Hovedregelen for bruk av gruppetilskudd er fastsatt av
Stortinget: "Tilskudd fra Stortinget til stortingsgrupper og uavhengige
representanter skal bare brukes til stortingsrelevant arbeid i Stortinget".
Erfaringen viser at det imidlertid gjør seg gjeldende uklarheter
om den praktiske forståelse og anvendelse av denne formuleringen.
Gjennom flere vedtak har Stortingets presidentskap presisert hva
gruppetilskudd kan brukes til og hva det ikke kan brukes til. Gjennom
de siste årene har det, i henhold til stortingsvedtak av
11. juni 2001, vært en betydelig opptrapping av
tilskuddene. Dette har ytterligere aktualisert behovet for klarere
retningslinjer for anvendelse av gruppetilskuddene, samt for en
enhetlig revisjonsordning.
Partienes stortingsgrupper er i dag pålagt å føre
regnskap, sørge for at regnskapet blir revidert av registrert revisor
samt sørge for at fastsatt regnskapsrapport og revisjonsrapport årlig
blir oversendt Stortingets presidentskap. Nesten uten unntak mottar
Presidentskapet revisjonsberetninger med positiv konklusjon om at regnskapene
er i samsvar med god revisjonsskikk. "God revisjonsskikk" er gitt
et innhold gjennom en rekke revisjonsstandarder og defineres som
"den oppfatning som til enhver tid er alminnelig blant dyktige og
ansvarsbevisste utøvere av revisjonsyrket". Ansvarsbevisste
revisorer, som de valgte revisorer forutsettes å være,
vil i sin planlegging av oppdraget forvente at de skal kunne gjøre
seg kjent med hva som vil være akseptable utgifter. I forhold
til grupperegnskapene er et slikt revisjonsgrunnlag i dag ikke tilgjengelig for
revisorene.
Spørsmålet om hva gruppetilskudd
kan brukes til ble sist behandlet i Stortinget 11. juni
2001 etter et omfattende utredningsarbeid om "endringer i representantenes
arbeidsvilkår", jf. Innst. S. nr. 340 (2000-2001). Den
gang ble det vedtatt at "Tilskudd fra Stortinget til stortingsgrupper
og uavhengige representanter skal bare brukes til stortingsrelevant
arbeid i Stortinget".
Spørsmålet om oppnevnelse
av et uavhengig revisjonsfirma for kontroll og gjennomgang av stortingsgruppenes
og enkeltrepresentantenes bruk av tildelte midler har tidligere
vært behandlet av Stortinget, 14. desember 1995,
jf. Innst. S. nr. 33 (1995-1996). Da ble forslaget om oppnevnelse
av ett firma avvist, men krav om årlig revisjon av registrert
revisor / statsautorisert revisor med revisjonsmelding
til Presidentskapet ble vedtatt innført.
Den raske veksten i tilskuddets størrelse
som Stortinget vedtok i 2001, har gitt gruppene utvidete muligheter
og en helt ny økonomisk hverdag. Med bedre økonomi
har gruppene fått anledning til å løse
nye oppgaver, og den bredere anvendelsen har gjort både regnskapsføringen
og revisjonsarbeidet mer krevende og mer omfattende. Mange vurderinger
om rett bruk av midler baseres på skjønn, innimellom
på ulikt skjønn, alt etter hvem som forestår
vurderingen. Det legges til grunn at det primært må være
gruppene som utøver dette skjønnet basert på generelle
retningslinjer fra Stortinget/Presidentskapet. Slike retningslinjer
for bruk av gruppetilskudd, og som kan utgjøre grunnlag for
en reell revisjon, har til nå ikke vært tilgjengelige. Presidentskapet
har ved noen anledninger gitt presiseringer om hva som kan dekkes.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt Stortingets visepresident Carl I. Hagen, legger med
dette fram forslag til retningslinjer for gruppenes bruk av tilskuddsmidler.
Disse retningslinjene bygger stort sett på gjeldende regler
og dagens praksis. Samtidig legges det fram forslag om å oppnevne én
felles revisor for alle grupper og uavhengige representanter. Det
legges fortsatt til grunn at stortingsgruppene i kraft av deres
funksjon i Stortinget, må ha betydelig grad av frihet når
det gjelder å utøve eget skjønn i forhold
til den løpende anvendelsen av tilskuddene innen rammen
av de foreslåtte retningslinjer.
