Jeg viser til forslaget som ble oversendt mitt
departement for vurdering 21. april 2006.
Jeg er glad for at forslagsstillerne har tiltro
til regjeringens arbeid med å redusere omfanget av saker
der barn blir boende lenge i asylmottak. Forslaget i dok. 8:69 er
myntet på de barna som i dag har vært mer enn tre år
i asylmottak, og vil som et engangstilfelle gi de barnefamilier
som pr. i dag har vært i norske mottak i tre år
eller lenger, mulighet til i få sakene sine grundig behandlet
på nytt, med sterk presumpsjon om at oppholdstillatelse
innvilges.
Regjeringen er innstilt på å finne
løsninger for å hindre at barn og barnefamilier
blir værende svært lenge i asylmottak etter å ha
søkt asyl. Tall fra Utlendingsdirektoratet (UDI) viser
at pr. 30.04.06 var det 428 barn i mottak som fikk opprettet asylsak
for mer enn tre år siden. Av disse hadde:
– 134 fått
oppholdstillatelse og ventet på bosetting i en kommune
– 192 hadde fått avslag
på klagesak behandlet av UNE (2. instans)
– 87 hadde fått avslag
fra UDI (1. instans)
– 15 var i ulike kategorier, for
eksempel fordi de hadde andre typer søknader til behandling
eller hadde trukket søknaden
Tallene er basert på registreringer
i utlendingsforvaltningens datasystem (DUF) og det må tas
forbehold om at alle saker er riktig registrert. Tallene illustrerer
imidlertid etter min mening behovet for å ha en bred og
helhetlig tilnærming til problemet med sikte på at
barn ikke skal sitte lenge i mottak. Barn som kommer til Norge som
asylsøkere, enten alene eller med voksne, er en særlig
sårbar gruppe. Regjeringen vil ha et særlig fokus
på deres rettigheter og livssituasjon.
Først og fremst er det viktig å sikre
en rask, men samtidig forsvarlig saksbehandling. Det er dels et
ressursspørsmål, og dels et spørsmål
om muligheten til raskt å få verifisert de nødvendige
opplysninger som må ligge til grunn for avgjørelsen
av asylsøknaden. Som kjent har vi de siste årene
hatt en utvikling hvor stadig færre leverer inn gyldige
reisedokumenter når de søker asyl. Når
mindre enn 10 prosent av søkerne har gyldige reisedokumenter,
gjør det behandlingen av søknadene mer komplisert
og tidkrevende enn de ellers ville vært. Jeg vil derfor
vurdere ulike tiltak som kan bidra til at flere av asylsøkerne
legger frem reisedokument og bidrar aktivt til å få avklart
identitet og eventuelle uklarheter i søknaden.
En raskere avklaring av identitet og mulige
uklarheter i asylsøknaden vil også komme de til
gode som får en tillatelse til opphold i Norge. Jeg vil
i denne forbindelse vise til at 45 prosent av asylsøkerne
som fikk sine saker behandlet i 2005 fikk en oppholdstillatelse.
I første tertial i år var innvilgelsesprosenten
for realitetsbehandlede asylsøknader over 50. For de som
får en oppholdstillatelse i Norge, vil det være
viktig å få redusert saksbehandlingstiden og korte
ned ventetiden på bosetting etter at tillatelsen er gitt.
For den gruppen som får et endelig
avslag, er det viktig å understreke at utgangspunktet må være
at alle er forpliktet til å respektere det vedtaket som
er fattet, og det bør forventes at de som har fått
sin søknad avslått selv tar initiativ til å reise
tilbake til hjemlandet. Norske myndigheter har et samarbeid med
den internasjonale organisasjonen IOM (International Organisation
for Migration), som gir hjelp og assistanse til personer som har
fått avslag på sin asylsøknad. IOM har
gjennomført assisterte returer til alle aktuelle land.
Når en tidligere asylsøker
ikke respekterer et endelig avslag, og motsetter seg retur, innebærer
det at det kan ta vesentlig lenger tid før en tvangsmessig
retur kan gjennomføres, og i noen tilfelle er det for tiden
i praksis ikke mulig å gjennomføre tvangsmessige
returer. I enkelte tilfeller kan en søker ha oppgitt ulik
identitet i flere land og nektet å samarbeide om avklaring
av identitet. I de tilfellene vil det ofte også være
vanskelig å få utstedt nye reisedokumenter til
vedkommende. Dette fører igjen til at tiden i Norge etter
et endelig avslag kan bli lang.
