I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å
-
1. Fremlegge en oppdatert handlingsplan for å forebygge seksuelle overgrep mot barn.
-
2. Legge til rette for en økt samhandling mellom foreldre, frivillige organisasjoner, skoler og politi.
-
3. Legge til grunn Riksadvokatens vurderinger ved utformingen av straffereguleringen av forberedelseshandlinger til overgrep mot barn.
-
4. Vurdere å opprette et nasjonalt kompetansesenter for bekjemping av overgrep mot barn etter mønster av det engelske CEOP
-
5. Ta initiativ til at Norge slutter seg til nettverket Virtual Global Taskforce."
Forslagsstillerne viser til at det i den senere tid har blitt rettet søkelys mot at barn mangler effektiv beskyttelse mot uønsket seksuell oppmerksomhet fra voksne, som utnytter anonymiteten som Internett og andre elektroniske media kan gi potensielle overgripere. Forslagsstillerne viser til at det i England har blitt tatt en rekke initiativ for å forebygge overgrep mot barn, herunder at det er blitt tatt lovmessige skritt for å gi politiet mulighet til å gripe inn før det fysiske overgrepet er endelig fullbyrdet ("grooming"-bestemmelsen). Forslagsstillerne ser nødvendigheten av at det også innenfor rammen av norsk rettstradisjon iverksettes effektive tiltak for å sikre og forbedre barns rettighetsvern, og har merket seg at justisministeren har varslet at departementet nå vurderer å fremlegge forslag om et forbedret regelverk om dette for Stortinget. Forslagsstillerne er av den oppfatning at det må mobiliseres bredt for å sikre barn mot overgrep og uønsket seksuell oppmerksomhet. Forslagsstillerne er opptatt av at man i debatten om hvordan bekjempe overgrep mot barn, heller ikke glemmer hva som også skjer off-line, og at involvering av myndigheter, voksenpersoner, organisasjoner, internettbransjen, kompetansemiljøer mv. skjer helhetlig og koordinert. Barn som utsettes for overgrep kan bære med seg traumer hele livet, utvikle psykiske problemer og få en forhøyet selvmordsrisiko. Forslagsstillerne ønsker derfor et sterkere fokus på denne problematikken i lys av de muligheter som moderne teknologi gir potensielle overgripere.
For å komme de ovennevnte problemer i møte er det nødvendig at et bredt spekter av virkemidler tas i bruk. Forslagsstillerne erkjenner at det er særlig viktig med et målrettet forebyggende arbeid, så vel som en effektiv reaksjon når faren for overgrep er akutt. Forslagsstillerne gjennomgår i dokumentet ulike tiltak som de mener det er naturlig å vurdere.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Torill Ø. Hanssen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, viser til forslaget i Dokument nr. 8:74 (2005-2006).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at forebygging av seksuelle overgrep mot barn er et sentralt anliggende for Regjeringen. Dette er understreket i Soria Moria-erklæringen.
Flertallet vil vise
til at det brukes ressurser på flere områder for å styrke
arbeidet for å hindre seksuelle og andre overgrep mot barn.
Det er blant annet utarbeidet bedre og mer dekkende lovgivning for å beskytte
barn; heving av kompetansen hos personer som arbeider med saker
om seksuelle overgrep mot barn; bedre organisering av etterforskningen
av slike saker, samt bedre samarbeid tverrsektorielt mellom fagpersonell
som arbeider med disse sakene.
Flertallet vil peke på at
det de siste 10-15 årene har vært utarbeidet flere
handlingsplaner om barn og seksuelle overgrep. Flertallet viser
til at Barne- og familiedepartementet under regjeringen Bondevik
II i 2005 utarbeidet en ny plan "Strategi mot seksuelle overgrep
mot barn (2005-2009)" med en samlet oversikt over flere tiltak som
gjelder beskyttelse av barn og håndtering av saker som
gjelder overgrep mot barn. Videre kom det en evaluering av dommeravhør
av barn i mai 2004 som har vært ute på høring.
Rapportens anbefalinger skal nå vurderes og følges
opp.
Flertallet understreker at etter
at planer er utarbeidet, er det viktig å følge
opp med handling. Regjeringen skal derfor etablere "Barnas Hus"
etter modell fra blant annet Island i løpet av 2006. Et
slikt hus vil være med på å samle de
ulike offentlige etatene som er involvert i denne type saker på ett
sted, og det vil bli lettere å gi ut informasjon til ofrene.
