Årsrapporten gis i henhold til vedlagte
instruks fra Stortinget.
Ombudsmannsnemnda skal etter formålet
bidra til å sikre de allmennmenneskelige rettigheter for
Forsvarets personell og behandle sakstema av prinsipiell karakter
eller som har allmenn interesse.
Etter vedtak i Stortinget høsten 2001
består ombudsmannsnemnda i perioden 1. januar-31. desember
2005 av:
Ombudsmann Dagfinn Hjertenes, Florø/Oslo
Rune Kristiansen, Son (nestleder)
Marie Brenden, Lillehammer
Ivar Johansen, Oslo
Karen-Margrethe Mjelde, Sandnes
Gretha Evelin Thuen, Svinndal
Inge Wold, Råde.
Ombudsmannen, Dagfinn Hjertenes, døde
brått under ferdigstillelsen av utkastet til innberetningen
i Dokument nr. 5.
Etter stortingsvedtak av 7. november 2003, Innst.
S. nr. 20 (2003-2004), ble instruksen for Forsvarets ombudsmannsnemnd
endret ved at det skal velges varamedlemmer og nestleder i nemnda.
Rune Kristiansen ble valgt som nemndas nestleder for tidsrommet inntil
31. desember 2005.
Personellsituasjonen ved Ombudsmannens kontor har
vært tilfredsstillende gjennom det meste av 2005.
Saker for ombudsmannsnemnda forberedes av Ombudsmannen.
Det vises til rapportens del "Generelle spørsmål".
Under rapportens del "Saker behandlet ved ombudsmannens
kontor" er omtalt enkelte klagesaker til illustrasjon av ofte forekommende
sakstema. Slike konkrete klagesaker behandles fortløpende
ved Ombudsmannens kontor. Konkrete klagesaker fremmes fra enkeltpersoner,
tillitsvalgtes organer og tjenestemannsorganisasjoner.
I årsinnberetningen for 2003 ble det
opplyst at Ombudsmannen ikke blir holdt oppdatert med gjeldende
regelverk i Forsvaret.
Med henvisning til problemets omtale i årsinnberetningen
for 2003 tilbød Forsvarsdepartementet i juni 2004 å tilrettelegge
for en teknisk løsning slik at Ombudsmannen kunne gis tilknytning
til Forsvarets elektroniske informasjonssystem gjennom Forsvarsdepartementets
eget system. Kontoret startet i 2005 med en fornyelse av datautstyr.
Dette vil fortsette i 2006.
Ombudsmannen var i tidsrommet 7.-11. september 2005
deltaker i Halki International Seminars i Hellas, med arbeidstittel
"Security Sector Reform in Southeastern Europe and the Mediterranean:
Lessons and Challenges". Ombudsmannen holdt foredrag under tittelen "The
Ombudsman in the army" under programteksten "The role of the Ombudsman
in promoting good governance." I Ombudsmannens foredrag inngikk
bl.a. organisering, arbeidsoppgaver, klagebehandling, samarbeidsopplegg
med TMO-apparatet og rapporteringen til Stortinget. Nær
80 deltakere var til stede under seminaret.
Ombudsmannsnemnda har i 2005 holdt 5 møter.
I tillegg har nemnda i 2005 foretatt følgende befaringer:
1. Øvelse Battle
Griffin, Trøndelag (2 dager)
2. Hans Majestet Kongens Garde
3. Krigsskolen, Linderud
4. Sessvollmoen garnison
5. Kystvaktskvadron Nord
6. Kystjegerkommandoen
7. Luftforsvarets stasjon Sørreisa.
Det vises til at nemndas rapporter fra befaringene
er gitt i Dokument nr. 5 (2005-2006), side 57-65.
I rapporten for 2004 ble det under befaringene
påpekt at de økonomiske/regnskapsmessige
prosedyrene i Forsvaret ikke synes å fungere tilfredsstillende. Nemnda
har ikke mottatt lignende reaksjoner i 2005.
I rapporten for 2004 ble det videre pekt på sen/manglende
utbetaling av lønn, tillegg, feriepenger etc. Nemnda har
ikke mottatt lignende reaksjoner på sine befaringer i 2005.
Kontoret har mottatt 1 klagesak innen dette temaet.
Det er for øvrig for de fleste avdelinger
fremført at de økonomiske ressursene ikke dekker
oppgavene som skal løses. Videre at mange avdelinger har
vakante stillinger som ikke blir besatt. Det blir også understreket
at reduksjonene i årsverk gjør organisasjonen
sårbar i forhold til vernebestemmelsene Helse-Miljø-Sikkerhet (HMS).
En generell usikkerhet om fremtiden har også,
etter det nemnda har fått opplyst, ført med seg
at personell med høy kompetanse slutter.
Et annet synspunkt som blir fremført,
er at det er for stort fokus på "antall hoder" i Forsvaret,
og for liten fokus på arbeidsoppgavene som skal løses.
Her blir det også gitt uttrykk for at arbeidsoppgavene
bør være dimensjonerende.
Det synes også å være
en generell misnøye med oppleggene med horisontal samhandling
og en bedre familiepolitikk (barnehageplass, arbeid for ektefelle
etc.) ved beordringer til nye tjenestesteder.
Ombudsmannen har i 2005 behandlet 106 registrerte klagesaker
mot 74 saker året før. I tillegg er flere tvistesaker
løst ved uformell kontakt med partene uten at ordinær
saksregistrering har funnet sted. I flere saker preget av juridiske
spørsmål har ombudsmannsordningen på mange
måter vist seg som et reelt og tidsbesparende alternativ
til domstolsbehandling.
Andelen av henvendelser hvor klageren helt eller delvis
er gitt medhold, synes å holde seg på et stabilt nivå med
i overkant av 1/3.
Antallet klager fra befalskorpset har i de senere år ligget
mellom 20 og 30 klager pr. år. I 2005 har Ombudsmannen
behandlet 30 registrerte klager fra befalet.
Nemnda har merket seg at omstillingen og nedbemanningen
i Forsvaret ikke har medført et særlig økende
antall skriftlige klagesaker til Ombudsmannen. Det er heller ingen
stor økning i antallet klager fra det sivile personell
i Forsvaret.
Side 7-8 i Dokument nr. 5 (2005-2006) er Vernepliktsverkets
(VPV) statusrapport for 2005 til Ombudsmannen tatt inn. Det er også tatt
inn utdrag av brev fra VPV til høyere utdanningsinstitusjoner
angående endring av innkallingsmønsteret, samt
en redegjørelse fra VPV på Ombudsmannens anmodning
om erfaringene fra innkallingen til januarkontingenten 2006.
Nemnda antar at erfaringene som er gjort, vil
komme til nytte når januarkontingenten 2007 skal innkalles. Nemnda
vil følge utviklingen med stor interesse.
Stortinget vedtok i 2004 enstemmig følgende:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et overordnet klageorgan
for vernepliktssaker utenfor Vernepliktsverket." I brev fra Forsvarsdepartementet
av 21. desember 2004 ble en klagenemnd oppnevnt og instruks er utarbeidet.
