Norges høye avgifter på alkohol
og tobakk og tilhørende lave innførselskvoter
skaper ifølge forslagsstillerne insentiver til smugling,
hjemmebrenning og således nettverk av organisert kriminalitet.
Det er ifølge forslagsstillerne urovekkende at tollbeslagene
av vin og øl er nesten femdoblet siden 2000 og dette burde også være
et sterkt signal om at tiltak bør settes i verk, samt at
innsatsen særlig bør rettes mot de organiserte nettverkene,
både i form av at grunnlaget for virksomheten tas bort
og gjennom økt kontrollfokus fra tollmyndighetenes side.
Ifølge forslagsstillerne er i overkant
av 20 pst. av volumet småbeslag som binder opp store ressurser
hos tollvesenet. Mye av småbeslagene skjer som følge
av at noen gjerne tar med seg noe mer enn kvoten over grensen til
eget bruk. Dette kan ifølge forslagsstillerne tyde på at
kvotene er unaturlig lave og i strid med folks generelle rettsoppfatning.
Tolldirektøren har ifølge
forslagsstillerne uttalt at dette går på bekostning
av innsatsen mot å bekjempe organisert kriminalitet da
slike kontroller av menigmann må prioriteres på lik
linje ettersom dette er pålagt tollmyndighetene av Stortinget.
Et rasjonelt tiltak, som raskt kan gjennomføres
for å utnytte tollvesenets ressurser best mulig med fokus
på organisert kriminalitet, ville ifølge forslagsstillerne være å justere
opp innførselskvotene slik at folk lovlig kan medbringe
det som er naturlig for den enkelte å handle i utlandet.
En naturlig og fornuftig oppfølging ville ifølge
forslagsstillerne i neste omgang være å redusere
norske avgifter på alkohol og tobakk ned på nivå med
EU for å sikre norsk næringsliv like konkurransevilkår.
Det vises til dokumentet for en nærmere
redegjørelse av bakgrunnen for forslaget.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at
innførselskvotene i bestemmelsene om tollfrihet for reiseutstyr
og reisegods, som alkohol og tobakk m.m., harmoniseres med EUs regler."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, Reidar
Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Unn Therese
O. Sørensen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter,
Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim,
viser til at innførselskvoten formelt fastsettes av Finansdepartementet gjennom
forskrift. Komiteen viser videre til at dokumentet
3. februar 2006 ble sendt til finansminister Kristin Halvorsen
til uttalelse. Svaret fra finansministeren 10. februar
2006 er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
vil innledningsvis minne om at alkohol regnes av Verdens helseorganisasjon
som en av de viktigste enkeltårsaker til tidlig død og
dårlig helse i Europa. Det er også bakgrunnen
for den relativt restriktive alkoholpolitikk som Norge fører.
Innførselskvotene for alkohol er en del av den helhetlige
politikken som Norge har og som har gitt gode resultater.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre, viser til at finansministeren i sitt svar av 10. februar
2006 blant annet fremhever følgende:
"Som et sammendrag av synspunktene vil jeg vise til at
EU har en taxfree-kvote fra tredjeland som er i samsvar med den
norske taxfree-kvoten. Dette sikrer at EU beholder beskatningsretten
over varer, herunder alkohol, som innføres, og er et sentralt
virkemiddel for at landene skal kunne opprettholde avgifter på denne
type varer. En økning av innførselskvotene til
det nivået som gjelder ved handel innen EU, må antas å gi
en kraftig reduksjon i innenlands omsetning av varene. En eventuell
gjennomføring av forslaget vil ha uheldige virkninger for
næringslivet i Norge, og medføre et betydelig
provenytap."
Flertallet slutter seg til disse
synspunkter.
Flertallet vil ellers vise til
at Sverige, på tross av økte innførselskvoter,
har hatt en økning i smugling av alkohol til landet. (Centrum
før socialvetenskaplig alkohol- og drogforskning, Stockholms
universitet.)
Flertallet vil også uttrykke
bekymring for at forslaget i sin konsekvens vil kunne åpne
for et betydelig ulovlig videresalg av alkohol og sigaretter, noe
som særlig vil gå utover barn og unge.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:14 (2005-2006) -
forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Gjermund Hagesæter
om heving av innførselskvotene for alkohol og tobakk m.m.
