Det vert fremja forslag om å auke løyvinga
på kap. 1070 post 1 Driftsutgifter med 600 000
kroner i 2006, mot tilsvarande løyving på kap.
4070 post 1 (Ny) Inntekter frå kioskdrift. Samfunnet Jan
Mayen blir drive av Forsvarets logistikkorganisasjon/IKT
(FLO/IKT) på oppdrag frå Fiskeri- og
kystdepartementet. Vurdering tilseier at det bør leggjast
opp til ei ordinær bruttoføring av denne aktiviteten.
Det vil måtte gjerast tilsvarande endringar i 2007, noko
som vil bli vurdert i samband med Revidert budsjett 2007.
Det blir fremja forslag om at løyvinga
på kap. 4062 post 1 vert auka med 11,52 mill. kroner
i 2006 som følgje av lønskompensasjonen for 2006.
Fiskeri- og kystdepartementet og Kystverket
har på bakgrunn av prosjektet "Statens kulturhistoriske
eiendommer" starta arbeidet med ein gjennomgang av Kystverket sin
eigedomsmasse, medrekna eigedomar som er eller har vore brukt av
fyrtenesta. Prosjektet blir venta avslutta i løpet av 2007.
Regjeringa foreslår å stoppe
vidare avhending av fyr. Kystverket bør framleis stå som
eigar av fyreigedomar. Det blir likevel foreslått å opne
for overføring av fyreigedomar til Direktoratet for naturforvalting
der det er viktige naturvernomsyn, og der Kystverket ikkje har tenestleg
behov for eigedomen.
For å sikre god kontakt med lokalt
og regionalt nivå foreslår Regjeringa at Kystverket
kontaktar kommunar/fylkeskommunar først i den
vidare prosessen der nye eigedomar skal leigast ut. Leigar forpliktar
seg til å vedlikehalde bygningsmassen. Kystverket vil sjølv vere
ansvarleg for dei navigasjonstekniske installasjonane.
Det står att eit inntektskrav knytt
til sal av fyreigedomar på 3,417 mill. kroner i 2006, jf.
St.prp. nr. 66 (2005-2006). Som følgje av forslaget om å stoppe vidare
sal av fyreigedomar, vert det difor fremja forslag om å redusere
løyvinga på kap. 4062 post 3 Inntekter fra salg
av fyreiendommer med 3,417 mill. kroner i 2006.
Det blir fremja forslag om ei løyving
på 600 000 kroner på post 1 (Ny) Inntekter frå kioskdrift
i 2006, jf. kap. 1070 post 1.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at de fleste fyreiendommene
Bondevik II-regjeringen la ut for salg, ble solgt til kommuner eller
organisasjoner som har sikret at eiendommene i framtiden blir tilgjengelig for
allmennheten.
Disse medlemmer mener det er
beklagelig at man bare satser på en type løsning,
og ikke åpner både for salg og utleie. I noen
tilfeller ligger det godt til rette for en løsning med
salg, mens utleie kan være den beste løsningen
for andre eiendommer. Ensidig satsing på utleieløsninger
kan stoppe gode lokalt tilpassede løsninger for noen av
eiendommene. Det er derfor viktig at utleier ikke opptrer på en
måte som er tungvint og byråkratisk for leietaker.
Det legges til grunn at departementet vil sørge for at
dette ikke blir tilfellet. Disse medlemmer vil understreke
at det er av stor betydning at leiesummen blir symbolsk, slik at
ressurser kan benyttes til å få satt eiendommen
i stand. Det er også viktig at det blir lagt til rette
for en rask løsning for de fyreiendommene som har ligget
ute for salg i lang tid. Eksempelvis har det i over to år
vært prosess for å finne en løsning for
Viberodden fyr i Eigersund. Dersom Regjeringens kursendring fører
til nye utsettelser, kan dette føre til at lokale interessenter
trekker seg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen foreslår å redusere inntektene
fra salg av fyreiendommer. Dette i tråd med mindreinntektene
fra salget i 2006. Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringen videre legger til grunn at man vil stoppe avhendingen
av fyreiendommer i 2007.