I Klagenemndas årsrapport for 2004
blir det opplyst at Klagenemnda har mottatt 105 klagesaker. Av disse
er 8 klager gitt medhold, 90 klager er ikke gitt medhold, 6 klager
er avvist mens 1 klage ble trukket. Klagenemnda har hatt 3 møter.
I forbindelse med 2 av møtene hadde klagenemnda også møte
med VPV. Videre har klagenemnda 5. desember 2005 møtt i
Ombudsmannsnemnda for Forsvaret.
Bakgrunnen for møtet 5. desember 2005
var at Ombudsmannens kontor i 2. halvår 2005 mottok mange
klagesaker i forbindelse med "skjev innkalling". Klagene gikk direkte
på avslag på søknader om å slippe å møte
i januarkontingenten 2006. Klagenemnda opplyste her at det ble foretatt
en konkret vurdering av den enkeltes behov, med en skjønnsmessig
vurdering av konsekvenser.
I 2005 er det ikke behandlet noen klagesaker
vedrørende tillitsmannsordningen.
Tillitsmannsutvalgene har som tidligere sendt Ombudsmannen
referat fra avholdte møter, og antall møter som
refereres nedenfor er bygget på mottatte referater fra
utvalgsmøter.
Etter de rapporter Ombudsmannen mottar synes
det å være en god dialog mellom de vernepliktige
tillitsvalgte og militære ledere. Det virker som partene
tilstreber å løse aktuelle saker på et
lavest mulig nivå, og denne samarbeidsmåten gir åpenbart
også de beste resultatene for både mannskaper
og avdeling.
Ombudsmannen og TMO-apparatet har også i
2005 opplevd at ikke alle tillitsvalgte har fått anledning
til å delta på TMO-kurs. Saken ble tatt opp direkte
med en avdeling, som umiddelbart inviterte til et nytt kurs slik at
alle tillitsvalgte fikk delta i denne opplæringen. Avdelingens
konklusjon var at Ombudsmannens kommentar ble tatt til etterretning,
og at det ville bli iverksatt tiltak for å stille nødvendig
kompetanse i TMO.
Forsvarsdepartementet meldte i brev av 18. oktober tilbake
at "Forsvarsdepartementet gir honnør til Ombudsmannen for
hans engasjement og oppfølging i f.t. TMO". Forsvarsdepartementet
sendte samtidig kopi av brev av 21. april 2005 til Forsvarsstaben
der Forsvarsdepartementet ber om at Forsvarsstaben på nytt
innskjerper TMOs regelverk og intensjoner overfor avdelingene.
Orienteringer om ombudsmannsordningen overfor befal
har i 2005 funnet sted ved orientering i enkelte møter
med personellorganisasjonenes representanter under nemndas befaringer.
Under Landskonferansen for tillitsvalgte i Forsvaret i
2004, ble det enstemmig vedtatt følgende: "Landskonferansen
2004 mener at Tillitsmannsordningen må ha sitt sentrale
oppheng i Forsvarsdepartementet/Integrert Strategisk Ledelse
(FD/ISL)". Landssekretariatet for tillitsvalgte (LSEK)
har de tre siste årene vært flyttet fra FD til
Forsvarets overkommando (FO) for nå å sitte som
en del av Forsvarets forvaltnings- og servicesenter (FF&S).
I og med at LSEK/ TMO ikke har noen form for offisielle
kanaler eller kontaktmuligheter overfor Forsvarets øverste
ledelse, mente nemnda i Dokument nr. 5 (2004-2005) at LSEK i fremtiden burde
få sitt oppheng og lokalisering i ISL. På denne måten
kan både LSEK og Forsvarets ledelse lettere oppnå jevnlig
og uformell kontakt til nytte for begge parter. Nemnda antok at
dette spørsmålet ville bli satt på dagsorden
når FD nå reiser sitt nybygg på Akershus festning.
Situasjonen har ikke endret seg i 2005. LSEK
har fortsatt oppheng i Forsvarets forvaltnings- og servicesenter
(FF&S), og er planlagt videreført under Forsvarets
personelltjenester (FPT) når FF&S legges ned og FPT
opprettes 1. januar 2006. Altså er LSEK ikke planlagt med
oppheng i ISL.
Enda viktigere er den daglige lokaliseringen
av sekretariatet, og her er det fortsatt ikke gitt signaler om at
LSEK skal flyttes til ISL. LSEK mener nå at det er blitt
enda viktigere å lokaliseres i ISL, ettersom saksbehandlerleddet
for vernepliktsspørsmål overføres fra FPT
til Personell-, økonomi- og styringsstaben (PØS) og
følgelig vil sitte i det nye ledelsesbygget. En lokalisering
i FPT vil oppleves som feil. Situasjonene som er skissert i dette
avsnittet fører til at LSEK arbeider fjernere fra sentral
forsvarsledelse enn før, noe som definitivt ikke var meningen
da LSEK ble flyttet fra Forsvarsdepartementet. Nemnda ber om at
denne problemstillingen blir undergitt en ny drøftelse.
I Dokument nr. 5 (2004-2005) påpekte
nemnda at organiseringen av TMO regionalt og lokalt burde drøftes.
Nemnda er tilfreds med at den nye organiseringen er i tråd
med nemndas anbefalinger.
Nemnda registrerer videre at nytt TMO-reglement
er på plass og at det er vedtatt at landskonferansene fortsatt
skal arrangeres hvert 2. år.
Nemnda er også tilfreds med at nemndas
anbefalinger i Dokument nr. 5 (2004-2005) om øremerkede
midler i budsjettet er nå på plass. Norge har
derved samme praksis som de andre nordiske landene.
Nemnda er orientert om at LSEK det siste året
har vært aktiv i de fleste prosessene i de sentrale behandlingene
av omstillingen i Forsvaret. Disse prosessene er svært
omfattende og mye berører verneplikten og de vernepliktige
mer enn mange er klar over, ikke minst innen utdanning, rekvirering,
endring/utvikling av administrative tjenestefunksjoner,
svekkede velferdstilbud og fare for ytterligere tjenestebelastning.
LSEK framhever sin deltakelse i Forsvarets hovedarbeidsmiljøutvalg
(FHAMU) som avgjørende og særdeles viktig for
at soldatenes hensyn og arbeidsmiljø tas i betraktning
i omstillingsprosessene.
Nemnda vil anbefale at TMO automatisk tas med
i de omstillingsprosesser som berører alt personell i Forsvaret
både lokalt og sentralt. Nemnda er kjent med at TMO ønsker å være
en aktiv og positiv deltaker i dette viktige arbeidet, selv om TMO
ikke er noen uavhengig arbeidstakerorganisasjon. Det er viktig og
naturlig at TMO her får følge opp sitt ansvar
for at soldatenes interesser og utvikling blir tatt vare på i
omstillingen.
Nemnda har videre merket seg at St.prp. nr.
1 (2005-2006) kap. 3.6 - verneplikten sier: "Videre planlegges det å legge
forholdene til rette for at vernepliktige kan ta inntil 20 studiepoeng
under førstegangstjenesten."
Nemnda tolker dette som en forpliktelse til å ta
arbeidet med studiepoeng videre, og at forsøksprosjekter snarest
mulig omsettes til en praksis som gjelder for alle som gjennomfører
førstegangstjenesten.
