Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens melding om virksomheten i 2005

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 195 (2005-2006)
  • Kildedok: Dokument nr. 2 (2005-2006)
  • Dato: 06.06.2006
  • Utgiver: Kontroll- og konstitusjonskomiteen
  • Sidetall: 6

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Riksrevisjonens rammevilkår

Riksrevisjonen er Stortingets revisjons- og kontrollorgan. Riksrevisjonens rammevilkår går fram av lov og instruks om Riksrevisjonens virksomhet, som trådte i kraft 1. juli 2004 (riksrevisjonsloven av 7. mai 2004 nr. 21 og instruks om Riksrevisjonens virksomhet av 11. mars 2004).

Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt, og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger, jf. riksrevisjonsloven § 1.

Riksrevisjonens oppgaver er

  • – å revidere statsregnskapet og alle regnskaper avlagt av statlige virksomheter og andre myndigheter som er regnskapspliktige til staten, herunder forvaltningsbedrifter, forvaltningsorganer med særskilte fullmakter, statlige fond og andre organer eller virksomheter der dette er fastsatt i særlig lov (regnskapsrevisjon)

  • – å gjennomføre systematiske undersøkelser av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger (forvaltningsrevisjon)

  • – å kontrollere forvaltningen av statens interesser i selskaper m.m. (selskapskontroll)

  • – gjennom revisjonen å bidra til å forebygge og avdekke misligheter og feil

  • – å veilede forvaltningen for å forebygge framtidige feil og mangler.

Riksrevisjonen kan også etter avtale påta seg revisjons-, kontroll- eller bistandsoppdrag internasjonalt.

Stortinget kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang særlige undersøkelser.

Revisjonen skal planlegges, gjennomføres og rapporteres slik lov, instruks og god revisjonsskikk i Riksrevisjonen krever. Riksrevisjonens revisjonsstandarder tar sikte på å gi begrepet "god revisjonsskikk i Riksrevisjonen" et innhold som samsvarer med de kravene Riksrevisjonen stiller til gjennomføringen av revisjonen. Revisjonsstandardene er basert på INTOSAIs (International Organization of Supreme Audit Institutions) standarder for statlig revisjon i tillegg til andre nasjonale og internasjonale revisjonsstandarder.

Kravene til revisjonsarbeidet gitt i lov, instruks og revisjonsstandardene blir konkretisert i generelle retningslinjer og retningslinjer for de enkelte revisjonstypene. Retningslinjene beskriver hvordan revisjonsarbeidet skal gjennomføres.

Riksrevisjonens omdømmeverdier er objektiv, uavhengig og kompetent. Samspilleverdiene som utfyller omdømmeverdiene, er lagånd, åpenhet og respekt. Det er en målsetting at alt arbeid i Riksrevisjonen skal preges av disse verdiene.

1.2 Utvikling i forvaltningen som har betydning for Riksrevisjonen

Organiseringen av statlig virksomhet og oppgaver er under kontinuerlig utvikling og endring. Endringene påvirker i større eller mindre grad også Riksrevisjonens virksomhet. De påvirker Riksrevisjonens organisering, ressursdisponering/ressursbehov og arbeidsoppgaver, og kan medføre et endret kompetansebehov hos Riksrevisjonens ansatte. I noen tilfeller medfører endringene at Riksrevisjonens kontroll endres fra regnskapsrevisjon til selskapskontroll og/eller forvaltningsrevisjon.

Endringene vil i seg selv kunne være risikofaktorer som det er viktig å fokusere på i revisjonen, for eksempel i forhold til ivaretakelse av grunnleggende krav i bevilgningsreglement og økonomiregelverk og oppfølging av måloppnåelse i kritiske perioder. Riksrevisjonen vil derfor i tiden framover blant annet ha revisjonsfokus mot etableringen av den nye arbeids- og velferdsforvaltningen som ble vedtatt i Stortinget våren 2005.