Hva gjelder godtgjørelser og naturalytelser
til representantene, foreslår flertallet imidlertid
en presisering om at gruppetilskuddet ikke skal kunne benyttes til slike
formål, bortsett fra en eventuell tilleggsgodtgjørelse
til parlamentarisk leder og nestleder. Stortinget har tidligere
oppnevnt en egen lønnskommisjon som, med Stortingets samtykke,
skal fastsette godtgjørelsen til representantene og regjeringens
medlemmer. I 2003 vedtok Stortinget tilleggsgodtgjørelser
til Presidentskapets medlemmer og komitélederne, jf. Innst.
S. nr. 91 (2003-2004). Flertallet mener etter dette
at gruppenes mulighet til å gi godtgjørelser til
representanter bør være begrenset til en godtgjørelse
til parlamentarisk leder og eventuelt nestleder.
Også i framtiden må en forvente
at så vel gruppene som revisor vil be Presidentskapet om å presisere
hvordan enkeltheter i retningslinjene skal forstås. Etter hvert
som slike avklaringer blir gjort, kan det være hensiktsmessig å oppdatere
retningslinjene. Det anbefales derfor at Stortinget gir Presidentskapet
fullmakt til å gi utfyllende retningslinjer.
Med utgangspunkt i generelle retningslinjer
må det være mulig for et revisjonsfirma å vurdere
om gruppene i sin alminnelighet anvender midlene i samsvar med forutsetningene.
Det sier seg selv at det ikke kan legges opp til revisjonsordninger
som forutsetter at revisor prøver skjønnsutøvelsen
når det gjelder bruken av gruppemidlene innen rammen av
retningslinjene. I dette ligger det således at det uansett
må dreie seg om en revisjon med klare begrensninger, og
noe mer kompliserte forutsetninger enn det som ellers gjelder for anvendelse
av tilskuddsmidler. Det antas likevel at revisjonen vil kunne bli
både enklere, mer enhetlig og troverdig ved at én
revisor skal forestå revisjonen for alle gruppene.
I dag betaler gruppene for revisjon av sine
regnskap. Denne ordningen bør videreføres, selv
om revisjonen i framtiden vil bli foretatt av én oppnevnt
revisor for alle grupperegnskapene.
På denne bakgrunn fremmer flertallet forslag
om nye retningslinjer for bruk av gruppetilskudd, og at det fra
og med regnskapsåret 2007 oppnevnes én felles revisor
for revisjon av alle grupperegnskapene. Det stilles krav om at revisor
skal være statsautorisert og at avtalen utlyses på vanlig
måte.
Presidentskapets mindretall,
Stortingets visepresident Carl I. Hagen, er godt fornøyd
med at det blant annet etter dette medlems initiativ
nå er utarbeidet utkast til retningslinjer for stortingsgruppenes
bruk av tilskudd fra Stortinget. Dette medlem vil
imidlertid påpeke at det foreliggende utkast på ingen
måte er egnet til å løse de problemområder
og tolkningsutfordringer som ligger til grunn for det igangsatte
arbeidet.
Dette medlem viser til at det
i innstillingen er slått fast at stortingsgruppene selv
skal ha frihet til å utøve skjønn når
det gjelder anvendelsen av tilskuddene innenfor rammen av de foreslåtte
retningslinjer. Det legges videre opp til at den foreslåtte
felles revisjonsordningen ikke skal kunne prøve dette skjønnet. Etter dette
medlems oppfatning vil dette innebære at dagens
praksis videreføres når det gjelder tolkning av
hva som er innenfor og hva som er utenfor retningslinjene. Dette
spørsmålet er hovedspørsmålet,
og det foreliggende utkast til retningslinjer løser på ingen måte
de mange avgrensningsspørsmål.
