Regjeringa meiner hovudutfordringa for Europarådet i åra
framover er å styrkje oppfølginga av pliktene
som medlemslanda har teke på seg til å etterleve
dei europeiske grunnverdiane: menneskerettar, demokrati og rettstryggleik.
Samarbeidet i Europarådet dekkjer eit breitt spekter av
samfunnsområde. Nærare 200 konvensjonar er utarbeidde.
Europarådet har styrkt rolla si som garantist for eit felles
rettsleg grunnlag på sentrale samfunnsområde.
Det er Regjeringa sitt syn at samarbeidet i Europarådet
såleis er ein viktig del av arbeidet for å fremje
multilaterale løysingar på sentrale utfordringar
i Europa.
Europarådet sitt viktigaste arbeid
dei seinaste åra har vore å medverke til ei demokratisk
utvikling i heile Europa og byggje ned dei politiske skilja mellom
aust og vest. Etter den kalde krigen er talet på medlemsland meir
enn dobla. Europarådet har no 46 medlemsland med 800 millionar
innbyggjarar. Den framleis ustabile situasjonen på Balkan
og i fleire av landa og områda i det tidlegare Sovjetunionen
syner at dei utfordringane som låg til grunn for skipinga
av Europarådet, framleis er høgst aktuelle. Den
europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) og Den europeiske menneskerettsdomstolen
(EMD) i Strasbourg er berebjelkar i forvaltinga av menneskerettane
i Europa. Regjeringa vil at Noreg skal vere ein pådrivar
for å få gjennomført ei naudsynt reform
av det europeiske menneskerettssystemet, først og fremst
for å sikre framtida til domstolen. Bakgrunnen for reformprosessen
er mellom anna at bunken av uhandsama saker i domstolen er raskt
veksande. I mai 2004 vart det vedteke ein reformpakke med tiltak
for å effektivisere sakshandsaminga ved domstolen, for å betre
statane si oppfølging av dommane og for i større
grad å førebyggje og rette opp menneskerettsbrot
på det nasjonale planet. For å støtte opp
om dei nasjonale tiltaka må Europarådets arbeid med
opplæringsprogram og anna hjelp til dei nye medlemslanda
etter Regjeringa sitt syn styrkjast.
Europarådet har over tid gjort ein
verdifull innsats for å fremje tverreligiøs og
tverrkulturell dialog. Regjeringa finn Europarådet godt
eigna som forum for å vidareføre innsatsen i høve
til denne viktige problematikken.
Regjeringa ynskjer å medverke til å vidareutvikle samarbeidet
mellom Europarådet og andre organisasjonar som EU, FN og
OSSE. EU-utvidinga har stilt krav til ei klarare rollefordeling
mellom EU og Europarådet. Det er særleg viktig å unngå at
det vert utvikla konkurrerande standardar for menneskerettar i Europa. Regjeringa
går inn for at EU knyter seg til det rammeverket som alt
finst på ulike område i Europarådet.
Frå norsk side vil vi halde fram arbeidet med å få gjennomført
reformer i organisasjonen for å sikre at Europarådet
vert stadfesta som ein open og kostnadseffektiv organisasjon. Reformene
vil medverke til å gje Europarådet den posisjonen
som organisasjonen har krav på i den europeiske samarbeidsarkitekturen.
Europarådet sitt tredje toppmøte
vart halde i Warszawa 16.-17. mai 2005. Møtet
medverka til å fremje samkjensle og einskap i Europa. For
første gong vart alle innlegg og debattar sendt direkte
over Internett. Det vart vedteke ei politisk erklæring
og ein handlingsplan med retningsliner for samarbeidet framover.
Frå norsk side deltok vi aktivt i førebuinga
av vedtaka på toppmøtet og fekk saman med dei
andre nordiske og dei baltiske landa gjennomslag for ei rekkje saker,
først og fremst styrking av det europeiske menneskerettssystemet,
samarbeidsavtala om tettare samordning med OSSE og tiltak for på sikt å gjere
organisasjonen opnare og meir kostnadseffektiv.
Toppmøtet gjorde vedtak om å oppnemne
ei vismannsgruppe til å kome med nye framlegg til å sikre effektiviteten
til domstolen på lang sikt. Det vart gjeve sterk tilslutning
til at Europarådet skal vere ein garantist mot tilbakeslag
og udemokratiske tendensar i medlemslanda. Ei rekkje land peika òg
på nytta av at Europa, i høve til utfordringane
på det globale planet, står fram som ein forsvarer
av desse rettane.
Demokrati og godt styresett skal styrkjast gjennom å skipe
eit forum for framtida til demokratiet, med deltaking ikkje berre
av styresmaktene, men òg det sivile samfunnet. Forumet
skal møtast årleg for å setje søkjelys
på aktuelle problem og utfordringar for demokratiet. Samarbeidet
mellom kommunar og regionar på tvers av landegrensene skal
styrkjast ved å skipe eit eige ekspertsenter for godt styresett
på lokalplanet.
