I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
strengere underholdskrav med basis i gjennomført høring
vedrørende endringer i §§ 19,
24 og 25 i utlendingsforskriften av 21. desember 1990 nr.
1028, snarest mulig."
Som bakgrunn for forslaget vises det i dokumentet
til forslaget om endring av utlendingsforskriften §§ 19,
24 og 25 som regjeringen Bondevik sendte ut på høring
i juni 2005 etter en evaluering av ordningen med underholdskrav
som ble gjeninnført i 2003.
Bakgrunnen for at forslagsstillerne ønsker
en økning av underholdskravet og en presisering av regelverket, er
for det første et ønske om en tettere og bedre
integreringsprosess for herboende, men også for hele familien etter
at gjenforeningen har funnet sted. Det bør være
en hovedmålsetting at personer som kommer hit gjennom familieinnvandring
enten skal kunne forsørge seg selv, bli forsørget
av herboende referanse eller gjennom en kombinasjon av disse. Det
er ikke ønskelig at familieinnvandrere skal bli forsørget
av det norske samfunnet. I tillegg vil en endring i dette regelverket
kunne bidra til bekjempelse av tvangsekteskap og proformaekteskap/partnerskap.
Det er kommet signaler fra statsråden om at endringer først
vil kunne iverksettes om ca. ett år. Forslagsstillerne
mener dette virker underlig all den tid saksbehandlingen og høringen
allerede er gjennomført. Forslagsstillerne mener derfor
at nødvendige endringer bør gjennomføres
raskest mulig.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite
og Arild Stokkan-Grande, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt,
viser til at Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) arbeider
med forslag til ny utlendingslov på bakgrunn av NOU 2004:20
Ny utlendingslov. Det framgår av brev av 22. februar
2006 til komiteen fra arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen
at alle sider ved utlendingslovgivningen vil bli behandlet og vurdert
i denne forbindelse.
Flertallet er enig med statsråden
i at når det gjelder forskriftsendringene vedrørende
underholdskravet, som er omhandlet i forslaget, vil det være
mest hensiktsmessig at disse vurderes i forbindelse med det pågående
arbeidet med ny utlendingslov. Det er viktig at helheten i regelverket
og sammenhengen mellom ulike forslag ses på i denne prosessen.
Flertallet vil på denne
bakgrunn foreslå at Dokument nr. 8:24 (2005-2006) vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, og fra
Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
viser til at bakgrunnen for forslaget om å øke
underholdskravet og presisere regelverket, er for det første
et ønske om en tettere og bedre integreringsprosess for
herboende, men også for hele familien etter at gjenforeningen
har funnet sted. Det bør være en hovedmålsetting
at personer som kommer hit gjennom familieinnvandring enten skal
kunne forsørge seg selv, bli forsørget av herboende referanse
eller gjennom en kombinasjon av disse. Disse medlemmer mener
at det ikke er ønskelig at familieinnvandrere skal bli
forsørget av det norske samfunnet. I tillegg vil en endring
i dette regelverket kunne bidra til bekjempelse av tvangsekteskap
og proformaekteskap/partnerskap. Det vises i brev fra statsråden
til at endringer i underholdskravet bør ses i sammenheng
med behandlingen av ny utlendingslov. Disse medlemmer viser
til at dette virker noe underlig all den tid saksbehandlingen og
høringen for denne endringen allerede er gjennomført
og avveininger er foretatt. Disse medlemmer vil påpeke
at så lenge forslaget ligger klart, skulle det ikke være
nødvendig å vente frem til behandling av ny utlendingslov for å innføre
disse helt nødvendige endringene. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen også i Dokument nr. 8:25 (2005-2006),
som er fremmet av representantene fra Fremskrittspartiet, bes om å innføre skjerpede
krav til forsørgelsesevne ved familiegjenforening. Disse
medlemmer vil derfor fremsette følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig iverksette strengere underholdskrav med basis i gjennomført høring
vedrørende endringer i § 19, § 24
og § 25 i utlendingsforskriften av 21. desember
1990 nr. 1028."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig iverksette strengere
underholdskrav med basis i gjennomført høring
vedrørende endringer i § 19, § 24
og § 25 i utlendingsforskriften av 21. desember
1990 nr. 1028.
Komiteenhar ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:24 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Kari Lise Holmberg og Bent Høie om iverksettelse av strengere underholdsbidrag ved familiegjenforening - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Kommunal- og forvaltningskomiteen
og Dok. nr. 8:24 (2005-2006) med forslag fra stortingsrepresentantene
Kari Lise Holmberg og Bent Høie.
"Stortinget ber Regjeringen
iverksette strengere underholdskrav med basis i gjennomført
høring vedrørende endringer i §§ 19,24
og 251 utlendingsforskriften av 21. desember 1990 nr. 1028,
snarest mulig."
Arbeids- og inkluderingsdepartementet arbeider
for tiden med forslag til ny utlendingslov med bakgrunn i NOU 2004:20
Ny utlendingslov. Her vil alle sider ved utlendingslovgivningen
behandles og vurderes. I en slik prosess er det viktig å se
helheten i regelverket og sammenhenger mellom ulike forslag.
Når det gjelder forskriftsendringene
vedrørende underholdskravet som har vært på høring,
ser jeg det som mest hensiktsmessig at den videre vurdering av disse
skjer i forbindelse med arbeidet med ny utlendingslov. Dette gjelder
blant annet spørsmål om underholdskravets størrelse,
grunnlag og hvilke grupper som bør omfattes av et underholdskrav.
Det er viktig at hele familieinnvandringspolitikken sees på som
en helhet, og reglene om underholdskravet er en sentral del av denne politikken.
I stedet for å foreta endringer i det eksisterende regelverket
ser jeg det derfor som formålstjenlig å avvente
den helhetlige vurderingen som vil bli gjort i forbindelse
arbeidet med ny utlendingslov.
Jeg finner det på denne bakgrunn ikke
hensiktsmessig å gå nærmere inn på enkelthetene
i de forslagene som tidligere har vært på høring,
og som stortingsrepresentantene Holmberg og Høie viser
til.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 30. mars 2006
Dag Terje Andersen
leder |
Arild A. Stokkan-Grande
ordfører |