Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye,
fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og
Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, viser
til at Ombudsmannsnemnda etter instruks fra Stortinget skal bidra
til å sikre de allmennmenneskelige rettigheter for Forsvarets
personell og ved sitt arbeid også søke å medvirke
til å effektivisere Forsvaret.
Komiteen har merket seg at det
i 2005 ble behandlet 106 klagesaker, og at en medholdsandel på i
overkant av 1/3 er omtrent som gjennomsnittet for de senere år. Komiteen har
i likhet med nemnda merket seg at omstillingen og nedbemanningen
i Forsvaret ikke har medført et særlig økende
antall skriftlige klagesaker. På den annen side registrerer komiteen at det
ved Ombudsmannsnemndas befaringer i enkelte avdelinger, har blitt
fremført at de økonomiske ressursene ikke dekker
oppgavene som skal løses. Videre at det er en generell
misnøye med horisontal samhandling. I tillegg er det blitt
fremført at det i omstillingen av Forsvaret er et for stort
fokus på "antall hoder", og for lite fokus på arbeidsoppgavene
som skal løses. Komiteen vil understreke
viktigheten av å ha en åpen og god dialog med
Forsvarets personell i den videre omstillingen av Forsvaret.
Komiteen har merket seg at de økonomiske/regnskapsmessige
prosedyrene i Forsvaret synes å fungere tilfredsstillende
i 2005, og at det kun er 1 klagesak innen dette temaet. Komiteen er
fornøyd med at Forsvaret synes å ha fått
kontroll på sine rutiner og opplæring på dette
felt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
derimot med bekymring på at de økonomiske ressursene
for de fleste avdelinger ikke dekker oppgavene som skal løses.
Dette viser etter disse medlemmers oppfatning at
det ikke er et samsvar mellom de oppgaver som pålegges
avdelingene og de rammer Forsvarets ledelse er pålagt å følge.
Dette er etter disse medlemmers syn en uheldig situasjon og
det må forventes at avdelinger ikke pålegges oppgaver
det ikke er ressurser til å gjennomføre. Det er
etter disse medlemmers mening slik at den øverste ledelse
i Forsvaret har ansvar for å tilpasse oppgaver som gis
til avdelingene ut fra de ressursrammer som er gitt av Stortinget.
Dersom den øverste ledelse i Forsvaret ikke makter å løse
de oppgaver den er pålagt gjennom de gjeldende budsjetter,
må Forsvarets ledelse gå tjenestevei til Stortinget
og fremlegge de kasus som gjenspeiler de manglende ressurser, slik
at Stortinget kan vurdere om det skal bevilges ytterligere midler
til formålet, eller om oppgavene skal omprioriteres. Det er
ikke opp til Forsvarets ledelse å gå utover sine
fullmakter og bevilgninger for å få gjennomført
oppgaver de vurderer som viktige, all den tid de ikke makter å prioritere
innenfor de gitte bevilgninger. Disse medlemmer forventer
at Forsvarsdepartementet gjenomgår sine rutiner på dette
området.
Disse medlemmer ser med bekymring
på at en mulig generell usikkerhet om fremtiden i organisasjonen
har medført at personell med høy kompetanse slutter. Disse
medlemmer ser på personellet som den viktigste
ressursen i Forsvaret og er derfor svært opptatt av at
personellsituasjonen i Forsvaret bedres og at organisasjonens størrelse
må reflektere de pålagte oppgaver.
Disse medlemmer registrerer at
det synes å være en generell misnøye
med oppleggene med horisontal samhandling. Disse medlemmer forventer at
dette vil bli gjennomgått i organisasjonen og at det vil
bli gjennomgått i senere saker til Stortinget.
Disse medlemmer har videre merket
seg at mange avdelinger har vakante stillinger som ikke blir besatt.
Dette synliggjør etter disse medlemmers mening
at avdelingene i Forsvaret velger å omprioritere sine ressurser
for å løse sine pålagte oppgaver på bekostning
av å opprettholde en organisasjon med nødvendig
antall personell i forhold til strukturplanen. Og det er derfor
bekymringsfullt at reduksjonene i årsverk gjør
organisasjonen sårbar i forhold til vernebestemmelsene
Helse-Miljø-Sikkerhet (HMS).
Komiteen har merket
seg at problemer med tilgang på leger ved en del avdelinger
er løst, eller står foran en løsning. Komiteen er
opptatt av at soldatene skal få et tilfredsstillende legetilbud
under tjenesten. Komiteen er enig i at tilgang på egne
leger i avdelingene gir den raskeste behandlingen, og dermed også den
mest effektive tjenesten.
