Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Synnøve Brenden Klemetrud, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at Stortinget i desember 2004 samtykket i at Justis- og politidepartementet i 2005 kunne inngå kontrakt om første utbyggingsområde (trinn 1) av et felles digitalt radiosamband (nødnett) for nød- og beredskapsetatene i politidistriktene Follo, Romerike, Oslo, Asker og Bærum, Søndre Buskerud og Østfold. Det vises til St. prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2004-2005) "Framtidig radiosamband for nød- og beredskapsetatene" og Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005). En landsdekkende utbygging av nødnett ble beregnet til å koste om lag 3,6 mrd. 2004-kr forutsatt sammenhengende utbygging over 4 år. Utbygging av trinn 1 ble beregnet til 600 mill. 2004-kroner. Komiteen viser til at erfaringene fra bygging og drift av fase 1 skal danne grunnlag for den videre utbyggingen.
Komiteen viser til at Justis- og politidepartementet har fremforhandlet en kontrakt med Siemens AS om utbygging og drift av nytt digitalt nødnett basert på den europeiske standarden TETRA. Komiteen merker seg at forhandlingsresultatet viser at en landsdekkende utbygging av nødnett i to trinn vil kunne gjennomføres innenfor den totale rammen på 3,6 mrd. kroner som ble anslått i 2004, men at det blir en kostnadsforskyvning mellom trinnene slik at en større andel av kostnadene enn opprinnelig antatt kommer i første trinn. Komiteen har videre merket seg at det som følge av forsinkelser i anskaffelsesprosessen og ønske om evaluering, legges opp til ferdigstillelse av første utbyggingstrinn i løpet av 2007, test og evaluering i 2008 og utbygging av et ev. landsdekkende nett i perioden 2009-2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittsparti viser til at komiteens flertall velger å kjøre saken igjennom Stortinget på ca. 14 dager. Disse medlemmer mener at når komiteen skal behandle en så stor og viktig sak, så burde det vært satt av tid til å kunne avholde høring slik at aktuelle høringsinstanser ville fått anledning til å legge frem sitt syn.
Disse medlemmer vil også peke på at med en så kort behandlingstid gir det også Stortinget lite rom for å kunne gjennomføre en god og forsvarlig saksbehandling på en så kompleks og viktig sak. Disse medlemmer er bekymret over den mangel på og respekt for forsvarlig og god saksbehandling Regjeringen legger opp til overfor Stortinget, når det gjelder innfasingen av det nye nødnettet. Disse medlemmer forutsetter at dette er et unntak, som skyldes helt spesielle forhold, og at dette ikke vil være Regjeringens arbeidsform overfor Stortinget i fremtiden. Disse medlemmer viser til at man tidligere har uttrykt at man har vært kritisk til hvorvidt den teknologien som nå ligger til grunn for etableringen av det nye digitale nødnettet, tilfredsstiller dagens og fremtidens behov for et nytt nødnett. Disse medlemmer vil også peke på at rammen for det nye digitale nødnettet er på hele 3,6 mrd. kroner.
Disse medlemmer har vært svært opptatt av at det i forbindelse med etableringen av det nye digitale nødnettet må være et krav at man skal kunne overføre både bilde/video og datakapasitet samtidig. Disse medlemmer vil derfor peke på at sjefen for nødnettet nå bekrefter at man fra 2009 vil få økt kapasiteten i nettet til 163 bk/s. Disse medlemmer vil peke på at dette er et svært viktig skritt i riktig retning, og forutsetter at når utbyggingen av den oppgraderte standarden Tetra Enhanced data services (TEDS) kommer i 2009, så vil det innebære at man får mulighet til både å kunne overføre lyd, bilder og video gjennom nettet.
Disse medlemmer forutsetter også at innfasingen skal skje i henhold til Stortingets tidligere vedtatte fremdriftsplan, og forutsetter fortsatt at nødnettet skal bygges ut over hele landet så raskt som mulig. Disse medlemmer vil videre peke på at det også må komme en rask og god evaluering når første fase av utbyggingen er etablert. Disse medlemmer mener det optimale hadde vært parallell evaluering, og ber om at Regjeringen vurderer dette. Disse medlemmer vil i den forbindelse peke på at den videre utbyggingen må skje raskest mulig, og at oppholdet mellom fasene blir kortest mulig for å hindre store ekstrautgifter.