Selv om det er gitt endelig avslag på søknad
om asyl, kan en utlending alltid be om at saken blir vurdert på nytt,
for eksempel i lys av nye omstendigheter som lang oppholdstid i
Norge. Det er UNE som tar stilling til om det er grunnlag for endre
det tidligere vedtaket.
Jeg kan på denne bakgrunn ikke støtte
en løsning som foreslått av representantene Tørresdal
og Lilletun. En slik løsning vil signalisere at dersom
barnefamilier "holder ut" lenge nok, vil man til slutt få oppholdstillatelse.
Dette vil igjen medføre en fare for at foreldre bruker
barna som et virkemiddel for å få oppholdstillatelse.
Som nevnt må utgangspunktet være at asylsøkere som
får endelig avslag på sin søknad om asyl,
skal innrette seg etter avslaget og forlate Norge av eget tiltak. Forslaget
vil heller ikke forhindre at nye barn får lang oppholdstid
i mottak. Jeg vil understreke at hensynet til barnets beste i Barnekonvensjonen
art. 3 (1) ifølge loven skal være et grunnleggende
hensyn ved alle avgjørelser som berører barn.
Det er regjeringens politikk at det ved vurdering av sterke menneskelige
hensyn skal foretas en selvstendig behandling basert på barnas
situasjon, der det kan gis opphold dersom barna har opparbeidet
sterk tilknytning til riket som følge av lang botid. Kravet
til botid kan ikke fastsettes absolutt, men det må ligge
til grunn at barn ofte vil opparbeide slik tilknytning raskere enn
voksne.
Regjeringen vil også starte arbeidet
med å foreta endringer i regelverket for å senke
terskelen for å kunne få oppholdstillatelse etter
anmodning om omgjøring av endelig vedtak, slik at det igjen
kan innvilges opphold når det foreligger "sterke menneskelige
hensyn" ved behandling av omgjøringsanmodninger i UNE.
Dette fordi en blant annet ønsker at barns tilknytning
til riket skal tillegges større vekt enn i dag.
For å hindre at barn blir værende
lenge i mottak vil regjeringen iverksette en rekke tiltak. For å sikre
en rask, men forsvarlig saksbehandling, vil vi vurdere ressursbehovet.
Jeg viser i denne forbindelse til at regjeringen i Revidert Nasjonalbudsjett
for 2006 har fremmet forslag om å styrke UDIs saksbehandlings-kapasitet.
For UNEs del er saksbehandlingskapasiteten styrket ved at nemnda
er tilført økte ressurser for inneværende år
ved behandlingen av budsjettet sist høst.
Regjeringen vil videre arbeide for at bosetting
kan skje så raskt som mulig etter at oppholdstillatelse
er innvilget. Jeg viser i denne forbindelse til den dialogen vi
har med KS og kommunesektoren.
Når det gjelder de som får
et endelig avslag, vil siktemålet alltid være
at flest mulig skal reise tilbake frivillig. Regjeringen vil derfor
vurdere nye tiltak som kan stimulere og motivere for frivillig retur.
For de som ikke vil samarbeide om en frivillig
retur, er vi avhengig av et konstruktivt samarbeid med opprinnelseslandet.
Regjeringen har prioritert arbeidet med tilbaketakelsesavtaler,
og dette arbeidet vil fortsette. Vi vil løpende vurdere
nye tiltak for å effektivisere selve returarbeidet og det
er på dette området et nært samarbeid
mellom Utenriksdepartementet, Justisdepartementet og Arbeids- og
inkluderingsdepartementet.
Det er imidlertid noen tilfeller der retur til
hjemlandet ikke er mulig, til tross for at de som skal returneres gjør
det som kan forventes for å få dette til. Disse
personene omtales ofte som ureturnerbare. Regjeringen vil gå inn
for å endre gjeldende utlendingsforskrift og sende på høring
et forslag om at personer som har fått endelig avslag på søknad
om asyl kan få oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 8
annet ledd, dersom retur ikke er gjennomført innen tre år
fra saksopprettelse og det heller ikke er utsikter til retur. Det
skal stilles vilkår om at personene har medvirket til å avklare
sin identitet under perioden som asylsøkere og at de har
bidratt til å muliggjøre retur, herunder bidratt
til skaffe seg hjemlandets reisedokumenter.
Endelig vedtak vil enten si at klageinstansen,
UNE, har fattet vedtak i asylsaken, eller at vedtak i UDI ikke er
påklaget til UNE innen klagefristen.
Jeg vil foreslå dette som en generell
ordning, som dermed også vil gjelde barn og barnefamilier
som har vært asylsøkere. Dette tiltaket vil også gjelde
for de barna og deres familie som pr. i dag har vært mer
enn tre år i Norge og som fyller vilkårene som
nevnt over.