Det vises til forslag fra stortingsrepresentantene Ketil
Solvik-Olsen, Tord Lien, Torbjørn Andersen og Gjermund
Hagesæter om å redusere avgiften på elektrisitet
i perioder med høye strømpriser. Jeg har fått
forslaget oversendt for uttalelse.
I forslaget vises det bl.a. til at mange husholdninger er
avhengig av strøm til oppvarming, og at de dermed er sårbare
for høye strømpriser. Forslagsstillerne viser til
at det i Stortinget framover vil bli mye oppmerksomhet rundt utbygging
av ny kraftproduksjon og mer effektiv energibruk for å bedre
kraftbalansen. Likevel mener de at det nå er behov for
kortsiktige tiltak for å sikre at strømprisene
ikke blir for høye. Regjeringen bør derfor, i
følge forslaget, ha fullmakt fra Stortinget til å redusere
el avgiften og merverdiavgift på elektrisitet
i tider med høye strømpriser.
I Soria Moria-erklæringen skisserer
Regjeringen flere målsetninger i energipolitikken. Regjeringen
vil jobbe for å bedre kraftbalansen, både ved å satse
på nye miljøvennlige energiformer og ved redusert
forbruksvekst gjennom energisparetiltak. Ved evaluering av energiloven
skal en blant annet gå gjennom lovens betydning for kraftbalansen,
strømprisene og strukturen i kraftbransjen. Regjeringen
vil også jobbe for et effektivt og sikkert overføringssystem
slik at strømtapet reduseres og gjennomgå regelverket
for nettleien. Regjeringen mener imidlertid ikke at det er hensiktsmessig å bruke
el avgiften og merverdiavgiften for å stabilisere
strømprisene.
Den totale strømprisen til husholdningene
består av to hoveddeler, kraftprisen og regningen fra nettselskapene.
Det er konkurranse i produksjon og omsetning av elektrisk kraft
i Norge. Produksjon i Norge er i all hovedsak basert på vannkraft.
Nedbørsmengde og tilsig i vannmagasinene setter rammer
for hvor stor vannkraftproduksjonen kan bli, og er derfor viktig
for produksjonskapasitet og pris. Men siden Norge er en del av det
nordiske kraftmarkedet, som igjen er tilknyttet Russland, Tyskland
og Polen, blir prisen på kraft i hovedsak bestemt av tilbud
og etterspørsel i dette markedet. Kull- og gasskraft har
høyere marginale produksjonskostnader enn vann- og kjernekraft.
Med dagens etterspørselsnivå er det ofte kullkraft
som balanserer markedet og dermed avgjør prisen. EUs system
for handel med CO2-kvoter har ført
til økte priser i det nordiske kraftmarkedet fordi det
har blitt mer kostbart å produsere kullkraft. Det norske
systemet for handel med klimagasskvoter har imidlertid ikke påvirket kraftprisene.
I tillegg til kraftprisen må husholdningene
betale nettleie til sitt lokale nettselskap. Denne leien skal dekke
kostnader ved overføring av strøm fra kraftverket
og helt fram til forbruker. I regningen fra nettselskapene inngår
også innkreving av elektrisitetsavgiften og et påslag
på tariffen som går til energifondet for å finansiere
miljøvennlig energiomlegging. Elektrisitetsavgiften for
husholdninger er 10,05 øre pr. kWh i 2006, mens påslaget
til energifondet er l øre pr. kWh. I både Danmark
og Sverige er el-avgiften langt høyere enn i Norge. I Danmark
er avgiften om lag 50 danske øre/kWh, mens husholdninger
i Sverige betaler i underkant av 25 svenske øre/kWh.
Energibruken i norske husholdninger går
til oppvarming av bolig, oppvarming av vann samt belysning og drift
av husholdningsapparater. Det er først og fremst ved oppvarming
at husholdningene kan velge mellom alternative energibærere,
og om lag 75 pst av husholdningene kan velge mellom minst to alternative
oppvarmingskilder. Den vanligste kombinasjonen er elektrisitet og
vedfyring. Ifølge forbruksundersøkelsen 2002-2004
utgjør elektrisitet om lag 4 pst. av forbruksutgiftene
for gjennomsnittshusholdningen.
