Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene May-Helen Molvær Grimstad, Hans Olav Syversen og Bjørg Tørresdal om maksimal ukentlig oppholdstid for barn i barnehage

Til Stortinget

Sammendrag

Med bakgrunn i Regjeringens signaler om utvidet åpningstid i barnehagen, mener forslagsstillerne at det er nødvendig med en lovendring som begrenser barnets ukentlige oppholdstid i barnehagen.

Forslagsstillerne viser bl.a. til at i tillegg til at barnehagen er et omsorgstilbud, skal den være en pedagogisk virksomhet. Barnehagen skiller seg dermed klart fra ulike barnepassordninger der formålet primært er barnetilsyn. Forslagsstillerne mener en generell adgang til døgnåpne barnehager vil svekke barnehagen som pedagogisk tilbud.

Forslagsstillerne er opptatt av at barnehager med fleksibel oppholdstid ikke må bli en ordning som fører til økt press om lengre arbeidsdag.

Av hensyn til barna mener forslagsstillerne at det er arbeidslivet som i hovedsak skal tilpasse seg familielivet, ikke motsatt.

Det finnes ulike organisasjoner som tilbyr barnepass om kvelden og natten. Forslagsstillerne ønsker en kartlegging av tilbud og behov for barnetilsyn om kvelden og natten, og ber Stortinget anmode Regjeringen om å utrede dette.

Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:

"I

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om maksimal ukentlig oppholdstid for barn i barnehage.

II

Stortinget ber Regjeringen kartlegge behovet for barnetilsyn om kvelden og natta og eventuelt fremme forslag til praktiske og økonomiske ordninger som kan imøtekomme behovet."

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at forslagsstillerne mener det er behov for en lovendring som begrenser barns ukentlige oppholdstid i barnehagen, og at det i hovedsak er arbeidslivet som skal tilpasse seg familielivet, ikke motsatt. Komiteen viser til brevet fra kunnskaps­ministeren av 14. mars 2006 (vedlegg), der kunnskapsministerens vurderinger framgår.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er enig i at det i hovedsak er arbeidslivet som skal tilpasse seg familielivet, men finner ikke grunn til å støtte forslaget om maksimal ukentlig oppholdstid i barne­hagen. Flertallet mener det ikke er sammenheng mellom eventuelle behov for nattåpne barnehager og barnehagens rolle som pedagogisk tilbud på dagtid.

Flertallet viser til at det er kommunene som er lokal barnehagemyndighet, og at det derfor er kommunene som må vurdere behovet for åpningstider i barnehagene, herunder også eventuelle nattåpne barnehager. Regelverket som i dag brukes for barnehager som er åpne om natta, har vi hatt de siste ti årene. Barnehageeiere som ønsker å holde barnehagen åpen utover dagtid, må ha særlig godkjenning fra kommunen.

Flertallet viser til at det er kommunene, som lokal barnehagemyndighet, som må kartlegge behovet for barnehager, herunder også behovet for barnetilsyn på kvelds- og nattid. De foreldre som får stønad til barnetilsyn kan enten bruke denne stønaden til private løsninger eller den kan brukes til barnehage. Flertallet mener det derfor ikke er nødvendig med en kartlegging av dette behovet fra Regjeringens side.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre støtter i stor grad det som kan oppfattes å være forslagsstillernes intensjon om at det er begrenset hvor mye et barn faktisk bør være i barnehage. Det fremstår som åpenbart at barn også må ha betydelig tid sammen med sine foreldre. Dette er svært viktig for barns utvikling og for forholdet til foreldrene senere i livet.

Disse medlemmer konstaterer at et åpnere samfunn med liberale åpningstider har gjort at behovet for pass av barn også er til stede på kvelds- og nattid. Disse medlemmer slutter seg til intensjonen om at det ville være bra om arbeidslivet som hovedregel hadde tilpasset seg familielivet, men ser at dette har utfordringer blant annet i forhold til de yrker der det er behov for skift-/turnus-arbeid - og i forhold til åpningstider i varehandelen.

Disse medlemmer finner det imidlertid prinsipielt svært vanskelig å gå inn for at det offentlige skal detaljregulere oppholdstiden i barnehagene. På dette området må man ha tillit til at foreldrene gjør de riktige valg for sine barn. Disse medlemmer vil derfor ikke støtte forslag om lovendring som begrenser barns ukentlige oppholdstid i barnehagen.

Disse medlemmer mener det bør være de enkelte barnehageeiere som skal vurdere om de ser behov for utvidede åpningstider i barnehagene, herunder også eventuelle nattåpne barnehager. Disse medlemmer viser her til at man har hatt regelverk for nattåpne barnehager de siste ti årene.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at saken om maksimal ukentlig oppholdstid for barn i barnehage ble aktualisert etter Dagsavisens oppslag 18. januar i år. Oppslaget formidlet at kunnskapsminister Øystein Djupedal vil ha døgnåpne barnehager uten maksimal oppholdstid, for å hjelpe flere familier ut av tidsklemma. Dette medlemviser til at statssekretær Lisbet Rugtvedt blant annet uttalte at:

"vi ønsker at både kommunale og private barnehager skal vurdere muligheten for å tilby døgnåpne barnehager der det er behov for det (…) Jeg kan ikke se at det er behov for en slik begrensning [i oppholdstid]".