Arbeidet for å skape større
forståing mellom kulturar og religionar fekk eit gjennombrot
på toppmøtet. Det vart vedteke å oppnemne
ein samordnar som skal samordne tiltak og førebu dialog
med regionar som grensar til Europa. Alle medlemslanda forplikta
seg til å fremje tverrkulturell og tverreligiøs
dialog. Det faglege innhaldet i skuleverket i Europa skal utformast
slik at det gjev større kunnskap om tverrkulturelle tilhøve,
og utveksling av unge skal hjelpast fram, både mellom medlemslanda
og i høve til granneland til Europa. Det vart vidare gjort
fleire vedtak for å styrkje dei humane og sosiale verdiane,
slik at Europa skal stå fram som ein global rollemodell
for humanitet.
Det vart teke steg for å møte
trugsmål mot tryggleiken til borgarane i Europa gjennom
tre nye konvensjonar mot terrorisme, menneskehandel og kvitvasking, samt
eit styrkt samarbeid mot organisert kriminalitet, korrupsjon og
kriminalitet i informasjonssamfunnet. Med desse vedtaka er det teke
steg mot meir alleuropeisk samhandling på grunnlag av felles
kjerneverdiar. Sosiale rettar og tiltak for ungdom skal styrkjast.
Kampanjearbeid for ulike sårbare grupper og offer for menneskehandel,
funksjonshemma, born, kvinner og framandkulturelle skal setjast
i gang. Det vart vedteke eit treårig handlingsprogram for å styrkje
barnerettar og ein tiårig handlingsplan for å skape
like vilkår og rettferd for funksjonshemma. Det vart òg
vedteke å utforme eit handlingsprogram mot vald i kvardagen.
Toppmøtet gav styringssignal om eit
nærare samarbeid mellom Europarådet og OSSE og
mellom Europarådet og EU. På møtet vart
ei samarbeidsavtale mellom Europarådet og OSSE godkjend.
Avtala inneber at dei to organisasjonane i første omgang
skal samordne verksemdene sine i kampen mot terrorisme, menneskehandel
og intoleranse og samarbeide om tiltak for nasjonale minoritetar.
Det var òg semje om eit mandat om forsterka og utdjupa
samarbeid mellom Europarådet og EU. Det skal utarbeidast
ei samarbeidsavtale mellom dei to organisasjonane.
Etter innspel frå dei nordiske og baltiske
landa vart det òg vedteke å gjere tiltak for å gjere
organisasjonen opnare og meir kostnadseffektiv. Organisasjonsstrukturen
og arbeidsmetodane til organisasjonen må verte meir effektive
for å kunne halde stramme budsjettrammer. Arbeidet vart
sett i gang umiddelbart, og det er bedt om ein rapport om framdrifta
til det neste møtet mellom utanriksministrane i mai 2006.
Regjeringa vil framleis følgje opp
dei sakene som Noreg gav særskild prioritet på toppmøtet.
Noreg skal øve påtrykk for å få gjennomført
reforma av menneskerettssystemet, for å utvide samarbeidet
med andre organisasjonar og for å medverke konstruktivt
i reformarbeidet i sjølve organisasjonen. Frå norsk
side vil vi òg følgje opp vedtaket om å styrkje
innsatsen for tverreligiøs og kulturell dialog, skipinga
av eit ekspertsenter for lokaldemokrati, og medverke i kampanjearbeidet for
sårbare grupper.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund,
Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna
Solberg og Finn Martin Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot
Valle, fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun, fra Senterpartiet,
Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen,
vil understreke Europarådets betydning for å skape
dialog og samarbeid for en demokratisk utvikling i hele Europa bygd
på grunnleggende verdier som menneskerettigheter og rettsstatens
prinsipper.
Komiteen merker seg Regjeringens
vurdering om at Europarådet har styrket sin rolle som garantist
for et felles rettslig grunnlag og at en prioritert oppgave for Europarådet
blir å følge opp forpliktelsene som landene har
påtatt seg som medlemmer.
Komiteen legger vekt på at
det skal være en felles standard for menneskerettighetene
i Europa basert på Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
og mener at samarbeidet og rollefordelingen mellom Europarådet
og EU må ivareta dette.
Komiteen har også merket
seg at det er etablert en samarbeidsavtale med OSSE.
Komiteen er enig i at Norge skal
være en pådriver for nødvendige reformer
av det europeiske menneskerettighetssystemet og først og
fremst for å styrke Den europeiske menneskerettighetsdomstolen.
Domstolens saksbehandling må styrkes og effektiviseres
for å redusere antallet ubehandlede saker, oppfølging
av avgjørelser i domstolen må sikres og antallet
klager må søkes redusert ved forebygging av menneskerettighetsbrudd
i medlemslandene.
Komiteen har for øvrig
merket seg at Europarådet har forsterket sin innsats i
det viktige arbeidet med å fremme større forståelse
og dialog mellom kulturer og religioner.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
St.meld. nr. 15 (2005-2006) - om Noregs deltaking i Europarådet i 2005 - vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 24. mai 2006
Olav Akselsen
leder |
Vidar Bjørnstad
ordfører |