Utgangspunktet for initiativet til å etablere
denne type retningslinjer, var å få en klarere
oversikt over hva stortingsgruppene har anledning til å bruke
sine tilskudd til og hva de ikke kan bruke dem til. Den siste tids
debatt i media har i stor grad dreid seg om dette, der det fra ulikt
hold er gitt offentlige kommentarer bl.a. fra medlemmer fra Presidentskapet,
ulike partiers representanter samt Stortingets administrasjon om enkelte
tiltak som er finansiert av gruppene. Denne type offentlige kommentarer
har i stor grad bidratt til å sette de aktuelle stortingsgruppene
i et dårlig lys og til å så tvil om hvorvidt
de ulike stortingsgruppene har brukt midlene i tråd med
gjeldende retningslinjer.
Dette medlems utgangspunkt er
at denne type oppslag er uheldig og skaper usikkerhet om stortingsgruppenes
forvaltning av sine tilskudd. På denne bakgrunn har det
fremstått som nødvendig å få et
klarere regelverk om på hvilken måte tilskuddene
kan benyttes.
Som nevnt innledningsvis er det dette
medlems oppfatning at det foreliggende utkast ikke løser
disse utfordringene.
I tillegg er dette medlem sterkt
uenig i prosessen rundt etableringen av regelverket og det faktum
at flertallet i Presidentskapet trumfer igjennom denne saken kort
tid før ferien og uten at stortingsgruppene på en forsvarlig
måte har fått gjort seg kjent med innholdet i utkastet,
ei heller fått anledning til å drøfte
det. Dette medlem viser til at etter et muntlig gruppeledermøte hvor
tanker om retningslinjer ble drøftet den 15. mai, ble
det første skriftlige utkastet til retningslinjer presentert
for gruppelederne tirsdag 12. juni etter at gruppestyremøtene
var avholdt. Gruppeledermøtet med Presidentskapet ble avholdt
onsdag 13. kl. 12.00 og Presidentskapets innstilling skulle avgis
torsdag 14. juni kl. 09.00, dagen etter gruppenes sommeravslutning.
Slik hastebehandling er uforsvarlig og gir ikke den nødvendige
tid for seriøs gruppebehandling.
Dette medlem er av den oppfatning
at en slik saksbehandling er uforsvarlig, spesielt sett i lys av
at initiativet om utarbeidelse av et regelverk ble tatt på Presidentskapets
seminar i januar 2006. Det er imidlertid til liten hjelp for gruppene
som altså fikk et døgn fra utkastet til retningslinjer
ble presentert og til tilbakemelding skulle gis.
Dette medlem mente derfor primært
at innstillingen ikke burde avgis før sommeren, men utsettes
til høsten slik at gruppene kunne få anledning
til å drøfte saken og komme med innspill til reglementet.
Når flertallet insisterer på avgivelse
nå, vil dette medlem avgi følgende
kommentarer til de foreslåtte paragrafer:
§ 1
Denne paragrafen skal klargjøre virkeområder
og formål for bruk av de tilskudd som Stortinget gir til stortingsgrupper
og uavhengige representanter.
Paragrafen er ikke foreslått endret
i forhold til tidligere oppfatninger av formålet med støtten
til stortingsgruppene. Bestemmelsen åpner i stor grad for
tolkning der den enkelte gruppe selv må bestemme hva som
er et nødvendig politisk administrativt apparat, samt hva som
er nødvendige varer og tjenester for at gruppen skal kunne
ivareta sine funksjoner. Dette behovet vil variere fra gruppe til
gruppe avhengig av størrelse, personell, ressurser, kompetanse
blant innvalgte representanter og ansatte samt andre forutsetninger
som måtte ligge til grunn. Paragrafen fremstår
som særdeles uklar og vil fortsette å bidra til
unødig og unøyaktig offentlig debatt om stortingsgruppenes
bruk av midler. Paragrafen tar heller ikke høyde for nødvendig
informasjons/opplysningsarbeid som de ulike gruppene har
behov for å gjennomføre, ei heller for det sosiale
arbeidet som enhver arbeidsgiver, som gruppene er, må ta
hensyn til i sitt arbeid. Paragrafen gir derimot full åpning
for kritikk fra konkurrerende partier som har en annen skjønnsmessig
vurdering av hva som er god eller såkalt kritikkverdig
skjønnsutøvelse.
Det er imidlertid positivt at det foreslås
avklart at det ikke skal være enkeltpersoner som skal ha
rett til å avgjøre hva som er utenfor og innenfor
formålsparagrafen.