Den digitale utviklingen stiller store krav til blant annet virksomhetenes IT-systemer, informasjonssikkerhet, rutiner og kompetanse. IT-systemene blir mer komplekse, og det foretas betydelige investeringer i nye og utvikling av eksisterende systemer. Utviklingen stiller derfor store og til dels nye krav til Riksrevisjonens revisjonsmetoder, revisjonsverktøy og kompetanse.

Endringene i økonomiregelverket, bevilgningsreglementet og bruk av periodiseringsprinsippet i statlig regnskapsføring påvirker Riksrevisjonens revisjon av og kontroll med statlige virksomheter. Riksrevisjonen følger arbeidet og tar sikte på å være en aktiv bidragsyter, blant annet i form av å bidra med vurderinger av utkast til standarder og erfaringer fra revisjonsarbeidet.

1.3 Revisjonsaktiviteter

Revisjonsaktivitetene er inndelt i revisjonstypene regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og selskapskontroll. Revisjonstypene skal utfylle hverandre slik at den samlede revisjonen blir både helhetlig og mest mulig målrettet og effektiv. For å bidra til dette er det etablert et system for årlig utarbeiding av en felles overordnet risikovurdering per departement med underliggende virksomheter.

På flere områder er det etablert særskilte faggrupper med kompetanse for å løse spesielle revisjonsoppgaver. Riksrevisjonen har hatt en god dialog med departementene og reviderte virksomheter om de sakene som har vært behandlet.

Ny lov og instruks for Riksrevisjonen trådte i kraft 1. juli 2004, og innebar endringer i rapporteringen til Stortinget. Riksrevisjonens avgjørelsesmyndighet er avviklet, og de gamle desisjonsformene er ikke videreført. Dette medfører blant annet at Riksrevisjonen ikke lenger godkjenner det enkelte regnskap. Rapporteringen til Stortinget i Dokument nr. 1 er lagt om, og det ble høsten 2005 for første gang rapportert mer helhetlig om departementenes forvaltning og gjennomføring av budsjettene. Dokument nr. 1 omfatter både resultatene av regnskapsrevisjonen, selskapskontrollen og departementenes oppfølging av tidligere rapporterte forhold. Tidligere Dokument nr. 3:2 som har omfattet resultatet av selskapskontrollen, er derfor utgått.

1.3.1 Regnskapsrevisjon

Riksrevisjonen skal ved revisjon av regnskapene kontrollere om regnskapet gir et riktig bilde av den økonomiske virksomheten, herunder

  • a) bekrefte at regnskapene ikke inneholder vesentlige feil og mangler (regnskapsteknisk revisjon), og

  • b) kontrollere om de disposisjoner som ligger til grunn for regnskapet er i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger og gjeldende regelverk, og om disposisjonene er akseptable ut fra normer og standarder for statlig økonomiforvaltning (kontroll av disposisjonene)

Riksrevisjonen sender et avsluttende revisjonsbrev (revisjonsberetning) til alle reviderte virksomheter med kopi til overordnet departement.

Resultatet av kontrollen for 2004 ble rapportert til Stortinget i Dokument nr. 1 (2005-2006), med unntak av kontrollen knyttet til Forsvarsdepartementets regnskap, som etter ønske fra Stortinget ble lagt fram i egen sak, jf. Dokument nr. 3:8 (2004-2005).

1.3.2 Selskapskontroll

Riksrevisjonen vurderer gjennom selskapskontrollen blant annet om statsråden har utøvd sin oppgave som forvalter av statens interesser i selskaper m.m. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger. Kontrollen utføres ut fra følgende kontrollperspektiv:

  • – etterlevelse av Stortingets vedtak og forutsetninger

  • – ivaretakelse av samfunnsmessig ansvar og sektorpolitiske mål

  • – effektiv og økonomisk forsvarlig drift

  • – korrekt informasjon til Stortinget og Riksrevisjonen

Resultatet av selskapskontrollen for 2004 ble rapportert til Stortinget i Dokument nr. 1 (2005-2006).