Flertallet viser til
at med utvidelse av Internett og såkalt chatting på nettet,
har også området der barn blir utsatt og eksponert
for overgrep fra voksne personer, blitt utvidet. Flertallet deler
forslagsstillers bekymring for og vurdering av at denne type handlinger
som gjelder forberedelse til eventuelle seksuelle overgrep mot barn,
er høyst alvorlig. For å motvirke slike overgrep
legger Regjeringen i høst frem et forslag i straffeloven
om å innføre en bestemmelse om "grooming", der
det foreslåes at det blir straffbart med forberedelseshandlinger.
Forslaget tar utgangspunkt i den britiske bestemmelsen vedtatt i
november 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil bygge videre på den brede kompetanse som finnes på dette
feltet både i offentlig og privat sektor. Flertallet viser
til at Redd Barna og Telenor sammen med Kripos har vært
med å utarbeide et datafilter som hindrer tilgang til sider
med overgrepsmateriale med barn.
Flertallet mener at internasjonalt
samarbeid er viktig for å få best mulig resultat
i denne type saker. Kripos etablerer i disse dager en base hvor
alle overgrepsbilder i Norge skal samles. Basen skal kunne kobles
opp mot Interpols base. Dette vil lette arbeidet for etterforskerne
betraktelig.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at Regjeringen har satt ned en arbeidsgruppe med bred erfaring
fra flere fagområder med mandat til å fremme forslag
for å forebygge Internett-relaterte overgrep mot barn. Dette
flertallet ser det som naturlig at denne gruppen ser på om
Norge eventuelt skal tilslutte seg Virtual Global Taskforce. Før
det vurderes om det skal opprettes et ytterligere kompetansesenter
for bekjemping av overgrep mot barn, vil dette flertallet avvente
innspill og forslag fra nevnte arbeidsgruppe.
Dette Flertallet vil understreke
at forslagsstillerne reiser spørsmål som er viktige,
og at disse problemstillingene vil gi oss store utfordringer i tiden framover. Flertallet vil
derfor følge nøye opp arbeidet knyttet til seksuelle
overgrep mot barn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at barns sårbarhet
i dagens elektroniske samfunn krever nytenkende tiltak for å styrke
deres rettslige stilling. Det er helt nødvendig at voksensamfunnet
er villig til å møte denne problemstillingen på en
offensiv måte. Disse medlemmer understreker
samtidig at de tiltak som lanseres, også må tilrettelegges
for å forebygge overgrep som skjer utenfor Internett.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er et fragmentert hjelpeapparat som møter barnet,
uavhengig av overgrepets art. Det er et stort behov for samordning
av det offentliges tilbud og oppfølging slik at hjelpen
blir gitt på barnets premisser. Denne samordningen av hjelpetilbudet
må skje i alle ledd og på tvers av fagprofesjonene,
slik at tiltakene fremstår som helhetlige og koordinerte.
Disse medlemmer ser på etableringen
av Barnas Hus som et grunnleggende utgangspunkt for å få til
et slikt tilbud. Disse medlemmer er derfor svært
kritiske til at regjeringspartiene ikke prioriterer et landsdekkende
Barnas Hus umiddelbart, slik Stortinget har forutsatt. Disse
medlemmer viser til at vi har tilstrekkelige erfaringer
både fra Island og fra de 6 regionale Barnas Hus i Sverige
til at dette forsvarlig kan gjennomføres nå. Disse
medlemmer viser videre til at det er behov for å etablere
flere regionale Barnas Hus og ber derfor Regjeringen om å etablere
ytterligere 3 regionale Barnas Hus innen utløpet av 2007.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere
ytterligere 3 regionale Barnas Hus innen utløpet av 2007."
Disse medlemmer viser til at
det i denne sammenheng også er sentralt at fagpersonalet
får en tilstrekkelig innføring i taushetspliktsreglene
slik at disse fremstår som trygge ved praktiseringen av
regelverket, og slik at taushetspliktsreglene ikke benyttes som
et virkemiddel til ikke å yte hjelp. Dette er viktig både
av hensyn til barnets personvern og av hensyn til at barna sikres
effektiv hjelp når hensynet til barnets beste går foran. Disse
medlemmer legger til grunn at Regjeringen vurderer behovet
for klargjøring av taushetspliktens rekkevidde i ulike
offentlige instanser og eventuelle behov for lovendringer.