§ 2
Ingen merknader.
§ 3
Dette medlem er sterkt uenig
i at representanter som trer ut av sin stortingsgruppe og blir uavhengig, skal
motta 50 pst. av det til enhver tid gjeldende representantbaserte
tilskuddet. En slik ordning kan i gitte tilfeller motivere representanter
som er i strid med egen gruppe og eget parti til å melde
seg ut, da man vil ha en økonomisk fordel av det.
Dette medlem mener at en gruppe
skal ha sitt tilskudd basert på antall innvalgte representanter
ved stortingsvalg og at denne utregningen ikke skal endres i løpet
av valgperioden. Dersom representanter trer ut, bør de
eventuelt direkte fra Stortinget motta noe, men begrenset sekretærhjelp.
Utover dette bør det ikke være økonomiske
insitamenter som kan bidra til at representanter ønsker å tre
ut av den gruppen og partiet som de er valgt for.
§ 4
Paragrafen fremstår etter dette
medlems syn som uklar og utydelig. Den reiser en rekke spørsmål,
bl.a. om bruk av ansatte til informasjonsarbeid som i sin natur
vil være felles både for gruppe og parti, den
tar ikke for seg forhold som gjelder bruk av moderne informasjonsteknologi
og administrasjon av dette. Den tar heller ikke for seg forhold
som gjelder deltakelse på reiser for politikere, noe som
i de senere årene har blitt svært vanlig. Her
vil det fra gruppe til gruppe og parti til parti være ulikt
behov og ulik praksis for hvem som følger representanter/ledende
representanter på reiser i inn- og utland. Det bør
også etter dette medlems oppfatning være åpning
for kjøp av andre typer tjenester fra egen partiorganisasjon
enn lønnskjøring og regnskapskjøring.
Disse kjøpene bør uansett være åpne,
gjennom spesifikasjoner i regnskapsrapporten som avgis til Stortingets
presidentskap.
Paragrafens siste ledd om at det likevel skal
være anledning til å disponere personell noe friere
i noen kortere uker i forbindelse med valgkamp til Stortinget, er
særdeles uklar. Her vil det også være
ulike behov. De store partiene vil naturlig nok ha langt større
antall ansatte og rådgivere til disposisjon i motsetning
til små partier og grupper. Bestemmelsen legger således
opp til at større partier vil kunne ha en betydelig overføring
fra gruppe til parti som de mindre partier ikke vil ha anledning
til. Bestemmelsen vil på samme måte som § 1 bidra
til økt forvirring og økt tolkningsbehov.
Fastsettelsen av at arbeidsplassen skal være
Stortinget, medfører en klar forpliktelse for Stortinget
til å skaffe kontorer til dem gruppene selv velger å ansette. Dersom
alle gruppene velger å benytte sine midler til økt
bemanning, er det dette medlems oppfatning at verken kostnaden eller
muligheten Stortinget har til å imøtekomme dette,
er grundig nok vurdert. Det er allerede i dag store problemer med å skaffe
nok kontorplasser for å tilfredsstille gruppenes behov.
Det er også et åpent spørsmål
om hvorledes og hvem som skal kontrollere at gruppetilsatte med
kontorplass i Stortinget ikke utfører arbeid som noen mener
er partioppgaver.
§ 5
Paragrafen slår fast at det skal benyttes
samme satser som i statens reiseregulativ. Enkelte grupper benytter lavere
satser enn statens reiseregulativ og bør etter dette
medlems oppfatning fortsatt ha anledning til det.
Paragrafen bidrar igjen til forvirring og økt
behov for tolkning, da det alltid vil være et definisjonsspørsmål
i hvilken egenskap en stortingsrepresentant deltar på et møte,
om det er i egenskap av fraksjonsleder/komitéleder/parlamentarisk
leder eller parlamentarisk nestleder. I de tilfeller der vedkommende
redegjør for arbeidet i Stortinget, vil det ifølge
paragrafen være naturlig at utgiftene dekkes av stortingsgruppen.
Dersom vedkommende deltar i egenskap av annen rolle, vil det ifølge
paragrafen være partiet. Dette bidrar til sterk uklarhet
og stort behov for tolkning. Verken Presidentskapet eller andre
kan slå fast i hvilken egenskap en komitéleder
deltar på et arrangement som omhandler politikk, det være
seg om møtet er arrangert av eget parti, andre partier
eller eksterne organisasjoner.