1.3.3 Forvaltningsrevisjon

Riksrevisjonen skal gjennom systematiske undersøkelser av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger, gi Stortinget relevant informasjon om iverksettelse og virkninger av offentlige tiltak eller lignende, herunder om

  • a) forvaltningen bruker ressurser til å løse oppgaver som samsvarer med Stortingets vedtak og forutsetninger,

  • b) forvaltningens ressursbruk og virkemidler er effektive i forhold til de målene som Stortinget har satt på området,

  • c) regelverk fastsatt av Stortinget etterleves,

  • d) forvaltningens styringsverktøy, virkemidler og regelverk er effektive og hensiktsmessige for å følge opp Stortingets vedtak og forutsetninger,

  • e) beslutningsgrunnlaget fra regjeringen til Stortinget er tilstrekkelig, og

  • f) forvaltningen gjennomfører vedtatt miljøpolitikk slik at prinsippet om bærekraftig utvikling og god forvaltning av naturressursene etterleves

I 2005 ble 15 forvaltningsrevisjoner rapportert til Stortinget. Det ble også utarbeidet 2 administrative rapporter, som er oversendt kontroll- og konstitusjonskomiteen til orientering. Resultatet av revisjonen blir trykt i den administrative rapportserien når vesentlige avvik ikke er dokumentert, eller hvis forvaltningen allerede har gjort eller er i ferd med å gjøre nødvendige endringer.

Enkelte forvaltningsrevisjoner kan imidlertid bli avsluttet etter en foranalyse. Dette betyr normalt at det ikke er funnet indikasjoner på vesentlige avvik fra Stortingets vedtak og forutsetninger i de innledende undersøkelsene. I meldingen gjøres det rede for fem forvaltningsrevisjoner som er avsluttet etter foranalysen.

Av påbegynte forvaltningsrevisjoner fra tidligere år er 35 videreført i 2006. Oppfølgingen av 10 forvaltningsrevisjoner som tidligere er behandlet av Stortinget, er omtalt i Dokument nr. 3:1 (2005-2006). En av sakene ble foreslått fulgt opp videre, mens de øvrige ble foreslått avsluttet.

En gruppe bestående av representanter fra den engelske, svenske og danske riksrevisjonen har gjennomført en fagfellevurdering av forvaltningsrevisjonen i Norge. Det er gruppens oppfatning at resultatene fra fagfellevurderingen gir Stortinget, forvaltningen og offentligheten rimelig sikkerhet for at Riksrevisjonens praksis for forvaltningsrevisjon er hensiktsmessig utformet, at produksjonen er effektiv, og at forvaltningsrevisjonene er av høy kvalitet. Riksrevisjonens forvaltningsrevisjoner anses som grundige og godt dokumenterte. Det framheves at Riksrevisjonen er en "lærende organisasjon", og at de ansatte aktivt søker etter gode framgangsmåter og nye ideer. Rapporten peker likevel på enkelte forbedringspunkter som Riksrevisjonen vil rette oppmerksomheten mot i tiden framover.

1.3.4 Metodeutvikling i Riksrevisjonen

1. februar 2005 ble det vedtatt nye standarder for revisjonsarbeidet i Riksrevisjonen. Bakgrunnen var blant annet endringene i revisjonens rammebetingelser, herunder ny lov og instruks for Riksrevisjonen som trådte i kraft 1. juli 2004. De nye revisjonsstandardene er lagt til grunn for alt revisjonsarbeid i Riksrevisjonen fra og med 1. juli 2005. Standardene gjelder alle revisjonstyper, og bygger på INTOSAIs standarder for statlig revisjon.

Nye retningslinjer for alle revisjonstypene ble tatt i bruk 1. juli 2005. Den nye regnskapsrevisjonsmetodikken innebærer blant annet en sterkere vektlegging av forhold som kan forhindre at virksomhetene når Stortingets oppsatte mål, og skal gi en mer hensiktsmessig revisjon ved at revisjonsrisiko i enda større grad enn tidligere skal legges til grunn for prioritering og planlegging av revisjonen. De nye retningslinjene for forvaltningsrevisjon dekker nå hele revisjonsprosessen ved at planlegging og vurdering av vesentlighet og risiko også er omtalt. Retningslinjene for selskapskontrollen er vesentlig omarbeidet. Fokus i de nye retningslinjene er lagt på prosess, og disse dekker også hele revisjonsprosessen. Det er spesielt lagt vekt på at den nye metodikken skal dekke selskapenes eventuelle sektorpolitiske mål og samfunnsmessige oppgaver.