Disse medlemmer understreker
betydningen av at overgripere som søker kontakt med barn
over Internett, stanses før de kommer så langt
at de fysisk møtes. Disse medlemmer ser
det som viktig at aktive forberedelseshandlinger omfattes, da et
fysisk møte med overgriper utsetter barnet for en unødvendig
alvorlig fare og undertiden vil være å regne som
et overgrep. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen har
lagt frem høringsforslag om en ny såkalt "grooming"-paragraf
og vil komme nærmere tilbake til dette spørsmålet
under behandlingen av denne saken. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen fremlegger dette forslaget for Stortinget snarest
mulig, og at det da tas hensyn til de vurderinger som blant annet
Riksadvokaten har gjort i forhold til Regjeringens høringsutkast.
Disse medlemmer viser til at
et overgrep som skjer via digitale medier, er et like stort overgrep
som dem som skjer i den fysiske verden. Det er videre viktig med
en likestilling av digitale og analoge rom med hensyn til hvilken
adferd som aksepteres. Disse medlemmer er videre
på generelt grunnlag bekymret for at det på deler
av Internett er i ferd med å bre seg en ukultur hvor trakassering,
mobbing og brudd på privatlivets fred til tider er hovedregelen.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at SAFT-prosjektet videreføres og videreutvikles
når EU-finansieringen opphører, slik at det etablerte
samarbeidet mellom ulike aktører ikke skusles bort. Disse
medlemmer viser til svar på spørsmål
nr. 143, datert 2. november 2006, og konstaterer at Regjeringen
dessverre ikke ser ut til å ville bygge videre på de
erfaringene som er gjort med sikte på styrking av dette
viktige arbeidet. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
også til forslaget om å videreutvikle
dette samarbeidet etter mønster av det engelske CEOP, med
sikte på bedre og mer koordinert samarbeid til beste for
barn som er i faresonen eller allerede har blitt utsatt for overgrep. Disse
medlemmer legger til grunn at den type informasjonsarbeid
som dette senteret har tilrettelagt for, både virker forebyggende,
gir barn som har blitt utsatt for overgrep en klar formening om
hvor de kan henvende seg, samt det enkelte overgrepsoffer et klart
bilde av at det ikke er alene om sine opplevelser. Disse
medlemmer understreker betydningen av dette, da undersøkelser viser
at 85 pst. av norske barn ikke ville ha fortalt om negative opplevelser
via nettet til en voksen.
Disse medlemmer viser også til
at Kripos i et slikt samordnet arbeid må styrkes i sitt
viktige arbeid for å få en mer effektiv bekjempelse
av overgrep mot barn. Disse medlemmer er skuffet
over flertallets manglende satsing på politibudsjettet
og understreker betydningen av at Kripos settes i stand til å spille
en nøkkelrolle i bekjempelsen av overgrep mot barn. Det er
allerede i dag for få stillinger til å få stanset
de overgripere som hver dag søker kontakt med barna på Internett
og til å forebygge på internettsider hvor barn
legger ut bilder av seg selv. Disse medlemmer vil komme
tilbake til dette ved behandlingen av de årlige budsjetter.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at politiet bør ha en større og mer sentral rolle
ved såkalt patruljering på nettet. Dette både
forebygger og avdekker lovbrudd på nettet. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringen om å utrede og
komme tilbake til Stortinget med en sak om å opprette en
politistasjon på nettet. Det må i denne sammenheng
også sikres nok ressurser til politiet for en videreutvikling
av patruljeringen på nettet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte
med en sak om å opprette en politistasjon på nettet."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om å
1. Fremlegge en oppdatert
handlingsplan for å forebygge seksuelle overgrep mot barn.
2. Legge til rette for en økt
samhandling mellom foreldre, frivillige organisasjoner, skoler og
politi.
3. Legge til grunn til de vurderinger som
Riksadvokaten har gjort i sitt forslag til strafferegulering av forberedelseshandlinger
til overgrep mot barn.
4. Vurdere å opprette et nasjonalt
kompetansesenter for bekjemping av overgrep mot barn etter mønster av
det engelske CEOP.
5. Ta initiativ til at Norge slutter seg
til nettverket Virtual Global Taskforce.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utrede og på egnet
måte komme tilbake til Stortinget med en sak om å opprette en
politistasjon på nettet.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen om å etablere
ytterligere 3 regionale Barnas Hus innen utløpet av 2007.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:74 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Elisabeth Aspaker, André Oktay Dahl og Olemic Thommesen om bekjempelse av seksuelle overgrep mot barn med særlig fokus på barns og unges økte bruk av nye elektroniske media - vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 16. november 2006
Anne Marit Bjørnflaten
leder |
Hilde Magnusson Lydvo
ordfører |