Jeg viser til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen
av 2. og 6. juni med oppfølgings- og tilleggsspørsmål
på Dokument 8:80 (2005-2006).
Hva er besparelsene ved å bygge 20
meter framfor 26 meter bred motorveg på E18 strekningen
Larvik-Telemark grense?
Besparelsen ved 20 meter kontra 26 meter vegbredde mellom
Sky (rett vest for Larvik) og Langangen (ca 2 km inn i Telemark)
er ca. 90 mill. kroner. Dersom det bare regnes fra Sky til Telemark
grense er besparelsen ca. 70 mill. kroner.
Dersom de bredeste motorvegprofilene skal benyttes ved ÅDT
under 20 000 (prognose 20 år etter åpningsår),
vil dette også gjelde andre strekninger enn Larvik-Telemark
grense. De kostnadsmessige konsekvensene av en slik standardheving
vil altså bli langt større i praksis.
Hva er kostnaden ved å utvide til 26
meters bredde om henholdsvis 10 eventuelt 20 år? Det ønskes
redegjort for hvilke kostnadselementer som inngår i den faglige
vurderingen av svaret som gis. Eksempelvis reetablering av anleggsveg,
merkostnader fordi kontraktssummen blir mindre osv.
Det må påpekes at tiden har
vært for knapp til å kunne gi et fullgodt svar.
Det kan likevel sies noe generelt:
– det er
knyttet stor usikkerhet til priser og markedsforhold om 10-20 år
– det kan likevel legges til grunn
at det medfører vesentlige merkostnader å gjennomføre
endringer i prosjektet etter at det er ferdigstilt i forhold til å gjennomføre
alt med en gang. Graden av tilrettelegging for en senere utvidelse
spiller også inn.
Det er viktig å presisere at vegene
blir planlagt så robust at det ikke skal være
nødvendig med vegutvidelse allerede om 10-20 år.
Dette skjer gjennom at dimensjoneringen fastsettes etter en prognose
20 år etter åpningsår, og at motorveger
med 20 meters bredde tåler trafikk godt over ÅDT
20 000 uten at dette blir et trafikksikkerhets- eller framkommelighetsproblem.
Det er derfor en lite aktuell problemstilling å utvide
fra 20 til 26 meters vegbredde om 10-20 år.