§ 6
Dette medlem har intet problem
med at det gjennomføres egen rapportering for ytelser til
representanter utover den ytelsen eller den godtgjørelsen
som følger direkte fra Stortinget. Dette medlem mener imidlertid
at det må være den enkelte gruppe selv som til
fulle bestemmer dette, og også om det skal gis ytelser
til andre enn parlamentarisk leder.
§ 7
Dette medlem har ingen merknader
til bestemmelsen om årlig regnskapsrapport og felles revisor. Dette
medlem viser imidlertid til at det tidligere i innstillingen
er slått fast at revisor ikke skal overprøve gruppenes
skjønnsutøvelse, samt også at det er
slått fast at det er gruppene som skal ha en betydelig skjønnsutøvelse.
Revisors rolle blir da etter dette medlems oppfatning
det samme som enhver annen revisors oppdrag, noe som ikke vil medføre
noen endring i forhold til dagens praksis. Dette medlem er imidlertid
fornøyd med at det etableres en felles revisor etter oppnevnelse
fra Stortingets presidentskap, og vil for øvrig legge til
grunn at ordningen med revisjon blir lagt ut på anbud blant
uavhengige revisjonsselskaper.
Avsluttende kommentarer:
Dette medlem er uenig i at saken
fremmes nå uten at de i forslagets II omtalte retningslinjer
fra Stortingets presidentskap er klare.
Med de uklare bestemmelser og formuleringer
som preger utkastet til retningslinjer, vil det etter dette medlems vurdering
være prinsipielt uheldig at Presidentskapet, uten at saken
forelegges Stortinget, skal kunne fremme utfyllende og detaljerte
bestemmelser.
Dette medlem mener at forholdet
mellom de ulike stortingsgruppene og Stortingets presidentskap/Stortingets
administrasjon må vurderes etter samme prinsipper som partiorganisasjonenes
forhold til hverandre og til staten. Det betyr etter dette
medlems oppfatning at stortingsgruppene har en helt særegen funksjon
og rolle i vårt demokrati som ikke kan sammenlignes med
noen andre organisasjoner, ei heller grupper.
Dette gjelder også i forhold til type
offentlige tilskudd til gruppenes drift. På samme måte
som det i retningslinjene for tildeling av partistøtte
til de ulike partiorganisasjonene er slått fast at partienes
stilling er frie og uavhengige, og at staten ikke skal føre
kontroll med bruken av midler eller stille betingelser for dem,
bør også samme betingelse legges til grunn for
Stortingets bevilgning til de ulike partigruppene. Debatten bør
gå om nivået på støtten. De
siste måneders debatt har vist at Stortingets tidligere
vedtak om betydelig økning i overføring til gruppene
kan ha vært uheldig.
Den støtte som utbetales i gruppen,
må i tråd med § 2 i forslaget
til reglement anses å være støtte til
egne juridiske og uavhengige enheter med eget ansvar for personell
og økonomi. Det følger av dette at gruppene selv må ha
full anledning til å vurdere på hvilken måte
de tildelte midler skal benyttes. Et alternativ kunne etter dette
medlems oppfatning være at ordningen med gruppetilskudd
ble avviklet og at Stortinget igjen overtok ansvaret og ansettelsesforholdet
for gruppenes merkantilt ansatte. Stortinget kunne også overta
alt det praktiske arbeidet med lønnsutbetalinger og dekning av
utgifter etc. for gruppenes politisk ansatte. Stortingets presidentskap
og Stortinget kunne deretter etter hvert valg fastsette et budsjett
som hver stortingsgruppe har anledning til å disponere
innenfor. Ved en slik reversering av dagens ordning vil intensjonen
fra flertallet, slik dette medlem ser det, bli oppfylt
idet Stortingets administrasjon og presidentskap får full styring
med gruppenes bruk av midler. Dette medlem mener
imidlertid at en slik ordning ikke er i tråd med de prinsipper
som ligger til grunn for folkevalgte grupper, men ser den allikevel
som en naturlig konsekvens av den holdning som legges til grunn
gjennom det foreliggende forslag til regelverk.
