forslåtte tiltak samsvarer med trafikkutviklingen.

I St.prp. nr. 75 oppgir i sin omtale av bakgrunnen for saken at Bergensprogrammet har en tidsmessig horisont på 15-20 år frem og skal avklare de viktigste oppgavene for transport, byutvikling og miljø. Det heter videre "Begrunnelsen for Bergensprogrammet er den sterke veksten i vegtrafikken Bergen har opplevd." Videre heter det at "målet må være at kollektivtransporten samlet kan ta større markedsandeler i forhold til privatbil, og at mest mulig av den forventede trafikkveksten overføres til kollektive transportløsninger."

Bergensprogrammet inneholder ifølge Bergen kommunes nyeste presentasjon av programmet 4 hovedtiltak:

Ringveg Vest, Bybane, Skansentunnel og Trafikksikrings/Miljøtiltak.

Vi antar at tiltakene gir ulik virkning for de ulike deler av byen og for ulike trafikkantgrupper.

For å få bedre innsikt i hvordan de fire foreslåtte hovedtiltakene faktisk dekker de trafikale utfordringene er det nødvendig med supplerende informasjon i forhold til den informasjon som er gitt i saken.

Fraksjonen ber om å få oppgitt tallgrunnlag for faktisk trafikkutvikling siste 5 år og forventet trafikkutvikling kommende 15-20 år. Vi ber om faktiske tall og prognose som viser trafikk hhv fra områder nord, øst, sør og vest i og utenfor Bergen til og fra sentrum samt gjennomgangstrafikk til og fra samme områder. Vi understreker viktigheten av at gjennomgangstrafikk skilles fra annen trafikk.

Vi ber også om å få faktiske trafikktall og prognoser fordelt på ulike trafikk-kategorier (hhv rene personarbeidsreiser, yrkesrelaterte reiser med varer/utstyr, biltrafikk med nyttelast, fritidsreiser og evt. andre målbare kategorier) for å kunne få bedre fremvist og dokumentert hvordan hhv foreslåtte vegtiltak og foreslått bybaneprosjekt dekker forventet trafikkutvikling fra ulike kategorier trafikk.

Vi regner med at slike detaljerte prognoser finnes.Vi regner videre med at opprinnelige prognoser fra oppstart av Bergensprogrammet stadig er blitt ajourført også med faktiske tall for de senere årene for å redusere usikkerhet og risiko i programmets prosjekter og at det derfor er relativt enkelt å gi slik informasjon og at det derfor også kan gjøres ganske raskt.