Stortingets delegasjonen til Den Interparlamentariske
Union (IPU) for valgperioden 2005-2009 består av følgende
representanter:
Medlemmer | Personlige
varamedlemmer |
Finn Martin Vallersnes
(H), leder | Magnhild Meltveit Kleppa
(Sp) |
Thore A. Nistad (FrP),
nestleder | Per Roar Bredvold (FrP) |
Espen Johnsen (A) | Ingrid Heggø (A) |
Torny Pedersen (A) | Heidi Sørensen
(SV) |
For valgperioden 2001-2005 bestod delegasjonen
til IPU av følgende representanter:
Medlemmer | Personlige
varamedlemmer |
Karin Andersen (SV),
leder | Magnhild Meltveit Kleppa
(Sp) |
Oddbjørg Ausdal
Starrfelt (A), nestleder | Knut Storberget (A) |
Thore A. Nistad (FrP) | Ola T. Lånke (KrF) |
Finn Martin Vallersnes
(H) | Sonja Irene Sjøli
(H) |
IPU ble etablert i 1889. Organisasjonen er et
samlingspunkt for parlamentarisk dialog. Den arbeider for å fremme
fred og samarbeid og støtte utviklingen av representativt
demokrati i alle verdensdeler. Dette skjer gjennom erfaringsutveksling
og informasjonsspredning mellom parlamentene, og ved debatter for å sikre parlamentarisk
engasjement i viktige internasjonale spørsmål.
Menneskerettigheter står sentralt.
143 nasjonalforsamlinger er medlemmer av IPU
pr. 1. mars 2006. Europaparlamentet og regionale parlamentarikerforsamlinger
er assosierte medlemmer, til sammen syv.
Det er nå etablert tre faste komiteer
for henholdsvis fred og internasjonal sikkerhet, bærekraftig
utvikling, finansiering og handel, og for menneskerettigheter og demokrati.
I 2005 var IPUs ambisjoner om å knytte
seg nærmere tilFN et viktig tema.
IPU ønsker å utgjøre et parlamentarisk
forum som kan gi mer demokratisk legitimitet til FN. Den norske
delegasjonen har arbeidet for at IPU kan utgjøre en slik
demokratisk dimensjon til FN, og ønsker å bidra
til å hindre at det etableres et nytt parlamentarisk forum
i tilknytning til FN.
Den norske IPU-delegasjonen bidrar i IPUs fredsarbeid.
Finn Martin Vallersnes, leder av IPU-delegasjonen i perioden 2005-2009,
var i 2005 leder av IPUs Midtøsten-komité. Denne
komiteen bringer sammen parlamentarikere fra Israel, de palestinske
områder og nabolandene. Under hver generalforsamling i
FN arrangeres det parlamentariske høringer i New York i regi
av IPU. Høsten 2005 deltok Finn Martin Vallersnes i et
panel om fredsbygging under høringene.
Den norske delegasjonen har i 2005 fortsatt
engasjementet i IPUs arbeid med kvinnespørsmål,
ved deltakelse under IPUs kvinnemøter og ved andre debatter knyttet
til likestillingsrelaterte temaer i IPU.
Under IPUs sesjoner i 2005 var temaet finansiering av
utvikling og spørsmålet om internasjonal beskatning særlig
kontroversielt. Det var også debatt om migrasjon og utvikling.
IPU er den eneste parlamentariske forsamling med globalt medlemskap.
Det medfører iblant splittelser man også ellers
kan vente i globale fora, for eksempel nord/sør,
noe som i slike situasjoner kommer tydelig fram.
2005 var et år preget av valgkamp til
presidentvervet i IPU. Det var to kandidater denne gangen, og begge kom
fra den geopolitiske vest-gruppen "tolv pluss", som den norske delegasjonen
tilhører. Italienske Casini ble valgt som ny IPU-president.
Han er president i det italienske deputerkammeret.
I IPU var det i 2005 en debatt om mulig IPU-reform. En
av årsakene til denne debatten er en konsulentrapport fra
Saatchi & Saatchi som har påpekt mulige årsaker
til at IPU i dag ikke er bedre kjent, og som gir forslag om informasjonsstrategi
og andre tiltak for å bøte på dette.
Under sesjonene i Manila om våren og
i Genève om høsten deltok medlemmene av den norske
delegasjonen aktivt i plenumsdebattene, i komiteene og på særlige
møter og seminarer. Alle de norske delegatene holdt innlegg.
