I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme et revidert forslag til etiske retningslinjer for Statens pensjonsfond - Utland, hvor setningen i § 5.4.4., "Rådet skal gi tilråding om negativ filtrering av ett eller flere selskaper på grunnlag av produksjon av våpen som ved normal anvendelse bryter med grunnleggende humanitære prinsipper", strykes.
De nye reviderte retningslinjene får tilbakevirkende kraft slik at samtlige 16 bedrifter som i dag er trukket ut av Statens pensjonsfond - Utlands investeringsportefølje blir gjenstand for ny vurdering."
Det vises til dokumentet for redegjørelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, Reidar Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at dokumentet er oversendt finansminister Kristin Halvorsen til uttalelse. Hennes svarbrev av 10. februar 2006 følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til atfinansministeren påpeker at de etiske retningslinjene kun har eksistert i vel ett år og mener at det er behov for noe mer erfaring før man evaluerer retningslinjene.
Flertallet støtter denne vurderingen, og bifaller på denne bakgrunn ikke forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til den inkonsekvens og de uheldige utslagene som gjør seg gjeldende i praktiseringen av dagens etiske retningslinjer. Disse medlemmer mener det er et stort paradoks at dagens regjering bevisst stempler produksjonen ved samtlige av verdens ledende forsvarsindustribedrifter som uetisk. Ikke minst siden dette rammer bedrifter hos våre nærmeste allierte, bedrifter som samtidig er norsk forsvarsindustris største samarbeidspartnere. Disse medlemmer viser for øvrig til det innleverte forslaget, hvor behovet for revidering er nærmere begrunnet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme et revidert forslag til etiske retningslinjer for Statens pensjonsfond - Utland, hvor setningen i § 5.4.4., "Rådet skal gi tilråding om negativ filtrering av ett eller flere selskaper på grunnlag av produksjon av våpen som ved normal anvendelse bryter med grunnleggende humanitære prinsipper", strykes.
De nye reviderte retningslinjene får tilbakevirkende kraft slik at samtlige 16 bedrifter som i dag er trukket ut av Statens pensjonsfond - Utlands investeringsportefølje, blir gjenstand for ny vurdering."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme et revidert forslag til etiske retningslinjer for Statens pensjonsfond - Utland, hvor setningen i § 5.4.4., "Rådet skal gi tilråding om negativ filtrering av ett eller flere selskaper på grunnlag av produksjon av våpen som ved normal anvendelse bryter med grunnleggende humanitære prinsipper", strykes.
De nye reviderte retningslinjene får tilbakevirkende kraft slik at samtlige 16 bedrifter som i dag er trukket ut av Statens pensjonsfond - Utlands investeringsportefølje, blir gjenstand for ny vurdering.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:17 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Christian Tybring-Gjedde vedrørende revidering av de etiske retningslinjene for Statens pensjonsfond - Utland - bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 3. februar om
ovenstående. Stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og
Christian Tybring-Gjedde foreslår følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
et revidert forslag til etiske retningslinjer for Statens pensjonsfond
- Utland, hvor setningen i § 5.4.4., "Rådet
skal gi tilråding om negativ filtrering av ett eller flere
selskaper på grunnlag av produksjon av våpen som
ved normal anvendelse bryter med grunnleggende humanitære prinsipper",
strykes.
De reviderte retningslinjene får
tilbakevirkende kraft slik at samtlige 16 bedrifter som i dag er
trukket ut av Statens pensjonsfond - Utlands investeringsportefølje blir
gjenstand for ny vurdering."
De etiske retningslinjene ble etablert 19. november 2004.
Et enstemmig Storting sluttet opp om retningslinjene. Retningslinjene
er et resultat av et omfattende og grundig forarbeid, og de beslutninger
som er tatt om uttrekk ligger klart innenfor retningslinjene.
Ifølge retningslinjenes punkt 4.4 skal
man utelukke selskaper som er involvert i produksjon av "… våpen som ved normal anvendelse
bryter med grunnleggende humanitære prinsipper. …".
Da retningslinjene ble lagt fram for Stortinget, gikk det klart
fram at denne formuleringen reflekterte en begrenset liste over
våpentyper, som i tillegg til ulovlige våpen som
bio- og kjemivåpen også omfattet kjernevåpen
og klasevåpen. Uttrekkene følger altså direkte
av forarbeidene til retningslinjene.
Alle uttrekkene er gjort etter tilrådninger
av det uavhengige Etikkrådet for Pensjonsfondet - Utland.
Rådet har gjort et grundig arbeid for å finne
fram til de 16 selskapene som er trukket ut av fondet fordi de er
involvert i produksjon av klasebomber og/eller kjernevåpen. Det
er derfor neppe grunn til å anta det i nær framtid
vil følge mange nye uttrekk knyttet til kriteriet som gjelder produksjon
av slike våpen. Jeg vil også peke på at rådet,
ifølge retningslinjene rutinemessig skal vurdere om grunnlaget
for utelukkelse av et selskap fortsatt er til stede. På bakgrunn
av ny informasjon kan Etikkrådet anbefale Finansdepartementet
at en beslutning om utelukkelse oppheves.
Uttrekk av selskaper gjøres for å unngå at
fondet medvirker til produksjon eller virksomhet som anses etisk
uakseptabel. Uttrekk betyr altså ikke at Norge anser selskapene
eller landene de opererer i, som uetiske. Norske myndigheter arbeider
aktivt mot bruk av klasevåpen og for å redusere
kjernevåpnenes betydning. Humanitærretten, som
er ett av flere referansepunkter for retningslinjene, forbyr i utgangspunktet våpen
som ikke skiller mellom militære og sivile mål. Man
kan gjerne hevde at atomvåpen primært er til for avskrekking,
ikke bruk. Men ved en eventuell bruk vil det utvilsomt være
svært vanskelig å skille mellom sivile og militære
mål.
At det er vanskelig for staten å opptre
helt på samme måte i alle sine forhold, ble lenge
fremholdt som et argument mot å innføre etiske
retningslinjer. Dette er også drøftet i Graver-utvalgets
rapport, som de etiske retningslinjene bygger på. Graver-utvalgets
syn var at kravet om å opptre likt på alle statens
virkeområder ikke bør være til hinder
for at man skal kunne ha etiske retningslinjer for Pensjonsfondet
- Utland. Jeg deler dette synet. Handlingsfriheten kan være
forskjellig på ulike områder. Statens rolle som
innkjøper og konsesjonsgiver er i større grad
regulert av internasjonale regler, og valgmulighetene kan være
færre som forbruker enn som investor.
Det er naturlig å evaluere retningslinjene
etter at de har fått virke en tid. Basert på de
erfaringer vi vinner fremover, bør man vurdere om retningslinjene
fungerer i tråd med intensjonen. Retningslinjene har imidlertid vært
i kraft i bare vel ett år og det er behov for noe mer erfaring
før vi gjennomfører en slik evaluering.
Oslo, i finanskomiteen, den 7. mars 2006
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
leder |
Eirin Kristin Sund
ordfører |