Komiteen er også opptatt
av at TMO-apparatet får god oppfølging og at TMO-
og HMS-kursene fortsatt prioriteres.
Komiteen er positiv til at temaet
"senskader etter internasjonale operasjoner" også i 2005
har stått sentralt i nemndas arbeid. Videre er komiteen fornøyd med
at nemnda vil følge utviklingen nøye i 2006, spesielt
med tanke på økonomiske ressurser og tilgang på fagpersonell. Komiteen mener
i likhet med nemnda at veteranadministrasjonen i tillegg til etablering
av en nasjonal militærmedisinsk poliklinikk sammen med psykiatrisk/psykosomatisk
oppfølging av personell, vil gi verdifulle bidrag til arbeidet
med senskadeproblemer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil i likhet med nemnda
likevel peke på at det fortsatt er en mangel på sanitetsressurser
og mangel på medisinsk personell med tilstrekkelig kompetanse
ved internasjonale operasjoner. Dette har klart negative følger
for Forsvarets medisinske kvalitet og kapabilitet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti merker seg at nemnda påpeker
at det er mangel på sanitetsressurser og medisinsk personell
med tilstrekkelig kompetanse ved internasjonale operasjoner, og
at dette har negative følger for Forsvarets medisinske
kvalitet og kapabilitet.
Komiteen vil også i
likhet med nemnda understreke viktigheten av at problematikken rundt
"senskader etter internasjonale operasjoner" blir gitt en grundig
vurdering, og at konklusjonene resulterer i nødvendige
tiltak og tilgang på ressurser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
til etterretning at FSAN (Forsvarets sanitet) er bekymret for at
en konsekvens av dette blir at insidensen av psykiske problemer
vil stige mot de tall som amerikanerne har erfart. Disse
medlemmer registrerer at FSAN er av den oppfatning at for å hindre en
slik utvikling må for eksempel Hæren ha minst
5 bataljoner for å sikre restitusjon mellom oppdragene
og ivareta personellets familiære og sosiale nettverk. Disse
medlemmer mener i likhet med nemnda at veteranadministrasjonen
i tillegg til etablering av en nasjonal militærmedisinsk
poliklinikk sammen med psykiatrisk/psykosomatisk oppfølging
av personell, vil gi verdifulle bidrag til arbeidet med senskadeproblemer. Disse
medlemmer vil i likhet med nemnda likevel peke på at
det fortsatt er en mangel på sanitetsressurser og mangel
på medisinsk personell med tilstrekkelig kompetanse ved
internasjonale operasjoner. Dette har klart negative følger
for Forsvarets medisinske kvalitet og kapabilitet.
Disse medlemmer registrerer at
norske politikere og forsvarsledelsen i de senere år i
større grad har ønsket å bidra med rene
kampavdelinger til bruk i "skarpe" operasjoner enn tidligere. Disse
medlemmer er bekymret over at nedskjæringer kan
bety dertil flere oppdrag og gjenbruk av personell hvilket betyr større
belastninger for personellet og deres familier.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser med bekymring
på at hver 6. dimitterte soldat endte i arbeidsledighet
i 2005. Flertallet vil derfor understreke betydningen
av at Voksenopplæringen i Forsvaret (VO) holdes på et
nivå som sikrer at vernepliktige mannskaper gis tilbud
om kompetansegivende kurs som kan kvalifisere og hjelpe dem i overgangen
til arbeidslivet etter endt førstegangstjeneste.
Komiteen har merket
seg at det ved innkallingen til førstegangstjeneste med
fremmøte i januar 2006, viste seg vanskeligere enn tidligere
for studenter å få innvilget utsettelse av førstegangstjenesten. Komiteen mener
det er viktig at Forsvaret viser den nødvendige fleksibilitet
i forhold til innkalling og utsettelse for studenter. Komiteen merker
seg at nemnda anfører at erfaringene som er gjort i januarkontingenten
i 2006 vil komme til nytte når januarkontingenten 2007
skal innkalles, og at nemnda vil følge utviklingen på dette
området.
Komiteen har merket seg at Forsvaret
har økt sitt rusforebyggende arbeid noe i forhold til 2004,
og at dette har gitt seg utslag i økt bevissthet og kompetanse innen
området.
Komiteen registrerer at den mangelfulle
rapportering om disiplinærsituasjonen også i 2005
har vært urovekkende.