Elektrisitetsprisene til husholdningene var
rekordhøye ved inngangen til 2003, i underkant av 115 øre/kWh
i første kvartal. Prisene er betydelig lavere nå,
og i siste kvartal 2005 var prisen om lag 78 øre/kWh.
Både i 2004 og 2005 lå elektrisitetsprisene i
gjennomsnitt på om lag 75 øre/kWh, og
el-avgiften utgjorde om lag 13 pst. av den totale strømprisen.
Når strømprisen varierer skyldes det altså i
liten grad faktorer som myndighetene kontrollerer. Siden Norge er
koblet til det nordiske kraftmarkedet, har vi mulighet til å importere
kraft i tørrår og eksportere kraft i år
med gode tilsig. Slike muligheter for kraftutveksling demper prissvingningene
i den norske energiforsyningen. I et lukket norsk system ville de
norske el-prisene vært mye mer følsomme overfor
variasjoner i vær og temperatur. Jeg har forståelse
for at høye strømpriser er en belastning for husholdninger
med presset økonomi. Likevel mener Regjeringen at et system
med fleksibel el-avgift er lite hensiktsmessig.
I perioder med lite vann i magasinene og knapphet
på kraft, slik som i begynnelsen av 2003, vil en reduksjon i
avgiftene på elektrisitet ikke føre til tilsvarende
lavere strømpriser til forbrukerne. Dette skyldes at i
en situasjon med knapphet på kraft vil lavere avgifter
til forbrukerne presse opp produsentprisene. Kraftbrukere som betaler
svært lav eller ingen avgift, kan da få enda høyere
strømpris som følge av den reduserte el-avgiften.
Dette kan gjelde for husholdninger i Nord-Troms og Finmark og kraftkrevende
industri som er fritatt fra el-avgiften, industrien og næringsvirksomhet
i tiltakssonen som ilegges redusert sats og husholdninger i de tre
nordligste fylkene som er fritatt fra merverdiavgift på elektrisitet.
Et system med fleksibel el-avgift vil dessuten
medføre økte administrasjonskostnader. Nettselskapene som
krever inn avgiften må ha et system som kan handtere store
og hyppige endringer i avgiften på kort varsel. Det forutsettes
også at det må etableres statlige kontrollenheter
som følger og vurderer prisutviklingen. Hyppige endringer
i avgiftssatsen vil også bidra til mindre forutsigbarhet
i statens inntekter. Det vil gjøre det svært vanskelig å budsjettere
inntektene fra el-avgiften.
Forslagsstillerne skriver videre at høye
strømpriser gir staten ekstra inntekter gjennom økt
skatt fra kraftselskapene, økt utbytte fra egne kraftverk
og økte inntekter fra merverdiavgiften. Staten vil hovedsakelig
få økte inntekter fra kraftselskapene gjennom
skatt på overskudd og grunnrenteskatt. Gjennom Statkraft
eier Staten om lag 37 pst. av samlet produksjon i Norge. Staten
kan derfor i tillegg få noe økt utbytte. Imidlertid selges
en betydelig andel av Statkraft sin produksjon i henhold til faste
kontrakter, samt at det er en rekke andre faktorer i tillegg til
strømprisene som bestemmer statens utbytte fra Statkraft.
På minussiden vil staten trolig få reduserte skatteinntekter
fra annet næringsliv på grunn av økte
strømutgifter og redusert etterspørsel fra husholdningene
etter andre varer og tjenester. Videre øker trolig statens
direkte strømutgifter.
Det er uklart i hvilken grad statens inntekter
fra merverdiavgiften og el-avgiften vil øke som en følge
av høyere strømpriser. Det er ikke uten videre
rimelig å anta at de samlede utgiftene til forbruk hos
husholdningene vil øke når strømprisene
går opp. Når prisen på strøm øker,
vil husholdningene normalt redusere strømforbruket noe.
Dersom husholdningenes totale forbruksutgifter ikke økes,
vil forbruket av andre varer og tjenester gå ned. Dette
vil innebære reduserte merverdiavgiftsinntekter fra annet
forbruk enn elektrisitet. Redusert forbruk av elektrisitet gir også lavere
inntekter fra el avgiften.