- bifalles ikke."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser imidlertid at dagens innførselskvote ikke er tilpasset
de fysiske enhetene i salg og at dette kan føre til redusert
forståelse for kvotereglene.
Flertallet ber derfor om at Regjeringen
i sitt videre arbeid vurderer om det er hensiktsmessig med en moderat
justering for å øke legitimiteten til et strengt
alkoholregime i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at statssekretær
Geir Axelsen i Politisk Kvarter den 10. januar 2006 sa
følgende:
"Det er svært viktig at Tollvesenet kan
konsentrere seg om de viktigste oppgavene, nemlig kampen mot narkotika
og annen illegal virksomhet."
Disse medlemmer støtter
dette og vil vise til at i perioden 2001 til 2005 ble avgiftene
på brennevin senket med totalt 25 pst. Dette bidro til å redusere smuglingen
og grensehandelen av brennevin til Norge i en periode hvor smuglingen
og grensehandelen av øl og vin økte sterkt. Disse
medlemmer mener alkoholavgiftene må videre ned. Disse
medlemmer mener en videre avgiftsreduksjon vil være
et viktig virkemiddel for å få ned både
smuglingen og grensehandelen av alkoholholdig drikk.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
bør foreta en helhetlig gjennomgang av reglene for import av
alkoholholdig drikk, i den sammenheng vurdere grensehandels problematikk,
smugling og helseskader som følge av forbruk av alkohol.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge har vesentlig lavere kvoter, spesielt for alkohol,
enn innad i EU. Disse medlemmer konstaterer at finansministeren
karakteriserer kvotene mellom EU og tredjeland som "i stor grad sammenfallende
med den norske taxfree-kvoten" og at det "gjelder tilnærmet
de samme kvoter innen EU som praktiseres i Norge". Disse
medlemmer viser til at EUs kvote overfor tredjeland er 1
liter brennevin eller 2 liter mellomklasseprodukter, 2 liter vin
og ubegrenset med øl og snus forutsatt at verdien for varene
ikke overstiger den totale beløpsgrense. Dersom det er Regjeringens
vurdering at denne kvoten er "i stor grad sammenfallende med den
norske taxfree-kvoten" og/eller "tilnærmet" lik
den norske kvoten som er på 1 liter brennevin, 1 liter
vin og to liter øl (eventuelt to liter vin og to liter øl),
bør det være uproblematisk å innføre denne
mengdekvoten også for reisende til Norge. Disse
medlemmer mener at spesielt innrettingen på EU-kvotene,
der brennevinet utgjør en mindre prosentandel av den totale
kvoten, er bedre tilpasset dagens situasjon og dagens drikkemønster
i Norge enn den norske kvoten er.
Disse medlemmer slutter seg ellers
til innholdet i dokumentet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
nødvendige endringer slik at den norske taxfree-kvoten
bl.a. blir fastsatt til følgende:
1 liter brennevin eller 2 liter mellomklasseprodukter, 2
liter vin samt øl og snus kun begrenset av at øvre beløpsgrensen
ikke blir overskredet.
Endringen blir gjort gjeldende snarest
og senest 1. mai 2006.
Øvrige kvotestørrelser
holdes foreløpig uendret."
Disse medlemmer slutter seg subsidiært
til forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre om
større fleksibilitet innenfor dagens innførselskvote.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at innførselskvotenes interne
fordeling mellom brennevin, vin og øl kan imidlertid framstå som
noe ulogisk og "favoriserer" i realiteten innførsel av
alkohol med høy alkoholstyrke (brennevin) på bekostning
av vin og øl. Disse medlemmer mener at det
innenfor dagens totalmengde av volumprosent i innførselskvotene
bør gis et større rom for å kunne erstatte
brennevin med tilsvarende alkoholmengde vin og/eller øl.
En slik fleksibilitet vil for eksempel kunne medføre at
det blir mulig å ta med seg 3 liter ekstra drikke med alkoholstyrke
over 2,5 til og med 22 volumprosent på bekostning av 1
liter drikke med alkoholstyrke over 22 volumprosent til og med 60
volumprosent.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
nødvendige endringer slik at den norske tollfrie innførselskvoten
for alkohol får en større fleksibilitet innenfor
dagens samlede totalmengde volumprosent alkohol."