Nemnda er kjent med at "Soldatgodtgjøringsproposisjonen"
skal legges fram i 2006 og at Stortinget i tillegg til eventuelle
justeringer i godtgjøringssystemet også skal vurdere
eventuelle nye statushevende tiltak. Nemnda vil anbefale at TMO
blir trukket inn som deltaker i dette arbeidet.
Nemnda sier seg tilfreds med at rekruttene er
tatt med i pensjonsreformen og dermed oppnår pensjonspoeng
i løpet av førstegangstjenesten.
TMO har vært opptatt av problemene
som kan oppstå med de vernepliktiges studiegang etter at
Forsvaret nå kaller inn flere enn tidligere til førstegangstjeneste
i vinterkontingentene. Dette er omtalt på side 29-31 i Dokument
nr. 5 (2005-2006).
Nemnda har for øvrig registrert at
LSEK fra 1. januar 2006 har endret navn til Vernepliktsrådet.
Dette er i samsvar med navnebruken i de øvrige nordiske
land.
Med bakgrunn i henvendelser fra mannskaper som ikke
er tilfreds med eget tjenestebevis, viser det seg at det ikke har
vært avholdt medarbeidersamtaler der mannskapene skal få signaler
om hvordan de utfører sin tjeneste. Ved befaringene i 2005
har nemnda i møter med soldattillitsmennene reist spørsmålet
om medarbeidersamtaler.
Det viste seg at i mange avdelinger har det
ikke vært avholdt medarbeidersamtaler. Etter nemndas oppfatning
er ideen med medarbeidersamtaler svært god. Medarbeidersamtalene
er også en del av soldatenes statushevende tiltak.
Nemnda vil her anbefale at avdelingene følger
opp denne problemstillingen og at det også blir iverksatt opplæring/veiledning
for befalet som skal utføre jobben.
Ombudsmannsnemnda antar videre at dette spørsmålet
kommer på dagsordenen ved tillitsmannsmøtene ved
avdelingene. Nemnda vil følge denne saken i 2006.
Ombudsmannen har i brev av 11. januar 2005 foreslått
at prisen tildeles Landssekretariatet/TMO for deres arbeid
med soldataksjonen 2003/2004. Begrunnelsen er gitt i Dokument
nr. 5 (2005-2006) side 11.
Forslaget kom til finalen der 3 forslag til
slutt deltok, men nådde ikke helt til topps. Under prisutdelingen
i Bergen i slutten av april fikk Landssekretariatet/TMO svært
god omtale.
Ombudsmannsnemnda registrerer at Velferdstjenesten
har hatt som mål også i 2005 å skape
trivsel og sosial trygghet for Forsvarets personell. Ombudsmannsnemnda
mener at Velferdstjenesten har et ansvar for å koordinere
og utvikle sivilt/militært kultursamarbeid. Sivilt/militært
kultursamarbeid er bl.a. forankret i Forsvarssjefens handlingsplan
for sivilt/militært kultursamarbeid 2003-2008.
Forsvarsdepartement har tidligere gitt oppdrag
om å prioritere sivilt/militært kultursamarbeid
som en videreføring og vedlikehold av Forsvarets verdigrunnlag. Det
er velferdspersonellet ved avdeling som ivaretar det utøvende
arbeid med å tilrettelegge fritidstilbud for vernepliktige
soldater. Kulturen består av tradisjonelle tilbud som ulike
arrangementer, hobbyaktiviteter, bibliotek, kino/video/teatertilbud,
leiravis (intranett avis), turopplegg m.m. Gjennom sivilt/militært
kultursamarbeid vil man få flere aktører å spille
på, og gjøre tilbudene tilgjengelige gjennom tilrettelagt
fritid.
Velferdstjenesten bidrar, etter Ombudsmannens mening,
til å fremme trivsel og sosial trygghet for alt personell
med sikte på økt effektivitet. Velferdstjenesten
med sine sosialsaksbehandlere ute gjør en meget bra innsats
for at soldatens verneplikt skal bli best mulig. Fagmiljøet
med fast ansatte (sosialkonsulenter) har vært relativt
stabilt gjennom mange år, i motsetning til velferdsoffiserene
hvor det har vært stor turn-over og mange på kontrakt.
Velferdstjenesten opplyser at året
2005 er blitt brukt til bl.a. revideringsarbeid av reglementer og
direktiver. Det er videre foretatt en gjennomgang av TfF u.gr. 579 -
Sosialt arbeid, spesielt med tanke på ansvarsforhold og
dispensasjonsmyndighet. I tillegg er det foretatt en full revidering
av Fredsregulativet del I. Forslaget ble levert FD i august 2005.
Ombudsmannsnemnda registrerer at det ble gjennomført
kurs for erfarne sosialsaksbehandlere på Kjevik våren
2005. Det som særlig ble vektlagt var forvaltningsloven
og introduksjon av veilednings- og samtaleteknikker.
Sosialveilederne gjør et godt arbeid
med å gi veiledning og å hjelpe til der hvor det
kreves. Det gjøres også et godt arbeid vedrørende
utøvelse av skjønn og avgjørelser ved
dispensasjonssaker. Saksbehandlingen og utbetalingen av stønader
har gått stort sett uten problemer.
Ombudsmannsnemnda er kjent med utviklingstrekkene
fra 2004 til 2005. I Forsvaret har det vært en kraftig økning
i antall registrerte saker vedrørende sosiale lån.
Når det gjelder andre stønadssaker som f.eks. bostønadssaker
og yrkesnødvendig utstyr er saksmengden ganske konstant.
Velferdstjenesten sentralt har hatt ansvaret
for saksbehandling vedrørende søknad om stønad
til institusjonell behandling i henhold til Forsvarssjefens rusmiddeldirektiv.
For 2005 er det innvilget 3 søknader.
Budsjettsituasjonen i Forsvaret har vært
anstrengt i 2005 som følge av tidligere års merforbruk.
Selv om økonomien på velferdssiden har vært
forsøkt skjermet mest mulig av hensyn til de vernepliktige,
har likevel den anstrengte budsjettsituasjonen vært særlig
merkbar ved små avdelinger. Grunnen til dette er at tildelingene til
velferdsformål for vernepliktige er basert på et bestemt
kronebeløp ut fra antall tjenestegjørende dager.
Marginene har derfor vært særlig små ved
mindre avdelinger.
Uavhengig av den vanskelige budsjettsituasjonen
i 2005 har det vært nødvendig å foreta
en full gjennomgang av eksisterende minimumssatser som har vært
for lave over tid.
Nye regler om minimumssatser vil bli utgitt
i 2006, herunder økning av satsene. Dette vil bedre situasjonen,
og spesielt når det gjelder bredde i velferdstilbudene.
Ombudsmannsnemnda mener at det er viktig å ha velferdsoffiserer
som har faglig kompetanse. Dagens situasjon er ikke tilfredsstillende,
sett ut fra rekrutterings- og utdanningsmessige forhold. Dette innebærer at
velferdstilbudene til de vernepliktige mannskapene kan variere i
så vel kvalitet som kvantitet som følge av manglende
kompetanse og erfaring. En arbeidsgruppe har sett på rekruttering
og utdanning hva gjelder velferdsoffiserer. Denne rapporten er oversendt
FST med anbefaling om at det snarest mulig må iverksettes
tiltak for mer planmessig rekruttering og utdanning av velferdsoffiserer.