Disse medlemmer forutsetter at en eventuell økning i driftsutgiftene ut over dagens utgifter på totalt 270 mill. kroner for bruken av det nye nødnettet, skal finansieres med tilleggsbevilgninger slik at dette ikke rammer den øvrige ordinære driften i nødetatene. Disse medlemmer forutsetter også at det nye nødnettet skal ha minst like god dekning som det man har i dag.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at driftskostnadene ved nytt nødnett finansieres utenfor de ordinære driftsbudsjettene til nødetatene. Stortinget ber Regjeringen om at det i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett legges frem et forslag til hurtigere gjennomføringsplan. Planen må også inneholde ytterligere opplysninger om dekningen i det nye nødnettet, og nærmere redegjørelse for å forsere muligheten vedrørende bruk av datakommunikasjon frem til den enkelte enhet."
Komiteen viser til at Stortinget
samtykket 2. desember 2004 i at Justis- og politidepartementet i 2005
kunne:
– innhente
tilbud på etablering av et felles digitalt radiosamband
(nødnett) for nød- og beredskapsetatene og inngå kontrakt
om første utbyggingsområde. Dette området
utgjøres av politidistriktene Follo, Romerike, Oslo, Asker
og Bærum, Søndre Buskerud og Østfold.
– innhente tilbud fra leverandør
på utbygging i resten av landet.
Komiteen viser til at Regjeringen
nå kommer tilbake til Stortinget og ber om en endret fullmakt
av to årsaker:
– Forhandlingene
for å oppnå en fordelaktig pris for staten tok
lengre tid enn forutsatt, og kontrakt kunne derfor ikke inngås
i 2005.
– Selv om forhandlingsresultatet
viser at en landsdekkende utbygging vil kunne skje innenfor angitt kostnadsramme
på 3,6 mrd. kroner, ligger kostnadene til anskaffelsesprosessen
og utbygging av første trinn om lag 300 mill. kroner høyere
enn det som ble anslått i 2004.
Komiteen merker seg at endringen
i kostnadsbildet vil ha bevilgningsmessige konsekvenser først
i 2008.
Komiteen viser til at behovet
for nytt nødsamband har siden 2004 blitt understreket ytterligere.
Flere hendelser, som Nokas-ranet og Øvelse Oslo har påvist svakheter
i etatenes nåværende systemer, som reduserer mulighetene
for effektiv krisehåndtering, både innad i og
mellom nødetatene.
Komiteen viser til at selv om
terrortrusselnivået i Norge i dag generelt er lavt, er
terrortruslene kommet nærmere Norge gjennom det som har
skjedd i Storbritannia og Danmark. Erfaringene fra terrorhandlingene i
London og Madrid peker på behovet for et felles samband
for nødetatene.
Komiteen viser til at etatene
nå har ventet svært lenge på nytt nødnett.
Det har i denne tiden ikke vært investert i særlig
grad i oppdatering av eksisterende nettverk.
Komiteen viser til at Datatilsynet
i 2004 iverksatte en prosess overfor nødetatene for å sikre
at personopplysninger som formidles via de respektive etatenes samband,
ikke skulle komme på avveie. Datatilsynet krevde at sambandene
skulle informasjonssikres ved kryptering. På bakgrunn av
Stortingets vedtak 2. desember 2004 om nytt nødnett aksepterte
Datatilsynet at nødetatene instruerte sine ansatte om å bruke
mobiltelefon inntil nytt nødnett er etablert. Komiteen vil peke
på viktigheten av å igangsette utbyggingen av
nytt nødnett for å imøtekomme kravene
fra Datatilsynet.
Komiteen har merket seg at konkurransen
om leveranse av nødnett ble igangsatt umiddelbart etter Stortingets
vedtak i desember 2004, og at anskaffelsen av nødnettet
er gjennomført i henhold til reglene for konkurranse.
Komiteen er kjent med at prosessen
fram til valg av leverandør tok ca. 8 måneder
lengre tid enn planlagt, hovedsakelig pga. forlenget tilbudsfrist
og mer krevende konkurranse enn forventet. Nødnettprosjektet
la 25. september 2006 fram sin innstilling om foretrukket leverandør
for nødnettleveransen. I november 2006 ble det besluttet å gå videre
med Siemens AS som foretrukket leverandør.
Komiteen ser det som positivt
at brukermedvirkning har stått svært sentralt
i anskaffelsesprosessen, og at representanter fra politi, brannvesen
og helsevesen har deltatt i Justisdepartementets prosjektorganisasjon, sammen
med innleid fagekspertise på tekniske, juridiske og finansielle
områder. Komiteen ser det også som
positivt at det er inngått intensjonsavtale med andre etater
for å sikre dekning i tunneler og kostnadsbaserte priser
for bruk av eksisterende infrastruktur, og at det er søkt å oppnå synergier
med Jernbaneverkets GSM-R-prosjekt.
