I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen instruere
ligningskontorene om å legge til grunn for klager på ligningstakster for
annen fast eiendom, den samme behandling som nå gjelder
for boliger og fritidsboliger, nemlig at ligningstakst ikke kan
overstige 30 pst. av eiendommens tekniske verdi eller observerbar
markedsverdi."
Det vises til dokumentet for en nærmere
redegjørelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, Reidar
Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Unn Therese
O. Sørensen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter,
Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim,
viser til at dokumentet ble sendt til finansminister Kristin Halvorsen
til uttalelse. Svaret fra finansministeren 13. februar
2006 er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre, viser til svarbrevet fra finansministeren der finansministeren
skriver:
"Jeg viser til at det er en generell svakhet ved
gjeldende verdsetting av fast eiendom at takstene kan være vilkårlige,
dvs. at like eiendommer har forskjellig ligningsverdi."
Flertallet er enig i dette, og
regner med at det er en problemstilling Regjeringen kommer tilbake
til i en passende sammenheng.
Flertallet vil likevel understreke
at det er forskjell på de tilfeller der eiendomsinvesteringer
fremstår som ren kapitalplassering med gunstig beskatning,
og de tilfeller der eiendom av en viss type eller størrelse
utgjør grunnlaget for en langsiktig næringsvirksomhets
inntjening. Flertallet vil derfor vektlegge at verditaksering
av annen fast eiendom ikke må bidra til urimelig byrde
for næringsutøvelsen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrevet fra finansministeren med en vurdering av forslaget. Finansministeren
skriver:
"En lav maksimumsgrense for verdsettelse av annen fast
eiendom vil føre til økt forskjellsbehandling
i forhold til skattlegging av andre formuesobjekter som aksjer og
bankinnskudd. En slik verdsettelse vil gi sterke incentiver til å investere
i næringseiendom mv. framfor andre formuesobjekter. Dette
hindrer effektiv ressursbruk ved at ressursene ikke brukes der de
kaster mest av seg."
og videre:
"Vurderingen av en eventuell maksimumsgrense for ligningsverdien
av annen fast eiendom bør uansett inngå som et
ledd i den ordinære budsjettprosessen."
Flertallet understreker at dette
er tungtveiende argumenter for å ikke vedta forslaget i
sin nåværende form.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:19 (2005-2006) -
forslag fra stortingsrepresentantene Svein Flåtten, Jan
Tore Sanner, Petter Skovholt Gitmark og Gunnar Gundersen om at det
ved klager på ligningstakster for annen fast eiendom, legges
til grunn den samme behandling som nå gjelder for boliger
og fritidsboliger - vedlegges protokollen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstreviser
til at den vedtatte, betydelige økningen i ligningsverdier
på fast eiendom for 2006, aktualiserer en begrensning i
takseringen også for annen fast eiendom enn boliger og
fritidsboliger. Disse medlemmervil
spesielt påpeke at av såkalt annen fast eiendom,
eies svært mye av selvstendig næringsdrivende
i primærnæringene og av selvstendig næringsdrivende
for øvrig. Økningen med 25 pst. i formuesansettelsene
for 2006 vil derfor få stor betydning for disse grupper. Disse
medlemmerfremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen instruere
ligningskontorene om å legge til grunn for klager på ligningstakster for
annen fast eiendom, den samme behandling som nå gjelder
for boliger og fritidsboliger, nemlig at ligningstakst ikke kan
overstige 30 pst. av eiendommens tekniske verdi eller observerbar
markedsverdi."
Disse medlemmer slutter seg subsidiært
til forslaget fra komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
ytterligere økninger i ligningsverdiene vil forsterke belastningen
på særlig næringsdrivende i primærnæringene
unødig og urettferdig, og at man uten en øvre
grense i takseringen særlig vil bidra til å legge
urimelige byrder på en viktig, nasjonal næringsutøvelse
som fra før har små marginer og stadig økende
kostnadsnivå.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen instruere
ligningskontorene om å legge til grunn for klager på ligningstakster på annen
fast eiendom innen jordbruk og skogbruk, den samme behandling som
nå gjelder for boliger og fritidsboliger, nemlig at ligningstakst
ikke kan overstige 30 pst. av eiendommens tekniske verdi eller observerbar
markedsverdi."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen instruere ligningskontorene
om å legge til grunn for klager på ligningstakster for
annen fast eiendom, den samme behandling som nå gjelder
for boliger og fritidsboliger, nemlig at ligningstakst ikke kan
overstige 30 pst. av eiendommens tekniske verdi eller observerbar
markedsverdi.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen instruere ligningskontorene
om å legge til grunn for klager på ligningstakster på annen
fast eiendom innen jordbruk og skogbruk, den samme behandling som
nå gjelder for boliger og fritidsboliger, nemlig at ligningstakst
ikke kan overstige 30 pst. av eiendommens tekniske verdi eller observerbar
markedsverdi.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:19 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Svein Flåtten, Jan Tore Sanner, Peter Skovholt Gitmark og Gunnar Gundersen om at det ved klager på ligningstakster for annen fast eiendom, legges til grunn den samme behandling som nå gjelder for boliger og fritidsboliger - vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslaget fra representantene
Flåtten, Sanner, Skovholt, Gitmark og Gundersen om at Regjeringen
skal instruere ligningskontorene om å legge til grunn for
klager på ligningstakster for annen fast eiendom den samme
behandling som nå gjelder for boliger og fritidsboliger,
nemlig at ligningstakst ikke kan overstige 30 prosent av eiendommens
tekniske verdi eller observerbar markedsverdi.
