Garantert tilleggspensjon til personer som er
født uføre eller som er blitt uføre i
ung alder, er innført på bakgrunn av norske forhold
og med tanke på personer som oppholder seg her hele sitt
liv. Det kan derimot reises spørsmål om hensiktsmessigheten
av at denne og andre ytelser som ikke bygger på avgiftsinnbetaling, uten
videre utbetales i utlandet i lengre perioder, f.eks når
stønadsmottakeren flytter til utlandet for godt. Det må videre
tas i betraktning at man kan få rett til denne pensjonen
også på grunnlag av kortere opphold i Norge. Et
eksempel kan belyse dette forholdet:
En familie med en "født ufør"
flytter til Norge i forbindelse med familieforsørgerens
arbeid. Den uføre er 25 år ved ankomsten til Norge,
og oppholdet her blir av 4 års varighet. Det gis ingen
utenlandsk ytelse. Norsk uførepensjon kan her tilstås
etter ett år i Norge, jfr folketrygdloven §8-1
nr 3 bokstav b. Det tilstås i dette tilfellet 33/40
av full pensjon, som tilsvarer kr 71.850 pr år (G = kr
36.500). Denne pensjonen utbetales også etter flytting
til utlandet og ut vedkommendes liv. Til sammenligning utgjør
full minstepensjon for enslig kr 58.583 pr år, og utbetales
utenlands bare dersom vedkommende har 20 års botid i yrkesaktiv
alder.
Sett i et internasjonalt perspektiv, innebærer
nåværende regler om tilleggspensjon til unge uføre
at folketrygden påføres store forpliktelser sammenliknet
med utenlandske ordninger, der tilsvarende pensjonsopptening vanligvis
ikke forekommer. Dette innebærer igjen at en større
grad av gjensidighet ikke kan oppnås gjennom trygdeavtaler,
men må etableres gjennom interne regler.
Sosialdepartementet finner det i den forbindelse
lite aktuelt å foreslå innstramminger i adgangen
til å få tilleggspensjon for unge uføre
under opphold i Norge. Dette gjelder også i "innflyttertilfellene",
der det i stor utstrekning bare blir aktuelt med større
eller mindre delpensjoner fastsatt etter de generelle reglene om avkorting
på grunn av utenlandsopphold i yrkesaktiv alder (jfr eksemplet
ovenfor).
Departementet har derimot kommet til at tilleggspensjon
til unge uføre ikke bør gisetter flytting. Som nevnt er ordningen
nært knyttet til Norge og norske samfunnsforhold og gir
uttrykk for et samfunnsansvar overfor dem som har hatt liten eller
ingen mulighet til å opptjene rettigheter på vanlig
måte. Ved utflytting forsvinner den direkte tilknytningen
til Norge og norsk samfunnsliv, og de forpliktelser overfor samfunnet som
knytter seg til opphold her, opphører. Blant annet gjelder
dette plikten til å betale skatt og trygdeavgift av inntekt.
For ordens skyld bemerkes at forslaget ikke
vil hindre enhver utbetaling av denne tilleggspensjonen i utlandet.
En rekke utenlandsopphold er likestilt med opphold i riket. Dette
er tilfelle hvor vedkommende opprettholder sitt fulle medlemskap
i folketrygden, enten som direkte følge av bestemmelsene
i folketrygdloven §1-2 eller etter søknad om frivillig
medlemskap etter loven §1-4. En annen viktig gruppe hvor ytelser
fortsatt vil bli gitt, er tilfellene hvor pensjonisten oppholder
seg i Norge i en så stor del av året at vedkommende
er å anse som bosatt.
Heller ikke i utflyttingstilfellene vil forslaget
medføre en absolutt hindring for at det gis ytelser fra
folketrygden. Tilleggspensjon som bygger på pensjonsgivende
inntekt vil fortsatt bli gitt. Videre kan det utbetales grunnpensjon
og særtillegg dersom de generelle vilkårene for
dette er oppfylt. Det kreves da etter loven minst 20 års
botid i riket i yrkesaktiv alder. Dette vilkåret kan være
lempet i trygdeavtaler med andre land (inkludert EØS-avtalen).
Sosialdepartementet foreslår etter
dette at tilleggspensjon til unge uføre bare skal utbetales
til personer som oppholder seg i riket eller som opprettholder sitt fulle
medlemskap i folketrygden under utenlandsopphold. Ytelsene til personer
som ikke er medlemmer av folketrygden under utenlandsopphold vurderes
helt ut etter de vanlige opptjeningsregler og reglene for utbetaling
av ytelser utenlands.
Dette foreslås gjennomført
ved at det i folketrygdloven §§7-3 nr 3 og 8-4
nr 3 tredje ledd tilføyes bestemmelse om at de særlige
ytelsene til unge uføre bare gis under opphold i riket
eller dermed likestilte perioder i utlandet. Det vises til lovutkastet.