Dette medlem konstaterer og er tilfreds med at Regjeringen ikke ønsker lovendring. Dette medlem har samtidig merket seg at Regjeringen ønsker at flere barnehager utvider åpningstidene innenfor dagens regelverk. Dette medlemviser til at barns oppholdstid i barnehage har økt de senere årene og var på 39,1 timer i gjennomsnitt i 2004. Dette medlem er opptatt av at selv om barnehager får lengre åpningstid enn i dag, må det ikke føre til økt press om lengre arbeidsdag for foreldre. Dette medlem vil peke på at for voksne reguleres arbeid og fritid i arbeidsmiljøloven. Dette medlemvil understreke at barn også har behov for hvile og fritid. Argumentet om at muligheter følger av rettigheter, brukes ofte i debatten om pappaperm. På samme måte mener dette medlem at lovgiver må understreke den rettigheten foreldre har til å bruke tid sammen med barna sine, og at barn skal ha rett til best mulig samlet foreldrekontakt. For øvrig viser dette medlem til bakgrunnen for forslaget slik det foreligger i Dokument nr. 8:32 (2005-2006).

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

"I

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om maksimal ukentlig oppholdstid for barn i barnehage.

II

Stortinget ber Regjeringen kartlegge behovet for barnetilsyn om kvelden og natta, og eventuelt fremme forslag til praktiske og økonomiske ordninger som kan imøtekomme behovet."

Forslag fra mindretall

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om maksimal ukentlig oppholdstid for barn i barnehage.

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen kartlegge behovet for barnetilsyn om kvelden og natta, og eventuelt fremme forslag til praktiske og økonomiske ordninger som kan imøtekomme behovet.

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:32 (2005-2006) - om forslag fra stortingsrepresentantene May-Helen Molvær Grimstad, Hans Olav Syversen og Bjørg Tørresdal om maksimal ukentlig oppholdstid for barn i barnehage - bifalles ikke.

Vedlegg: Brev fra Kunnskapsdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 14. mars 2006

Dokument nr. 8:32 (2005-2006) om maksimal ukentlig oppholdstid for barn i barnehage

Jeg viser til brev av 02.03.2006 til statsråd Karita Bekkemellom. Saken er oversendt meg som ansvarlig statsråd for barnehagene. Jeg har følgende vurdering av forslagene:

1. Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om maksimal ukentlig oppholdstid for barn i barnehage

Jeg er enig med forslagsstillerne i at det i hovedsak er arbeidslivet som skal tilpasse seg familielivet, ikke motsatt. Det medfører imidlertid ikke riktighet at Regjeringen har gitt signaler om økt åpningstid i barnehagene. Det regelverket vi i dag har for barnehager som er åpne på nattid, har vi hatt de siste ti årene. Regjeringen har ingen planer om å endre på dette. Det er kommunene som lokal barnehagemyndighet som må vurdere behovet for eventuelle nattåpne barnehager. Jeg har den tiltro til foreldre at de selv kan vurdere hva som er deres barns beste i de tilfeller de ikke selv kan ta hånd om dem om natten. Det er glimrende at det finnes private løsninger der foreldre hjelper hverandre, men det kan også tenkes tilfeller der et offentlig godkjent tilbud kan være det beste alternativet.

Departementet har ikke fått henvendelser som tyder på at det er behov for å regulere barns oppholdstid i barnehage ved lov. Jeg mener foreldre og barnehageeier her har de beste forutsetninger for å finne fram til løsninger som kommer både familiene og det enkelte barn til gode. Jeg kan i dag ikke se at det at noen barn har behov for barnehageplass på nattid vil frata dem den muligheten et pedagogisk tilbud på dagtid kan gi.

2. Stortinget ber Regjeringen kartlegge behovet for barnetilsyn om kvelden og natta og eventuelt fremme forslag til praktiske og økonomiske ordninger som kan imøtekomme behovet

Kommunen som lokal barnehagemyndighet har ansvar for å kartlegge behovet for barnehager, og jeg mener de også bør kartlegge behovet for barnetilsyn på kvelds- og nattid og eventuelt sørge for et nattåpent tilbud dersom særlige forhold tilsier et behov for dette. Jeg mener det regelverket vi har i dag fungerer bra nok. Forslagsstillerne viser til at aleneforeldre i dag får stønad til barnetilsyn. En slik stønad kan både brukes til å betale for private løsninger eller barnehage. Departementet har for tiden ingen planer om å utrede dette spørsmålet nærmere.

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 27. april 2006

May-Helen Molvær Grimstad

leder

Espen Johnsen

ordfører