Komiteen viser til at det ved
utarbeidelsen av spesifikasjonen for nødnettet ble lagt
stor vekt på å gjøre denne teknologinøytral
for å sikre at det kunne gis tilbud med basis i ulike tekniske
løsninger. Ved prekvalifiseringen meldte det seg interessenter
som skisserte nødnett med basis i teknologiene CDMA-2000, TETRA
og Tetrapol.
Komiteen har merket seg at Siemens
AS, som ble valgt som foretrukket leverandør i november
2006, baserer løsningen på TETRA-teknologi fra
Motorola.
Komiteen er kjent med at de fleste
land i Europa nå enten har realisert eller har påbegynt
realisering av landsdekkende, digitale nødnett basert på TETRA
eller TETRAPOL, og at dette er de to teknologier som er anbefalt
for nødsamband innenfor Schengen-samarbeidet selv om dette
ikke er noe forpliktelse. Komiteen er klar over at
sammenfallende teknologi med de andre europeiske landene vil gjøre
en samkjøring enklere.
Komiteen ser store samfunnsmessige
fordeler ved at innføring av felles nødsamband
muliggjør effektivisering av nødetatenes arbeid. Komiteen har
merket seg noen av de viktigste egenskaper ved nødnettet:
– Ved landsdekkende
utbygging vil nødnettets radiosendere/mottakere
dekke om lag 80 pst. av landets areal og nær 100 pst. av
befolkningen. Det vil bli spesielt god dekning i byer og tettsteder,
også innendørs. Det vil bli mulig å benytte
nødnettet i områder uten fast dekning ved hjelp
av spesialutstyr.
– Talesamband: Nødnettet
er et spesialsamband for kommunikasjon i grupper. Men det nye nettet
kan også benyttes til én-til-én-samband,
til å ringe ut av nettet og inn i andre nett.
– Utalarmering med to-veisfunksjon
for bl.a. deltidsbrannfolk og helsepersonell gir mulighet for hurtigere
utrykning og riktigere bruk av tilgjengelige ressurser.
– Avlyttingssikkert samband: Det
at samtaler ikke kan avlyttes, er avgjørende for politiets
arbeid og tjenestemennenes sikkerhet.
– Informasjonssikkerheten i nettet
sikrer personvernet.
– Egen nødknapp/sikkerhetsalarm
til bruk for personell i fare bedrer den personlige sikkerheten.
– God kapasitet ved ulykker og
i den daglige operative tjeneste.
– Dataoverføring gir
mulighet for innføring av applikasjoner som kart og posisjonsdata,
trådløs rapportering, databasetilgang og bildeoverføring.
I startfasen vil datatjenester ha en overføringsrate på maksimalt
28,8 kb/s. Dataoverføring med hastighet opp til
163 kb/s er tenkt innført i byer, tettsteder og
langs europaveger, riksveger og fylkesveger fra 2009.
– Nødnettet vil kunne
brukes i helikopter og fly opptil 8 000 fot.
– Nødnettet etableres
for å gi dekning på fastlandet, men vil også kunne
benyttes i skjærgården og de nære kystområder.
I tillegg vil det være mulig å kommunisere mellom
kystradioen og nødnettet.
Komiteen viser til at kjernebrukere
av det nye nødnettet er de tre nødetatene brann,
politi og helse. Representanter fra kjernebrukerne har vært
involvert i prosjektet fra starten av, og brukerkrav fra brann,
politi og helse har vært førende ved valg av løsning.
Brukerutstyr til kjernebrukerne er inkludert i anskaffelsen. Totalt
legges det opp til anskaffelse av i overkant av 10 000 radioterminaler
i første utbyggingsområde.
Komiteen har merket seg at det
i første utbyggingstrinn legges opp til at antall brukergrupper begrenses
til nødetatene og noen få mindre brukergrupper
som arbeidsmessig har tett kontakt med nødetatene i sitt
daglige virke.
Komiteen er opptatt av at andre
potensielle brukergrupper skal få anledning til å ta
nødnettet i bruk på permanent basis så snart
beslutning om videreføring i resten av landet er tatt.
