En fjerning av særavgiften for sjokolade-
og sukkervarer vil ifølge forslagsstillerne bidra til å trygge
fremtiden til de norske sjokoladefabrikkene, og til de ca. 3 000
arbeidsplassene som er tilknyttet disse fabrikkene. En videreføring
av denne særavgiften vil ifølge forslagsstillerne
kunne medføre at norsk sjokoladeindustri tvinges til å flagge
ut produksjonen, og dermed arbeidsplassene. Det er ifølge
forslagsstillerne viktig at Stortinget snarest mulig avvikler denne
særavgiften, og bidrar til å trygge arbeidsplassene
i den internasjonale konkurransen som norsk sjokoladeindustri er
utsatt for.
Forslagsstillerne fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å fjerne særavgiften for sjokolade-
og sukkervarer."
Det vises til dokumentet for en nærmere
redegjørelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland,
Torgeir Micaelsen, Reidar Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf
Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra
Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og
Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at dokumentet 6. april 2006 ble sendt til finansminister Kristin
Halvorsen til uttalelse. Svaret fra finansministeren 25. april 2006
er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
fremmer følgende forslag:
"Dokument nr. 8:56 (2005-2006) -
forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Kåre
Fostervold, Gjermund Hagesæter, Ketil Solvik-Olsen og Tord
Lien om å fjerne særavgiften på sjokolade-
og sukkervarer - vedlegges protokollen."
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser
til brev fra finansministeren hvor hun påpeker at avgiften
legges på konsum og er dermed ikke avhengig av hvor produksjonen skjer.
Sjokoladeavgiften vil derfor ikke gi utenlandske sjokoladeprodusenter
en konkurransefordel i forhold til norske produsenter. Samtidig
ser flertallet at avgiften kan by på avgrensningsproblemer
siden den bare ilegges noen typer snacks og søtsaker. Flertallet viser i den forbindelse til
at Regjeringen i SoriaMoria plattformen varslet en gjennomgang av
særavgiftssystemet for å endre avgifter som er
en ulempe for norske produksjonsarbeidsplasser blant annet i konkurranse
mot import.
Flertallet mener
at siden sjokoladeavgiften er en betydelig inntektskilde til statskassen
er det mest hensiktsmessig å vurdere endringer i denne
i forbindelse med utformingen av statsbudsjettet som helhet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er
skuffet over at Regjeringen ikke fjernet særavgiften for
sjokolade- og sukkervarer, slik regjeringen Bondevik II foreslo
i sitt budsjett for 2006.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre vil vise
til at særavgiften rammer norske arbeidsplasser svært
hardt. Særavgiften for sjokolade- og sukkervarer har medført ekstrakostnader
på hele 400 000 kroner i gjennomsnitt for hver produksjonsarbeidsplass. Disse medlemmer mener dette virker sterkt
konkurransevridende.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at for
budsjettåret 2006 har Stortinget vedtatt en særavgift
på sjokolade- og sukkervarer som innebærer at
disse produktene får en avgift på kr 16,07 pr.
kg. Disse medlemmer mener at en fjerning
av denne særavgiften vil bidra til å trygge fremtiden
til de norske sjokoladefabrikkene, og til de ca. 3 000 arbeidsplassene
som er tilnyttet disse fabrikkene. Disse medlemmer påpeker
at en videreføring av særavgiften for sjokolade-
og sukkervarer vil kunne medføre at norsk sjokoladeindustri
tvinges til å flagge ut produksjonen og dermed arbeidsplassene. Disse medlemmer mener det er viktig at
Stortinget snarest mulig avvikler denne særavgiften, og
bidrar til å trygge arbeidsplassene i den internasjonale
konkurransen som norsk sjokoladeindustri er utsatt for.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser forøvrig til begrunnelsen
gjengitt i Dokument nr. 8:56 (2005-2006) om å fjerne særavgiften
på sjokolade- og sukkervarer.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Fra 1. juli 2006 gjøres
følgende endring i Stortingets vedtak av 24. november 2005
om avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. (kap. 5555 post
70):
§ 1 første punktum
skal lyde:
Fra 1. januar 2006 til og med 30.
juni 2006 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter
betales avgift til statskassen på sjokolade- og sukkervarer mv.
med kr 16,07 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt."
Disse medlemmer viser
for øvrig til inndekning og forslag fremsatt i Innst. S.
nr. 205 (2005-2006), kapittel 17.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Fra 1. juli 2006 gjøres
følgende endring i Stortingets vedtak av 24. november 2005
om avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. (kap. 5555 post
70):
§ 1 første punktum
skal lyde:
Fra 1. januar 2006 til og med 30.
november 2006 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om
særavgifter betales avgift til statskassen på sjokolade-
og sukkervarer mv. med kr 16,07 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt."
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti vil komme nærmere tilbake
til særavgiften for sjokolade- og sukkervarer mv. i statsbudsjettet
for 2007.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Fra 1. juli 2006 gjøres følgende
endring i Stortingets vedtak av 24. november 2005 om avgift på sjokolade- og
sukkervarer mv. (kap. 5555 post 70):
§ 1 første punktum skal lyde:
Fra 1. januar 2006 til og med 30. juni 2006
skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter
betales avgift til statskassen på sjokolade- og sukkervarer mv.
med kr 16,07 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 2
Fra 1. juli 2006 gjøres følgende
endring i Stortingets vedtak av 24. november 2005 om avgift på sjokolade- og
sukkervarer mv. (kap. 5555 post 70):
§ 1 første punktum skal lyde:
Fra 1. januar 2006 til og med 30. november 2006
skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales
avgift til statskassen på sjokolade- og sukkervarer mv.
med kr 16,07 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:56 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Kåre Fostervold, Gjermund Hagesæter, Ketil Solvik-Olsen og Tord Lien om å fjerne særavgiften på sjokolade- og sukkervarer - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev 6. april 2006 vedlagt ovennevnte dokument
til uttalelse. I forslaget bes Regjeringen om å fremme
forslag om å fjerne særavgiften på sjokolade- og
sukkervarer.
Særavgiften på sjokolade-
og sukkervarer omfatter sukkervarer og godterier som tyggegummi,
karameller, pastiller og sukkertøy, både med og
uten innhold av sukker. Avgiften omfatter også sjokolade
og andre næringsmidler som inneholder kakao.
Avgiften er kun avhengig av produktet og er
uavhengig av hvor produksjonen skjer. Det kan derfor ikke hevdes
at avgiften vrir konkurransen mellom norske og utenlandske produsenter.
Regjeringen mener imidlertid at avgiften på sjokolade-
og sukkervarer byr på avgrensningsproblemer, og at den
behandler ulike former for søtsaker og snacks forskjellig.
Dette påvirker etterspørselen mellom avgiftsbelagte
varer og nære alternativer som ikke er omfattet av avgiften.
Dagens avgrensning av avgiften er imidlertid etablert og innarbeidet
i praksis, og en eventuell utvidelse eller endring av grensene vil
føre til nye avgrensningsproblemer. Hensynet til et enklere
regelverk og likebehandling kan derfor tale for å fjerne
avgiften.
Regjeringen ser imidlertid også et
behov for å vurdere nærmere de ernæringsmessige
konsekvensene av å avvikle avgiften.
Regjerningen vil vurdere avgiften frem mot statsbudsjettet
for 2007.
Oslo, i finanskomiteen, den 7. juni 2006
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
leder |
Peter Skovholt Gitmark
ordfører |