Disse medlemmer støtter
i utgangspunktet at man i 2007 går igjennom Kystverkets
eiendomsmasse, medregnet eiendommer som har, eller har vært
i bruk av fyrtjenesten. Disse medlemmer vil likevel stille
seg positive til å kunne avhende eiendommer i løpet
av året som Kystverket ikke ser noe behov for å beholde. Disse
medlemmer vil imidlertid peke på at man i forbindelse
med at man har gått igjennom Kystverkets eiendomsmasse,
forventer at Regjeringen vil legge frem en egen sak om hvilke eiendommer
man ønsker å beholde og hvilke man ønsker å avhende.
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at Venstre i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2006, foreslo en tilskuddsordning til erverv av fyreiendom, som
kunne sikre allmennheten tilgang til disse eiendommene. Dette
medlem registrerer at Regjeringen stopper opp salget av
fyreiendommer.
I St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Fiskeri- og
kystdepartementet blir det varsla at Regjeringa vil leggje fram spørsmålet
om Stad skipstunnel for Stortinget på eigna måte.
Føreliggjande prosjekt omfattar anlegg
av ein skipstunnel mellom inste del av Moldefjorden og Kjødepollen.
Tunneldimensjonane inneber at fartøy opp til 5 000
brutto tonn (BT) kan nytte tunnelen.
Regjeringa ønskjer å utgreie
verknaden av å utvide tunneldimensjonane slik at hurtigrutefartøya,
og andre fartøy av tilsvarande storleik, kan passere gjennom.
Til samanlikning er hurtigrutefartøyet «Midnattssol» i overkant
av 16 000 BT.
Ei breiare vurdering av prosjektet Stad skipstunnel tilseier
nye utgreiingar for å klarleggje konsekvensane av å auke
tunneldimensjonen, medrekna nye kostnadsoverslag, nautiske spørsmål
og samfunnsøkonomiske konsekvensar. Det inneber at Stortinget
tidlegast kan orienterast om prosjektet Stad skipstunnel i 2009.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
følgende merknader fra Budsjett-Innst. S. nr. 13 (2006-2007):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker at departementet
jobber videre med å utrede Stad skipstunnel som OPS-prosjekt.
Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:"Stortinget
ber Regjeringen utrede prosjektet Stad skipstunnel som OPS-prosjekt."
Disse
medlemmer er positive til prosjektet Stad skipstunnel, og har lenge
pekt på behovet for bevilgning til, og gjennomføring
av dette. Disse medlemmer viser videre til St.prp. nr. 29 (2006-2007)
referert 28. november 2006, hvor spørsmålet om
utvidet dimensjonering av tunnelen reises med formål å øke
kapasiteten i forhold til skipsstørrelse. Disse medlemmer
tar ikke stilling til selve utvidelsen nå, men peker på den
store betydningen Stad skipstunnel vil ha for sikker og effektiv
skipstrafikk langs en utsatt kyststrekning, og understreker at vurderingen
må foreligge i 2008."
Disse medlemmer mener for øvrig
at Regjeringen ved å signalisere en mulig orientering til
Stortinget tidligst i 2009, i realiteten utsetter hele saken til
neste stortingsperiode. Disse medlemmer mener saken bør
legges fram for Stortinget slik at den kan behandles i inneværede
stortingsperiode og at den varslede utsettelsen er uakseptabel.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en sak om Stad skipstunnel så raskt som mulig, og
senest i 2008."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti har programfestet at
partiet vil arbeide videre for å få realisert
Stad skipstunnel for å bedre sikkerheten til sjøs.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak
om Stad skipstunnel så raskt som mulig, og senest i 2008.
Komiteen har ellers ingen merknader viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2006 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Utgifter |
1070 |
|
Samfunnet Jan Mayen |
|
|
1 |
Driftsutgifter, blir auka med |
600 000 |
|
|
frå kr 27 660 000 til kr 28 260 000 |
|
4062 |
|
Kystverket |
|
|
1 |
Gebyrinntekter, blir auka med |
11 520 000 |
|
|
frå kr 540 670 000 til kr 552 190 000 |
|
|
3 |
Inntekter fra salg av fyreiendommer, blir redusert med |
3 417 000 |
|
|
frå kr 9 150 000 til kr 5 733 000 |
|
4070 |
|
Samfunnet Jan Mayen |
|
|
1 |
(Ny) Inntekter frå kioskdrift, blir løyvd med |
600 000 |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. desember 2006
Per Sandberg
leder |
Tor-Arne Strøm
ordfører |