1.3.5 Revisjon - misligheter

Riksrevisjonens rolle i arbeidet mot misligheter, blant annet korrupsjon, er forankret direkte i riksrevisjonsloven § 9 fjerde ledd. Riksrevisjonen skal gjennom revisjonen bidra til både å forebygge og avdekke misligheter og feil.

Det er fastsatt en egen standard om misligheter, og risikoen for at det skal foreligge misligheter vurderes i revisjonsprosessen og i alle typer revisjon i Riksrevisjonen. I Riksrevisjonens vurdering av internkontrollen i virksomhetene legges det derfor særlig vekt på om virksomhetene drives i samsvar med gjeldende lover og regler, blant annet for å bidra til å forebygge og avdekke misligheter. Riksrevisjonen mottar tips om mulige økonomiske misligheter, både skriftlig og muntlig. Spørsmål i tilknytning til forebygging og avdekking av misligheter blir tatt opp i dialogen med virksomhetenes ledere.

Riksrevisjonen kan uten hinder av taushetsplikt melde sine funn eller mistanker til politiet eller andre kontrollinstanser. Riksrevisjonen har hatt flere møter med ØKOKRIM og ett med Politiets sikkerhetstjeneste (PST) for å diskutere mulige former for samarbeid, informasjonsutveksling mv. Riksrevisjonen arbeider nå med å etablere utdypende retningslinjer for hvordan eventuelle mislighetssaker skal håndteres og følges opp i Riksrevisjonen, og å utarbeide opplæringsbistand til revisorene. Samarbeidet mellom de nordiske riksrevisjonene for å utvikle revisjonsarbeidet sett i forhold til misligheter ble videreført i 2005.

1.3.6 Kommunikasjon med reviderte virksom­heter / veilednings- og observatøroppgaver

Det legges vekt på god kommunikasjon med reviderte virksomheter gjennom hele revisjonsprosessen - både muntlig og skriftlig. Høsten 2005 ble det utarbeidet en ny veiledning i muntlig revisjonskommunikasjon. Formålet med veiledningen er å gi føringer for god og enhetlig muntlig kommunikasjon med forvaltningen og statlige selskaper om revisjonsmessige forhold.

Det gjennomføres kontaktmøter mellom Riksrevisjonen og departementene/virksomhetene der blant annet revisjonsfunn, risikovurderinger og planer for kommende revisjonsår gjennomgås. Dette gir ledelsen i de ulike virksomhetene bedre forståelse for revisors arbeid, og setter ledelsens ansvar for styring og kontroll i fokus.

Møtene gir også Riksrevisjonen nyttige innspill til revisjonsarbeidet, og revisor bedre kunnskap om virksomhetenes oppgaver og hvordan disse løses.

Riksrevisjonen gir veiledning til reviderte virksomheter, både i den løpende revisjonen og ved å delta som observatører i aktuelle utviklingsprosjekter mv.

1.4 Internasjonale aktiviteter

1.4.1 Internasjonale revisjonsoppdrag

Revisjonsoppdrag i internasjonale organisasjoner gir økt revisjonskompetanse og nyttig kunnskap om hvordan slike organisasjoner forvalter de midlene medlemskapslandene har bevilget. Riksrevisjonen er i dag involvert i revisjonen av seks internasjonale organisasjoner. I fire av disse er Riksrevisjonen representert ved representanter i revisjonsstyret sammen med andre medlemsland, mens i to er Riksrevisjonen engasjert som ekstern revisor. Revisjonen utføres i tråd med etablerte retningslinjer for Riksrevisjonens oppdrag som ekstern revisor. Revisor utarbeider årsrapport om ressursbruk, erfaringer og funn til Riksrevisjonens ledelse. Riksrevisjonen har fått oppdraget som ekstern revisor for Organisasjon for Samarbeid og Sikkerhet i Europa (OSSE) og den Interparlamentariske Union (IPU) fra og med regnskapsåret 2006.