Ombudsmannsnemnda slutter seg til at det nå må iverksettes
tiltak.
For å få et regelverk som
er tilpasset den nye organisasjonsstrukturen med etablering av regional
støttefunksjon (RSF) har det vært nødvendig å foreta
en full revisjon av Tjenestereglementet for Forsvaret - Velferdstjenesten
(TfF gr. 57). Unntatt herfra er u.gr. 579 - Sosialt arbeid, som
vil bli revidert første halvår 2006.
Velferdstjenesten lokalt må, etter
Ombudsmannens oppfatning, nå i langt større utstrekning
enn tidligere, legge vekt på kunde (målgruppen
primært vernepliktige)/leverandørforhold
(RSF). De vernepliktige er fortsatt en prioritert målgruppe,
men tilbudene kan også benyttes av ansatte. De vernepliktige
vil gjennom tillitsmannsordningen (TMO) få sterkere medbestemmelse
når det gjelder hvilke tjenester som skal leveres.
Nytt TfF gr. 57 mv. fra februar 2006 vil fortsatt pålegge
avdelingene å ha et tilfredsstillende velferdstilbud til
de vernepliktige. Tjenestereglementet gir overordnede retningslinjer
og skal være styrende for den utøvende velferdstjeneste
ved avdeling.
Året 2005 har vært viet mye
til arbeidet med omorganisering av velferdstjenesten som en del
av RSF-konseptet. Arbeidet i FOKUS (tidligere ARGUS) med utviklingen
av Regionale støttefunksjoner (RSF) har skjedd med høyt
tempo, hvor det har vært foretatt en effektivisering slik
at bemanningen skal utgjøre maksimalt 10 pst. av årsverk
i FMO. Ytterligere effektivisering skal skje innen utgangen av 2007
slik at bemanningen innenfor RSF-området utgjør
maksimalt 8 pst. av årsverk i FMO (1 200 årsverk).
I lys av dette arbeidet er det viktig at velferdstilbudet til de
vernepliktige ikke svekkes. Ombudsmannsnemnda vil årlig
få frem en oversikt over konsekvensene av nedbemanningen.
Velferdstjenesten har kommet relativt bra ut
når det gjelder antall stillinger i RSF og vil, dersom
alle stillinger blir bemannet, nå ha et godt utgangspunkt
mht. å kunne levere tilfredsstillende tjenester til mannskaper primært
og ansatte. Det vises her til føringer etter behandlingen
av Dokument nr. 5 (2003-2004) om at "omorganiseringen i Forsvaret
ikke må medføre at velferdstilbudet til de vernepliktige
svekkes".
Voksenopplæringen i Forsvaret (VO)
skal blant annet være en kompensasjon for tap av utdanning
og yrkespraksis som følge av lovbestemt førstegangstjeneste. Nettopp
i våre dager hvor færre og færre norske
menn avtjener førstegangstjenesten, er det viktig å minne
om denne kompensasjonstanken. VO bør derfor opprettholdes
på et nivå som fortsatt sikrer at VO-tilbudet oppleves
som en virkelig kompensasjon for det året førstegangstjenesten
avtjenes. VO må også sees på som et meget
viktig bidrag når det gjelder statusheving av verneplikten.
Forsvarsdepartementet har fastsatt en formålsparagraf
for Voksenopplæringen i Forsvaret (VO) som fastlegger at
den skal primært ivareta opplæringstilbud til vernepliktige
mannskaper som avtjener førstegangstjeneste og heve deres
sivile kompetanse, med særlig prioritet til mannskaper
med svak utdanningsbakgrunn. Voksenopplæringen skal for øvrig
gi tilbud til vervede, lærlinger, kontrakts- og avdelingsbefal,
om nødvendig ved tilføring av midler utover den øremerkede
bevilgningen. Befal og sivile i Forsvaret og deres familier kan også gis
voksenopplæring når det er ledige elevplasser og
eventuelle merutgifter dekkes av den enkelte elev.
Selv om man lett forbinder VO med vekttall,
eksamener og sertifikater, er det viktig å understreke
at VO-tilbudet skal være av betydning for den enkelte og
gi et meget viktig bidrag til en meningsfull utnyttelse av fritiden.
VOs budsjett-tildeling har fulgt soldatmassen
i 2002 til 2004. En nedgang i soldatmassen har medført
at økonomiske ressurser til VO er gradvis redusert. I 2002 disponerte
VO et budsjett på 122 mill. kroner. I 2003 ble tildelingen
103 mill. kroner og i 2004 95 mill. kroner. For 2005 ble tildelingen
87-88 mill. kroner. Tildelingen for 2006 vil bli ca. 84,5 mill.
kroner.
Med stadig lavere budsjettrammer vil det, etter nemndas
mening, være vanskelig å ivareta tilbudet til andre
enn vernepliktige mannskaper som avtjener førstegangstjeneste.
Det virker som budsjettrammene ikke er dimensjonert for å gi
vervede, kontrakts- og avdelingsbefal et godt opplæringstilbud.
Skal også disse gruppene ivaretas, er VO avhengig av tilføring
av ytterligere økonomiske ressurser.
I statistikken for 2005 fra Aetat Arbeidsdirektoratet går
det frem at hele 18,7 pst. av soldatene er ledige etter dimisjon
(for 2004 var tallet 17,2 pst.). Tallene for prosentvis ledighet
utenom Forsvaret i aldersgruppen 20-24 år er 8 pst. Ledigheten
totalt er 3,5 pst. Dette betyr at ca. hver 6. dimittert ender i
arbeidsledighet. Det kan synes som om de reduserte økonomiske
ressursene til VO de siste årene kan være en av
mange medvirkende årsaker til den negative utviklingen.
Nemnda ber om at disse problemstillingene blir analysert.
VO er fra 1. januar 2006 en del av Forsvarets
skolesenter (FSS). Forsvarets studiesenter (FS) er blitt en del av
VO. Etter dette har VO 41 stillinger, en reduksjon fra 65. I tillegg
kommer 4 stillinger ved FSS. VO er dermed en organisatorisk enhet
under FSS både med hensyn til arbeidsgiver- og budsjettansvar,
kommando-, fag- og instruksjonsmyndighet.
Nemnda vil anbefale at VOs budsjett opprettholdes på et
nivå som sikrer at undervisningstilbudene oppleves som
en reell kompensasjon for det studie- og opplæringstap
militærtjenesten medfører. Budsjettmidlene bør
disponeres og fordeles som øremerkede midler fra sentralt
hold. Fra FD er det forutsatt at disse øremerkede midlene
skal være sporbare i FSS. Andre midler til drift av VO
(husleie, kontor- og undervisningslokaler, telefon, fax, PC osv.)
dekkes etter gjeldende praksis av den DIF eller RSF som VO-organisasjonen
er samlokalisert til.
