Til Stortinget
De etiske retningslinjene for forvaltning av Statens petroleumsfond
ble fastsatt i medhold av forskrift av 19. november 2004.
Gjennom lovvedtak i Lagtinget 20. desember 2005 endret
Statens petroleumsfond navn til Statens pensjonsfond - Utland.
De etiske retningslinjene for Statens pensjonsfond - Utland bygger
på to grunnlag:
Pensjonsfondet er et virkemiddel for å sikre
kommende generasjoner en rimelig andel av landets oljerikdom. Denne
finansformuen må forvaltes slik at den gir god avkastning
på lang sikt, noe som er avhengig av en bærekraftig
utvikling i økonomisk, økologisk og sosial forstand.
Fondets finansielle interesser skal styrkes ved at eierposisjoner
fondet har, brukes for å fremme en slik bærekraftig
utvikling.
Pensjonsfondet skal ikke foreta investeringer som utgjør
en uakseptabel risiko for at fondet medvirker til uetiske handlinger
eller unnlatelser som for eksempel krenkelser av grunnleggende humanitære
prinsipper, grove krenkelser av menneskerettighetene, eller grov
korrupsjon eller alvorlige miljøødeleggelser.
Videre heter det at det etiske grunnlaget for Pensjonsfondet
skal fremmes gjennom følgende tre virkemidler:
Eierskapsutøvelse for å fremme
langsiktig finansiell avkastning basert på FNs Global Compact og
OECDs retningslinjer for eierskapsutøvelse og for multinasjonale
selskaper.
Negativ filtrering fra investeringsuniverset av selskaper
som selv eller gjennom enheter de kontrollerer produserer våpen
som ved normal anvendelse bryter med grunnleggende humanitære prinsipper.
Uttrekk av selskaper fra investeringsuniverset der det anses å være
en uakseptabel risiko for å medvirke til:
Grove eller systematiske krenkelser
av menneskerettighetene som for eksempel drap, tortur, frihetsberøvelse,
tvangsarbeid, de verste former for barnearbeid og annen utbytting av
barn
Alvorlige krenkelser av individers rettigheter i krig eller
konfliktsituasjoner
Alvorlig miljøskade
Grov korrupsjon
Andre særlig grove brudd på grunnleggende etiske
normer
Finansdepartementet treffer beslutning om negativ filtrering
og uttrekk av selskaper fra investeringsmulighetene etter tilrådning
fra Pensjonsfondets etiske råd. Tilrådningene
og beslutningene er offentlige. Tilrådning om uttrekk er
basert på retningslinjene referert ovenfor. Departementet
kan i særlige tilfeller utsette tidspunktet for offentliggjøring
dersom det anses nødvendig for en finansielt forsvarlig
gjennomføring av uttrekk av selskapet.
Videre heter det at Rådet skal gi tilråding
om negativ filtrering av ett eller flere selskaper på grunnlag av
produksjon av våpen som ved normal anvendelse bryter med
grunnleggende humanitære prinsipper.
Gjennom sin praktisering av ovennevnte retningslinjer har Finansdepartementet
ved tre anledninger trukket ut totalt 16 forsvarsmateriellprodusenter
fra Pensjonsfondets forvaltningsportefølje. Disse selskapene
inkluderer verdens største og ledende teknologibedrifter
innenfor forsvarsmateriellsektoren og sivil luftfart. Dette er bedrifter
som samtidig er ledende leverandører av forsvarsmateriell
til det norske forsvaret, og forsvarsmateriell som våre
soldater er helt avhengig av både i forsvaret av Norge,
og i deltakelse i internasjonale operasjoner.
Ekskluderte forsvarsbedrifter er også hovedsamarbeidspartnere
med store, delvis statlig eide norske forsvarsbedrifter, og bidrar
således til høyteknologisk videreutvikling og
kompetansebygging innenfor norsk forsvarsindustri.
Forsvarsindustrien er videre svært sammensatt, og krysseierskap
og underleveranser råder innenfor alle forsvarsindustrielle
områder. Finansdepartementets beslutning om uttrekk av
bedrifter som bidrar til produksjon av klasebomber og atomvåpen
er derfor svært vilkårlig og selektiv, og vil
i sin ytterste konsekvens kunne føre til at enda flere
titalls bedrifter blir ekskludert fra investeringsporteføljen.
Forslagsstillerne finner det svært problematisk og inkonsekvent
at mens én statsråd (finansministeren) definerer
visse selskaper som uetiske, så benytter en annen statsråd
(forsvarsministeren) de samme bedriftene som leverandører
til det norske forsvaret. Forsvarsdepartementet har sågar
etablert egne retningslinjer for gjenkjøp som tvinger disse
bedriftene til å inngå industrielt samarbeid med
norske bedrifter.
Ovennevnte viser med all tydelighet at praktiseringen av Pensjonsfondets
etiske retningslinjer er for rigide, og at tolkningen knyttet til
bestemmelsen "produksjon av våpen som ved normal anvendelse bryter
med grunnleggende humanitære prinsipper", er lite i samsvar
med Norges interesser eller Norges gjeldende utenriks- og forsvarspolitikk.
Atomvåpen anvendes heldigvis ikke regulært,
og man kan neppe klassifisere noen anvendelse av slike våpen
som normal. Rent prinsipielt er det derfor tvilsomt om det med basis
i retningslinjene i det hele tatt er relevant å anvende
begrepet "normal anvendelse" i forhold til atomvåpen.
I internasjonal sikkerhetspolitikk er det allmenn aksept for
at atomvåpen er "weapons of last resort", og ingen militær
doktrine åpner for "normal anvendelse" av slike våpen.
Det at Norge gjennom sitt medlemskap i NATO i den kalde krigen opprettholdt sin
sikkerhet gjennom NATOs "atom-paraply", og konseptet gjensidig utslettelse,
setter jo også Norges "etiske motstand" pr. i dag i et
underlig lys.
Et ytterligere forhold er at bedriftene som produserer slike
våpen gjerne er pålagt dette av sine respektive
regjeringer og således ikke tar beslutningen om produksjon
selv. Det må følgelig være de respektive
regjeringer som er uetiske, ikke produsenten i seg selv.
På denne bakgrunn mener forslagsstillerne at i § 5.4.4
i de etiske retningslinjene for forvaltning av Statens petroleumsfond
(i dag Statens pensjonsfond - Utland) bør setningen "Rådet
skal gi tilråding om negativ filtrering av ett eller flere
selskaper på grunnlag av produksjon av våpen som
ved normal anvendelse bryter med grunnleggende humanitære
prinsipper" utelates.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme et revidert forslag til etiske retningslinjer for Statens pensjonsfond - Utland, hvor setningen i § 5.4.4., "Rådet skal gi tilråding om negativ filtrering av ett eller flere selskaper på grunnlag av produksjon av våpen som ved normal anvendelse bryter med grunnleggende humanitære prinsipper", strykes.
De nye reviderte retningslinjene får tilbakevirkende kraft slik at samtlige 16 bedrifter som i dag er trukket ut av Statens pensjonsfond - Utlands investeringsportefølje blir gjenstand for ny vurdering.
19. januar 2006