1.4.2 Fagfellevurdering

Riksrevisjonen har sammen med riksrevisjonene i Canada, Mexico, Sverige, Nederland, Australia og Sør-Afrika deltatt i en fagfellevurdering (peer-review) av den amerikanske riksrevisjonen. Fagfellevurderingen ble sluttført i april 2005. Riksrevisjonen har påtatt seg lederansvaret for fagfellevurderinger av riksrevisjonen i Danmark (forvaltnings- og regnskapsrevisjon) og Nederland (forvaltningsrevisjon). For Danmark består teamet av representanter fra riksrevisjonene i Sverige, Canada og Polen, og for Nederland representanter fra England, Sør-Afrika og New-Zealand. Begge oppgaver forventes ferdige i løpet av 2006-2007.

1.4.3 Utviklingssamarbeid med andre lands riksrevisjoner

Bistanden til den zambiske riksrevisjonen er videreført som planlagt, og medarbeidere fra Riksrevisjonen har høsten 2005 bistått den zambiske riksrevisjonen med å fullføre revisjonsveiledninger og etablere en IT-revisjonsenhet og kvalitetskontrollenhet.

Riksrevisjonen har bistått den indonesiske riksrevisjonen med metodisk opplæring i forbindelse med en miljørevisjon knyttet til rehabilitering og gjenoppbygging av Ache etter tsunamien i desember 2004. Det kan bli aktuelt å videreføre den norske opplæringsvirksomheten i Indonesia, og nivået på den norske bistanden vil bli diskutert våren 2006.

Riksrevisjonen har fått i oppdrag av den svenske riksrevisjonen å bistå den malawiske riksrevisjonen i forbindelse med forvaltningsrevisjonsaktiviteter i 2006.

Riksrevisjonen ser styrking og effektivisering av riksrevisjoner i utviklingsland og andre land hvor det foregår demokratiutbygging, som et viktig instrument for å sikre utviklingen og bekjempe korrupsjon i disse landene. Riksrevisjonen er nå i dialog med Utenriksdepartementet med siktemål å utvide sin virksomhet med kapasitetsbygging av riksrevisjoner, i tråd med norske utenriks- og bistandspolitiske målsettinger. Riksrevisjonen vil utrede nærmere hvordan bistandsarbeidet skal organiseres, herunder hvordan det skal bemannes. Det vil søkes nødvendig samarbeid med Utenriksdepartementet for å avklare rammer og finansiering av et slikt utvidet engasjement. Saken vil bli fulgt opp i Riksrevisjonens forslag til budsjett for 2007.

1.4.4 Deltakelse i internasjonale møter og utviklingsprosjekter

Riksrevisjonen er medlem av INTOSAI (International Organization of Supreme Audit Institutions) og dens regionale organisasjon for Europa, EUROSAI (European Organisation of Supreme Audit Institutions). INTOSAI er etablert for å være en møteplass for utveksling av ideer og erfaringer mellom riksrevisjoner for å bidra til å fremme den faglige utviklingen av revisjonsfaget innen offentlig revisjon. Riksrevisjonen er medlem i INTOSAI Governing Board og av INTOSAI Finance and Administration Committee og møter som observatør til EUROSAI Governing Board.

Meldingen gjør rede for Riksrevisjonens deltakelse og arbeid i komiteer og grupper under INTOSAI og EUROSAI.

1.4.5 Nordisk samarbeid

Riksrevisjonen har det nordiske formannskapsvervet i planperioden 2005/2006. Det ble avholdt nordisk sjefsmøte i Norge i august 2005. Den nordiske arbeidsgruppen for økonomisk kriminalitet som ledes av Norge, har utarbeidet oversikt over mulige mislighetsformer som det bør være aktuelt for revisor å kunne spore, og utarbeidet en sammenstilling over hvilket mandat de nordiske riksrevisjoner har til å gjennomføre kontroll med misligheter, hvordan riksrevisjonene har organisert arbeidet, og hvordan man eventuelt samarbeider med andre i dette arbeidet. Rapportene ble behandlet på nordisk sjefsmøte i august 2005. Det ble besluttet å fortsette arbeidet ett år til for blant annet å utarbeide forslag til kursprogram som riksrevisjonene skal kunne bruke som utgangspunkt for lokale kurs.