Omstillingen i Forsvaret har medført
at de lokale VO-kontor også er blitt utnyttet for etterutdanning
og opplæring blant det tilsatte personell, bl.a. i forbindelse med
overføring til ny stilling. I betraktning av den betydelige
kapasitet og innsikt i pedagogiske systemer som finnes i VO-systemet,
synes det etter nemndas mening å være aktuelt å utvide
muligheten for større anvendelse av Forsvarets VO-tjeneste
i Forsvarets ordinære skolevirksomhet som befalsskoler,
fagskoler etc., i den utstrekning det ikke går utover soldatenes interesser.
Nemnda ber om at tjenesten blir lagt til rette
slik at soldatene kan delta i eksamener.
VO-tilbudet får en meget god presentasjon
når de vernepliktige møter til rekruttskole. Her
går man også gjennom en karriereplan for tjenestetiden.
Utfordringen er imidlertid å få gitt informasjonen
på et tidligere tidspunkt, slik at personellet kan planlegge
hva man vil gjøre mens man er inne til tjeneste, før
man møter. VO har derfor inngått et tett samarbeid
med Vernepliktsverket (VPV) og Forsvarets mediesenter (FMS) om informasjon
på sesjoner og utdanningsmesser. Dette som en følge
av Ombudsmannsnemndas tidligere anbefaling. VO arbeider også med
en ny IKT-strategi hvor Internett og Intranett blir en viktig del
av informasjonsstrategien.
Dette temaet har hatt høy prioritet
i nemndas arbeid og har vært omtalt i Dokument nr. 5 for
2000, 2001, 2002, 2003 og 2004.
På sidene 15-20 i Dokument nr. 5 (2005-2006)
viser nemnda til at denne saken er medtatt i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
(Budsjettproposisjonen fra Forsvarsdepartementet, 2006), samtidig
som den viser til en rekke brev, helseundersøkelser og
rapporter relatert til denne saken.
Ombudsmannen har deltatt på en samling
på Bæreia 10. mars 2005, arrangert av "Nettverksgruppa
for pårørende til Nato- og FN-veteranene", og
har i møte 10. mai 2005 blitt orientert om arbeidet rundt
dette temaet. Ombudsmannen har i skriv av 7. juli 2005 orientert "Nettverksgruppa"
om utviklingen i saken, bl.a. om et møte som ble avholdt
hos Vernepliktsverket (VPV), Hamar, 6. juni 2005.
Nemnda er tilfreds med informasjonen fra VPV. Nemnda
vil i møte med VPV i 2006 anmode om å få en orientering
om utviklingen i dette arbeidet.
Ombudsmannen har også anmodet FSAN
om å bli orientert om utviklingen i arbeidet med psykiatriske problemer
i Forsvaret relatert til deltagelse i internasjonale operasjoner
og viser her til sjef FSANs Faglige meddelelse, datert 12. januar
2006.
Nemnda har registrert at Forsvaret i 1. kvartal
2006 vil opprette en egen veteranadministrasjon for å følge opp
personell som trenger hjelp etter å ha deltatt i skarpe
operasjoner utenlands.
Veteranadministrasjonen skal plasseres i Forsvarsstaben
og være oppdatert innenfor en rekke temaer og gi oppfølging
på områder som juss, sosiale og medisinske saker.
Forsvaret skal også opprette et eget nettsted der relevante
opplysninger for veteranene blir samlet.
Undersøkelser viser at rundt 6 pst.
av alle FN-soldatene trenger hjelp etter endt tjeneste.
Nemnda mener at veteranadministrasjonen i tillegg til
etablering av en nasjonal militærmedisinsk poliklinikk
sammen med psykiatrisk/psykosomatisk oppfølging
av personell, vil gi verdifulle bidrag til arbeidet med senskadeproblemer.
Nemnda vil likevel peke på at det fortsatt
er en mangel på sanitetsressurser og mangel på medisinsk
personell med tilstrekkelig kompetanse ved internasjonale operasjoner.
Dette har klart negative følger for Forsvarets medisinske
kvalitet og kapabilitet.
Nemnda vil sterkt anmode om at de forannevnte
problemområder blir gitt en grundig vurdering, og at konklusjonene
resulterer i nødvendig tilgang på ressurser.
Nemnda har tradisjonelt vært opptatt
av personellets helseforhold og at legetjenesten i Forsvaret fungerer tilfredsstillende
og tilfører legene viktig medisinsk kompetanse. Spesielt
har nemnda viet oppmerksomhet mot Forsvarets evne til skadeforebyggelse
og betryggende medisinsk seleksjon ved uttak av personell til krevende
tjenesteoppdrag.
Nemnda har merket seg at problemer med tilgang
på leger ved en del avdelinger er løst, eller
står foran en løsning. Nemnda er opptatt av at
soldatene skal få et tilfredsstillende legetilbud under
tjenesten.
Nemnda mener at tilgang på egne leger
i avdelingene gir den raskeste behandlingen, og dermed også den mest
effektive tjenesten.
Dokument nr. 5 (2005-2006) side 21-26 omhandler HMS
med hensyn på kurs og kompetansehevning, prioriterte HMS-prosjekter,
Forsvarets verneapparat og ulike råd og utvalg samt andre
sentrale oppgaver tilknyttet HMS.
Ombudsmannsnemnda er svært tilfreds
med utviklingen for HMS-tiltak for de vernepliktige og har mottatt
en fyldig og grundig melding om aktiviteten i 2005.
Ombudsmannsnemnda registrerer at HMS-arbeidet
i Forsvaret har i dag større oppmerksomhet og bedre kvalitet
enn tidligere. Resultatene av en rekke tiltak iverksatt av FST og
som følge av påleggene fra Arbeidstilsynet, blir
stadig mer synlige. En bedre og mer systematisk utdanning på alle
nivåer i organisasjonen, flere og bedre rutiner som skal
sikre kvalitet på HMS-arbeidet sentralt og lokalt, samt
bedre kommunikasjon mellom de ulike leddene i FMO, er alle tiltak som
i tiden fremover vil gi stadig større gevinster innen HMS.
Utfordringen er å opprettholde et høyt nivå på HMS-arbeidet
også i tøffe omstillingsfaser. Dette er ingen
enkel oppgave, men etter hvert som stadig flere ansatte og ledere
vil få relevant omstillingskompetanse innen HMS, vil også dette
arbeidet få høyere kvalitet.
Ombudsmannen har i løpet av 2005 fått
inn flere meldinger om at saksbehandlingstiden for sikkerhetsklarering
har vært svært lang. I de verste tilfellene har ventetiden
vært 10-14 uker. I noen tilfeller er soldater permittert
eller sendt til annet tjenestested i påvente av sikkerhetsklarering.
Nemnda vil understreke at førstegangstjenestens omdømme
kan bli skadet dersom klareringsprosessen tar for lang tid. Her
er det også viktig at soldatene i tiden mellom rekruttperioden
og tildeling av sikkerhetsklarering får en meningsfull
tjeneste. Nemnda er kjent med at ansvaret rundt sikkerhetsklarering
fra 1. november 2004 er overført fra Vernepliktsverket
til Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA). FSA har opplyst at de vil
gjennomføre tiltak som de tror vil gjøre klareringsprosessen
mer effektiv.
Alle mannskaper blir nå sikkerhetsklarert.
For vernepliktige stillinger må 80 pst. ha klarering. For
ansatte er tallet 95 pst. Grunnlaget for sikkerhetsklarering går frem
av "Lov om forebyggende sikkerhetstjeneste, personellforskriften".
