Dokument nr. 8:80 (2005-2006) Forslag fra stortingsrepr. A. Anundsen, B. Hoksrud, P. O. Width, K. Fostervold, P. Sandberg og A. Sortevik om fullstandard firefelts E18 fra Larvik til Telemark grense - Oppfølgingsspørsmål

Jeg viser til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen av 2. og 6. juni med oppfølgings- og tilleggsspørsmål på Dokument 8:80 (2005-2006).

Spørsmål 2. juni 2006

Hva er besparelsene ved å bygge 20 meter framfor 26 meter bred motorveg på E18 strekningen Larvik-Telemark grense?

Svar

Besparelsen ved 20 meter kontra 26 meter vegbredde mellom Sky (rett vest for Larvik) og Langangen (ca 2 km inn i Telemark) er ca. 90 mill. kroner. Dersom det bare regnes fra Sky til Telemark grense er besparelsen ca. 70 mill. kroner.

Dersom de bredeste motorvegprofilene skal benyttes ved ÅDT under 20 000 (prognose 20 år etter åpningsår), vil dette også gjelde andre strekninger enn Larvik-Telemark grense. De kostnadsmessige konsekvensene av en slik standardheving vil altså bli langt større i praksis.

Spørsmål 6. juni 2006

Hva er kostnaden ved å utvide til 26 meters bredde om henholdsvis 10 eventuelt 20 år? Det ønskes redegjort for hvilke kostnadselementer som inngår i den faglige vurderingen av svaret som gis. Eksempelvis reetablering av anleggsveg, merkostnader fordi kontraktssummen blir mindre osv.

Svar

Det må påpekes at tiden har vært for knapp til å kunne gi et fullgodt svar.

Det kan likevel sies noe generelt:

  • – det er knyttet stor usikkerhet til priser og markedsforhold om 10-20 år

  • – det kan likevel legges til grunn at det medfører vesentlige merkostnader å gjennomføre endringer i prosjektet etter at det er ferdigstilt i forhold til å gjennomføre alt med en gang. Graden av tilrettelegging for en senere utvidelse spiller også inn.

Det er viktig å presisere at vegene blir planlagt så robust at det ikke skal være nødvendig med vegutvidelse allerede om 10-20 år. Dette skjer gjennom at dimensjoneringen fastsettes etter en prognose 20 år etter åpningsår, og at motorveger med 20 meters bredde tåler trafikk godt over ÅDT 20 000 uten at dette blir et trafikksikkerhets- eller framkommelighetsproblem. Det er derfor en lite aktuell problemstilling å utvide fra 20 til 26 meters vegbredde om 10-20 år.