Det nye nødnettet vil, slik komiteen ser
det, fremstå som en av grunnpilarene i det framtidige totalforsvaret. Komiteen forutsetter at
andre brukergrupper enn kjernebrukerne skal bli brukere av nødnettet,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005). Det legges til grunn at
alle virksomheter som har et nød- og beredskapsansvar,
er potensielle brukere av nødnettet. Komiteen viser
videre til at frekvenstillatelsen som er tildelt nødnettet,
ikke er til hinder for at nettet også kan gjøres
tilgjengelig for andre brukere enn brukergrupper som er tildelt
et nød- og/eller beredskapsansvar.
Komiteen viser til at i St.prp.
nr. 66 (2005-2006) opplyste Justisdepartementet at det legges opp
til at den videre implementeringen av de frivillige hjelpeorganisasjonene
stilles i bero inntil det foreligger vedtak om landsdekkende utbygging. Komiteen vil
understreke viktigheten av at de frivillige hjelpeorganisasjonene blir
invitert til å ta del i arbeidet med å planlegge
innføring av nytt nødnett, og at de gis anledning
til å komme inn i nettet så snart dette er praktisk
mulig i forhold til utbygging og evaluering. Komiteen merker seg
at enkelte brukergrupper vil få stilt noen radioer til sin
disposisjon i visse perioder for å delta i evalueringen.
Komiteen viser til at det legges
opp til at første utbyggingstrinn, som består
av 54 kommuner på Østlandet, skal være
ferdig utbygd og klart til operativ bruk i nødetatene om
lag ett år etter kontraktssignering. Utbyggingen starter
i Østfold og Follo politidistrikter, der alle funksjoner
skal testes med et utvalg brukere i nettet. Etatene begynner overføring
av sine brukere i et område umiddelbart etter at nettet
er satt i drift. Komiteen vil peke på at
det vil være behov for gode mottaksorganisasjoner i nødetatene
siden 10 000 brukere skal ta nettet i bruk i løpet av ett års
tid.
Komiteen merker seg at utbyggingen
vil etterfølges av en prøvedriftsperiode med brukere
i nettet hvor det vil gjennomføres deknings- og belastningstester,
og at leveransen først vil bli godkjent når alle
avtalte tester er tilfredsstilt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
er planlagt en evalueringspause etter første utbyggingstrinn. Flertallet merker
seg at evalueringen skal gi tilstrekkelig grunnlag for videre utbygging
etter trinn 1 i forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2009.
Komiteen vil understreke
at behovet for nytt nødnett er til stede over hele landet.
Dagens sambandsutstyr er lite tjenlig, og det er derfor viktig å sørge
for at hele landet får nytt nødnett uten unødvendige
forsinkelser.
Komiteen merker seg at analyseselskapet
Gartner har pekt på at den planlagte pausen i utbyggingen representerer
en risiko i prosjektet, og anbefalt at staten vurderte behovet for
en slik pause. Komiteen legger til grunn at evalueringen
gjennomføres på en slik måte at kostnader
og risiko knyttet til varigheten av pausen blir minimale.
Komiteen har merket seg at det
legges opp til en betalingsordning hvor det faktureres for bruken
av nødnettet, og at det skal betales en avgift per brukerterminal
som består av en fastdel og en bruksavhengig del. Komiteen legger
til grunn at inntektene fra brukerbetalingen i driftsfasen skal
balansere utgiftene nødnettorganisasjonen vil ha til leverandøren
som skal drifte nødnettet. Nødnett blir et viktig
sikkerhetsverktøy for myndighetene i alle lokalsamfunn.
Komiteen merker seg at de foreslåtte
prinsippene for brukerbetaling vil føre til at spesialisthelsetjenesten får
redusert sine totale utgifter, mens det kommunale brannvesen, kommunehelsetjenesten
og politiet får økt sine utgifter. Komiteen legger
til grunn at det omfordeles midler fra spesialisthelsetjenesten
til politi og kommunesektoren, og at konkret forslag til beløp
som skal rammeoverføres og innfasing av beløpet,
vil bli foreslått etter at kostnadsanalysen av sambandsutgifter før
og etter innføringen av nødnett foreligger.
Komiteen mener at det i det videre
er viktig at det legges opp til lik pris i hele landet, selv om
reelle utbyggings- og driftskostnader varierer atskillig pga. geografi
og befolkningstetthet.
Komiteen merker seg at det i
startfasen ikke tas betalt ekstra for særskilte tjenester
i nettet som eksempelvis kryptering, utalarmering, dataoverføring
og samband til luftambulanser. Videre at det ikke legges opp til å fordele
etatsspesifikke kostnader gjennom betalingsordningen. Dette innebærer
eksempelvis at kostnader til telelinjer mellom nødetatenes
kommunikasjonssentraler og nødnettet belastes den enkelte kommunikasjonssentral
direkte.