Representanter fra Riksrevisjonen har deltatt på det årlige nordisk-baltiske møtet og på møter i nordisk selskapskontrollgruppe. Riksrevisjonen deltar også i en nøkkeltallsammenligning av de nordiske riksrevisjonene.

1.4.6 Annet revisjonssamarbeid

Det redegjøres for HOAP (Harmonisation in overseas audit practice) som er et samarbeid mellom riksrevisjonene i en rekke giverland om rapportering og revisjon av bistandsprosjekter. HOAP har som mål å finne en felles tilnærming til revisjon av bistandsmidler. Deltakerne i HOAP diskuterer nå om det skal gjennomføres felles revisjoner av bistandsmidler.

Videre gjøres det rede for revisjonssamarbeidet mellom enkelte land som har F-16 jagerfly og Joint Strike Fighters (JSF).Den belgiske riksrevisjonen har påtatt seg formannskapet for en videreføring av samarbeidet knyttet til mulig revisjonsmessig oppfølging av refusjon for utviklingskostnader de europeiske land skal ha når F-16 jagerfly selges til tredjeland.

Riksrevisjonen og den russiske riksrevisjonen har drøftet opplegg for en eventuell parallell revisjon av forvaltningen av felles fiskeressurser i det nordøstlige Atlanterhavet. Partene har hatt et møte om dette, hvor det ble enighet om rammene for en avtale.

1.5 Organisering, ressursfordeling og personale

1.5.1 Riksrevisorkollegiet

Riksrevisjonens øverste ledelse er et kollegium bestående av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år.

Kollegiet hadde i 2005 følgende sammensetning:

Leder:

Bjarne Mørk-Eidem

Varamedlem:

Brit Hoel

Nestleder:

Annelise Høegh

Varamedlem:

Siri Frost Sterri

Medlem:

Jan L. Stub

Varamedlem:

Arve Lønnum

Medlem:

Wenche Lyngholm

Varamedlem:

Nils Totland

Medlem:

Helga Haugen

Varamedlem:

Johan Buttedahl

Riksrevisor Wenche Lyngholm ble høsten 2005 utnevnt til statssekretær, og Nils Totland gikk dermed inn som fast medlem av riksrevisorkollegiet fra 21. oktober 2005.

Det ble avholdt ti kollegiemøter i 2005. Kollegiet besøkte i juni riksrevisjonene i Sverige og Danmark.

Nye riksrevisorer er valgt for perioden 1. januar 2006 til 31. desember 2009. Kollegiet har nå følgende sammensetning:

Leder:

Jørgen Kosmo

Varamedlem:

Brit Hoel

Nestleder:

Jan L. Stub

Varamedlem:

Arve Lønnum

Medlem:

Annelise Høegh

Varamedlem:

Finn Kristian Marthinsen

Medlem:

Geir-Ketil Hansen

Varamedlem:

Morten Lund

Medlem:

Ranveig Frøiland

Varamedlem:

Nils Totland

1.5.2 Organisering og ressursfordeling

Riksrevisjonen er organisert med én administrasjonsavdeling, fire regnskapsrevisjonsavdelinger og to forvaltningsrevisjonsavdelinger.

Selskapskontrollen er organisert sammen med forvaltningsrevisjonen. To revisjonsstøtteenheter arbeider med metodeutvikling og kvalitetskontroll for henholdsvis regnskapsrevisjon og forvaltningsrevisjon/selskapskontroll.

67 pst. av ressursene i 2005 ble brukt på revisjonsfaglige aktiviteter, 6 pst. på kompetanseutvikling og 3 pst. til internasjonale aktiviteter. 24 pst. av ressursene er benyttet til administrative aktiviteter. Dette omfatter blant annet IT-støtte for revisjonen, IT-utviklingsprosjekter og administrative driftsoppgaver inkludert renhold.