Opplysningene i Personopplysningsblanketten går inn på data
etter maks. 1 uke. Deretter overtar Nasjonal sikkerhetsmyndighet
som sjekker bl.a. bøteregisteret og strafferegisteret.
I løpet av 4 uker er 80 pst. av sakene ferdigbehandlet.
Etter 9 uker viser det seg at 90 pst. av sakene er klare.
Det er FSAs oppfatning at klareringene går
til et for høyt klareringsnivå, og ønsker å redusere
klareringsnivået samt antallet klarerte. Årlig
foretas 20 000-22 000 klareringer. De fleste er lite arbeidskrevende.
Dersom klarering ikke blir gitt, eller at klareringsnivået
blir nedsatt, har soldaten rett til å få informasjon om
negative forhold samt en begrunnelse. Dersom klareringen trekker
ut i tid, skal soldaten ha skriftlig melding om dette.
Det ble til slutt opplyst fra FSA at det er
svært få klager til EOS-utvalget. Nemnda vil følge
utviklingen i 2006.
Ombudsmannen har 28. februar 2006 mottatt utdrag fra
Generaladvokatens årsrapport for refselseskontrollen 2004.
Den viser at det totalt antall refselser registrert hos Generaladvokaten
er 199. De registrerte refselsene refererer seg i hovedsak til Heimevernet, Luftforsvaret,
Sjøforsvaret, FLO og FOHK (inkludert utenlandsavdelinger).
Når det gjelder Hæren, er det kun et mindretall
av avdelingene under "Hærens styrker" som det er mottatt
refselseskontroll fra, evt. opplysning om at refselser ikke er ilagt.
Generaladvokaten tør ikke ha noen formening om hvor mange
refselser som er ilagt til sammen i Forsvaret, men har notert seg at
antall registrerte refselser er gått ned fra 471 for 2003 til
199 for 2004.
I og med at antallet ilagte refselser er så vidt
usikkert, gir det ingen mening å beregne refselseshyppighet
i forhold til antall soldatårsverk.
Ombudsmannsnemnda uttrykte i årsberetningen
for 2001 at en utvikling hvor stadig færre pålegges
vernepliktstjeneste, også innebærer en økning
av belastningsulikheten for denne kollektive samfunnsbyrde. Etter
daværende nemnds mening forelå gode grunner for å overveie
kompensasjonstiltak, eller "bonusordninger" for dem blant norsk
ungdom, som gir sitt bidrag til samfunnet, ved gjennomføring
av vernepliktstjeneste.
Nemnda tillot seg å anbefale at det
innføres en ordning med bonus for gjennomført
førstegangstjeneste. Det vises til nemndas årsberetning
Dokument nr. 5 (2001-2002) side 10, jf. Innst. S. nr. 178 (2001-2002) pkt.
2.9. Nemnda opprettholdt i Dokument nr. 5 (2002-2003) det syn og
anbefaling som ble gitt fra den forrige ombudsmannsnemnd i årsberetningen
for 2001.
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) fra Forsvarsdepartementet står
det følgende:
"Ordningen med en selektiv og differensiert innkalling
til militærtjeneste medfører utfordringer i forhold til
godtgjørelser, byrdefordeling og opplevelsen av rettferdighet
for den enkelte. Derfor er det vektlagt at de som fullfører
førstegangstjenesten, skal belønnes i form av
statushevende tiltak. Dimisjonsgodtgjørelsen for dem som
gjennomfører tolv måneders tjeneste, er fra 2001
hevet fra 7 000 kroner til 16 500 kroner fra 1. juli 2005. Regjeringen
legger opp til en ytterligere økning fra 1. januar 2006
til 20 000 kroner, og deretter en ytterligere opptrapping til 25
000 kroner."
Ombudsmannsnemnda er tilfreds med den opptrappingen
av dimisjonsgodtgjørelsen og at Forsvarsdepartementet legger
opp til ytterligere statushevende tiltak og gradvis opptrapping
av dimisjonsgodtgjørelsen, og viser i den sammenheng til
sitt tidligere forslag i Dokument nr. 5 (2001-2002) om å tilstå en
G for gjennomført full førstegangstjeneste.
Nemnda har gjennom flere år vist til
bl.a. befaringsrapporter hvor mannskapenes tillitsvalgte har reist
kritikk over en urimelig vakt- og tjenestetidsbelastning i sommermånedene,
grunnet mannskapsmangel.
Nemnda har vært klar over at de eksisterende
innkallingsrutinene er fastlagt med bakgrunn i et ønske
om at flest mulig skal kunne avvikle en 12-måneders førstegangstjeneste
med kun ett års utdanningsavbrudd.
Hovedtyngden av årskullene har derfor
vært innkalt til tjeneste fra juli/august, med
dimittering inntil 12 måneder senere. Faktisk dimisjon
skjer imidlertid allerede 4-6 uker før ordinær
dimisjonsdato, ved at mange innvilges 6 ukers førtidsdimisjon,
eller avdelingen nytter adgangen til 4 ukers avkorting av førstegangstjenesten.
Nyinnkalte mannskaper blir disponible for nyttetjeneste
først 6-8 uker etter innrykk og gjennomført grunnopplæring.
Dette har årlig medført underbemanning i perioden
juni-oktober.
Nemndas oppfatning etter samtaler med personell under
befaringer er at en urimelig tjenestetidsbelastning generelt har
vært et resultat av pålagte oppgaver i forhold
til avdelingenes mannskapsbehov, slik at det grunnet underbemanning
ikke har vært mulig å gjennomføre tilsiktede
tjenestetidsprogrammer.
Nemnda viser også til at svært
mange soldater ønsker tidlig-dimittering i august for å starte
studier. Nemnda vil gi honnør til Forsvaret for at det
legges mye konstruktivt arbeid i å hjelpe soldatene. Resultatene
blir likevel slik at belastningen i en periode i august/september
blir større for gjenværende soldater. Mange soldater
som har søkt råd/støtte fra
Ombudsmannen, uttrykker at de er svært fornøyd
med at Forsvaret ordner det slik at de ikke mister et studieår,
samtidig som vaktholdet ikke svekkes.
Ombudsmannsnemnda er kjent med at LSEK/TMO har
gjort forsøk på å kartlegge tjenestebelastning
i detalj. Variasjon i tjenestemønster, tjenestefunksjon
og ikke minst varierende innrapportering av eventuelle problemer,
har gjort kartleggingsarbeidet vanskelig.
Ombudsmannsnemnda har ved sine befaringer i 2005
hatt problemene med tjenestebelastning på sin dagsorden.
Konklusjonen er at det er til dels stor tjenestebelastning ved avdelinger
i samtlige forsvarsgrener og på tvers av mange tjenestefunksjoner.
Problemet er ikke i første rekke knyttet til mannskaper
som har vakt som primærfunksjon.
Ombudsmannsnemnda har et klart inntrykk av at problemet
har sitt opphav i manglende tilgang på mannskaper i vinterhalvåret.
Avdelingene mottar ikke samme antall soldater som de har rekvirert.
Dette resulterer i mangel på soldater i sommermånedene
siden januar/mars-kontingenten ikke klarer å dekke
behovene når juni/juli-kontingenten dimitterer.