Komiteen viser til at det legges
opp til en introduksjonspris som delvis kompensasjon for at deler
av nødetatene ikke kan koble ned sine analoge nett før større
områder er bygget ut, og at betaling for trinn 1 først
starter etter at prøvedriftsperioden er gjennomført.
Komiteen legger til grunn at
inntekter fra tilleggsbrukere benyttes til å dekke drifts-
og vedlikeholdskostnader, og går dermed med til å redusere
betalingsnivået for alle brukerne.
Komiteen viser til at Regjeringen
har vurdert aktuelle organisasjonsformer og besluttet at det skal
opprettes et ordinært forvaltningsorgan som skal eie og
drive det nye nettet. Komiteen forutsetter at det
nye organet skal være nøytralt for å bevare
likeverdigheten mellom tre etater. Komiteen har merket
seg at de viktigste hensynene ved valg av organisasjonsform er behovet
for og muligheten til tett politisk styring og kontroll med organet,
utbyggingen og kjernebrukerne. Komiteen legger til
grunn at organet vil bli etablert så snart det er praktisk
mulig og før investeringen starter.
Komiteen merker seg at en landsdekkende
utbygging i to trinn kan realiseres innenfor kostnadsrammen angitt
i St prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2004-2005), kostnadene for trinn
1 medregnet. Komiteen viser til at kostnadsrammen
for utbyggingen av første utbyggingstrinn er vurdert til
totalt 900 mill. 2006-kroner, noe som er nærmere 50 pst.
høyere enn det som ble anslått i 2004. Komiteen merker
seg videre at de langvarige forhandlingene har vært avgjørende
for at landsdekkende nett skal kunne anskaffes innenfor opprinnelig
ramme.
Komiteen er kjent med at analyseselskapet
Gartner har gjennomgått kontraktsutkastene og budsjettet for
en nasjonal utbygging, og at deres konklusjon er at kostnaden for
en nasjonal utbygging vil bli svært nær det opprinnelige
kostnadsestimatet på 3,6 mrd. 2004-kroner, og godt innenfor
de 450 mill. kronen i usikkerhetsavsetning som kvalitetssikrer anslo
i 2004.
Komiteen merker seg at kostnadsrammen
bygger på at utbyggingen starter i januar 2007. Dersom
oppstartstidspunktet må forskyves, vil dette medføre
tilleggskostnader i prosjektorganisasjonen. Kostnadsrammen bygger
også på at det skal kunne tas stilling til utbygging
av resten av landet i forbindelse med behandling av statsbudsjettet
for 2009.
Komiteen er kjent med at tilbudet
utløper 31. januar 2007.
Komiteen har merket seg at det
er noe usikkerhet forbundet med det totale kostnadsbildet i etatene
etter innføringen av nytt nødnett, og at det derfor
skal gjennomføres uavhengige målinger av nødetatenes
kostnader før og etter innføringen av nytt nødnett. Komiteen forutsetter
at Regjeringen kommer tilbake med en nærmere redegjørelse
av de økonomiske virkningene når disse målingene
foreligger, og når det er nærmere klarlagt hva
prisnivået for brukerbetalingen blir som følge
av at andre brukere utover kjernebrukerne tar nettet i bruk. Det
legges opp til at redegjørelsen vil foreligge samtidig
med evalueringen av trinn 1.
Komiteen viser til at gjennom
nødnettanskaffelsen vil staten investere i brukerutstyr
for nødetatene, herunder kommunenes brannvesen og kommunehelsetjenesten.
Brannvesenets fagsentraler vil få installert nytt kommunikasjonsutstyr
og en ny oppdragshåndteringsapplikasjon. Legevaktsentraler
vil få enklere utstyr. Utstyret vil integreres mot nødnettet
slik at tjenestene i nettet også kan utnyttes fra sentralene.
I tillegg vil det investeres i radioterminaler for å erstatte
de eksisterende radioene til kommunenes leger i vakt og i brannvesenet.
Dagens personsøkere innen brannvesenet erstattes av radioer
i det nye nettet.
Komiteen merker seg at totalt
vil utstyr til en verdi av over 60 mill. kroner anskaffes til kommunene
i første byggetrinn, og ved landsdekkende utbygging vil den
totale summen utgjøre i overkant av 300 mill. kroner.
Komiteen er fornøyd
med at nødnettet vil utgjøre en klar forbedring
av sambandsforholdene for nødetatene, og at det særlig
i utkantstrøk og innendørs vil bli bedre dekning
for brukere i nødetatene i kommunal og statlig sektor.