1.1 Sammendrag

1.1.1 Bakgrunn

Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd nr. 10b forutsetter at Regjeringen legger fram en årlig melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til Regjeringen (anmodningsvedtak) og om behandlingen av private forslag som er vedtatt oversendt Regjeringen til utredning og uttalelse (utredningsvedtak). Ordningen ble innført for at Stortinget skal kunne føre en bedre kontroll med regjeringens oppfølging av slike vedtak, jf. Innst. S. nr. 168 (1998-99).

Tabell 1.1 Antall anmodningsvedtak de siste 7 stortingssesjonene

Stortingssesjon

Antall vedtak

1999-2000

127

2000-2001

183

2001-2002

141

2002-2003

247

2003-2004

181

2004-2005

171

2005-2006

9

Reduksjonen i antall anmodningsvedtak i stortingssesjon 2005-2006 må ses i sammenheng med at nåværende regjering har et flertall på Stortinget bak seg.

1.1.2 Årets stortingsmelding

Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra de respektive departementer om oppfølging og behandling av vedtakene fra stortingssesjonen 2005-2006. Svarene er inntatt i stortingsmeldingen kapittel 2.

I Innst. S. nr. 156 (2000-2001) ga kontroll- og konstitusjonskomiteen uttrykk for at dersom det i den første meldingen som fremmes etter at vedtak er gjort, opplyses at regjeringen senere vil følge opp vedtaket, må det i den neste meldingen gis nærmere opplysninger om dette. Slike opplysninger er inntatt i meldingens kapittel 3.

Regjeringen legger vekt på at Stortinget alltid skal få en tydelig tilbakemelding om regjeringens oppfølging av de enkelte anmodningsvedtak. Tilbakemeldingen gis i proposisjoner eller meldinger. Det skal alltid framgå tydelig når et dokument fra regjeringen til Stortinget inneholder en oppfølging av og et svar på et anmodningsvedtak som Stortinget har gjort. Gis tilbakemeldingen i ordinære stortingsproposisjoner eller meldinger, skal vedtaksnummer, vedtaksdato og teksten i anmodningsvedtaket gjengis før det redegjøres for regjeringens oppfølging. Det bør også vises til i hvilken sammenheng anmodningsvedtaket er kommet opp, med henvisning til hvilke stortingsdokumenter som ligger til grunn for vedtaket.

Mange av anmodningsvedtakene vil det bli gitt tilbakemelding på i de årlige budsjettproposisjonene. Ofte forutsetter anmodningsvedtakene økte bevilgninger for å kunne gjennomføres. I så fall er det naturlig å vurdere gjennomføringen av vedtakene i budsjettet. For å bedre oversikten er det i fagproposisjonene laget en samlet framstilling av anmodningsvedtak som departementet gir tilbakemelding på i budsjettproposisjonen. Når det er tatt inn en slik redegjørelse om gjennomføringen av vedtakene i en budsjettproposisjon, er det i denne stortingsmeldingen bare tatt inn en kort henvisning til den mer utførlige tilbakemeldingen i budsjettproposisjonen.

Dersom Regjeringen i budsjettframlegget ikke har funnet rom for å foreslå de nødvendige bevilgninger til tiltaket, går dette klart fram. Stortinget kan ved budsjettbehandlingen derved ta standpunkt til behovet for, og eventuelt vedta, endringer i budsjettet.

Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen 2005-2006.

1.1.3 Komiteens generelle merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til stortingsmeldingen om Regjeringens oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak fattet av Stortinget i stortingssesjonen 2005-2006. Komiteen har merket seg at det kun ble fattet ni anmodningsvedtak i denne sesjonen og legger til grunn at dette har sammenheng med at den sittende regjering har et flertall bak seg i Stortinget. Meldingen inneholder også rapportering om oppfølging av 43 anmodningsvedtak som ble fattet i stortingssesjonen 2004-2005.

Komiteen har videre merket seg at Regjeringen legger vekt på at Stortinget skal få tydelig tilbakemelding om oppfølgingen av de enkelte anmodningsvedtak. Etter komiteens oppfatning er årets melding oversiktlig. Også i de tilfeller der det er redegjort for oppfølging av anmodningsvedtak i et departements budsjettproposisjon, finner komiteen at dette stort sett er oversiktlig fremstilt. Komiteen mener dermed at den samlede rapporteringen gir en ryddig oversikt over hvordan Regjeringen har fulgt opp Stortingets anmodningsvedtak.

Som et ledd i komiteens behandling av meldingen ble det i møte 24. oktober 2006 besluttet å be om eventuelle uttalelser fra de ulike fagkomiteene på de anmodningsvedtak som er omtalt i meldingen.

Komiteen viser til at anmodningsvedtak som anses fulgt opp på en tilfredsstillende måte, ikke blir kommentert i innstillingen.