Ombudsmannsnemnda ber derfor om at innkallingssystemene
vurderes for om mulig å bedre tilgjengeligheten av vernepliktige
mannskaper.
I 2005 har Ombudsmannen behandlet 106 registrerte saker.
I tillegg til de registrerte klagesakene har det vært en
rekke henvendelser hvor Ombudsmannens kontor har løst saker
for personellet ved uformell kontakt med partene.
Andelen av henvendelser hvor klageren helt eller delvis
er gitt medhold, synes å holde seg på et stabilt nivå med
i overkant av 1/3.
Klagesakene behandles hovedsakelig av Ombudsmannen
ved avdelingsdirektøren (advokat).
Saksfordelingen ser slik ut:
FD og fellesstaber | 22 pst. - (28 pst.) |
Hæren | 39 pst. - (35 pst.) |
Sjøforsvaret | 19 pst. - (14 pst.) |
Luftforsvaret | 11 pst. - (14 pst.) |
Heimevernet | 9 pst. - (9 pst.) |
Tallene for 2004 i parentes.
En nærmere redegjørelse for
de ulike klagesakene fra menige mannskaper, befal og sivilt personell
er gitt i Dokument nr. 5 (2005-2006) side 29-57 og rapport fra befaringer
og informasjonsbesøk er gitt på side 57-65 i samme
dokument.
Ombudsmannsnemnda er opptatt av at TMO-apparatet
får god oppfølging og at TMO- og HMS-kursene fortsatt
prioriteres. Et godt fungerende TMO-apparat bidrar til å styrke
trivsel og samhold i Forsvaret. Et faglig sterkt TMO-apparat bidrar
også til at stadig flere tvistesaker finner sin løsning
gjennom uformell og formell kontakt mellom partene.
Nemnda vil på nytt anmode om at Vernepliktsrådet blir
vurdert for nærmere lokalisering til forsvarsledelsen.
Etter nemndas mening vil dette kunne gi ytterligere styrking av
kontakt og samarbeid.
Nemnda er videre opptatt av at velferdstilbudene
og voksenopplæringstilbudene sikres. Nemnda er glad for den
høye standarden Forsvaret har utviklet på sosialsiden.
Nemnda ser med uro på at antallet ledige etter dimisjon
er økende. Gode VO-tilbud vil her kunne virke positivt.
Nemnda mener fortsatt at en god legedekning
og et godt helsetilbud er sentralt for mannskapenes trivsel og helse.
Dette vil også føre til at mannskapene kan delta aktivt
i den daglige tjeneste.
Nemnda har merket seg at problemer med tilgang
på leger ved en del avdelinger er løst, eller
står foran en løsning. Nemnda er opptatt av at
soldatene skal få et tilfredsstillende legetilbud under
tjenesten.
Nemnda mener at tilgang på egne leger
i avdelingene gir den raskeste behandlingen, og dermed også den mest
effektive tjenesten.
Temaet "senskader etter internasjonale operasjoner" har
også i 2005 stått sentralt i nemndas arbeid. Nemnda vil
følge utviklingen nøye i 2006, spesielt med tanke
på økonomiske ressurser og tilgang på fagpersonell.
Nemnda mener at veteranadministrasjonen i tillegg til
etablering av en nasjonal militærmedisinsk poliklinikk
sammen med psykiatrisk/psykosomatisk oppfølging
av personell, vil gi verdifulle bidrag til arbeidet med senskadeproblemer.
Nemnda vil likevel peke på at det fortsatt
er en mangel på sanitetsressurser og mangel på medisinsk
personell med tilstrekkelig kompetanse ved internasjonale operasjoner.
Dette har klart negative følger for Forsvarets medisinske
kvalitet og kapabilitet.
Nemnda vil sterkt anmode om at de forannevnte
problemområder blir gitt en grundig vurdering, og at konklusjonene
resulterer i nødvendig tilgang på ressurser.
Nemnda registrerer at dimisjonsgodtgjørelsen
nå er hevet til kr 20 000 og at siktemålet er
en opptrapping til kr 25 000. Nemnda vil her vise til sitt tidligere
forslag om 1/2 G, dermed kan årlige justeringer
skje automatisk.
Mangelfull rapportering om disiplinærsituasjonen har
også i 2005 vært urovekkende. Nemnda har registrert
at det er Hæren som kommer dårligst ut, trass
i at Generaladvokaten har hatt flere møter ute ved avdelingene.
Den mangelfulle rapporteringen er etter nemndas mening uakseptabel.
Nemnda påpeker at regelverket for tjenestesamtaler for
vernepliktige mannskaper og reglene for utstedelse av militært
tjenestebevis, må bli bedre fulgt opp ved mange avdelinger.
Nemnda vil anbefale at VOs budsjett opprettholdes på et
nivå som sikrer at undervisningstilbudene oppleves som
en reell kompensasjon for det studie- og opplæringstap
militærtjenesten medfører.
Med stadig lavere budsjettrammer vil det, etter nemndas
mening, være vanskelig å ivareta tilbudet til andre
enn vernepliktige mannskaper som avtjener førstegangstjeneste.
Nemnda mener at saker om sikkerhetsklarering
må avgjøres uten unødig opphold, og senest
innen 3 måneder fra søknad om klarering er sendt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye,
fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og
Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, viser
til at Ombudsmannsnemnda etter instruks fra Stortinget skal bidra
til å sikre de allmennmenneskelige rettigheter for Forsvarets
personell og ved sitt arbeid også søke å medvirke
til å effektivisere Forsvaret.
Komiteen har merket seg at det
i 2005 ble behandlet 106 klagesaker, og at en medholdsandel på i
overkant av 1/3 er omtrent som gjennomsnittet for de senere år. Komiteen har
i likhet med nemnda merket seg at omstillingen og nedbemanningen
i Forsvaret ikke har medført et særlig økende
antall skriftlige klagesaker. På den annen side registrerer komiteen at det
ved Ombudsmannsnemndas befaringer i enkelte avdelinger, har blitt
fremført at de økonomiske ressursene ikke dekker
oppgavene som skal løses. Videre at det er en generell
misnøye med horisontal samhandling. I tillegg er det blitt
fremført at det i omstillingen av Forsvaret er et for stort
fokus på "antall hoder", og for lite fokus på arbeidsoppgavene
som skal løses. Komiteen vil understreke
viktigheten av å ha en åpen og god dialog med
Forsvarets personell i den videre omstillingen av Forsvaret.
Komiteen har merket seg at de økonomiske/regnskapsmessige
prosedyrene i Forsvaret synes å fungere tilfredsstillende
i 2005, og at det kun er 1 klagesak innen dette temaet. Komiteen er
fornøyd med at Forsvaret synes å ha fått
kontroll på sine rutiner og opplæring på dette
felt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
derimot med bekymring på at de økonomiske ressursene
for de fleste avdelinger ikke dekker oppgavene som skal løses.
Dette viser etter disse medlemmers oppfatning at
det ikke er et samsvar mellom de oppgaver som pålegges
avdelingene og de rammer Forsvarets ledelse er pålagt å følge.
