Innstilling frå transport- og kommunikasjonskomiteen om endringar av løyvingar i 2006 på Fiskeri- og kystdepartementet sitt område mv.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 82 (2006-2007)
  • Kildedok: St.prp. nr. 29 (2006-2007) (kap. 1070, 4062, 4070 og sak3)
  • Dato: 11.12.2006
  • Utgiver: Transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Sidetall: 3

Til Stortinget

Om endringar av løyvingar i 2006 på fiskeri- og kystdepartementet sitt område mv.

Sammendrag

Kap. 1070 Samfunnet Jan Mayen

Post 1 Driftsutgifter

Det vert fremja forslag om å auke løyvinga på kap. 1070 post 1 Driftsutgifter med 600 000 kroner i 2006, mot tilsvarande løyving på kap. 4070 post 1 (Ny) Inntekter frå kioskdrift. Samfunnet Jan Mayen blir drive av Forsvarets logistikkorganisasjon/IKT (FLO/IKT) på oppdrag frå Fiskeri- og kystdepartementet. Vurdering tilseier at det bør leggjast opp til ei ordinær bruttoføring av denne aktiviteten. Det vil måtte gjerast tilsvarande endringar i 2007, noko som vil bli vurdert i samband med Revidert budsjett 2007.

Kap. 4062 Kystverket

Post 1 Gebyrinntekter

Det blir fremja forslag om at løyvinga på kap. 4062 post 1 vert auka med 11,52 mill. kroner i 2006 som følgje av lønskompensasjonen for 2006.

Retningsliner for forvalting av fyreigedomar

Fiskeri- og kystdepartementet og Kystverket har på bakgrunn av prosjektet "Statens kulturhistoriske eiendommer" starta arbeidet med ein gjennomgang av Kystverket sin eigedomsmasse, medrekna eigedomar som er eller har vore brukt av fyrtenesta. Prosjektet blir venta avslutta i løpet av 2007.

Regjeringa foreslår å stoppe vidare avhending av fyr. Kystverket bør framleis stå som eigar av fyreigedomar. Det blir likevel foreslått å opne for overføring av fyreigedomar til Direktoratet for naturforvalting der det er viktige naturvernomsyn, og der Kystverket ikkje har tenestleg behov for eigedomen.

For å sikre god kontakt med lokalt og regionalt nivå foreslår Regjeringa at Kystverket kontaktar kommunar/fylkeskommunar først i den vidare prosessen der nye eigedomar skal leigast ut. Leigar forpliktar seg til å vedlikehalde bygningsmassen. Kystverket vil sjølv vere ansvarleg for dei navigasjonstekniske installasjonane.

Post 3 Inntekter fra salg av fyreiendommer

Status for avhending av fyreigedomar - Budsjettmessige konsekvensar i 2006

Det står att eit inntektskrav knytt til sal av fyreigedomar på 3,417 mill. kroner i 2006, jf. St.prp. nr. 66 (2005-2006). Som følgje av forslaget om å stoppe vidare sal av fyreigedomar, vert det difor fremja forslag om å redusere løyvinga på kap. 4062 post 3 Inntekter fra salg av fyreiendommer med 3,417 mill. kroner i 2006.

Kap. 4070 Samfunnet Jan Mayen

Post 1 (Ny) Inntekter fra kioskdrift

Det blir fremja forslag om ei løyving på 600 000 kroner på post 1 (Ny) Inntekter frå kioskdrift i 2006, jf. kap. 1070 post 1.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at de fleste fyreiendommene Bondevik II-regjeringen la ut for salg, ble solgt til kommuner eller organisasjoner som har sikret at eiendommene i framtiden blir tilgjengelig for allmennheten.

Disse medlemmer mener det er beklagelig at man bare satser på en type løsning, og ikke åpner både for salg og utleie. I noen tilfeller ligger det godt til rette for en løsning med salg, mens utleie kan være den beste løsningen for andre eiendommer. Ensidig satsing på utleieløsninger kan stoppe gode lokalt tilpassede løsninger for noen av eiendommene. Det er derfor viktig at utleier ikke opptrer på en måte som er tungvint og byråkratisk for leietaker. Det legges til grunn at departementet vil sørge for at dette ikke blir tilfellet. Disse medlemmer vil understreke at det er av stor betydning at leiesummen blir symbolsk, slik at ressurser kan benyttes til å få satt eiendommen i stand. Det er også viktig at det blir lagt til rette for en rask løsning for de fyreiendommene som har ligget ute for salg i lang tid. Eksempelvis har det i over to år vært prosess for å finne en løsning for Viberodden fyr i Eigersund. Dersom Regjeringens kursendring fører til nye utsettelser, kan dette føre til at lokale interessenter trekker seg.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen foreslår å redusere inntektene fra salg av fyreiendommer. Dette i tråd med mindreinntektene fra salget i 2006. Disse medlemmer vil peke på at Regjeringen videre legger til grunn at man vil stoppe avhendingen av fyreiendommer i 2007.

