Jeg viser til brev 30. januar 2006
hvor forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Gjermund Hagesæter
om å harmonisere norske importkvoter av øl, vin
og brennevin til EUs kvotesystem, oversendes for uttalelse.
Jeg antar at stortingsrepresentantene med henvisning til
forslaget om harmonisering til EUs regler, har lagt til grunn en
heving av den norske taxfree-kvoten opp til den veiledende mengdegrensen
som gjelder ved handel mellom EU-land, jf. nedenfor hvor det gis
en kort redegjørelse for EUs regelverk.
Det er viktig å være oppmerksom
på at varene som inngår i EUs mengdegrense må være
kjøpt beskattet i kjøpslandet. Det er således
ikke tale om taxfree-varer. Ved reiser innen EU er således
hele taxfree-ordningen fjernet. EUs regelverk er en direkte konsekvens
av at EU skal anses som ett toll- og handelsområde. Fri
flyt av varer inngår som et av hovedelementene i grunnlaget
for EU-samarbeidet. Siktemålet er også at det
skal være en harmonisert skatte- og avgiftspolitikk, og
at alle varer skal være beskattet i ett land. En harmonisering
av avgiftene på alkohol er vedtatt gjennom Rdir 92/84/EEC
av 19. oktober 1992. Oppkrevingsbestemmelsene som skal
sikre at særavgiftsbelagte varer som omsettes over landegrensene
innen EU beskattes i ett land, og ikke dobbelbeskattes eller omsettes
helt avgiftsfrie, fremgår av Rdir 92/12/EEC
av 25. februar 1992. I forhold til disse bestemmelsene
er Norge å anse som et tredjeland.
Skatte- og avgiftsområdet inngår
ikke i EØS-samarbeidet. Bestemmelsene om reisendes innførsel
av reisegods, som alkohol og tobakk m.m, anses som en del av skatte-
og avgiftsområdet. Sekundærlovgivningen i EU som
regulerer dette, blant annet de ovennevnte direktiver, er derfor
ikke bindende for Norge. Norge som tredjeland kan heller ikke slutte
seg til det regelverket som gjelder internt ved handel mellom EU-land. Dette
innebærer at verken økningen i innførselskvotene
eller opphevelsen av taxfree-ordningen internt i EU har formell
eller juridisk betydning for Norge, og vi kan derfor opprettholde
våre egne nasjonale regler som i dag på dette
området. Jeg vil også minne om at dersom en EU-borger
reiser ut av EU og tar med seg kvotevarer eksempelvis alkohol inn
igjen, så gjelder tilnærmet de samme kvoter innen
EU som praktiseres i Norge.
Nedenfor gis en kort oversikt over EUs regelverk
for reisendes innførsel av varer:
Ved etableringen av det indre marked fra 1.
januar 1993 ble det etablert et skille mellom reisende internt i EU
og reisende til/fra tredjeland. Fra dette tidspunktet reguleres
reisende internt i EU av direktiv 92/12/EEC (sirkulasjonsdirektivet)
av 25. februar 1992, mens øvrige reisende reguleres
av direktiv 69/169/EEC av 28. mai 1969
med senere endringer.
Fra 1. januar 1993 er hovedregelen
for særavgifter internt i EU at alle varer skal beskattes/avgiftsbelegges i
forbrukslandet. Det er imidlertid gjort et unntak fra dette for
varer som reisende medbringer til eget forbruk. Disse varene skal
avgiftslegges i kjøpslandet. Bestemmelsene i sirkulasjonsdirektivet
angir prosedyre- og kontrollregler som skal sikre at det skjer en slik
avgiftslegging i kjøpslandet.
For å skille mellom når en
varemengde må anses å være til eget bruk
(avgift i kjøpslandet) og når det er mer trolig
at den er brakt med for videresalg (avgift i forbrukslandet), er
det fastsatt veiledende mengdekvoter. Disse er:
10 liter sprit |
20 liter mellomklasseprodukter |
90 liter vin (hvorav høyst
60 liter mousserende) |
110 liter øl |
+ tobakk (800
stk sigaretter, 1 kg røketobakk etc) |
Dette innebærer at en danske kan reise
til Tyskland, kjøpe ovennevnte varer beskattet, og medbringe
disse til Danmark uten ytterligere avgiftslegging. Eneste vilkår
er at varene er kjøpt med avgift i Tyskland og at de er
til eget bruk.
For reisende internt i EU er nå adgangen
til å medbringe en taxfree-kvote, dvs. en mengde varer
som er kjøpt ubeskattet, opphevet. Det er således
i dag intet taxfree-salg innen EU. Kvoten som gjaldt inntil 1. juli 1999
var om lag tilsvarende den norske taxfree-kvoten.
For reisende til/fra tredjeland gjelder
direktiv 69/169/EEC. Reisende mellom EU og tredjeland
vil etter dette regelverket i EU kunne medbringe den samme taxfree-kvoten
som tidligere. Denne kvoten innebærer bl.a. at det kan
medbringes 1 liter brennevin eller 2 liter mellomklasse-produkter
og 2 liter vin samt en viss mengde tobakk etc. Kvoten er som nevnt
i stor grad sammenfallende med den norske taxfree-kvoten. Dette betyr
at en svenske som eksempelvis reiser til USA, Asia eller Norge kan
handle taxfree på flyplass eller beskattet i butikk i disse
landene. Ved retur til Sverige kan bare den nevnte kvoten tas med
uten avgiftsoppkreving i Sverige. For øl
og snus inn til Sverige er det ikke fastsatt noen bestemt kvote
utover at den totale verdien av samtlige varer ikke må overstige
kr 1700.
Som et sammendrag av synspunktene vil jeg vise
til at EU har en taxfree-kvote fra tredjeland som er i samsvar med
den norske taxfree-kvoten. Dette sikrer at EU beholder beskatningsretten
over varer, herunder alkohol, som innføres, og er et sentralt
virkemiddel for at landene skal kunne opprettholde avgifter på denne
type varer.
En økning av innførselskvotene
til det nivået som gjelder ved handel innen EU, må antas å gi
en kraftig reduksjon i innenlands omsetning av varene. En eventuell
gjennomføring av forslaget vil ha uheldige virkninger for
næringslivet i Norge, og medføre et betydelig
provenytap.
Hvis Norge hevet den norske taxfree-kvoten opp
til den veiledende mengdegrensen som gjelder ved handel mellom EU-land,
ville det innebære at Norge går lenger enn EU,
se beskrivelsen av EUs regelverk ovenfor. Jeg kan ikke se at det
grunnlag for en slik endring. Jeg vil imidlertid løpende
vurdere nivået på særavgiftene som omfattes
av kvotebestemmelsene (mineralolje, alkohol og tobakk) i lys av
omfanget av grensehandel av lokkevarer og avgiftsnivået
på disse varene i våre naboland.
Toll- og avgiftsetaten vil nødvendigvis
måtte bruke noen ressurser på at de reisende overholder
reglene for innførselskvoter inn til Norge. Kontrollnivået
må skje ut fra en prioritering innenfor gitte rammer.