1.5.3 Personalet

Riksrevisjonen hadde i 2005 en ramme på 484,5 årsverk. Ved årsskiftet var 508 personer ansatt i virksomheten. Av disse var 97 personer lokalisert utenfor Oslo.

Kjønnsfordelingen i Riksrevisjonen viste i 2005 en kvinneandel på 53,7 pst.

Godt kvalifiserte medarbeidere med ulik utdanningsbakgrunn er det viktigste fundamentet for Riksrevisjonens virksomhet. Riksrevisjonen satser bevisst på å rekruttere medarbeidere med god kompetanse. Andelen medarbeidere med høyere utdanning har økt betydelig de siste årene.

Riksrevisjonen er en kompetansebedrift hvor det satses mye på å legge til rette for opplæring og utvikling slik at oppgavene kan løses på en god måte.

1.6 Administrasjon og interne aktiviteter

Riksrevisjonen prioriterer krav til sikkerhet ved behandling av informasjon. Det arbeides løpende med å forbedre sikkerheten, og det er også i 2005 gjennomført flere tiltak for å bedre sikkerheten ved Riksrevisjonens lokaler i og utenfor Oslo.

Riksrevisjonen behandler en del informasjon som er gradert etter bestemmelsene i sikkerhetsloven, og som ikke kan behandles i det ordinære elektroniske nettet. Det er satt i gang en prosess for å etablere et eget nettverk godkjent av Nasjonal sikkerhetsmyndighet for behandling av slik informasjon. I denne forbindelse vil det også bli etablert særskilte sikkerhetssoner i Riksrevisjonens lokaler.

I 2005 mottok Riksrevisjonen 148 innsynsbegjæringer. Av disse kom 87 inn under bestemmelsen om utsatt offentlighet. Av de 61 innsynsbegjæringene som ble behandlet, ble det gitt innsyn i 52 tilfeller mens 9 innsynsbegjæringer ble avslått.

Mot slutten av året ble også Riksrevisjonens nye nettsted lansert. I tillegg til ny design er det særlig lagt vekt på å gjøre alle dokumenter og revisjonsresultater lett tilgjengelige for et eksternt publikum.

Ny design på Riksrevisjonens dokumentserie ble lansert i november 2005.

Riksrevisjonen har endret planperioden til 1. mai - 30. april fra og med planåret 2006/2007.

Arbeidet med å utforme en ny strategisk plan for Riksrevisjonen ble startet opp i 2005. Den nye planen vil gjelde for fire år fra 1. mai 2006. Det er besluttet at Riksrevisjonens spesialiserte organisasjon med to forvaltningsrevisjonsavdelinger og fire regnskapsrevisjonsavdelinger skal videreføres i kommende planperiode.

1.7 Riksrevisjonens budsjett og regnskap for 2005

Riksrevisjonens regnskap er revidert av statsautorisert revisor Ole Kjelstrup, som Stortingets presidentskap har oppnevnt som revisor. Regnskapet for 2005 med noter er sendt Stortingets presidentskap.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, ser positivt på den måten Riksrevisjonen har presentert sine aktiviteter på i 2005 - med faglige innspill strukturert på en slik måte at helheten kommer frem klart og balansert.

Komiteen ser viktigheten av at Riksrevisjonen fokuserer på de endringsprosesser som finner sted i forvaltningen, med blant annet spesielt henblikk på etableringen av den nye arbeids- og velferdsforvaltningen som ble vedtatt av Stortinget våren 2005. At også Riksrevisjonen følger opp den digitale utviklingen og legger vekt på at offentlige virksomheter organiserer og gjennomfører omstillings- og rasjonaliseringspotensialet som ligger i disse elektroniske prosessene, er særdeles viktig, slik komiteen vurderer saken.

Komiteen registrerer med stor interesse prosjektet med nye standarder for statlig regnskapsføring og ser frem til orienteringen som vil bli fremmet i Gul Bok 2007. Endringer i økonomiregelverket, bevilgnings­reglementet og bruk av periodiseringsprinsippet i statens regnskapsføring vil, slik komiteen vurderer situasjonen, være med på å bidra positivt til at statens budsjett- og regnskapsstandarder vil komme mer på linje med samfunnets og internasjonale regnskapsstandarder forøvrig.