Disse medlemmer støtter i utgangspunktet at man i 2007 går igjennom Kystverkets eiendomsmasse, medregnet eiendommer som har, eller har vært i bruk av fyrtjenesten. Disse medlemmer vil likevel stille seg positive til å kunne avhende eiendommer i løpet av året som Kystverket ikke ser noe behov for å beholde. Disse medlemmer vil imidlertid peke på at man i forbindelse med at man har gått igjennom Kystverkets eiendomsmasse, forventer at Regjeringen vil legge frem en egen sak om hvilke eiendommer man ønsker å beholde og hvilke man ønsker å avhende.

Komiteens medlem fra Venstre vil peke på at Venstre i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2006, foreslo en tilskuddsordning til erverv av fyreiendom, som kunne sikre allmennheten tilgang til disse eiendommene. Dette medlem registrerer at Regjeringen stopper opp salget av fyreiendommer.

Vidare utgreiing av Stad skipstunnel

Sammendrag

I St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Fiskeri- og kystdepartementet blir det varsla at Regjeringa vil leggje fram spørsmålet om Stad skipstunnel for Stortinget på eigna måte.

Føreliggjande prosjekt omfattar anlegg av ein skipstunnel mellom inste del av Moldefjorden og Kjødepollen. Tunneldimensjonane inneber at fartøy opp til 5 000 brutto tonn (BT) kan nytte tunnelen.

Regjeringa ønskjer å utgreie verknaden av å utvide tunneldimensjonane slik at hurtigrutefartøya, og andre fartøy av tilsvarande storleik, kan passere gjennom. Til samanlikning er hurtigrutefartøyet «Midnattssol» i overkant av 16 000 BT.

Ei breiare vurdering av prosjektet Stad skipstunnel tilseier nye utgreiingar for å klarleggje konsekvensane av å auke tunneldimensjonen, medrekna nye kostnadsoverslag, nautiske spørsmål og samfunnsøkonomiske konsekvensar. Det inneber at Stortinget tidlegast kan orienterast om prosjektet Stad skipstunnel i 2009.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til følgende merknader fra Budsjett-Innst. S. nr. 13 (2006-2007):

"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker at departementet jobber videre med å utrede Stad skipstunnel som OPS-prosjekt.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utrede prosjektet Stad skipstunnel som OPS-prosjekt."

Disse medlemmer er positive til prosjektet Stad skipstunnel, og har lenge pekt på behovet for bevilgning til, og gjennomføring av dette. Disse medlemmer viser videre til St.prp. nr. 29 (2006-2007) referert 28. november 2006, hvor spørsmålet om utvidet dimensjonering av tunnelen reises med formål å øke kapasiteten i forhold til skipsstørrelse. Disse medlemmer tar ikke stilling til selve utvidelsen nå, men peker på den store betydningen Stad skipstunnel vil ha for sikker og effektiv skipstrafikk langs en utsatt kyststrekning, og understreker at vurderingen må foreligge i 2008."

Disse medlemmer mener for øvrig at Regjeringen ved å signalisere en mulig orientering til Stortinget tidligst i 2009, i realiteten utsetter hele saken til neste stortingsperiode. Disse medlemmer mener saken bør legges fram for Stortinget slik at den kan behandles i inneværede stortingsperiode og at den varslede utsettelsen er uakseptabel.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak om Stad skipstunnel så raskt som mulig, og senest i 2008."

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti har programfestet at partiet vil arbeide videre for å få realisert Stad skipstunnel for å bedre sikkerheten til sjøs.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre

Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak om Stad skipstunnel så raskt som mulig, og senest i 2008.

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I statsbudsjettet for 2006 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

1070

Samfunnet Jan Mayen

1

Driftsutgifter, blir auka med

600 000

frå kr 27 660 000 til kr 28 260 000

4062

Kystverket

1

Gebyrinntekter, blir auka med

11 520 000

frå kr 540 670 000 til kr 552 190 000

3

Inntekter fra salg av fyreiendommer, blir redusert med

3 417 000

frå kr 9 150 000 til kr 5 733 000

4070

Samfunnet Jan Mayen

1

(Ny) Inntekter frå kioskdrift, blir løyvd med

600 000

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. desember 2006

Per Sandberg

leder

Tor-Arne Strøm

ordfører