Forslagsstillerne mener at den vedtatte økningen
i ligningsverdier på 25 prosent fra 2006 aktualiserer spørsmålet
om en 30 prosentgrense også for annen fast eiendom enn
boliger og fritidseiendommer. Representantene viser til at annen
fast eiendom vesentlig eies av selvstendige næringsdrivende
i primærnæringene, særlig gårdsbruk,
og av selvstendige næringsdrivende for øvrig,
og at økningen med 25 prosent i formuesansettelsene vil
få stor betydning for disse grupper næringsdrivende.
Forslagsstillerne viser videre til at det er ønskelig med
en mest mulig rettferdig beskatning, og en skattemessig likebehandling
av så vel inntekter som formuesobjekter. Det er etter forslagsstillernes
mening et vesentlig skattefaglig mål at ulikheter som kan
vri investeringsbeslutninger og bidra til feil samfunnsmessig ressursbruk,
bør unngås. Videre mener representantene at såkalt
annen fast eiendom ofte er en del av en næringsvirksomhet,
eksempelvis gårdsbruk, hvor overskuddet fra eiendommen
beskattes i tillegg. Forslagsstillerne mener derfor at uten den
sikkerhetsventilen som en 30 prosentregel utgjør, vil disse
skattytere kunne få en dobbeltbelastning.
Innledningsvis vil jeg vise til at formuesskatten
er en kapitalbeskatning som kommer i tillegg til eventuell skatt
på kapitalavkastningen. Fast eiendom som inngår i
næringsvirksomhet er således ikke i noen særstilling her.
Utgangspunktet i skatteloven er at formue, herunder fast
eiendom, skal verdsettes til omsetningsverdien pr. 1. januar
i ligningsåret. Med fast eiendom menes bygg, dvs. boligbygg,
forretningsbygg, industribygg, lager mv., og tomteareal. For noen
eiendomstyper (bolig, jordbruk, skog, kraftverk mv.) gjelder særlige
regler for formuesverdsettelsen. Verdien av bolig- og fritidseiendommer
kan etter skatteloven settes lavere enn omsetningsverdien, og etter
gjeldende regler skal ligningsverdien for bolig- og fritidseiendommer
ikke settes høyere enn 30 prosent av markedsverdien. I
praksis fastsettes ligningsverdien for både bolig- og fritidseiendom
og annen fast eiendom vesentlig lavere enn omsetningsverdien. For
kraftforetak treffer ligningsverdien i større grad omsetningsverdien.
Formue i form av kontanter og bankinnskudd verdsettes
til faktisk verdi, mens aksjer, grunnfondsbevis og andeler i verdipapirfond
ved formuesansettelsen settes til 80 prosent av verdien.
Jeg viser til at det er en generell svakhet
ved gjeldende verdsetting av fast eiendom at takstene kan være vilkårlige,
dvs. at like eiendommer har forskjellig ligningsverdi. En fordel
med en maksimumsgrense også for annen fast eiendom er at
den kan bidra til mer ensartet verdsettelse av disse eiendommene.
Etter min mening er det imidlertid ikke grunn til at en eventuell maksimumsgrense
skal settes lik grensen for bolig- og fritidseiendommer.
En lav maksimumsgrense (30 prosent) for verdsettelse
av annen fast eiendom vil føre til økt forskjellsbehandling
i forhold til skattlegging av andre formuesobjekter, som aksjer
og bankinnskudd. En slik verdsettelse vil gi sterke incentiver til å investere
i næringseiendom mv framfor andre formuesobjekter. Dette
hindrer effektiv ressursbruk ved at ressursene ikke brukes der de
kaster mest av seg.
Store forskjeller i verdsettelsen av ulike formuesobjekter
kan også gi urimelig beskatning fordi det ikke er noen
sammenheng mellom størrelsen på formuen og betalt
formuesskatt. Pensjonister har en stor del av formuen plassert i
bankinnskudd, som verdsettes til virkelig verdi. En lav maksimumsgrense
på annen fast eiendom vil svekke fordelingsvirkningene
av formuesskatten.
Vurderingen av en eventuell maksimumsgrense
for ligningsverdien av annen fast eiendom bør uansett inngå som
et ledd i den ordinære budsjettprosessen.
Jeg finner på denne bakgrunn ikke å kunne
gå inn for et forslag om at ligningskontorene skal instrueres
til å legge til grunn for klager på ligningstakster
for annen fast eiendom at ligningstakst ikke kan overstige 30 prosent
av eiendommens tekniske verdi eller observerbar markedsverdi.
Oslo, i finanskomiteen, den 16. mars 2006
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
leder |
Heikki Holmås
ordfører |