Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, Reidar Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Unn Therese O. Sørensen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at innførselskvoten formelt fastsettes av Finansdepartementet gjennom forskrift. Komiteen viser videre til at dokumentet 3. februar 2006 ble sendt til finansminister Kristin Halvorsen til uttalelse. Svaret fra finansministeren 10. februar 2006 er vedlagt innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil innledningsvis minne om at alkohol regnes av Verdens helseorganisasjon som en av de viktigste enkeltårsaker til tidlig død og dårlig helse i Europa. Det er også bakgrunnen for den relativt restriktive alkoholpolitikk som Norge fører. Innførselskvotene for alkohol er en del av den helhetlige politikken som Norge har og som har gitt gode resultater.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, viser til at finansministeren i sitt svar av 10. februar 2006 blant annet fremhever følgende:

"Som et sammendrag av synspunktene vil jeg vise til at EU har en taxfree-kvote fra tredjeland som er i samsvar med den norske taxfree-kvoten. Dette sikrer at EU beholder beskatningsretten over varer, herunder alkohol, som innføres, og er et sentralt virkemiddel for at landene skal kunne opprettholde avgifter på denne type varer. En økning av innførselskvotene til det nivået som gjelder ved handel innen EU, må antas å gi en kraftig reduksjon i innenlands omsetning av varene. En eventuell gjennomføring av forslaget vil ha uheldige virkninger for næringslivet i Norge, og medføre et betydelig provenytap."

Flertallet slutter seg til disse synspunkter.

Flertallet vil ellers vise til at Sverige, på tross av økte innførselskvoter, har hatt en økning i smugling av alkohol til landet. (Centrum før socialvetenskaplig alkohol- og drogforskning, Stockholms universitet.)

Flertallet vil også uttrykke bekymring for at forslaget i sin konsekvens vil kunne åpne for et betydelig ulovlig videresalg av alkohol og sigaretter, noe som særlig vil gå utover barn og unge.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"Dokument nr. 8:14 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Gjermund Hagesæter om heving av innførselskvotene for alkohol og tobakk m.m. - bifalles ikke."

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, ser imidlertid at dagens innførselskvote ikke er tilpasset de fysiske enhetene i salg og at dette kan føre til redusert forståelse for kvotereglene.

Flertallet ber derfor om at Regjeringen i sitt videre arbeid vurderer om det er hensiktsmessig med en moderat justering for å øke legitimiteten til et strengt alkoholregime i Norge.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil vise til at statssekretær Geir Axelsen i Politisk Kvarter den 10. januar 2006 sa følgende:

"Det er svært viktig at Tollvesenet kan konsentrere seg om de viktigste oppgavene, nemlig kampen mot narkotika og annen illegal virksomhet."

Disse medlemmer støtter dette og vil vise til at i perioden 2001 til 2005 ble avgiftene på brennevin senket med totalt 25 pst. Dette bidro til å redusere smuglingen og grensehandelen av brennevin til Norge i en periode hvor smuglingen og grensehandelen av øl og vin økte sterkt. Disse medlemmer mener alkoholavgiftene må videre ned. Disse medlemmer mener en videre avgiftsreduksjon vil være et viktig virkemiddel for å få ned både smuglingen og grensehandelen av alkoholholdig drikk.

Disse medlemmer mener at Regjeringen bør foreta en helhetlig gjennomgang av reglene for import av alkoholholdig drikk, i den sammenheng vurdere grensehandels problematikk, smugling og helseskader som følge av forbruk av alkohol.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Norge har vesentlig lavere kvoter, spesielt for alkohol, enn innad i EU. Disse medlemmer konstaterer at finansministeren karakteriserer kvotene mellom EU og tredjeland som "i stor grad sammenfallende med den norske taxfree-kvoten" og at det "gjelder tilnærmet de samme kvoter innen EU som praktiseres i Norge". Disse medlemmer viser til at EUs kvote overfor tredjeland er 1 liter brennevin eller 2 liter mellomklasseprodukter, 2 liter vin og ubegrenset med øl og snus forutsatt at verdien for varene ikke overstiger den totale beløpsgrense. Dersom det er Regjeringens vurdering at denne kvoten er "i stor grad sammenfallende med den norske taxfree-kvoten" og/eller "tilnærmet" lik den norske kvoten som er på 1 liter brennevin, 1 liter vin og to liter øl (eventuelt to liter vin og to liter øl), bør det være uproblematisk å innføre denne mengdekvoten også for reisende til Norge. Disse medlemmer mener at spesielt innrettingen på EU-kvotene, der brennevinet utgjør en mindre prosentandel av den totale kvoten, er bedre tilpasset dagens situasjon og dagens drikkemønster i Norge enn den norske kvoten er.

Disse medlemmer slutter seg ellers til innholdet i dokumentet og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen foreta nødvendige endringer slik at den norske taxfree-kvoten bl.a. blir fastsatt til følgende:

1 liter brennevin eller 2 liter mellomklasseprodukter, 2 liter vin samt øl og snus kun begrenset av at øvre beløpsgrensen ikke blir overskredet.

Endringen blir gjort gjeldende snarest og senest 1. mai 2006.

Øvrige kvotestørrelser holdes foreløpig uendret."

Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre om større fleksibilitet innenfor dagens innførselskvote.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at innførselskvotenes interne fordeling mellom brennevin, vin og øl kan imidlertid framstå som noe ulogisk og "favoriserer" i realiteten innførsel av alkohol med høy alkoholstyrke (brennevin) på bekostning av vin og øl. Disse medlemmer mener at det innenfor dagens totalmengde av volumprosent i innførselskvotene bør gis et større rom for å kunne erstatte brennevin med tilsvarende alkoholmengde vin og/eller øl. En slik fleksibilitet vil for eksempel kunne medføre at det blir mulig å ta med seg 3 liter ekstra drikke med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent på bekostning av 1 liter drikke med alkoholstyrke over 22 volumprosent til og med 60 volumprosent.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen foreta nødvendige endringer slik at den norske tollfrie innførselskvoten for alkohol får en større fleksibilitet innenfor dagens samlede totalmengde volumprosent alkohol."

Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til at Høyre er det eneste partiet med et avklart standpunkt til medlemskap i Den europeiske union og ønsker medlemskap så raskt som mulig. Når Norge blir medlem av EU, vil innførselskvotene harmoniseres med reglene i EU. Det vil innebære at den enkelte kan ta inn en vesentlig større kvote enn i dag til eget forbruk.