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at Høyre er det eneste partiet med et avklart
standpunkt til medlemskap i Den europeiske union og ønsker
medlemskap så raskt som mulig. Når Norge blir medlem
av EU, vil innførselskvotene harmoniseres med reglene i
EU. Det vil innebære at den enkelte kan ta inn en vesentlig
større kvote enn i dag til eget forbruk.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen foreta nødvendige
endringer slik at den norske taxfree-kvoten bl.a. blir fastsatt til
følgende:
1 liter brennevin eller 2 liter mellomklasseprodukter, 2
liter vin og ubegrenset med øl og snus forutsatt at beløpsgrensen
ikke blir overskredet.
Endringen blir gjort gjeldende snarest og senest 1. mai
2006.
Øvrige kvotestørrelser holdes
foreløpig uendret.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen foreta nødvendige
endringer slik at den norske tollfrie innførselskvoten
for alkohol får en større fleksibilitet innenfor
dagens samlede totalmengde volumprosent alkohol.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:14 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Gjermund Hagesæter om heving av innførselskvotene for alkohol og tobakk m.m. - bifalles ikke.
Jeg viser til brev 30. januar 2006
hvor forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Gjermund Hagesæter
om å harmonisere norske importkvoter av øl, vin
og brennevin til EUs kvotesystem, oversendes for uttalelse.
Jeg antar at stortingsrepresentantene med henvisning til
forslaget om harmonisering til EUs regler, har lagt til grunn en
heving av den norske taxfree-kvoten opp til den veiledende mengdegrensen
som gjelder ved handel mellom EU-land, jf. nedenfor hvor det gis
en kort redegjørelse for EUs regelverk.
Det er viktig å være oppmerksom
på at varene som inngår i EUs mengdegrense må være
kjøpt beskattet i kjøpslandet. Det er således
ikke tale om taxfree-varer. Ved reiser innen EU er således
hele taxfree-ordningen fjernet. EUs regelverk er en direkte konsekvens
av at EU skal anses som ett toll- og handelsområde. Fri
flyt av varer inngår som et av hovedelementene i grunnlaget
for EU-samarbeidet. Siktemålet er også at det
skal være en harmonisert skatte- og avgiftspolitikk, og
at alle varer skal være beskattet i ett land. En harmonisering
av avgiftene på alkohol er vedtatt gjennom Rdir 92/84/EEC
av 19. oktober 1992. Oppkrevingsbestemmelsene som skal
sikre at særavgiftsbelagte varer som omsettes over landegrensene
innen EU beskattes i ett land, og ikke dobbelbeskattes eller omsettes
helt avgiftsfrie, fremgår av Rdir 92/12/EEC
av 25. februar 1992. I forhold til disse bestemmelsene
er Norge å anse som et tredjeland.
Skatte- og avgiftsområdet inngår
ikke i EØS-samarbeidet. Bestemmelsene om reisendes innførsel
av reisegods, som alkohol og tobakk m.m, anses som en del av skatte-
og avgiftsområdet. Sekundærlovgivningen i EU som
regulerer dette, blant annet de ovennevnte direktiver, er derfor
ikke bindende for Norge. Norge som tredjeland kan heller ikke slutte
seg til det regelverket som gjelder internt ved handel mellom EU-land. Dette
innebærer at verken økningen i innførselskvotene
eller opphevelsen av taxfree-ordningen internt i EU har formell
eller juridisk betydning for Norge, og vi kan derfor opprettholde
våre egne nasjonale regler som i dag på dette
området. Jeg vil også minne om at dersom en EU-borger
reiser ut av EU og tar med seg kvotevarer eksempelvis alkohol inn
igjen, så gjelder tilnærmet de samme kvoter innen
EU som praktiseres i Norge.
Nedenfor gis en kort oversikt over EUs regelverk
for reisendes innførsel av varer:
Ved etableringen av det indre marked fra 1.
januar 1993 ble det etablert et skille mellom reisende internt i EU
og reisende til/fra tredjeland. Fra dette tidspunktet reguleres
reisende internt i EU av direktiv 92/12/EEC (sirkulasjonsdirektivet)
av 25. februar 1992, mens øvrige reisende reguleres
av direktiv 69/169/EEC av 28. mai 1969
med senere endringer.