Stortinget deltok med seks delegasjonsmedlemmer til
konferansen, som fant sted 3. 8. april 2005. Under vårsesjonene
foregår de viktigste debattene dels under generaldebatten
i plenum, og dels i de tre faste komiteene.
Det overordnede tema for generaldebatten denne gang
var kvinnespørsmål. Mange viste til gapet mellom
vedtatte lover og programmer, og manglende gjennomføring
i praksis av det som var vedtatt. Hiv/aids, menneskehandel
og kvinner i konflikt var blant de temaer som ble berørt
av mange talere. I det norske innlegget ble det påpekt
at selv om mange fremskritt er gjort, må man hele tiden
fortsette kvinnearbeidet, også i land som Norge der mye
er oppnådd. Såkalt kvinne-"mainstreaming" i utviklingshjelpen
ble kritisert fordi det lett medfører nedprioritering av
kvinnespørsmål, ble det sagt fra norsk side.
Den norske IPU-delegasjonen holdt innlegg på vegne
av Nordisk Råd om tusenårsmålene, manglende vilje
til åpning av egne markeder for utviklingslandenes produkter,
og om behovet for godt styresett.
Temaene for komiteene var under Manila-sesjonen for
det første straffeforfølgning av folkemord, forbrytelser
mot menneskeheten, krigsforbrytelser og terrorisme. Debatten ble
i stor grad preget av fokus på terrorisme, som etter den
norske delegasjonens syn ikke burde vært blandet sammen
med dette temaet av hensyn til konsolidering av arbeidet til den
nyetablerte internasjonale straffedomstolen.
Det var komitedebatt om nye mekanismer for finansiering
av utvikling. Den norske delegasjonen fremholdt at slike nye ideer
om finansiering ikke måtte komme i veien for rike lands
mål om å gi 0,7 pst. av brutto nasjonalinntekt
til utviklingsbistand. Videre ble det fra norsk side sagt at forslaget
om internasjonal beskatning var prematurt.
I komitedebatten om hiv/aids la det
norske innlegget særlig vekt på kvinners stilling.
I plenum debatterte delegatene et hastetema,
som denne gang gjaldt forebygging og håndtering av naturkatastrofer.
Utgangspunktet var tsunamien i Sørøst-Asia få måneder
før sesjonen. For én gangs skyld var det enighet
om valg av tema til hastedebatten.
Høstsesjonene i IPU finner sted i Genève,
og fra Stortinget deltok tre representanter under sesjonen 17.-19. oktober.
Under disse sesjonene er det ingen generaldebatt, men et hastetema
debatteres i plenum. De andre debattene foregår i komiteene.
Den mest kontroversielle resolusjonen gjaldt
migrasjon og utvikling. Det ble en polarisering mellom land fra
den rike verden og land som eksporterer arbeidskraft og andre migranter.
De kontroversielle punktene i resolusjonen gjaldt åpning
av arbeidsmarkedet, spørsmål om asyl for såkalte
irregulære migranter, kompensasjon til land som rammes
av betydelig "brain drain", samt spørsmål om integrasjon
og opplæring i "kulturell orientering". Det norske innlegget
fokuserte på migrantkvinners sårbare situasjon,
handel med kvinner og behov for strenge straffer i rettssaker om
slike forhold.
I debatten om medienesog
parlamentenes rolle i situasjoner med terrorisme og væpnet
konflikt, var hovedspørsmålet forholdet mellom
ytringsfrihet og myndighetenes ønske om kontroll med informasjon
som tjener terroristers interesser. Fra norsk side understreket
man behovet for å ivareta hensynet til ytringsfrihet og
de andre menneskerettighetene når terroristenes interesser skal
bekjempes.
Et tredje debattema gjaldt det sivile samfunnog forholdet til parlamentene i utviklingen
av demokrati. Her ble det særlig en debatt mellom delegasjoner
som uttrykte behov for å forhåndskontrollere det
sivile samfunns aktiviteter, og de som advarte mot slik kontroll.
Komiteen har ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 17 (2005-2006) - årsrapport fra Stortingets delegasjon til Den Interparlamentariske Union (IPU) for 2005 - vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 26. april 2006
Marit Nybakk
fung. leder |
Alf Ivar Samuelsen
ordfører |