Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, Reidar
Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Unn Therese
O. Sørensen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter,
Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim,
viser til at innførselskvoten formelt fastsettes av Finansdepartementet gjennom
forskrift. Komiteen viser videre til at dokumentet
3. februar 2006 ble sendt til finansminister Kristin Halvorsen
til uttalelse. Svaret fra finansministeren 10. februar
2006 er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
vil innledningsvis minne om at alkohol regnes av Verdens helseorganisasjon
som en av de viktigste enkeltårsaker til tidlig død og
dårlig helse i Europa. Det er også bakgrunnen
for den relativt restriktive alkoholpolitikk som Norge fører.
Innførselskvotene for alkohol er en del av den helhetlige
politikken som Norge har og som har gitt gode resultater.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre, viser til at finansministeren i sitt svar av 10. februar
2006 blant annet fremhever følgende:
"Som et sammendrag av synspunktene vil jeg vise til at
EU har en taxfree-kvote fra tredjeland som er i samsvar med den
norske taxfree-kvoten. Dette sikrer at EU beholder beskatningsretten
over varer, herunder alkohol, som innføres, og er et sentralt
virkemiddel for at landene skal kunne opprettholde avgifter på denne
type varer. En økning av innførselskvotene til
det nivået som gjelder ved handel innen EU, må antas å gi
en kraftig reduksjon i innenlands omsetning av varene. En eventuell
gjennomføring av forslaget vil ha uheldige virkninger for
næringslivet i Norge, og medføre et betydelig
provenytap."
Flertallet slutter seg til disse
synspunkter.
Flertallet vil ellers vise til
at Sverige, på tross av økte innførselskvoter,
har hatt en økning i smugling av alkohol til landet. (Centrum
før socialvetenskaplig alkohol- og drogforskning, Stockholms
universitet.)
Flertallet vil også uttrykke
bekymring for at forslaget i sin konsekvens vil kunne åpne
for et betydelig ulovlig videresalg av alkohol og sigaretter, noe
som særlig vil gå utover barn og unge.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:14 (2005-2006) -
forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Gjermund Hagesæter
om heving av innførselskvotene for alkohol og tobakk m.m.
- bifalles ikke."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser imidlertid at dagens innførselskvote ikke er tilpasset
de fysiske enhetene i salg og at dette kan føre til redusert
forståelse for kvotereglene.
Flertallet ber derfor om at Regjeringen
i sitt videre arbeid vurderer om det er hensiktsmessig med en moderat
justering for å øke legitimiteten til et strengt
alkoholregime i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at statssekretær
Geir Axelsen i Politisk Kvarter den 10. januar 2006 sa
følgende:
"Det er svært viktig at Tollvesenet kan
konsentrere seg om de viktigste oppgavene, nemlig kampen mot narkotika
og annen illegal virksomhet."
Disse medlemmer støtter
dette og vil vise til at i perioden 2001 til 2005 ble avgiftene
på brennevin senket med totalt 25 pst. Dette bidro til å redusere smuglingen
og grensehandelen av brennevin til Norge i en periode hvor smuglingen
og grensehandelen av øl og vin økte sterkt. Disse
medlemmer mener alkoholavgiftene må videre ned. Disse
medlemmer mener en videre avgiftsreduksjon vil være
et viktig virkemiddel for å få ned både
smuglingen og grensehandelen av alkoholholdig drikk.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
bør foreta en helhetlig gjennomgang av reglene for import av
alkoholholdig drikk, i den sammenheng vurdere grensehandels problematikk,
smugling og helseskader som følge av forbruk av alkohol.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge har vesentlig lavere kvoter, spesielt for alkohol,
enn innad i EU. Disse medlemmer konstaterer at finansministeren
karakteriserer kvotene mellom EU og tredjeland som "i stor grad sammenfallende
med den norske taxfree-kvoten" og at det "gjelder tilnærmet
de samme kvoter innen EU som praktiseres i Norge". Disse
medlemmer viser til at EUs kvote overfor tredjeland er 1
liter brennevin eller 2 liter mellomklasseprodukter, 2 liter vin
og ubegrenset med øl og snus forutsatt at verdien for varene
ikke overstiger den totale beløpsgrense. Dersom det er Regjeringens
vurdering at denne kvoten er "i stor grad sammenfallende med den
norske taxfree-kvoten" og/eller "tilnærmet" lik
den norske kvoten som er på 1 liter brennevin, 1 liter
vin og to liter øl (eventuelt to liter vin og to liter øl),
bør det være uproblematisk å innføre denne
mengdekvoten også for reisende til Norge. Disse
medlemmer mener at spesielt innrettingen på EU-kvotene,
der brennevinet utgjør en mindre prosentandel av den totale
kvoten, er bedre tilpasset dagens situasjon og dagens drikkemønster
i Norge enn den norske kvoten er.
Disse medlemmer slutter seg ellers
til innholdet i dokumentet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
nødvendige endringer slik at den norske taxfree-kvoten
bl.a. blir fastsatt til følgende:
1 liter brennevin eller 2 liter mellomklasseprodukter, 2
liter vin samt øl og snus kun begrenset av at øvre beløpsgrensen
ikke blir overskredet.
Endringen blir gjort gjeldende snarest
og senest 1. mai 2006.
Øvrige kvotestørrelser
holdes foreløpig uendret."
Disse medlemmer slutter seg subsidiært
til forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre om
større fleksibilitet innenfor dagens innførselskvote.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at innførselskvotenes interne
fordeling mellom brennevin, vin og øl kan imidlertid framstå som
noe ulogisk og "favoriserer" i realiteten innførsel av
alkohol med høy alkoholstyrke (brennevin) på bekostning
av vin og øl. Disse medlemmer mener at det
innenfor dagens totalmengde av volumprosent i innførselskvotene
bør gis et større rom for å kunne erstatte
brennevin med tilsvarende alkoholmengde vin og/eller øl.
En slik fleksibilitet vil for eksempel kunne medføre at
det blir mulig å ta med seg 3 liter ekstra drikke med alkoholstyrke
over 2,5 til og med 22 volumprosent på bekostning av 1
liter drikke med alkoholstyrke over 22 volumprosent til og med 60
volumprosent.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
nødvendige endringer slik at den norske tollfrie innførselskvoten
for alkohol får en større fleksibilitet innenfor
dagens samlede totalmengde volumprosent alkohol."
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at Høyre er det eneste partiet med et avklart
standpunkt til medlemskap i Den europeiske union og ønsker
medlemskap så raskt som mulig. Når Norge blir medlem
av EU, vil innførselskvotene harmoniseres med reglene i
EU. Det vil innebære at den enkelte kan ta inn en vesentlig
større kvote enn i dag til eget forbruk.