Fra 1. januar 1993 er hovedregelen
for særavgifter internt i EU at alle varer skal beskattes/avgiftsbelegges i
forbrukslandet. Det er imidlertid gjort et unntak fra dette for
varer som reisende medbringer til eget forbruk. Disse varene skal
avgiftslegges i kjøpslandet. Bestemmelsene i sirkulasjonsdirektivet
angir prosedyre- og kontrollregler som skal sikre at det skjer en slik
avgiftslegging i kjøpslandet.
For å skille mellom når en
varemengde må anses å være til eget bruk
(avgift i kjøpslandet) og når det er mer trolig
at den er brakt med for videresalg (avgift i forbrukslandet), er
det fastsatt veiledende mengdekvoter. Disse er:
10 liter sprit |
20 liter mellomklasseprodukter |
90 liter vin (hvorav høyst
60 liter mousserende) |
110 liter øl |
+ tobakk (800
stk sigaretter, 1 kg røketobakk etc) |
Dette innebærer at en danske kan reise
til Tyskland, kjøpe ovennevnte varer beskattet, og medbringe
disse til Danmark uten ytterligere avgiftslegging. Eneste vilkår
er at varene er kjøpt med avgift i Tyskland og at de er
til eget bruk.
For reisende internt i EU er nå adgangen
til å medbringe en taxfree-kvote, dvs. en mengde varer
som er kjøpt ubeskattet, opphevet. Det er således
i dag intet taxfree-salg innen EU. Kvoten som gjaldt inntil 1. juli 1999
var om lag tilsvarende den norske taxfree-kvoten.
For reisende til/fra tredjeland gjelder
direktiv 69/169/EEC. Reisende mellom EU og tredjeland
vil etter dette regelverket i EU kunne medbringe den samme taxfree-kvoten
som tidligere. Denne kvoten innebærer bl.a. at det kan
medbringes 1 liter brennevin eller 2 liter mellomklasse-produkter
og 2 liter vin samt en viss mengde tobakk etc. Kvoten er som nevnt
i stor grad sammenfallende med den norske taxfree-kvoten. Dette betyr
at en svenske som eksempelvis reiser til USA, Asia eller Norge kan
handle taxfree på flyplass eller beskattet i butikk i disse
landene. Ved retur til Sverige kan bare den nevnte kvoten tas med
uten avgiftsoppkreving i Sverige. For øl
og snus inn til Sverige er det ikke fastsatt noen bestemt kvote
utover at den totale verdien av samtlige varer ikke må overstige
kr 1700.
Som et sammendrag av synspunktene vil jeg vise
til at EU har en taxfree-kvote fra tredjeland som er i samsvar med
den norske taxfree-kvoten. Dette sikrer at EU beholder beskatningsretten
over varer, herunder alkohol, som innføres, og er et sentralt
virkemiddel for at landene skal kunne opprettholde avgifter på denne
type varer.
En økning av innførselskvotene
til det nivået som gjelder ved handel innen EU, må antas å gi
en kraftig reduksjon i innenlands omsetning av varene. En eventuell
gjennomføring av forslaget vil ha uheldige virkninger for
næringslivet i Norge, og medføre et betydelig
provenytap.
Hvis Norge hevet den norske taxfree-kvoten opp
til den veiledende mengdegrensen som gjelder ved handel mellom EU-land,
ville det innebære at Norge går lenger enn EU,
se beskrivelsen av EUs regelverk ovenfor. Jeg kan ikke se at det
grunnlag for en slik endring. Jeg vil imidlertid løpende
vurdere nivået på særavgiftene som omfattes
av kvotebestemmelsene (mineralolje, alkohol og tobakk) i lys av
omfanget av grensehandel av lokkevarer og avgiftsnivået
på disse varene i våre naboland.
Toll- og avgiftsetaten vil nødvendigvis
måtte bruke noen ressurser på at de reisende overholder
reglene for innførselskvoter inn til Norge. Kontrollnivået
må skje ut fra en prioritering innenfor gitte rammer.
Oslo, i finanskomiteen, den 16. mars 2006
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
leder |
Hans Olav Syversen
ordfører |