Dette medlem viser til sine merknader
og vil prinsipalt foreslå at saken sendes tilbake til Presidentskapet
for ny vurdering av gruppene i Stortinget, og at hvis holdningen
om et felles bindende regelverk for gruppenes disponering av tildelte
midler fastholdes, så må også de detaljerte
og utfyllende retningslinjer som er nevnt i II tas med som en del
av regelverket.
Dette medlem vil også overveie å fremme
et alternativt forslag til retningslinjer når saken kommer til
behandling i Stortinget.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Innst. S. nr. 241 sendes tilbake
til Presidentskapet med anmodning om å foreta en fornyet
vurdering av det prinsipielle spørsmål om et regelverk
som innskrenker stortingsgruppenes rett til selv å disponere over
tildelte midler."
Forslag fra Stortingets visepresident Carl I. Hagen:
Innst. S. nr. 241 sendes tilbake til Presidentskapet med
anmodning om å foreta en fornyet vurdering av det prinsipielle
spørsmål om et regelverk som innskrenker stortingsgruppenes
rett til selv å disponere over tildelte midler.
Presidentskapet viser til ovenstående
og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Følgende retningslinjer gjøres
gjeldende for all bruk av tilskudd fra Stortinget til stortingsgrupper
og uavhengige representanter:
§ 1 Virkeområde og formål
Disse reglene gjelder all bruk av tilskudd fra
Stortinget til stortingsgrupper og uavhengige representanter.
Gruppetilskudd skal bare brukes til stortingsrelevant arbeid,
herunder til drift av et nødvendig politisk og administrativt
støtteapparat for stortingsgruppene, samt til anskaffelse
av varer og tjenester som gruppene finner nødvendig for å ivareta
sine funksjoner i Stortinget.
Hvert år mottar gruppene et tilskuddsbrev
som fastsetter
Det er gruppenes ansvar å påse
at tilskuddsmidlene blir brukt som forutsatt i retningslinjene.
Er man i tvil, forelegges saken for Presidentskapet.
§ 2 Rettslig stilling
Partienes stortingsgrupper og uavhengige representanter
er å betrakte som egne juridiske enheter med ansvar for
eget personell og egen økonomi.
Stortingsgruppene vedtar selv regler for sin økonomistyring.
§ 3 Tilskuddets størrelse
Gruppetilskuddets størrelse beregnes
ut fra et grunntilskudd og et tilskudd pr. representant. Grupper
som er i opposisjon, dvs. grupper som ikke er med i regjering og
har mer enn 5 representanter, får i tillegg et ekstra grunntilskudd.
Grupper i opposisjon og med 3-4 representanter får et halvt
ekstra grunntilskudd, mens grupper i opposisjon og med 1-2 representanter
ikke får tillegg. Den gruppen som har presidentvervet,
får i tillegg dekket et beløp tilsvarende 50 pst.
av en rådgiverstilling.
Gruppetilskuddet utbetales månedlig,
med ca. 1/12 av årsbeløpet inkl. ev.
opposisjonstillegg.
Gruppetilskuddet reguleres årlig tilsvarende årslønnsveksten
i staten slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget.
Ved regjeringsskifter vil opposisjonstillegget
falle bort for de partier som går inn i regjering, og komme
i tillegg for de partier som går over i opposisjon, fra
den 1. i måneden etter at regjeringsskiftet har funnet
sted.
Representanter som trer ut av sin stortingsgruppe
og blir uavhengige, mottar 50 pst. av det til enhver tid gjeldende
representantbaserte tilskuddet. Representanter som går
over fra én gruppe til en annen, tar med seg 50 pst. av
det representantbaserte tilskuddet. Tilskuddet til den stortingsgruppen
de har trådt ut av reduseres med 100 pst. av det representantbaserte
tilskuddet.
Grupper som reduseres etter et stortingsvalg,
opprettholder sitt grunn- og representantbaserte tilskudd ut året.
Deretter korrigeres tilskuddet i henhold til det nye antall representanter.