Dette er etter disse medlemmers syn en uheldig situasjon og
det må forventes at avdelinger ikke pålegges oppgaver
det ikke er ressurser til å gjennomføre. Det er
etter disse medlemmers mening slik at den øverste ledelse
i Forsvaret har ansvar for å tilpasse oppgaver som gis
til avdelingene ut fra de ressursrammer som er gitt av Stortinget.
Dersom den øverste ledelse i Forsvaret ikke makter å løse
de oppgaver den er pålagt gjennom de gjeldende budsjetter,
må Forsvarets ledelse gå tjenestevei til Stortinget
og fremlegge de kasus som gjenspeiler de manglende ressurser, slik
at Stortinget kan vurdere om det skal bevilges ytterligere midler
til formålet, eller om oppgavene skal omprioriteres. Det er
ikke opp til Forsvarets ledelse å gå utover sine
fullmakter og bevilgninger for å få gjennomført
oppgaver de vurderer som viktige, all den tid de ikke makter å prioritere
innenfor de gitte bevilgninger. Disse medlemmer forventer
at Forsvarsdepartementet gjenomgår sine rutiner på dette
området.
Disse medlemmer ser med bekymring
på at en mulig generell usikkerhet om fremtiden i organisasjonen
har medført at personell med høy kompetanse slutter. Disse
medlemmer ser på personellet som den viktigste
ressursen i Forsvaret og er derfor svært opptatt av at
personellsituasjonen i Forsvaret bedres og at organisasjonens størrelse
må reflektere de pålagte oppgaver.
Disse medlemmer registrerer at
det synes å være en generell misnøye
med oppleggene med horisontal samhandling. Disse medlemmer forventer at
dette vil bli gjennomgått i organisasjonen og at det vil
bli gjennomgått i senere saker til Stortinget.
Disse medlemmer har videre merket
seg at mange avdelinger har vakante stillinger som ikke blir besatt.
Dette synliggjør etter disse medlemmers mening
at avdelingene i Forsvaret velger å omprioritere sine ressurser
for å løse sine pålagte oppgaver på bekostning
av å opprettholde en organisasjon med nødvendig
antall personell i forhold til strukturplanen. Og det er derfor
bekymringsfullt at reduksjonene i årsverk gjør
organisasjonen sårbar i forhold til vernebestemmelsene
Helse-Miljø-Sikkerhet (HMS).
Komiteen har merket
seg at problemer med tilgang på leger ved en del avdelinger
er løst, eller står foran en løsning. Komiteen er
opptatt av at soldatene skal få et tilfredsstillende legetilbud
under tjenesten. Komiteen er enig i at tilgang på egne
leger i avdelingene gir den raskeste behandlingen, og dermed også den
mest effektive tjenesten.
Komiteen er også opptatt
av at TMO-apparatet får god oppfølging og at TMO-
og HMS-kursene fortsatt prioriteres.
Komiteen er positiv til at temaet
"senskader etter internasjonale operasjoner" også i 2005
har stått sentralt i nemndas arbeid. Videre er komiteen fornøyd med
at nemnda vil følge utviklingen nøye i 2006, spesielt
med tanke på økonomiske ressurser og tilgang på fagpersonell. Komiteen mener
i likhet med nemnda at veteranadministrasjonen i tillegg til etablering
av en nasjonal militærmedisinsk poliklinikk sammen med psykiatrisk/psykosomatisk
oppfølging av personell, vil gi verdifulle bidrag til arbeidet
med senskadeproblemer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil i likhet med nemnda
likevel peke på at det fortsatt er en mangel på sanitetsressurser
og mangel på medisinsk personell med tilstrekkelig kompetanse
ved internasjonale operasjoner. Dette har klart negative følger
for Forsvarets medisinske kvalitet og kapabilitet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti merker seg at nemnda påpeker
at det er mangel på sanitetsressurser og medisinsk personell
med tilstrekkelig kompetanse ved internasjonale operasjoner, og
at dette har negative følger for Forsvarets medisinske
kvalitet og kapabilitet.
Komiteen vil også i
likhet med nemnda understreke viktigheten av at problematikken rundt
"senskader etter internasjonale operasjoner" blir gitt en grundig
vurdering, og at konklusjonene resulterer i nødvendige
tiltak og tilgang på ressurser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
til etterretning at FSAN (Forsvarets sanitet) er bekymret for at
en konsekvens av dette blir at insidensen av psykiske problemer
vil stige mot de tall som amerikanerne har erfart. Disse
medlemmer registrerer at FSAN er av den oppfatning at for å hindre en
slik utvikling må for eksempel Hæren ha minst
5 bataljoner for å sikre restitusjon mellom oppdragene
og ivareta personellets familiære og sosiale nettverk. Disse
medlemmer mener i likhet med nemnda at veteranadministrasjonen
i tillegg til etablering av en nasjonal militærmedisinsk
poliklinikk sammen med psykiatrisk/psykosomatisk oppfølging
av personell, vil gi verdifulle bidrag til arbeidet med senskadeproblemer. Disse
medlemmer vil i likhet med nemnda likevel peke på at
det fortsatt er en mangel på sanitetsressurser og mangel
på medisinsk personell med tilstrekkelig kompetanse ved
internasjonale operasjoner. Dette har klart negative følger
for Forsvarets medisinske kvalitet og kapabilitet.
Disse medlemmer registrerer at
norske politikere og forsvarsledelsen i de senere år i
større grad har ønsket å bidra med rene
kampavdelinger til bruk i "skarpe" operasjoner enn tidligere. Disse
medlemmer er bekymret over at nedskjæringer kan
bety dertil flere oppdrag og gjenbruk av personell hvilket betyr større
belastninger for personellet og deres familier.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser med bekymring
på at hver 6. dimitterte soldat endte i arbeidsledighet
i 2005. Flertallet vil derfor understreke betydningen
av at Voksenopplæringen i Forsvaret (VO) holdes på et
nivå som sikrer at vernepliktige mannskaper gis tilbud
om kompetansegivende kurs som kan kvalifisere og hjelpe dem i overgangen
til arbeidslivet etter endt førstegangstjeneste.
Komiteen har merket
seg at det ved innkallingen til førstegangstjeneste med
fremmøte i januar 2006, viste seg vanskeligere enn tidligere
for studenter å få innvilget utsettelse av førstegangstjenesten. Komiteen mener
det er viktig at Forsvaret viser den nødvendige fleksibilitet
i forhold til innkalling og utsettelse for studenter. Komiteen merker
seg at nemnda anfører at erfaringene som er gjort i januarkontingenten
i 2006 vil komme til nytte når januarkontingenten 2007
skal innkalles, og at nemnda vil følge utviklingen på dette
området.
Komiteen har merket seg at Forsvaret
har økt sitt rusforebyggende arbeid noe i forhold til 2004,
og at dette har gitt seg utslag i økt bevissthet og kompetanse innen
området.
Komiteen registrerer at den mangelfulle
rapportering om disiplinærsituasjonen også i 2005
har vært urovekkende.
Komiteenhar ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 5 (2005-2006) - Ombudsmannsnemnda for Forsvarets innberetning om virksomheten i tiden 1. januar-31. desember 2005 - vedlegges protokollen.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 2. juni 2006
Jan Petersen
leder |
Per Roar Bredvold
ordfører |