Komiteen viser til Riksrevisjonens aktiviteter innenfor regnskapsrevisjon og selskapskontroll som fremkom i Dokument nr. 1 (2005-2006) og som viste en helhet med balansert målrettethet og effektivitet.

Imidlertid vil komiteen uttale viktigheten av at Riksrevisjonens mange anmerkninger til regnskapene må følges opp ved senere revisjon, slik at de påpekte uregelmessigheter og svakheter blir rettet opp ved første mulige anledning. Komiteen sitter igjen med det inntrykk at en rekke departementer og andre reviderte statlige virksomheter ikke tar Riksrevisjonens anmerkninger alvorlig nok.

Slik komiteen vurderer det, er selskapskontroll og forvaltningsrevisjon særdeles viktige instrumenter for å følge med på om de respektive statsråder har utøvd sine oppgaver som forvaltere av statens interesser i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger. Komiteen er særdeles fokusert på at innkrevde skatter, avgifter og øvrige inntekter som inngår i budsjettet, brukes effektivt, fordi landets samlede økonomiske ressurser i utgangspunktet er begrenset.

Komiteen viser også til Riksrevisjonens mange forvaltningsrevisjonsrapporter i 2005 som hver i sær bidrar positivt til årvåkenhet og skjerpelse innenfor de enkelte reviderte områder. Komiteen forutsetter at Riksrevisjonen viderefører nivået på sine aktiviteter på dette området.

Riksrevisjonens rolle i arbeidet mot misligheter som også inkluderer korrupsjon, blir av komiteen betraktet som særdeles viktig - ikke bare avdekking, men også forebygging. Komiteen ser viktigheten av en skjerpet revisjon og kontroll innenfor dette området.

Komiteen ber i denne forbindelse Riksrevisjonen om å føre en skjerpet kontroll med kjøp og salg av tjenester med sikte på å avdekke mulig korrupsjon både i det offentlige og hos private kunder og leverandører, ettersom mange private selskaper kjøper og selger varer og tjenester til og fra offentlige virksomheter for milliardbeløp. Komiteen ser i dagens samfunn behovet for at det offentlige i sine viktigste og største kontrakter med private aktører i avtaleteksten bygger inn Riksrevisjonens adgang til innsyn, samt adgang til å kunne stille konkrete spørsmål i spesielle saker via de respektive private selskapers valgte revisor. En slik mulighet kan være et nyttig redskap til å forebygge og eventuelt avdekke misligheter og misbruk av offentlige ressurser.

Komiteen er av den oppfatning at Riksrevisjonen bør følge opp og intensivere sin revisjon i forbindelse med statens betydelige internasjonale plasseringer av milliardinntektene fra oljeproduksjonen i Statens pensjonsfond - Utland og at disse er i henhold til de vedtak og retningslinjer Stortinget har lagt til grunn.

Komiteen ser videre positivt på Riksrevisjonens internasjonale aktiviteter – dog på en slik måte at disse ikke går ut over de primære nasjonale arbeidsområder. Så fremt personellsituasjonen tillater dette, vil denne type aktiviteter bidra positivt til Riksrevisjonens faglige utvikling og generelle kunnskapsnivå.

Med bakgrunn i Norges økende internasjonale aktiviteter, mener komiteen at Riksrevisjonens kontroll innenfor dette spesielle området er svært viktig, og hvor det primært må fokuseres på at bruken av bistandsmidler blir anvendt etter forutsetningene og at avtaler hos mottaker blir fulgt opp. Komiteen mener også at et samarbeid med andre lands riksrevisjoner innenfor dette feltet kan være med på å kvalitetssikre resultatene.

3. Komiteens tilråding

Komiteenhar ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 2 (2005-2006) - Riksrevisjonens melding om virksomheten i 2005 - vedlegges protokollen.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 6. juni 2006

Lodve Solholm

leder

Carl I. Hagen

ordfører