Hovedregelen for bruk av gruppetilskudd er fastsatt av
Stortinget: "Tilskudd fra Stortinget til stortingsgrupper og uavhengige
representanter skal bare brukes til stortingsrelevant arbeid i Stortinget".
Erfaringen viser at det imidlertid gjør seg gjeldende uklarheter
om den praktiske forståelse og anvendelse av denne formuleringen.
Gjennom flere vedtak har Stortingets presidentskap presisert hva
gruppetilskudd kan brukes til og hva det ikke kan brukes til. Gjennom
de siste årene har det, i henhold til stortingsvedtak av
11. juni 2001, vært en betydelig opptrapping av
tilskuddene. Dette har ytterligere aktualisert behovet for klarere
retningslinjer for anvendelse av gruppetilskuddene, samt for en
enhetlig revisjonsordning.
Partienes stortingsgrupper er i dag pålagt å føre
regnskap, sørge for at regnskapet blir revidert av registrert revisor
samt sørge for at fastsatt regnskapsrapport og revisjonsrapport årlig
blir oversendt Stortingets presidentskap. Nesten uten unntak mottar
Presidentskapet revisjonsberetninger med positiv konklusjon om at regnskapene
er i samsvar med god revisjonsskikk. "God revisjonsskikk" er gitt
et innhold gjennom en rekke revisjonsstandarder og defineres som
"den oppfatning som til enhver tid er alminnelig blant dyktige og
ansvarsbevisste utøvere av revisjonsyrket". Ansvarsbevisste
revisorer, som de valgte revisorer forutsettes å være,
vil i sin planlegging av oppdraget forvente at de skal kunne gjøre
seg kjent med hva som vil være akseptable utgifter. I forhold
til grupperegnskapene er et slikt revisjonsgrunnlag i dag ikke tilgjengelig for
revisorene.