Grupper som faller helt ut av Stortinget etter
et stortingsvalg, opprettholder sitt grunn- og representantbaserte
tilskudd ut året. Deretter stoppes tilskuddet. Grupper
som faller helt ut, skal tilbakebetale til Stortinget de tilskuddsmidlene
som står ubrukt etter at alle avviklingskostnader er dekket.
§ 4 Forhold til egen partiorganisasjon
Det skal være et klart skille mellom
den offentlige støtten som går til partiorganisasjonene,
og den støtten som bevilges over Stortingets budsjett til
stortingsgruppene.
Som hovedregel skal ingen midler kunne overføres til
partiorganisasjonen sentralt, heller ikke i form av kjøp
av tjenester fra eget parti.
Unntatt herfra er lønnskjøring
og regnskapsføring som kan kjøpes fra egen partiorganisasjon
etter vanlige satser. Honorarets størrelse skal presiseres
i egen note i regnskapsrapporten til Presidentskapet.
Ansatte i stortingsgruppene skal ha sin arbeidsplass
i Stortinget og ikke i partiorganisasjonen sentralt eller ved partikontorer
lokalt i distriktene.
Det er likevel anledning til å disponere
personell noe friere noen uker i forbindelse med valgkamp.
§ 5 Reiser og arrangementer
Stortingets administrasjon dekker representantenes utgifter
til reiser og arrangementer i samsvar med Bestemmelsene om stortingsrepresentanters
godtgjørelser mv. Utgifter knyttet til deltakelse i valgkamp
og rene partiarrangementer for øvrig dekkes av gruppene/partiorganisasjonene.
Vedkommende representant attesterer for utgifter som skal belastes
gruppen.
Ved kombinerte oppdrag, der utgifter skal deles
mellom gruppen og Stortinget, skrives forklarende note på reiseregningen.
Det skal benyttes de samme satser og stilles
de samme krav til dokumentasjon som i statens reiseregulativ.
§ 6 Godtgjørelser og naturalytelser
til representanter
Bortsett fra eventuell tilleggsgodtgjørelse
til parlamentarisk leder og nestleder skal tilskuddsmidler ikke utbetales
som godtgjørelse eller benyttes til naturalytelser
til stortingsrepresentanter. Innberetningspliktige ytelser skal
spesifiseres i egen note i regnskapsrapporten, slik at det framgår
hva hver enkelt har mottatt. Det legges til grunn at de ytelser
det her er snakk om må ha karakter av faste ordninger som
kan ses som en form for godtgjørelse til vedkommende representant, og
at situasjonsbestemte ytelser, som for eksempel åremålsgaver/tilstelninger
og lignende, faller utenfor.
§ 7 Regnskapsføring og revisjon
Stortingsgrupper og uavhengige representanter
skal føre regnskap. Årlig regnskapsrapport sendes
til Presidentskapet innen 15. mai påfølgende år.
Antall ansatte i stortingsgruppen skal framgå av regnskapsrapporten. Regnskapsrapporten
skal følge kontantprinsippet og vise påløpte
utgifter. Presidentskapet gir nærmere bestemmelser om regnskapsrapportens
utforming, slik at rapportering kan skje etter en ensartet mal.
Regnskapene til stortingsgruppene og uavhengige representanter
skal årlig revideres av en statsautorisert revisor oppnevnt
av Stortingets presidentskap. Revisjonsberetningen for hvert grupperegnskap
framlegges for Presidentskapet sammen med regnskapsrapportene.
Revisor skal kunne bistå partigruppene
med nødvendige avklaringer.
Revisor fakturerer hver enkelt gruppe direkte
for sine tjenester.
Regnskapsrapporten og revisjonsberetningen gjøres offentlig
tilgjengelige når de fremmes for Presidentskapet.
§ 8 Ikrafttreden
Retningslinjene og ordningen med én
felles revisor trer i kraft fra 1. januar 2007.
II
Stortingets presidentskap kan utfylle disse
retningslinjene.
III
Med virkning fra regnskapsåret 2007
skal bruken av tilskudd som gis til Stortingets partigrupper og
uavhengige representanter, revideres av én statsautorisert
revisor oppnevnt av Stortingets presidentskap.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 15. juni 2006
Thorbjørn Jagland |
Carl I. Hagen |
Inge Lønning |
Berit Brørby |
Jon Lilletun |
Olav Gunnar Ballo |